Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Det är intressant att tänka sig att även en till stora delar förberedd konspiration kan använda sig av ett par mellanled och slutligen en rätt anonymt skytt så att anstiftarna alltid kan svära sig fria.
Vad har de egentligen förlorat om skytten åker fast.
Det kanske bränns lite runt mellanledet , säg som exempel någon i EAP eller Enerström.
Allt som behövdes var att någon fick syn på Palme, att han gick in i bion.
Sen att det skedde just den dagen kanske mer eller mindre var en slump. Tillräckligt många bra omständigheter.
Alltsedan jag läste Matthew Sweets bok "Operation Kaos" vill jag sätta snedstreck om inte bindestreck mellan EAP och Enerström – med tanke på Enerströms centrala roll i finansieringen av EAP. Det finns en rad omständigheter som talar för att de skött åtminstone delar av den övervakningsoperation som hört till attentatet.
Då kan det visserligen vara så som du föreslår, att någon i deras nätverk av en slump fått syn på Palme vid Grand och då ringt upp sina kumpaner så att man fått göra en "utryckning" på kort varsel med den sedan länge inarbetade övervaknings-, stalknings- och psykningsapparat som vi vet att EAP:arna hade mot Olof Palme.
Så långt är det både möjligt och rimligt, men som Utredaren antyder blir det svårt att få ihop det med ett mötesscenario. Ett sådant förutsätter ju att man redan på förhand vet att Palme ska komma till den och den platsen vid det och det klockslaget. Och vet man det så behöver man ju inte göra någon "utryckning" på kort varsel utan då kan övervakningsapparaten också läggas upp i förväg.
Men om man spinner på informationsläckor så finns ju minst en annan (och tidigare) möjlighet, nämligen via Lisbeths kollega Margareta Nuder. Lisbeth säger ju själv att hon berättat för Margareta Nuder att de tänkt gå på bio på kvällen, men visste då inte om det skulle bli "Mitt liv som hund" (som gick på Spegeln på Birger Jarlsgatan) eller "Bröderna Mozart" (som naturligtvis gick på Grand).
För att täcka bägge alternativen behövs då inte särskilt mycket till övervakningsapparat ute på stan, utan det borde ju ganska lätt gå att ordna, tycker man, om man har flera timmars varsel. Det förutsätter förstås att informationen läcker till någon som har tillgång till en sådan apparat som kan aktiveras på några timmars varsel, vilket ju inkluderar EAP:arna men kanske även andra.
Varför skulle då Margareta Nuder läcka det till någon? Kanske har hon nämnt det till någon i familjen utan att tänka på det, varvid det kan ha vidarebefordrats till någon exilbalt som inte är så förtjust i Olof Palme. Till saken hör att svärfar Nuder "dog som straffånge i sovjetiska Gulag 1942". Mot den bakgrunden är det ju inte svårt att tänka sig, att Olof Palmes närmanden till Moskva inte sågs med blida ögon vare sig av familjen Nuder eller deras exilbaltiska vänkrets. Se Wikipedia om Pär Nuder:
"Pär Nuder föddes 1963 som äldste son till Ants Nuder och Brita Margareta Nuder; han växte upp i Österskär i Åkersberga i Stockholms län. Fadern hade kommit till Sverige som sjuåring från Estniska SSR 1944; farfadern dog som straffånge i sovjetiska Gulag 1942."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pär_Nuder#Uppväxt_och_familjebakgrund
Det här är ingen hypotes som jag vill förfäkta, utan det är bara något som jag tycker verkar ha förbisetts av alla dem som intresserar sig för informationsläckor på själva morddagen. För egen del är jag inne på ett mötesscenario, där man redan på förhand känt till att Palme ska komma till Dekorima vid den och den tiden. Då behövs inga sådana informationsläckor för att förklara en konspiration. Ändå är det kanske möjligt att på något sätt koppla ihop ett mötesscenario med en dylik informationsläcka. Jag vet inte hur i så fall, men det kanske du och/eller Utredaren kan klura ut...
Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Ja, det kan ju vara en hypotes.
Jag är mer inne på ett mötesscenario där Olof Palme lockades med något, inte hemliga papper, som kan ha förefallit harmlöst eftersom han hade hustrun med och även son med fästmö kunde ha följt med.
Något gick fel eller någon vid mötet hade uppdrag att döda Olof Palme och gjorde det.
Potentiellt illojala eller med tiden alltför pratsamma mördades av säkerhetsskäl för att skydda anstiftarna.
Ungefär så tänker jag mig scenariot.
Här blir jag nyfiken på vad för slags ärende Palme lockades till mötet med? Som du redan vet är jag också inne på ett mötesscenario men då handlar det om att "hämta post" av en kurir från östsidan – som ett led i förberedelserna inför Palmes planerade Moskvaresa. Det ser jag inte Lisbeth som något hinder för, men håller med om att Mårten & Ingrid inte hör dit. Fast då blev de ju heller inte med till mötesplatsen, vilket kan bero på att Lisbeth för Olofs räkning skakade av sig dem.