Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-17, 18:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Gammal skåpmat?
Lite märkligt..

Brev, poststämplat i Stockholm Klara, i vilket stockholnapolisunnen Wernhali utpekas för att vara delaktig i mordet på Palme genom att ha avsäkerhetsarrangemangen kring denne.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag7325-00-A

Missar i maskningen får man tacka för.

Anonym, men är PHT 652 ett bilregistreringsnummer? Kanske är Wernhalls möjligen?
Är det kanske en kollega som anonymt tipsat här?

(Klickar man på "original" på WPU så får man bilderna på original-dokumenten och slipper OCR-problemet med felaktig avläsning.)
Citera
2024-07-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det är intressant att tänka sig att även en till stora delar förberedd konspiration kan använda sig av ett par mellanled och slutligen en rätt anonymt skytt så att anstiftarna alltid kan svära sig fria.

Vad har de egentligen förlorat om skytten åker fast.

Det kanske bränns lite runt mellanledet , säg som exempel någon i EAP eller Enerström.

Allt som behövdes var att någon fick syn på Palme, att han gick in i bion.

Sen att det skedde just den dagen kanske mer eller mindre var en slump. Tillräckligt många bra omständigheter.

Alltsedan jag läste Matthew Sweets bok "Operation Kaos" vill jag sätta snedstreck om inte bindestreck mellan EAP och Enerström – med tanke på Enerströms centrala roll i finansieringen av EAP. Det finns en rad omständigheter som talar för att de skött åtminstone delar av den övervakningsoperation som hört till attentatet.

Då kan det visserligen vara så som du föreslår, att någon i deras nätverk av en slump fått syn på Palme vid Grand och då ringt upp sina kumpaner så att man fått göra en "utryckning" på kort varsel med den sedan länge inarbetade övervaknings-, stalknings- och psykningsapparat som vi vet att EAP:arna hade mot Olof Palme.

Så långt är det både möjligt och rimligt, men som Utredaren antyder blir det svårt att få ihop det med ett mötesscenario. Ett sådant förutsätter ju att man redan på förhand vet att Palme ska komma till den och den platsen vid det och det klockslaget. Och vet man det så behöver man ju inte göra någon "utryckning" på kort varsel utan då kan övervakningsapparaten också läggas upp i förväg.

Men om man spinner på informationsläckor så finns ju minst en annan (och tidigare) möjlighet, nämligen via Lisbeths kollega Margareta Nuder. Lisbeth säger ju själv att hon berättat för Margareta Nuder att de tänkt gå på bio på kvällen, men visste då inte om det skulle bli "Mitt liv som hund" (som gick på Spegeln på Birger Jarlsgatan) eller "Bröderna Mozart" (som naturligtvis gick på Grand).

För att täcka bägge alternativen behövs då inte särskilt mycket till övervakningsapparat ute på stan, utan det borde ju ganska lätt gå att ordna, tycker man, om man har flera timmars varsel. Det förutsätter förstås att informationen läcker till någon som har tillgång till en sådan apparat som kan aktiveras på några timmars varsel, vilket ju inkluderar EAP:arna men kanske även andra.

Varför skulle då Margareta Nuder läcka det till någon? Kanske har hon nämnt det till någon i familjen utan att tänka på det, varvid det kan ha vidarebefordrats till någon exilbalt som inte är så förtjust i Olof Palme. Till saken hör att svärfar Nuder "dog som straffånge i sovjetiska Gulag 1942". Mot den bakgrunden är det ju inte svårt att tänka sig, att Olof Palmes närmanden till Moskva inte sågs med blida ögon vare sig av familjen Nuder eller deras exilbaltiska vänkrets. Se Wikipedia om Pär Nuder:

"Pär Nuder föddes 1963 som äldste son till Ants Nuder och Brita Margareta Nuder; han växte upp i Österskär i Åkersberga i Stockholms län. Fadern hade kommit till Sverige som sjuåring från Estniska SSR 1944; farfadern dog som straffånge i sovjetiska Gulag 1942."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pär_Nuder#Uppväxt_och_familjebakgrund

Det här är ingen hypotes som jag vill förfäkta, utan det är bara något som jag tycker verkar ha förbisetts av alla dem som intresserar sig för informationsläckor på själva morddagen. För egen del är jag inne på ett mötesscenario, där man redan på förhand känt till att Palme ska komma till Dekorima vid den och den tiden. Då behövs inga sådana informationsläckor för att förklara en konspiration. Ändå är det kanske möjligt att på något sätt koppla ihop ett mötesscenario med en dylik informationsläcka. Jag vet inte hur i så fall, men det kanske du och/eller Utredaren kan klura ut...

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, det kan ju vara en hypotes.

Jag är mer inne på ett mötesscenario där Olof Palme lockades med något, inte hemliga papper, som kan ha förefallit harmlöst eftersom han hade hustrun med och även son med fästmö kunde ha följt med.

Något gick fel eller någon vid mötet hade uppdrag att döda Olof Palme och gjorde det.

Potentiellt illojala eller med tiden alltför pratsamma mördades av säkerhetsskäl för att skydda anstiftarna.

Ungefär så tänker jag mig scenariot.

Här blir jag nyfiken på vad för slags ärende Palme lockades till mötet med? Som du redan vet är jag också inne på ett mötesscenario men då handlar det om att "hämta post" av en kurir från östsidan – som ett led i förberedelserna inför Palmes planerade Moskvaresa. Det ser jag inte Lisbeth som något hinder för, men håller med om att Mårten & Ingrid inte hör dit. Fast då blev de ju heller inte med till mötesplatsen, vilket kan bero på att Lisbeth för Olofs räkning skakade av sig dem.
Citera
2024-07-17, 19:27
Medlem
Vad håller Otto på med? Hans senaste videos e ju fruktansvärt dåliga.
Han har ju tappat det. 8k följare har han.
Kommer knappast att bli fler.

Gjutarenäfve gör ju t.om mer intressanta videos än Otto. Då är det illa. Och sen en tid tillbaka är det bara CA som gäller. Svänger fort det gäller att hänga med när Otto har bytt spår.
Citera
2024-07-17, 19:48
Medlem
p.norths avatar
Någon kanske sponsra att han ska byta inriktning, money talks..
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu

Gjutarenäfve gör ju t.om mer intressanta videos än Otto. Då är det illa. Och sen en tid tillbaka är det bara CA som gäller. Svänger fort det gäller att hänga med när Otto har bytt spår.
Citera
2024-07-17, 19:54
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Ja, han hasplar ur sig med jämna mellanrum att det är någon med anknytning till säkerhetspolis Detta kan ju inte bara vara rent allmänt menat. Han har väl någon eller några kandidater.

Tycker det är lite dåligt av journalisten att inte ha frågat om GW har någon särskild kandidat eller kandidater. Givetvis skulle GW inte ge några namn men åtminstone tvingas svara ja eller nej.

Nej på den frågan hade han nog inte svarat, för det hade hans prestige nog inte tillåtit. Att rent allmänt tro att det är någon säkerhetspolis kan ju vem som helst säga. Eller tänker han att det imponerar bara för att han i egenskap av att vara GW säger det? Nej, mer detaljer än så GW, tack.

Problemet med GW är att han mest låter sig intervjuas av folk som inte är insatta, TV-soffor och skit. Det som sägs och bjuds på där blir aldrig mer än vagt. Han borde grillas ordentligt i frågan. Sitta däst i TV4 med Tilde eller liknande och inte släppa loss sin expertis och insyn på riktigt imponerar kanske på vissa men långt ifrån alla.

Tror GW inte fattar riktigt att vi lever informationsåldern och att folk har tillgång till PU mer än de hade i början av 90-talet. Själva mordets lösning är ju en gåta som består men utredningsmaterial är inte något som är lika mystiskt längre.

Skulle man säga till GW att det finns lekmän som har mer koll på skiten än han skulle han nog blir sur och säga nähhähä du. Upp till bevis GW! Inte hyttla mer nu. Sluta upp med divalaterna

GW vet naturligtvis inte ett skvatt mer än exempelvis något slumpmässigt utvalt rövhål här på forumet.

Han lanserade sin svepande oprecisa teori på bästa sändningstid och satt samtidigt och avfärdade andra uppslag och teorier till höger och vänster. Dessutom på ett väldigt tunnt och ytligt sätt.

Till råga på allt lanserades en gärningsmannaprofil helt baserad på hans tänkta uppslag. Solklart cirkelresonemang helt i paritet med Palmeutredningens beställningsprofil avseende en ensamagerande sjuk människa.

Att överhuvudtaget göra en gärningsmannaprofil på en individ som ingen knappt ens sett kan väl ändå inte finna stöd i vetenskapen.

Ingen kan avgöra utifrån mordplatsen om det exempelvis var en betald lönnmördare, politiskt agerande individ eller en sjuk männidka som fick utlopp för en ond fantasi.

En annan pikant detalj i sammanhanget är att GW brukar anföra att folk skall läsa hans böcker om de vill veta sanningen. Allmänheten skall alltså sitta och läsa romaner och gissa vem som åsyftas! i hans teorier!?

Mycket kan sägas om Krantz, Anér och nu senast Barestrand (Ynglingen), men de stod/står i alla fall för sina anklagelser i och med att de skrev/skriver ut de anklagades riktiga namn. Till på köpet på levande individer.

Bara att glömma GW i Palmemordsammanhang, han har inget att tillföra överhuvvudtaget.
Citera
2024-07-17, 20:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Alltsedan jag läste Matthew Sweets bok "Operation Kaos" vill jag sätta snedstreck om inte bindestreck mellan EAP och Enerström – med tanke på Enerströms centrala roll i finansieringen av EAP. Det finns en rad omständigheter som talar för att de skött åtminstone delar av den övervakningsoperation som hört till attentatet.

Då kan det visserligen vara så som du föreslår, att någon i deras nätverk av en slump fått syn på Palme vid Grand och då ringt upp sina kumpaner så att man fått göra en "utryckning" på kort varsel med den sedan länge inarbetade övervaknings-, stalknings- och psykningsapparat som vi vet att EAP:arna hade mot Olof Palme.

Så långt är det både möjligt och rimligt, men som Utredaren antyder blir det svårt att få ihop det med ett mötesscenario. Ett sådant förutsätter ju att man redan på förhand vet att Palme ska komma till den och den platsen vid det och det klockslaget. Och vet man det så behöver man ju inte göra någon "utryckning" på kort varsel utan då kan övervakningsapparaten också läggas upp i förväg.

Men om man spinner på informationsläckor så finns ju minst en annan (och tidigare) möjlighet, nämligen via Lisbeths kollega Margareta Nuder. Lisbeth säger ju själv att hon berättat för Margareta Nuder att de tänkt gå på bio på kvällen, men visste då inte om det skulle bli "Mitt liv som hund" (som gick på Spegeln på Birger Jarlsgatan) eller "Bröderna Mozart" (som naturligtvis gick på Grand).

För att täcka bägge alternativen behövs då inte särskilt mycket till övervakningsapparat ute på stan, utan det borde ju ganska lätt gå att ordna, tycker man, om man har flera timmars varsel. Det förutsätter förstås att informationen läcker till någon som har tillgång till en sådan apparat som kan aktiveras på några timmars varsel, vilket ju inkluderar EAP:arna men kanske även andra.

Varför skulle då Margareta Nuder läcka det till någon? Kanske har hon nämnt det till någon i familjen utan att tänka på det, varvid det kan ha vidarebefordrats till någon exilbalt som inte är så förtjust i Olof Palme. Till saken hör att svärfar Nuder "dog som straffånge i sovjetiska Gulag 1942". Mot den bakgrunden är det ju inte svårt att tänka sig, att Olof Palmes närmanden till Moskva inte sågs med blida ögon vare sig av familjen Nuder eller deras exilbaltiska vänkrets. Se Wikipedia om Pär Nuder:

"Pär Nuder föddes 1963 som äldste son till Ants Nuder och Brita Margareta Nuder; han växte upp i Österskär i Åkersberga i Stockholms län. Fadern hade kommit till Sverige som sjuåring från Estniska SSR 1944; farfadern dog som straffånge i sovjetiska Gulag 1942."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pär_Nuder#Uppväxt_och_familjebakgrund

Det här är ingen hypotes som jag vill förfäkta, utan det är bara något som jag tycker verkar ha förbisetts av alla dem som intresserar sig för informationsläckor på själva morddagen. För egen del är jag inne på ett mötesscenario, där man redan på förhand känt till att Palme ska komma till Dekorima vid den och den tiden. Då behövs inga sådana informationsläckor för att förklara en konspiration. Ändå är det kanske möjligt att på något sätt koppla ihop ett mötesscenario med en dylik informationsläcka. Jag vet inte hur i så fall, men det kanske du och/eller Utredaren kan klura ut...

Här blir jag nyfiken på vad för slags ärende Palme lockades till mötet med? Som du redan vet är jag också inne på ett mötesscenario men då handlar det om att "hämta post" av en kurir från östsidan – som ett led i förberedelserna inför Palmes planerade Moskvaresa. Det ser jag inte Lisbeth som något hinder för, men håller med om att Mårten & Ingrid inte hör dit. Fast då blev de ju heller inte med till mötesplatsen, vilket kan bero på att Lisbeth för Olofs räkning skakade av sig dem.
Om det nu är ett mötesscenario så ska man ju också komma ihåg att det fanns ett hemligt kontor där på luntmakargatan som möjligtvis var i bruk -86, och som OP hade kopplingar till. Så det är fullt möjligt att han var där återkommande. Ska man locka dit honom är det bara att säga åt honom att komma dit, och sedan möta upp utanför.

Och även om det är stay behinds kontor så behöver det inte vara stay behind som lockat dit honom isåfall. Det räcker med att man känner till lokalen och få det att att låta som ett helt vanligt möte med de vanliga personerna.

Det stora frågetecknet i den möjligheten är väl isåfall tiden. Jag kan inte komma på någon rimlig anledning till att bestämma ett möte av den typen halv tolv på natten. Det måste ju vara mer brådskande isåfall. Och varför gick då OP på bio innan liksom. Fanns det ett brådskande möte kunde han ha skippat det.

Det får mig att tänka att om ett ditlockande har skett så har det skett efter bion. Kanske av mannen i beige som man antar är MP. Men jag funderar på om det verkligen är honom han pratar med. Dels är det konstigt att inte LP är med i samtalet isåfall om det är familjedrama, för då rör det henne med. Hon verkar istället stå en bit ifrån och titta på.

Och sedan är det väl kanse inte världens konstigaste grej om man inte tar på sig samma jacka som man nyss hade på sig efter att ha varit hemma och vänt. Men lite skumt är det att han inte har en beige trenchcoat när han är vid sjukhuset https://images.app.goo.gl/25pWjPv1MtjFKX1k9
Senast redigerad av Faderlig 2024-07-17 kl. 21:39.
Citera
2024-07-17, 21:54
Medlem
På sidorna 84-85 del 2 Granskningskommissionen står det lite om Jan Värnhall kallad polisman K.

https://www.regeringen.se/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2/
Citera
2024-07-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Om det nu är ett mötesscenario så ska man ju också komma ihåg att det fanns ett hemligt kontor där på luntmakargatan som möjligtvis var i bruk -86, och som OP hade kopplingar till. Så det är fullt möjligt att han var där återkommande. Ska man locka dit honom är det bara att säga åt honom att komma dit, och sedan möta upp utanför.

Och även om det är stay behinds kontor så behöver det inte vara stay behind som lockat dit honom isåfall. Det räcker med att man känner till lokalen och få det att att låta som ett helt vanligt möte med de vanliga personerna.

Det stora frågetecknet i den möjligheten är väl isåfall tiden. Jag kan inte komma på någon rimlig anledning till att bestämma ett möte av den typen halv tolv på natten. Det måste ju vara mer brådskande isåfall. Och varför gick då OP på bio innan liksom. Fanns det ett brådskande möte kunde han ha skippat det.

Det får mig att tänka att om ett ditlockande har skett så har det skett efter bion. Kanske av mannen i beige som man antar är MP. Men jag funderar på om det verkligen är honom han pratar med. Dels är det konstigt att inte LP är med i samtalet isåfall om det är familjedrama, för då rör det henne med. Hon verkar istället stå en bit ifrån och titta på.

Och sedan är det väl kanse inte världens konstigaste grej om man inte tar på sig samma jacka som man nyss hade på sig efter att ha varit hemma och vänt. Men lite skumt är det att han inte har en beige trenchcoat när han är vid sjukhuset https://images.app.goo.gl/25pWjPv1MtjFKX1k9

Jo, alla idéer är naturligtvis bra – utom de dåliga. Det du nu talar om är något annat än "mötesscenariot", som syftar till det faktiska möte som vi har Anders Delsborns direkta vittnesiakttagelse av. Det mötet sker alltså ute på trottoaren vid Dekorima, där Delsborns Dekorimaman står med ryggen mot husväggen (skyltfönstret) och paret Palme står med ryggarna mot Delsborn (som väntar i sin bil vid trafikljusen). Detta är alltså det som Ingvar Heimer en gång benämnde "mötesscenariot".

Om du vill lägga till något mer sammanträffande utöver det som ingår i Heimers modell så är det bäst att kalla det för något annat. Jag själv menar till exempel att paret Palme ganska säkert stannat på vägen mellan Skandias huvudentré och Götabanken och då troligtvis samtalat kort med Tensonmannen. Det här finns det naturligtvis inga direkta vittnesiakttagelser på, men däremot behövs nog ett extra stopp där för att få ihop det med "Fauzzis 43 sekunder". Och då kallar jag det där första stoppet för "förmötet" i syfte att särskilja det från "mötet" vid Dekorima i mötesscenariot.

Under ett (mycket) tidigare skede diskuterade jag med Lars Borgnäs möjligheten att paret Palme skulle kunna ha varit på väg in till restaurangen Bohemia, som var ett känt vattenhål för sosseriet på den tiden. Där har vi ett "samkvämsscenario" om man så vill. Den idén skrotades emellertid ganska snart.

Även det där Stay Behind-rummet på baksidan av Skandiahuset har diskuterats som möjlig destination, men det lades också åt sidan. Framför allt är det svårt att se hur paret Palmes gångriktning skulle vara förenligt med det. Och varför gick de inte in den närmare vägen via Adolf Fredriks Kyrkogata i så fall? Dessutom är det oklart varför Lisbeth skulle följa med på ett sådant sammanträde mitt i natten.

Alldeles oavsett de här invändningarna som restes redan när det begav sig så är det i alla fall inget mötesscenario utan i så fall är det kanske ett "sammanträdesscenario" som vi talar om. Jag tyckte inte att något av det där funkade, det var därför som det lades åt sidan.

Den fråga jag ställde här i tråden var riktad till Utredaren, som menade att mötesscenariot skulle handla om något annat och kanske mer trivialt än det överlämnande av hemliga handlingar som jag föreslagit. Då blev jag nyfiken på vad han tänkte sig att mötet skulle röra sig om. Med lite tur svarar han så vi kan få reda på det.

Om Palmes samröre med Stay Behind är inte så jättemycket känt, men vi vet i alla fall att han brukade delta i styrelsemötena. Vad jag har förstått så hölls de mötena som regel hemma hos Alvar Lindencrona i dennes våning vid Stureplan. Han hade något hemligt rum där med lönndörr och allt. Det är möjligt att jag fått något om bakfoten, men så har jag i alla fall uppfattat det.

Huruvida Palme strök omkring Skandiahuset på nätterna för hemliga möten via skumma bakdörrar, det vet vi förstås inte. Men jag tror i alla fall inte det, utan jag tror att det möte som Delsborn faktiskt iakttog handlade om att "hämta post" av en kurir från östsidan. Det är det enda jag kan få det till, och då är ju tiden och platsen idealiska för det syftet – eller så verkade det i alla fall.
Citera
2024-07-17, 22:31
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Intressant, ska se om det blir tid att kolla upp den där boken, finns tydligen på Bokus.

Ponera att den här norrmannen i videon nedan verkligen talar sanning (och han verkar faktiskt rätt seriös - känns inte lika skum som vissa andra pajsare i denna härva) .
https://youtu.be/jhLzAcclATk?si=K4ON8c0KaqwBcpc8&t=3549

Om EAP var inblandade, då ligger förstås även Enerström & Victor Gunnarsson väldigt nära till hands. De var ju också alldeles intill enligt uppgift.

PS Jag tror det finns en länk på internet till en minnessida efter en norrman med samma namn som dog några år efter palmemordet och tidigare verkade ha varit aktiv inom flottan.

Jag har funderat på om man kan komma vidare genom att lämna mordplatsen ett tag och istället använda uteslutningmetod eller begåvade gissningar på vad som verkar rimligt och orimligt när det gäller den här typen av sidoinformation.

Tror t.ex. inte på en gigantisk poliskonspiration, men mycket mer på att det kan ha funnits en hel del rötägg inom kåren med samma åsikter som förvanskade och förstörde spår eller liknande.

Sen ska jag varna alla känsliga tittare att jag är inte lika negativ till att SE är inblandad men han kan för min del t.ex. ha varit inblandad på så sätt att han var elefant snarare än skytt ...
Citera
2024-07-17, 22:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Not the Hero we wanted, but the Hero we needed ...

Otto har en förmåga att böka fram saker. Det behövs en pigg ungtupp bland alla förslappade lemmar.

Men just nu är det mest gammal skåpmat, favoriter i repris, vidarelänkade klipp och en viss CA.

Det kanske är knapert i kassan. Inte något nytt på länge.

Verkar vara så överlag bland MOP-tubers. Är idéerna slut?
Citera
2024-07-17, 22:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Någon kanske sponsra att han ska byta inriktning, money talks..

Jag sätter nog ändå min slant på Otto som tagit kontakt med flera personer som var aktuella där och då.
Ambulansföraren Peter A., Sonny Björk, Erik Amkoff letade han upp och fick även till en ofrivillig kort intervju med Ölvebro.
Sedan att han kanske inte ställer de bästa frågorna o.s.v. får man kanske ha översyn med...

Vad har Gjutarnäfve? Varken frågor eller trovärdiga personer, eller?
Han hade förvisso Kaj Hahne som en som var otroligt nära mordet och som kom med sin uppfattning kring det hela.
Men sen? Hedberg, Matte o.s.v.
Vilket förtroende ger Gjutarnäfve? Är han ens genuint intresserad av mordet på Palme, eller är det annat? Smaskiga berättelser som kanske ger lite följare och pengar?

Så går mina funderingar..
Citera
2024-07-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Intressant, ska se om det blir tid att kolla upp den där boken, finns tydligen på Bokus.

Ponera att den här norrmannen i videon nedan verkligen talar sanning (och han verkar faktiskt rätt seriös - känns inte lika skum som vissa andra pajsare i denna härva) .
https://youtu.be/jhLzAcclATk?si=K4ON8c0KaqwBcpc8&t=3549

Om EAP var inblandade, då ligger förstås även Enerström & Victor Gunnarsson väldigt nära till hands. De var ju också alldeles intill enligt uppgift.

PS Jag tror det finns en länk på internet till en minnessida efter en norrman med samma namn som dog några år efter palmemordet och tidigare verkade ha varit aktiv inom flottan.

Jag har funderat på om man kan komma vidare genom att lämna mordplatsen ett tag och istället använda uteslutningmetod eller begåvade gissningar på vad som verkar rimligt och orimligt när det gäller den här typen av sidoinformation.

Tror t.ex. inte på en gigantisk poliskonspiration, men mycket mer på att det kan ha funnits en hel del rötägg inom kåren med samma åsikter som förvanskade och förstörde spår eller liknande.

Sen ska jag varna alla känsliga tittare att jag är inte lika negativ till att SE är inblandad men han kan för min del t.ex. ha varit inblandad på så sätt att han var elefant snarare än skytt ...

Snabbsvar nu, innan jag ajournerar för idag. "Operation Kaos" har jag skrivit ett antal inlägg om som väl uppgår till en slags recension ur Palmemordssynvinkel.

Boken är mycket läsvärd som sådan, men det är inte så mycket som berör Palmemordet. Lite info om Clifford & Kerstin Gaddy och så någon liten grej om EAP:arna. Det var i det sammanhanget som Alf Enerström omnämndes som en central finansiär av EAP:s verksamhet. Det kände jag inte till tidigare, utan det ändrade min bild av hur de här grupperingarna samverkade. Förut tänkte jag på EAP och Enerström som separata gäng men nu förstår jag att de samverkade betydligt mer än jag hade trott. Så nu tänker jag i termer av EAP/Enerström eller rentav EAP-Enerström. De har liksom blivit en och samma firma i mitt huvud, detta tack vare uppgiften i "Operation Kaos". Måtte den vara riktig, tänker jag sedan...

Att Victor Gunnarsson varit inblandad i en övervakningsoperation håller jag absolut inte för otroligt, och biljettförsäljaren på Grand som heter Göran Fredricius, han säger att han såg Kerstin Gaddy i foajén där strax före kl 22, alltså mitt under pågående film. Ett par indicier där på att någon EAP-likt pågått, och då ligger förstås en övervakningsoperation nära till hands. Vi kan kanske tala mer om det i dagarna.

Om Stig Engström så har jag länge menat att han haft någon slags roll som "funktionär" i samband med attentatet mot Palme. Jag tror dock inte att han är "inblandad" i meningen att han skulle ha känt till på förhand att Palme skulle skjutas. Det där har jag skrivit en massa om tidigare, inte minst i samband med korrigeringen av mordtiden till 23.19.00 från den officiella tiden som heter 23.21.30.

Det som är skumt med Engström blir också med automatik skumt om Jeppsson, och det som är skumt om Jeppsson blir i sin tur skumt om Björkman. De här tre vittnena hänger alltså ihop på ett mycket särskilt vis. Om mordet begås 23.19 så är Engström fortfarande inne på Skandia och kan då varken ha skjutit Palme eller ens bevittnat mordet. Han blir ett "efterspelsvittne" som Ursprungligen brukar uttrycka det. Inte heller kan han ha iakttagit Jeppsson från mordplatsen, för när Engström kommer ner dit har Jeppsson redan stuckit iväg på sin vilda mördarjakt uppe på åsen.

Den här trojkan hänger ihop med varandra på ett mycket säreget sätt, och det är det som får mig att tro att Engström håller i någon slags operation där både Jeppsson och Björkman ingår. Det är dock ingen konspiration utan en legitim underrättelseoperation, vars syfte jag tidigare diskuterat i flertalet inlägg. Den här operationen ser jag dock som separat från "EAP:arnas" övervakningsoperation. Visst finns där säkerligen en samordnande hand bakom alltihop, men delarna behöver ju inte känna till varandra utan tvärtom är det så man jobbar, på "need-to-know basis" som det heter.

Skickar med en stämningsbild från Åsen, där den drivne jycken Yapson jagar noshörningen Stig. Elefant förvisso – men också noshörning, eller hur?

https://cs13.pikabu.ru/post_img/2020/05/16/10/og_og_1589648333285967900.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in