Citat:
Ursprungligen postat av
Blondpion
Tippar på att samtliga i länken är läskunniga men ändå har vi knappast fått reda på så mkt som du. O de handlingarna som cirkulerar behandlar inte hennes sjukdomsbild, problematik eller annat.
Så det betyder att även dina utlägg är påståenden som alla våra.
Jag är väldigt nyfiken på vilka problem Essie skulle lösa? Tänker även på den utbildningen som de tre fick göra hos Hundhjälpen, som nu visar sig inte vara den ultimata utbildningen då PÖ höll tyst om As aggressionshistorik.
I domar som förekommit finns en del sådan info. Enköpingsposten har skrivit både om familjen och kommunens andra bekymmer med sina LSS boenden i flera år. Definition för funktionsnedsättning osv kan man läsa om på vårdguiden om man inte har tillgång till andra källor. LSS och SoL kan man läsa om i lagboken och hos socialstyrelsen och hos kommuner och regioner och hos intresseorganisationer för personer med olika funktionsnedsättningar. Osv osv osv… vill man veta något och inte bara tycka något så är Sverige ett underbart land att leva i för så mycket information är offentlig.
1. Vad vet jag om hennes sjukdomsbild?
Jag är en varm vän av källkritik. När det gäller diagnoser så trodde jag först att det handlade om autism och intellektuell funktionsnedsättning. Orsak till det kan vara många olika saker, som jag inte känner till i A’s fall.
Sen har jag sett i olika sammanhang att bland annat hennes pappa och förvaltare uttalat sig med olika diagnosskoder eller diagnosnamn som finns inom ramen för både autismspektrum men också inom ramen för andra NPF som är samlingsnamn för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. En sån här person som A kan ha en lång radda diagnoser som på olika sätt och i olika sammanhang påverkar henne mer eller mindre.
Eftersom jag inte vet exakt vilka diagnoser som till fullo är aktuella för henne så har jag också reviderat vad jag skriver om hennes funktionsnedsättningar. Det som kan anses vara ostridigt är att hon har någon form av omfattande funktionsnedsättningar inom ramen för NPF som beskrivs som medfödda och inte förvärvade. Dvs de har inte uppstått efter en olycka eller på grund av sjukdom. Utan hon har av familjen beskrivits som att hon har medfödda funktionsnedsättningar. Och jag finner ingen anledning till att misstro den uppgiften.
Likaså har hennes pappa beskrivit hennes beteende flera gånger som att hon ibland beter sig som ett barn. Och ibland att hon beter sig som en fyra-åring. Utifrån det kan jag utifrån professionskunskap utgå ifrån att hon också har någon form av intellektuell funktionsnedsättning.
Således är det jag kan säga att jag anser mig i nuläget kunna slå fast att A har en NPF och en intellektuell funktionsnedsättning. Jag har därför slutat skriva autism t ex eftersom jag inte kunnat få det fullt ut bekräftat att det ingår i bilden. Vilket inte betyder att det absolut inte gör det. Men det betyder att jag inte vet det…
Jag kan en hel del om NPF och intellektuell funktionsnedsättning på akademisk nivå pga mina professionskunskaper. Och eftersom den beskrivs som medfödd och det är ostridigt utifrån alla officiella källor som figurerar att hon omfattas av LSS så kan jag förutsatt att jag kan regelverket slå fast att hon tillhör personkrets 1 och därmed är berättigad att ansöka om alla de rättigheter som omfattas av LSS. Och då vet jag också vilka skyldigheter kommunen har.
Jag har också professionell kännedom om hur utredningar går till och kan därför räkna ut hur saker sett ut. Och kan förstå vad som står i domar och annat vilket då kan bekräfta eller förneka olika saker.
2. Angående bruket av assistanshund inom ramen för NPF så är det i dag ett mycket hett forskningsområde, så vill man fördjupa sig i det så kan man kvista iväg till närmaste bibliotek och be att få hjälp med att söka i databaser. Så kan man få läsa om alla möjliga områden där man idag testar olika former av användning av assistanshundar. Det finns också många artiklar och böcker som berättar om olika exempel. Så är du intresserad av det så kan du hitta mycket information i fullt officiella källor.
Evidensen pekar mot att en assistanshund kan skapa väldigt fina förutsättningar för att trigga utveckling som kan öka förutsättningar och möjligheter mycket för en person med NPF. Jämförbart med hur t ex en hund kan berika ett barns liv om den för växa upp med en hund t ex…
Det kan också stärka självförtroende och motverka hemmasittande och öka viljan och förmågan till att vilja delta i sociala sammanhang. Det bygger också relationella band som omfattar kärlek och omtanke och kan också utveckla förmåga till eller ökad empati och mentalisering.
Jag har själv sett exempel på när närvaro av en assistanshund har bidragit till att ganska svårt funktionsnedsatt person få ifrån ett mycket passivt liv till att klara av att inneha ett anpassat arbete.
Så värdet av arbete med assistanshundar i generell mening är oerhört värdefullt.
Din fråga blir däremot felställd. För man använder inte assistanshundar för att ”lösa problem” utan för att skapa nya möjligheter och förändra förutsättningar. På samma sätt som jag hoppas att du inte skaffar en hund för att lösa något ”problem” som du har…
Jag vet inga detaljer bortom det som hundhjälpen uttalat om användningsområdet för just Essie. Men gissar utifrån att man pratat om promenader t ex och även utflykter där någon vagn för hunden också använts att en sak man tänkt sig skulle vara att hundens närvaro skulle göra det mer attraktivt för A att komma ut, också utanför hemmet? Vilket i så fall skulle öka kroppslig rörelse, ge nya intryck, stärka självförtroende, förbättra allmänt mående vilket beteendeaktivering gör.
Jag tror också man har tänkt sig att hundens närvaro kan hjälpa A skapa fina relationer, en kärleksfull relation med hunden och därigenom kanske också lära sig mer om relationer med andra människor?
Det finns många möjligheter när det fungerar. Vilket det oftast gör. Åtminstone om man ser till evidens på området.
Viktig sak i sammanhanget är däremot att när man jobbar med assistanshund så måste också det team som är inblandade i omvårdnad och insatser för en person vara fullt införstådda med vad hunden ska fylla för funktion och inte. De måste kunna arbeta med hunden i sin verksamhet och insida aktiviteter tillsammans med personen och det måste finnas en trygghet i att alla i teamet förstår sina roller och också kan värna både personen och hunden i sammanhanget eftersom den är en levande individ. Jag anser också att det ska finnas ett tydligt uppföljningsarbete och någon form av kontinuerlig kontakt med någon som kan vägleda när problem eller oförutsedda händelser inträffar.