2024-08-07, 17:20
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Någon näringsidkare gav sig till känna i tråden någonstans halvvägs. Och hävdade att han inte kunde vara tyst längre. Han menade att bägge bröderna var helt omöjliga att ha att göra med. Tror han skrev att P1 var värst. Men sanningshalten i inlägget låter jag vara osagt

Aha, låter yttterst troligt för sällan faller väl två olika sorter äpplen ner från äppelträdet.
Missat det inlägget du hänvisar till, men tråden är ju minst sagt aktiv, går man på muggen så har det kommit hundra nya inlägg 😂! Har du ngn aning om var i tråden inlägget finns?
Citera
2024-08-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Aha, låter yttterst troligt för sällan faller väl två olika sorter äpplen ner från äppelträdet.
Det är inte ovanligt att två syskon är väldigt olika. Och det är skapligt vanligt med äppelträd som har flera sorters äpplen. Familjeträd brukar de kallas. https://www.bauhaus.se/appeltrad-familjetrad-125-200cm

Är nyfiken på fortsättningen gällande syskonen.
Citera
2024-08-07, 17:24
Medlem
Uppfödaren till Essie söker nu nya fodervärdar.
Kan någon svara på när de genomgår testerna?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/blivande_assistanshundar/1206199238
Citera
2024-08-07, 17:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Då ska vi se..
24-06-20 upprättas en tjänsteanteckning av LS vid samtal med hundhjälpen.
I den framkommer det en del väldigt oroväckande saker som Essie tvingas utstå.
Det framkommer oxå att hundhjälpen kommer att kontakta familjen.
(Det här dokumentet skrevs ut 26/7, drygt en månad efter anmälan kom in)

När och om hundhjälpen kontaktade familjen har jag inte sett dokument på så det lämnar jag därhän. Men bör rimligtvis har skett straxt efter den 20/6

Men LS har kontaktat familjen via brev och jag vill minnas även samtal.
Så familjen var fullt medvetna om att LS hade ett ärende.

Och den 21/7 kommer det in en anmälan till polisen.
Amälan enligt 8 kap 1§ djurskyddsförordningen
där UL uppger att hundägarens dotter sparkar ner hunden ur soffan, slår hunden i huvudet eller på kroppen när hon är missnöjd med den. (och lite fler beskrivningar)

Så det vi kan se av bara dom två anmälningarna så är det helt uppenbart ( iaf för mig) att Essie fått stryk.
Därtill kommer pappans egna ord i sitt "försvarstal" där det först förnekades att A gjort illa Essie, lite längre ner i texten framkom att hon sparkat Essie en gång i aggression. (Det blev ändrat och ordet "rumpan" lades till)
Och ännu längre ner så kan Essie blivit puttad av en gunga när hon varit busig och A inte hunnit stoppa gungan. Och även nåt om att hon kan ha kommit för nära när dom sparkat boll. (orkar inte gå igenom all den texten igen)
Den texten blev ändrad flera gånger till att nyligen försvinna helt.

Ls stängde sin utredning då dom inte kan utreda vidare då Essie är borta. Däremot så finns det en mejlkonversation där det står att LS planerade ett besök. Ett oanmält sådant.
Och då Essie var borta men det ändå var så pass graverande bevis dom fått in så skickades ärendet till polis att utreda.
Och vart den utredningen är idag vet jag inte då jag inte sett någon dokumentation på det. Men enligt inlägg här så är det pågående under förundersökningssekretess.

Ursäkta för novellen men det var lite svårt att sammanfatta på ett bra sätt.

Bra sammanfattning om Essie. Vad som fattas är bedrägerierna, 30 kameror inne och troligen 9 ute, överkontrollerande Slemhelge, snaskiga detaljer om att trycka in dubbla tamponger, brukaren är livsfarlig och slåss med kniv, hammare och på okänt vis används eltejp i våldsammanhang. Korruption och inkompetens.Tiggeri av godtrogna hjärteströsslare fast man är förmögen....

Skulle kunna gå an länge om all skit vi hittat. Och allt började med en efterlysning som såg lite suspekt ut.
Citera
2024-08-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Oj, du har både jättedålig koll och fattade inte ett smack att mitt inlägg ovan. Jag är dock inte förvånad. Detsamma gäller de flesta näthatarna här i tråden.

De enda som vi vet har begått brott i detta är assistenterna, de som på många olika sätt och vis smutskastat och förtalat familjen och dottern genom att bryta sin tystnadsplikt på ett mycket grovt och allvarligt sätt när de postat inlägg i sociala medier med sådant förtal. De riskerar flera års fängelse för sina brott.

Mot bakgrund av den rättspraxis som utvecklats i Sverige på senare år, så vore det en stor rättsskandal om de inte döms för grovt brott mot tystnadsplikten och grovt förtal. De kommer alltså med största sannolikhet inte att undslippa såväl fängelse som höga skadestånd.

Märkligt att du ifrågasätter detta men inte alla grundlösa anklagelser mot familjen. Men du är väl en näthatare som övriga i tråden.
Vore intressant om du kan ge några exempel på vad du anser går under grova brott mot tystnadsplikten som dessa Personliga assistenter gjort sig skyldiga till vad gäller brukaren dom arbetar/arbetade hos.

Uteslut föräldrar etc....det är nu brukaren som är i fokus här.

Gärna någon info som inte redan nått allmänheten genom offentliga handlingar, brukarens föräldrar etc..

Gissar att du är mycket insatt i OSL, eller?
Citera
2024-08-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Någon näringsidkare gav sig till känna i tråden någonstans halvvägs. Och hävdade att han inte kunde vara tyst längre. Han menade att bägge bröderna var helt omöjliga att ha att göra med. Tror han skrev att P1 var värst. Men sanningshalten i inlägget låter jag vara osagt

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Missat det inlägget du hänvisar till, men tråden är ju minst sagt aktiv, går man på muggen så har det kommit hundra nya inlägg 😂! Har du ngn aning om var i tråden inlägget finns?

Känns mycket trovärdigt då det inte är en person som besudlar trådar med noveller eller tramsiga inlägg.

(FB) Assistanshund Essie mystiskt försvunnen - kidnappad? Enköping (2024-07-11)
Citera
2024-08-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Tippar på att samtliga i länken är läskunniga men ändå har vi knappast fått reda på så mkt som du. O de handlingarna som cirkulerar behandlar inte hennes sjukdomsbild, problematik eller annat.
Så det betyder att även dina utlägg är påståenden som alla våra.

Jag är väldigt nyfiken på vilka problem Essie skulle lösa? Tänker även på den utbildningen som de tre fick göra hos Hundhjälpen, som nu visar sig inte vara den ultimata utbildningen då PÖ höll tyst om As aggressionshistorik.

I domar som förekommit finns en del sådan info. Enköpingsposten har skrivit både om familjen och kommunens andra bekymmer med sina LSS boenden i flera år. Definition för funktionsnedsättning osv kan man läsa om på vårdguiden om man inte har tillgång till andra källor. LSS och SoL kan man läsa om i lagboken och hos socialstyrelsen och hos kommuner och regioner och hos intresseorganisationer för personer med olika funktionsnedsättningar. Osv osv osv… vill man veta något och inte bara tycka något så är Sverige ett underbart land att leva i för så mycket information är offentlig.

1. Vad vet jag om hennes sjukdomsbild?
Jag är en varm vän av källkritik. När det gäller diagnoser så trodde jag först att det handlade om autism och intellektuell funktionsnedsättning. Orsak till det kan vara många olika saker, som jag inte känner till i A’s fall.
Sen har jag sett i olika sammanhang att bland annat hennes pappa och förvaltare uttalat sig med olika diagnosskoder eller diagnosnamn som finns inom ramen för både autismspektrum men också inom ramen för andra NPF som är samlingsnamn för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. En sån här person som A kan ha en lång radda diagnoser som på olika sätt och i olika sammanhang påverkar henne mer eller mindre.

Eftersom jag inte vet exakt vilka diagnoser som till fullo är aktuella för henne så har jag också reviderat vad jag skriver om hennes funktionsnedsättningar. Det som kan anses vara ostridigt är att hon har någon form av omfattande funktionsnedsättningar inom ramen för NPF som beskrivs som medfödda och inte förvärvade. Dvs de har inte uppstått efter en olycka eller på grund av sjukdom. Utan hon har av familjen beskrivits som att hon har medfödda funktionsnedsättningar. Och jag finner ingen anledning till att misstro den uppgiften.

Likaså har hennes pappa beskrivit hennes beteende flera gånger som att hon ibland beter sig som ett barn. Och ibland att hon beter sig som en fyra-åring. Utifrån det kan jag utifrån professionskunskap utgå ifrån att hon också har någon form av intellektuell funktionsnedsättning.

Således är det jag kan säga att jag anser mig i nuläget kunna slå fast att A har en NPF och en intellektuell funktionsnedsättning. Jag har därför slutat skriva autism t ex eftersom jag inte kunnat få det fullt ut bekräftat att det ingår i bilden. Vilket inte betyder att det absolut inte gör det. Men det betyder att jag inte vet det…

Jag kan en hel del om NPF och intellektuell funktionsnedsättning på akademisk nivå pga mina professionskunskaper. Och eftersom den beskrivs som medfödd och det är ostridigt utifrån alla officiella källor som figurerar att hon omfattas av LSS så kan jag förutsatt att jag kan regelverket slå fast att hon tillhör personkrets 1 och därmed är berättigad att ansöka om alla de rättigheter som omfattas av LSS. Och då vet jag också vilka skyldigheter kommunen har.
Jag har också professionell kännedom om hur utredningar går till och kan därför räkna ut hur saker sett ut. Och kan förstå vad som står i domar och annat vilket då kan bekräfta eller förneka olika saker.

2. Angående bruket av assistanshund inom ramen för NPF så är det i dag ett mycket hett forskningsområde, så vill man fördjupa sig i det så kan man kvista iväg till närmaste bibliotek och be att få hjälp med att söka i databaser. Så kan man få läsa om alla möjliga områden där man idag testar olika former av användning av assistanshundar. Det finns också många artiklar och böcker som berättar om olika exempel. Så är du intresserad av det så kan du hitta mycket information i fullt officiella källor.

Evidensen pekar mot att en assistanshund kan skapa väldigt fina förutsättningar för att trigga utveckling som kan öka förutsättningar och möjligheter mycket för en person med NPF. Jämförbart med hur t ex en hund kan berika ett barns liv om den för växa upp med en hund t ex…
Det kan också stärka självförtroende och motverka hemmasittande och öka viljan och förmågan till att vilja delta i sociala sammanhang. Det bygger också relationella band som omfattar kärlek och omtanke och kan också utveckla förmåga till eller ökad empati och mentalisering.

Jag har själv sett exempel på när närvaro av en assistanshund har bidragit till att ganska svårt funktionsnedsatt person få ifrån ett mycket passivt liv till att klara av att inneha ett anpassat arbete.

Så värdet av arbete med assistanshundar i generell mening är oerhört värdefullt.

Din fråga blir däremot felställd. För man använder inte assistanshundar för att ”lösa problem” utan för att skapa nya möjligheter och förändra förutsättningar. På samma sätt som jag hoppas att du inte skaffar en hund för att lösa något ”problem” som du har…

Jag vet inga detaljer bortom det som hundhjälpen uttalat om användningsområdet för just Essie. Men gissar utifrån att man pratat om promenader t ex och även utflykter där någon vagn för hunden också använts att en sak man tänkt sig skulle vara att hundens närvaro skulle göra det mer attraktivt för A att komma ut, också utanför hemmet? Vilket i så fall skulle öka kroppslig rörelse, ge nya intryck, stärka självförtroende, förbättra allmänt mående vilket beteendeaktivering gör.
Jag tror också man har tänkt sig att hundens närvaro kan hjälpa A skapa fina relationer, en kärleksfull relation med hunden och därigenom kanske också lära sig mer om relationer med andra människor?
Det finns många möjligheter när det fungerar. Vilket det oftast gör. Åtminstone om man ser till evidens på området.

Viktig sak i sammanhanget är däremot att när man jobbar med assistanshund så måste också det team som är inblandade i omvårdnad och insatser för en person vara fullt införstådda med vad hunden ska fylla för funktion och inte. De måste kunna arbeta med hunden i sin verksamhet och insida aktiviteter tillsammans med personen och det måste finnas en trygghet i att alla i teamet förstår sina roller och också kan värna både personen och hunden i sammanhanget eftersom den är en levande individ. Jag anser också att det ska finnas ett tydligt uppföljningsarbete och någon form av kontinuerlig kontakt med någon som kan vägleda när problem eller oförutsedda händelser inträffar.
Citera
2024-08-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Nej. Du försöker återigen förskjuta sanningen medelst dina noveller med irrelevanta faktafel. Det hjälper inte. Det är förbjuden att filma arbetstagare på deras arbetsplats, inget skarvande i världen kommer ändra på det. Punkt.

I så fall så kan man nu då till 100% slå fast att de filmer som personer filmat i hemmet där det påstås att det förekommer misshandel är tillkomna på illegal väg. Bra!
Citera
2024-08-07, 17:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Vore intressant om du kan ge några exempel på vad du anser går under grova brott mot tystnadsplikten som dessa Personliga assistenter gjort sig skyldiga till vad gäller brukaren dom arbetar/arbetade hos.

Uteslut föräldrar etc....det är nu brukaren som är i fokus här.

Gärna någon info som inte redan nått allmänheten genom offentliga handlingar, brukarens föräldrar etc..

Gissar att du är mycket insatt i OSL, eller?

Men lilla vän, du har ju inte ens koll på aktuella lagrum, och vet bevisligen inte heller vad OSL omfattar, och inte. Du är verkligen inte ens lite insatt i det. Så du kan ju börja med att läsa på om de delarna

Trist också att du har så dålig koll och är så ointresserad av att läsa på om fallet.

Jag utesluter ingenting, till skillnad från dig, och vad gäller brotten mot tystnadsplikten så är det allt som omfattas av den som är "i fokus". Det har framkommit att åtminstone tre assistenter har gått ut med sina personliga profiler på facebook och skrivit en massa saker om vad de menar har skett på deras arbetsplats, dotterns bostad.

Om du inte förstår varför det är grova brott mot tystnadsplikten, så får du läsa på om det också. Ett litet tips dock: OSL är bortkastad tid
Citera
2024-08-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
I domar som förekommit finns en del sådan info. Enköpingsposten har skrivit både om familjen och kommunens andra bekymmer med sina LSS boenden i flera år. Definition för funktionsnedsättning osv kan man läsa om på vårdguiden om man inte har tillgång till andra källor. LSS och SoL kan man läsa om i lagboken och hos socialstyrelsen och hos kommuner och regioner och hos intresseorganisationer för personer med olika funktionsnedsättningar. Osv osv osv… vill man veta något och inte bara tycka något så är Sverige ett underbart land att leva i för så mycket information är offentlig.

1. Vad vet jag om hennes sjukdomsbild?
Jag är en varm vän av källkritik. När det gäller diagnoser så trodde jag först att det handlade om autism och intellektuell funktionsnedsättning. Orsak till det kan vara många olika saker, som jag inte känner till i A’s fall.
Sen har jag sett i olika sammanhang att bland annat hennes pappa och förvaltare uttalat sig med olika diagnosskoder eller diagnosnamn som finns inom ramen för både autismspektrum men också inom ramen för andra NPF som är samlingsnamn för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. En sån här person som A kan ha en lång radda diagnoser som på olika sätt och i olika sammanhang påverkar henne mer eller mindre.

Eftersom jag inte vet exakt vilka diagnoser som till fullo är aktuella för henne så har jag också reviderat vad jag skriver om hennes funktionsnedsättningar. Det som kan anses vara ostridigt är att hon har någon form av omfattande funktionsnedsättningar inom ramen för NPF som beskrivs som medfödda och inte förvärvade. Dvs de har inte uppstått efter en olycka eller på grund av sjukdom. Utan hon har av familjen beskrivits som att hon har medfödda funktionsnedsättningar. Och jag finner ingen anledning till att misstro den uppgiften.

Likaså har hennes pappa beskrivit hennes beteende flera gånger som att hon ibland beter sig som ett barn. Och ibland att hon beter sig som en fyra-åring. Utifrån det kan jag utifrån professionskunskap utgå ifrån att hon också har någon form av intellektuell funktionsnedsättning.

Således är det jag kan säga att jag anser mig i nuläget kunna slå fast att A har en NPF och en intellektuell funktionsnedsättning. Jag har därför slutat skriva autism t ex eftersom jag inte kunnat få det fullt ut bekräftat att det ingår i bilden. Vilket inte betyder att det absolut inte gör det. Men det betyder att jag inte vet det…

Jag kan en hel del om NPF och intellektuell funktionsnedsättning på akademisk nivå pga mina professionskunskaper. Och eftersom den beskrivs som medfödd och det är ostridigt utifrån alla officiella källor som figurerar att hon omfattas av LSS så kan jag förutsatt att jag kan regelverket slå fast att hon tillhör personkrets 1 och därmed är berättigad att ansöka om alla de rättigheter som omfattas av LSS. Och då vet jag också vilka skyldigheter kommunen har.
Jag har också professionell kännedom om hur utredningar går till och kan därför räkna ut hur saker sett ut. Och kan förstå vad som står i domar och annat vilket då kan bekräfta eller förneka olika saker.

2. Angående bruket av assistanshund inom ramen för NPF så är det i dag ett mycket hett forskningsområde, så vill man fördjupa sig i det så kan man kvista iväg till närmaste bibliotek och be att få hjälp med att söka i databaser. Så kan man få läsa om alla möjliga områden där man idag testar olika former av användning av assistanshundar. Det finns också många artiklar och böcker som berättar om olika exempel. Så är du intresserad av det så kan du hitta mycket information i fullt officiella källor.

Evidensen pekar mot att en assistanshund kan skapa väldigt fina förutsättningar för att trigga utveckling som kan öka förutsättningar och möjligheter mycket för en person med NPF. Jämförbart med hur t ex en hund kan berika ett barns liv om den för växa upp med en hund t ex…
Det kan också stärka självförtroende och motverka hemmasittande och öka viljan och förmågan till att vilja delta i sociala sammanhang. Det bygger också relationella band som omfattar kärlek och omtanke och kan också utveckla förmåga till eller ökad empati och mentalisering.

Jag har själv sett exempel på när närvaro av en assistanshund har bidragit till att ganska svårt funktionsnedsatt person få ifrån ett mycket passivt liv till att klara av att inneha ett anpassat arbete.

Så värdet av arbete med assistanshundar i generell mening är oerhört värdefullt.

Din fråga blir däremot felställd. För man använder inte assistanshundar för att ”lösa problem” utan för att skapa nya möjligheter och förändra förutsättningar. På samma sätt som jag hoppas att du inte skaffar en hund för att lösa något ”problem” som du har…

Jag vet inga detaljer bortom det som hundhjälpen uttalat om användningsområdet för just Essie. Men gissar utifrån att man pratat om promenader t ex och även utflykter där någon vagn för hunden också använts att en sak man tänkt sig skulle vara att hundens närvaro skulle göra det mer attraktivt för A att komma ut, också utanför hemmet? Vilket i så fall skulle öka kroppslig rörelse, ge nya intryck, stärka självförtroende, förbättra allmänt mående vilket beteendeaktivering gör.
Jag tror också man har tänkt sig att hundens närvaro kan hjälpa A skapa fina relationer, en kärleksfull relation med hunden och därigenom kanske också lära sig mer om relationer med andra människor?
Det finns många möjligheter när det fungerar. Vilket det oftast gör. Åtminstone om man ser till evidens på området.

Viktig sak i sammanhanget är däremot att när man jobbar med assistanshund så måste också det team som är inblandade i omvårdnad och insatser för en person vara fullt införstådda med vad hunden ska fylla för funktion och inte. De måste kunna arbeta med hunden i sin verksamhet och insida aktiviteter tillsammans med personen och det måste finnas en trygghet i att alla i teamet förstår sina roller och också kan värna både personen och hunden i sammanhanget eftersom den är en levande individ. Jag anser också att det ska finnas ett tydligt uppföljningsarbete och någon form av kontinuerlig kontakt med någon som kan vägleda när problem eller oförutsedda händelser inträffar.
Så mycket text om absolut ingenting. Men råkade se ordet vagn. Det är för i helsike en jaktlabrador. Den har fyra ben och en kropp som är avlad för arbete. En 12-årig halt chihuahua sätter man i en vagn vid en längre utflykt. En ung jaktlabrador behöver motion. Massor med motion. Essie hade ju tydligen pipit när hon var tvungen att sitta i vagnen, bara det är djurplågeri.
Citera
2024-08-07, 17:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Så mycket text om absolut ingenting. Men råkade se ordet vagn. Det är för i helsike en jaktlabrador. Den har fyra ben och en kropp som är avlad för arbete. En 12-årig halt chihuahua sätter man i en vagn vid en längre utflykt. En ung jaktlabrador behöver motion. Massor med motion. Essie hade ju tydligen pipit när hon var tvungen att sitta i vagnen, bara det är djurplågeri.

Nej, det är inte djurplågeri. Tvärtom.
Det finns många som har hundar i cykelvagn och det finns många goda skäl till det.
Det gjorde det säkert i Essies fall också.
Alla hundar behöver motion, men en labrador behöver framförallt aktivering och meningsfulla uppgifter, och det var precis vad Essie hade. En utbildad hund som Essie har ett stort behov av att bli tillfredsställd med arbetsuppgifter, någon som sannolikt inte kommer bli av hos den som stulit henne. Essie befinner sig nog hos en grovt kriminell, och det om något bådar inte gott för hennes välfärd.
Att det sedan finns korkade näthatare som du som inte fattar ett skit om nåt, förändrar ingenting av ovanstående.
Citera
2024-08-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Bra sammanfattning om Essie. Vad som fattas är bedrägerierna, 30 kameror inne och troligen 9 ute, överkontrollerande Slemhelge, snaskiga detaljer om att trycka in dubbla tamponger, brukaren är livsfarlig och slåss med kniv, hammare och på okänt vis används eltejp i våldsammanhang. Korruption och inkompetens.Tiggeri av godtrogna hjärteströsslare fast man är förmögen....

Skulle kunna gå an länge om all skit vi hittat. Och allt började med en efterlysning som såg lite suspekt ut.

hahaha så sant så sant.
Jag höll mig dock till anmälningarna.

Hade PÖ gett attan i att börja tigga swish, radera och blockera och snärja sig i lögner hade inte den här tråden överlevt speciellt länge.
Han såg till alldeles själv att det rotas i deras privatliv och framför allt dotterns problematik och lämplighet att vara nära djur.
"förmögen".. är du säker?
För 2022 när tösen fick flytta hem så fick ju mamman ta obetald tjänstledigt så då var ekonomin ansträngd enligt artikel/kommentar till artikel. Sen om det var PÖ eller farfar minns jag inte på rak arm.
Men det har ju fixat till sig med lite bidrag här och där samt lön för att gå hemma i sitt eget hus och städa, diska och allt sånt vuxna till vardags gör utan lön.
Och innan någon ylar, assistent har gått ut med att mamma osynlig är inte den som är med A.
Droppen var när allt alltid är någon annans ansvar, någon annans fel och högljutt påtala " förtal och det är anmält".
Stackars polisen säger jag bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in