2024-07-24, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.Moonshine
Har en känsla att sanningen kommer fram snart, pappan ljuger. Det går rykten i Enköping om familjen även om rykten inte är pålitligt. Men det jag hört är att pappan har omplacerat hunden själv och ljuger för att han vill ha uppmärksamhet i media, få ut pengarna från föräkringsbolagen samt lättare att hantera Amandas utbrott. Djurskyddet är inbladade med samarbete med polisen som flera bekräftat. Jag tycker synd om hunden och hoppas att hon lever och omplacerad samt att pappans lögner kommer ut till offentlighet. Jag hoppas att fler anmäler familjen så de inte får ut en ny assistanshund. En så våldsam vuxen person med funktionsnedsättning intellektuell funktionsnedsättning, Autism, Epileps samt de hon har mer skall inte klara av att havande om en hund, en assistanshund är inte bara hjälpmedel utan en familjemedlem särkilt vid psykisk hälsa hund.

Om han omplacerat hunden själv, borde ju den som har hunden nu trätt fram och sagt detta. Hunden kan heller inte få veterinärvård eller ens visa sig utomhus resten av sitt liv typ. Dessutom kunde han bara omplacerat hunden i så fall utan att göra allt rabalder kring det. Nej låter inte rimligt i mina öron.
Citera
2024-07-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Om han omplacerat hunden själv, borde ju den som har hunden nu trätt fram och sagt detta. Hunden kan heller inte få veterinärvård eller ens visa sig utomhus resten av sitt liv typ. Dessutom kunde han bara omplacerat hunden i så fall utan att göra allt rabalder kring det. Nej låter inte rimligt i mina öron.

Men han kan ha omplacerat den men insett han inte kommer få tillbaka pengar han lagt på hunden, därav teatern/scener han skapat för att få ut från försäkringen, försäkringen har KRAV som ska uppnås varav polisanmälan efterlysning etc.
Citera
2024-07-24, 09:27
Medlem
Jag tror att hunden är snodd och dödad av nån med kopplingar till familjen men inte med motiv djurskyddsskäl utan nån som familjen gjort sig ovän med av nån anledning. Som en hämnd alltså. Man vet att familjens vardag hänger på hunden för att den ska fungera.
Så det var min privata teori varför hunden är borta. ☺️

Andra alternativet jag kan se skulle vara att pappan hoppades få in pengar till sitt nystartade företag genom swish gåvor, men detta tror jag är mindre troligt pga man inte kan räkna med ens att folk ska erbjuda pengar och sen allt böket med försvinnandet och dessutom tror jag inte att de ville bli av med hunden faktiskt. Teorierna om försäkringsbedrägeri tror jag inte alls på.
Senast redigerad av Curlyfication 2024-07-24 kl. 09:41.
Citera
2024-07-24, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Men han kan ha omplacerat den men insett han inte kommer få tillbaka pengar han lagt på hunden, därav teatern/scener han skapat för att få ut från försäkringen, försäkringen har KRAV som ska uppnås varav polisanmälan efterlysning etc.

Han har ju gått ut i media o klagat om ekonomin…
Citera
2024-07-24, 09:31
Medlem
Citat:
Han har ju gått ut i media o klagat om ekonomin…

Ja fast det är bara för att han är en snål jävel. Han tycker ekonomin är mycket sämre än innan och därför gnäller han, men sämre än innan betyder inte att den är dålig jämfört med andras ekonomi. Han har en bra lön. Men du vet hur det är, med mycket pengar kommer dyra vanor och nu kanske han behövde skära ner på dessa vilket han nog inte gillade. Buhuu osv.
Citera
2024-07-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Ja fast det är bara för att han är en snål jävel. Han tycker ekonomin är mycket sämre än innan och därför gnäller han, men sämre än innan betyder inte att den är dålig jämfört med andras ekonomi. Han har en bra lön. Men du vet hur det är, med mycket pengar kommer dyra vanor och nu kanske han behövde skära ner på dessa vilket han nog inte gillade. Buhuu osv.

Tycker fortfarande det lutar åt ev försäkrings bedrägeri är min personliga åsikt.
Citera
2024-07-24, 09:43
Medlem
Citat:
Tycker fortfarande det lutar åt ev försäkrings bedrägeri är min personliga åsikt.

Ok, vi tror olika motiv helt enkelt. Ska bli mycket spännande att se när det nystar upp sig! ☺️
Citera
2024-07-24, 09:54
Medlem
Har någon frågat om uppfödaren i gruppen och vad svarade dem då?
Citera
2024-07-24, 10:16
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Står ju i världens största ruta att ledarhundar och assistanshunder är välkomna i den länken? Men det är ju ett serviceboende och det är ju en helt annan sak än tex en gruppbostad. Känns inte som Amanda skulle kunna bo i en egen lägenhet med en hund och personal i ett annat hus eller flera våningar ner.
Man ska nog inte skriva när man är jättetrött. Men jag tolkade den rutan som att den gällde besökare. Hade velat ha tydligare nedskrivet vad som gäller för boende. Och helt riktigt så klart att det är en annat typ av boende, men min tanke var att samma lagar gäller.

Jag ger upp när det gäller regler för assistanshund på boende. De verkar inte finnas. Mer intressant är kanske frågan om hur familjen har tänkt när det gäller Essie? Eller har man inte tänkt så långt alls?

En hund lever ju i kanske 13-14 år. Essie är 3. Skulle dottern bo hemma med sin hund i 10 år till? Om det skulle bli aktuellt med annat boende innan dess, hade man då någon plan för hunden? Eller var det strunt samma och 300.000 får kastas i sjön bara?
Citera
2024-07-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Man ska nog inte skriva när man är jättetrött. Men jag tolkade den rutan som att den gällde besökare. Hade velat ha tydligare nedskrivet vad som gäller för boende. Och helt riktigt så klart att det är en annat typ av boende, men min tanke var att samma lagar gäller.

Jag ger upp när det gäller regler för assistanshund på boende. De verkar inte finnas. Mer intressant är kanske frågan om hur familjen har tänkt när det gäller Essie? Eller har man inte tänkt så långt alls?

En hund lever ju i kanske 13-14 år. Essie är 3. Skulle dottern bo hemma med sin hund i 10 år till? Om det skulle bli aktuellt med annat boende innan dess, hade man då någon plan för hunden? Eller var det strunt samma och 300.000 får kastas i sjön bara?

Frågan är ju när hon fick boendet (om de stämmer att hon fått boende alltså)? Var det innan essie försvann eller efter?
Citera
2024-07-24, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman

Hunden får inte vara yngre än 1 år vid lämplighetstest och inte äldre än 5 år vid examination.

Examinerad assistanshund ska genomgå årlig veterinärkontroll. Intyg skall redovisas i samband med årsprov. Ställningstagande angående fortsatt tjänstbarhet tas vid veterinärbesök och vid årskontroll.
För hundar i behov av medicinering tas beslut i samråd med veterinär från fall till fall om fortsatt tjänst med täcke är möjligt.

Krav på hundföraren

• ha en permanent fysisk eller psykisk funktionsnedsättning

• kunna påvisa ett behov av en assistanshund för att kunna delta i samhället på lika villkor.

• ha god förståelse för en assistanshunds behov och kunna uppfylla dessa

Det finns ingen åldersgräns för dig som förare men om du är under 18 år ska målsman vara den som undertecknar dokument och är den som har det yttersta ansvaret för hundens välmående. För yngre barn skall målsman delta aktivt i utbildningsprocessen, vid lämplighetstester, examinationer och årsprov.

Från SBK hemsida ovanför

Så min gissning är att någon ur familjen är det som genomgått testerna från början och inte enbart Amanda eftersom hon defakto inte uppfyller SBK krav så där har vi svaret på hur det ens lyckats bli godkända som ekipage
Citera
2024-07-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Hunden får inte vara yngre än 1 år vid lämplighetstest och inte äldre än 5 år vid examination.

Examinerad assistanshund ska genomgå årlig veterinärkontroll. Intyg skall redovisas i samband med årsprov. Ställningstagande angående fortsatt tjänstbarhet tas vid veterinärbesök och vid årskontroll.
För hundar i behov av medicinering tas beslut i samråd med veterinär från fall till fall om fortsatt tjänst med täcke är möjligt.

Krav på hundföraren

• ha en permanent fysisk eller psykisk funktionsnedsättning

• kunna påvisa ett behov av en assistanshund för att kunna delta i samhället på lika villkor.

• ha god förståelse för en assistanshunds behov och kunna uppfylla dessa

Det finns ingen åldersgräns för dig som förare men om du är under 18 år ska målsman vara den som undertecknar dokument och är den som har det yttersta ansvaret för hundens välmående. För yngre barn skall målsman delta aktivt i utbildningsprocessen, vid lämplighetstester, examinationer och årsprov.

Från SBK hemsida ovanför

Så min gissning är att någon ur familjen är det som genomgått testerna från början och inte enbart Amanda eftersom hon defakto inte uppfyller SBK krav så där har vi svaret på hur det ens lyckats bli godkända som ekipage

Samt

När hunden är examinerad assistanshund behöver den träffa en veterinär varje år och få ett intyg om att den är fortsatt frisk. Det intyget visar föraren upp i samband med årsprov eller skickar in till den organisation man samarbetar med.

Det är oftast i anslutning till dessa årliga kontroller som bedömningen görs att hunden inte längre kan arbeta utan behöver gå i pension. Juridiskt är detta ägarens ansvar men den aktör som utfärdat assistanshundstäcket kan säga att hunden inte längre får användas då hunden inte längre är i skick att arbeta som assistanshund.

Ibland måste hundar över 10 år veterinärundersökas en gång i halvåret då det är högre risk att de blir sjuka/skadad av ålder.

Så det finns även medicinska krav på hunden att den är frisk, det kan även vara så att hon fått någon form av skada eller sjukdom och därför inte kommer kunna vara assistanshund längre, därav de vill ha pengar till en ny hund och då är det också bedrägeri

Alternativt dyker hon upp 25/7 pga pappan hittar henne för att han blir pressad så att han tar fram henne, jag tror att antingen är hon död/skadad eller så är hon hos någon pappan själv bett ha Essie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in