Citat:
Ursprungligen postat av
HappySnowman
Man ska nog inte skriva när man är jättetrött.

Men jag tolkade den rutan som att den gällde besökare. Hade velat ha tydligare nedskrivet vad som gäller för boende. Och helt riktigt så klart att det är en annat typ av boende, men min tanke var att samma lagar gäller.
Jag ger upp när det gäller regler för assistanshund på boende. De verkar inte finnas.

Mer intressant är kanske frågan om hur familjen har tänkt när det gäller Essie? Eller har man inte tänkt så långt alls?
En hund lever ju i kanske 13-14 år. Essie är 3. Skulle dottern bo hemma med sin hund i 10 år till? Om det skulle bli aktuellt med annat boende innan dess, hade man då någon plan för hunden? Eller var det strunt samma och 300.000 får kastas i sjön bara?
Hunden får inte vara yngre än 1 år vid lämplighetstest och inte äldre än 5 år vid examination.
Examinerad assistanshund ska genomgå årlig veterinärkontroll. Intyg skall redovisas i samband med årsprov. Ställningstagande angående fortsatt tjänstbarhet tas vid veterinärbesök och vid årskontroll.
För hundar i behov av medicinering tas beslut i samråd med veterinär från fall till fall om fortsatt tjänst med täcke är möjligt.
Krav på hundföraren
• ha en permanent fysisk eller psykisk funktionsnedsättning
• kunna påvisa ett behov av en assistanshund för att kunna delta i samhället på lika villkor.
• ha god förståelse för en assistanshunds behov och kunna uppfylla dessa
Det finns ingen åldersgräns för dig som förare men om du är under 18 år ska målsman vara den som undertecknar dokument och är den som har det yttersta ansvaret för hundens välmående. För yngre barn skall målsman delta aktivt i utbildningsprocessen, vid lämplighetstester, examinationer och årsprov.
Från SBK hemsida ovanför
Så min gissning är att någon ur familjen är det som genomgått testerna från början och inte enbart Amanda eftersom hon defakto inte uppfyller SBK krav så där har vi svaret på hur det ens lyckats bli godkända som ekipage