Flashback bygger pepparkakshus!
2024-09-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag utgår från att det är gm i alla fall. Jag ser det som högst osannolikt att det på så kort tid är två personer som springer på ungefär samma plats, i samma riktning och som väl överenstämer med signalementet.

Just springandet är ju en rätt ovanlig grej att göra också. Och nu finns inte någon naturlig förklaring såsom en tunnelbanestation i den riktningen eller något.

Därför lutar jag mig också mot dom när det gäller signalement. Främst GS gör väldigt detaljerade observationer och beskriver längd in på centimetern. 178-180 cm säger han väl? Och beskriver även jackan med detaljer som väl överenstämmer med andra vittnen.

De beskriver de också de sydländska drag det enda vittnet på brottsplatsen som sett ansiktet också beskriver. Det lutar jag mig också mot i frågan om LP sett ansiktet och beskrivit det korrekt.

Ja, du har nog rätt där att han säger 178-180. Om det är GM kan man ju utesluta SE, CA (längden) och troligen då också CP baserat på Robrandts säkerhet där. Dvs alla the big 3 "ensamma galningar". Det är mycket intressanta vittnesuppgifter IMO, som också förstärks iom att båda två ger tydliga, egna beskrivningar.
Citera
2024-09-21, 18:17
Medlem
Citat:
De beskriver de också de sydländska drag det enda vittnet på brottsplatsen som sett ansiktet också beskriver. Det lutar jag mig också mot i frågan om LP sett ansiktet och beskrivit det korrekt.

Bara så att jag förstår dig rätt här, du menar att LP är den enda som sett ansiktet?
Citera
2024-09-21, 18:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Bara så att jag förstår dig rätt här, du menar att LP är den enda som sett ansiktet?
Ja, vid mordpatsen i alla fall. Eller ja, flera andra har väl sett delar av ansiktet. eller hela ansiktet, men i så dåligt ljus att de inte kan beskriva detaljer.
Citera
2024-09-21, 18:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, du har nog rätt där att han säger 178-180. Om det är GM kan man ju utesluta SE, CA (längden) och troligen då också CP baserat på Robrandts säkerhet där. Dvs alla the big 3 "ensamma galningar". Det är mycket intressanta vittnesuppgifter IMO, som också förstärks iom att båda två ger tydliga, egna beskrivningar.
Så är det. Det hade ju varit trevligt att veta längden på GS. Är han själv i den längden blir ju uppgiften säkrare.

Tyvärr försvann ju också ACR från de centrala vittnena till synes just för att hon utesluter CP. Hon verkar blivit helt ointressant i utredningen när det bestämdes att CP skulle sättas dit.
Citera
2024-09-21, 19:06
Medlem
Kollade nu och 1986-03-17 säger Samson "ganska kraftig kroppsbyggnad, snarare något över än under 180 cm".

Gällande springandet så verkar Robrandt säker på detta men Samson säger snarare att han går hastigt. Kan ju vara så att Robrandt påverkas av att mannen krockar med henne.
Citera
2024-09-21, 19:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Kollade nu och 1986-03-17 säger Samson "ganska kraftig kroppsbyggnad, snarare något över än under 180 cm".

Gällande springandet så verkar Robrandt säker på detta men Samson säger snarare att han går hastigt. Kan ju vara så att Robrandt påverkas av att mannen krockar med henne.
Den hastiga gången är efter krocken. Han säger att ACR blev "påsprungen".

Men det var nog ändå ingen toppfart direkt. GM hade ju svårt att springa redan efter trappan. Vilket är förståeligt.
Citera
2024-09-21, 19:33
Medlem
Citat:
Den hastiga gången är efter krocken. Han säger att ACR blev "påsprungen".

Men det var nog ändå ingen toppfart direkt. GM hade ju svårt att springa redan efter trappan. Vilket är förståeligt.

Ok, det är säkert så. Samson kände inte igen VG under konfrontation. Intressant är ju också att Robrandt reagerade starkt på en man med guldbågade glasögon i Rapport 86-03-04. Hade varit intressant att se den sändningen.
Citera
2024-09-21, 19:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ok, det är säkert så. Samson kände inte igen VG under konfrontation. Intressant är ju också att Robrandt reagerade starkt på en man med guldbågade glasögon i Rapport 86-03-04. Hade varit intressant att se den sändningen.
Den finns tillgänglig på tuben. Otto ekevi hade något eller några inslag om den mannen.

Jag kom för övrigt på att den mannen har inget jämfört med fantombilder med hjälp av AI, som är på modet nu.
Citera
2024-09-21, 21:58
Kom ihåg att" sydländsk,utländskt" utseende även kan inbegripa "etniska svenskar" från den tiden mordet begicks. Det finns ju några tänkbara kandidater ...
Citera
2024-09-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
(Klicka bakåt för referensinlägget.)

När det gäller Ingrid Zetterström så kan var och en läsa innantill. Det börjar den 5/3 1986 (se sid 1 i pdf:en, mina fetningar) där Zetterström uppger att

"Ca kl 23.20 ropar taxi 344 – Stockholmsbil – upp henne via kommunikationsradio och säger "ring efter ambulans och polis, det skjuts här".
https://drive.google.com/file/d/1tLRXTCJh6v-3HZX8WMVkSboYY34YHxx9/view

Den 11/3 1986 kommer den första uppföljningen (se sid 2 i pdf:en), och då är det polisen som skriver att hon "vid 23.21-tiden blir uppropad via radion av en taxi med nr. 344..." Det framgår inte om det är Zetterström själv som sagt 23.21 eller om det är polisen som påstått det. I alla fall är det inget naturligt uttryck att säga "i 23.21-tiden" utan det säger mig att polisen styrt frågorna i syfte att få fram "rätt svar" kl 23.21 rörande mordtiden. Redan där kollapsar trovärdigheten i hela det här avsnittet, vad mordtiden beträffar.

Sedan dröjer det till den 3/5 1986 (uppslagen är inte numrerade helt kronologiskt, utan det här heter 1C fastän det ligger före 1B i tiden, se sid 6 i pdf:en). Här inleder polisen med att "Zetterström kontaktades med förfrågan angående den taxiförare, som den 28 februari 1986 klockan 23.21 kontaktade Solna taxiväxel..." Någon fråga om tiden ställs emellertid inte i det här uppslaget. Ändå är tidsangivelsen värd att notera eftersom den ingår i ett mönster av styrning och manipulation från polisens sida.

Den 13/5 är det dags att höra Zetterström igen (se sid 3 i pdf:en), och då kommer vi till biten som Jan Länninge höll i. Med avseende på tiderna framgår här att

"När taxichauffören anropade henne vid det första tillfället noterade hon genast tidpunkten på journalen. Hon skrev tidpunkten 23.22."

Men det är inte bara det som framgår, utan Zetterström uppger även att hon genast ringde till polisen:

"Zetterström slog genast snabbnumret till Stockholmspolisens ledningscentral, men fick vänta ett par minuter innan någon svarade. I vart fall dröjde det denna tidsrymd från det att taxiföraren anropade henne tills att hon hade fått kontakt med polisen."

Vidare framgår att

"Efter ytterligare några minuter anropade Zetterström bil 344, vilket var det nummer som hon trodde hade larmat henne. Hon fick inget svar och hennes medhjälpare XXXXXXX sade åt henne att ropa på 744 och därvid fick hon kontakt. Taxichauffören talade då om att offret var Olof Palme. XXXXXXX ringde då omedelbart upp Aftonbladet och meddelade detta, men blev till en början inte trodd."

Vi vet att Aftonbladet fick in tipset kl 23.25, och om man räknar bakåt från den tidpunkten så ser man direkt att hela föreställningen om att Hans Johansson skulle ropa på taxiradion cirka 23.21.45 (alltså 15 sekunder efter den officiella mordtiden), den håller absolut inte. Utan för att få ihop det här så måste Johansson ropa betydligt tidigare än så, vilket i sin tur betyder att mordtiden ligger tidigare än 23.21.30.

Men hur står det då till med den där anteckningen som Zetterström påstår sig ha gjort i journalen? Två dagar senare, den 15/5 1986 kl 13.05, ringer Länninge upp Zetterströms manlige kollega, vars sjuställiga namn är maskat. Vad säger då han om saken? Jag citerar från sid 4 i pdf:en:

XXXXXXX har granskat journalen och det finns ingen som helst tidsnotering eller annat som har samband med mordet på Olof Palme. Han har i annat ärende talat med Zetterström och frågat henne varvid hon uppgivit att polisen måste ha missuppfattat henne. Hon har inte gjort någon notering utan endast lagt märke till klockslaget och gjort den reflektionen att "börjar det redan?"

Ingen notering i "loggboken" (journalen) alltså, utan när det uppdagades att den inte existerade så var det ett stort missförstånd menade Zetterström. Det tror jag det. Fem minuter efter samtalet med XXXXXXX ringer Länninge upp Zetterström för att höra om det här med den påstådda anteckningen. Så här låter det där (samma sida i pdf:en):

"Hon uppger att det gjordes en notering av kollegan YYYYYY, men på en lapp som sitter klistrad på växelbordet. Han noterade då numret på den anropade taxibilen. Noteringen sitter fortfarande kvar och taxin hade numret 744."

Ingen notering i journalen alltså, och ingen notering alls av Zetterström. Utan det är en manlig kollega med maskat sexställigt namn som ska ha gjort den anteckningen. (Här undrar man om det är samme XXXXXXX som fått namnet avkortat till sexställigt eller om det rör sig om någon annan.) I vilket fall har Zetterström inte skrivit någonting, och på lappen finns taxinumret men ingen tidsangivelse.

Zetterström fortsätter:

"Zetterström höll på med ett samtal då taxichaufförens anrop kom. Han ropade så desperat att hon avbröt sitt samtal. Samtidigt med hans anrop tittade hon på väggklockan och den slog just om från 23.21 till 23.22."

Detta framkommer alltså den 15/5 1986, långt efter att den officiella mordtiden 23.21 blivit allmänt känd och publicerad i medierna. Polisen har då fiskat efter 23.21 vid flera tillfällen och får det svar de vill ha ur Zetterström. Men någon anteckning av tiden står inte att finna, vare sig på någon lapp eller i någon journal. Tidsuppgiften stämmer dessutom inte med vad Zetterström berättat om händelseförloppet i förhör bara två dagar tidigare.

Där slutar sagan vad Solnas taxiväxel beträffar. Hans Johansson larmar även Stockholms taxiväxel, fast han glömmer av att han kan trycka på larmknappen och ställer sig istället i den vanliga radiokön. Det är under tiden som han väntar på svar från Stockholms taxi som han griper mikrofonen och ropar på Solnas taxiradio, vilket vi redogjort för ovan – i alla fall vad tiderna beträffar.

För mitt vidkommande är delen som rör Stockholms Taxi mer intressant än den som avser Solna Taxi. En kvinna (med maskerat namn) vid Stockholms taxiväxel har förhörts om den här saken, det uppslaget heter E9979-01 och ligger alltså under Hans Johansson-avsnittet. Förhöret har även tagits med i pdf:en där det ligger sist. Till skillnad från Solna Taxi så har man här visst ordning på loggboken. Så här kan vi läsa där (se sid 6 i pdf:en):

"ZZZZZZZZZZZ ringde genast till polisens ledningscentral på det fyrsiffriga kortnumret och fick svar nästan omgående. Den kvinnliga polisen sa "Ja, det var bra." Hon fick det intrycket att händelsen redan var känd av polisen. Därefter noterade hon tidpunkten 23.24 i boken. Hon har efteråt tillsammans med sin arbetsledare kontrollerat detta. Det tog någon minut innan hon skrev tidpunkten, dvs den tid det tog att svara chauffören och att meddela polisen. Allra högst tog det två minuter."

Här finns i alla fall en nedtecknad tidsuppgift som verkar kollad, om än inte av polisen utan bara av Stockholms Taxi själva. Hur den nedtecknade tiden sedan sammanhänger med mordtiden är en grannlaga fråga, där flera moment ingår och även skapar viss osäkerhet.

Det handlar först om tiden som Hans Johansson får vänta i radiokön innan han får svar hos Stockholms Taxi, sedan handlar det om hur lång tid det tog för Stockholms Taxi att larma polisen, och slutligen om hur lång tid som förlöpte efter avslutat samtal med polisen tills dess att anteckningen gjordes i journalen. Av dessa tre osäkerhetsmoment är det kötiden och dröjsmålet med anteckningen som har störst elasticitet.

Hur länge Hans Johansson då stått i radiokön till Stockholms taxi vet vi inte säkert, men själv påstår han att han fick svar redan efter ungefär en halvminut i kön. Han är dock mycket osäker på den uppgiften (se sid 11-12 i pdf:en). Han säger att han först tryckte in sig i kön på Stockholms taxi, sedan ropade han på Solnas taxiradio.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVUl0QkdRcHRyekk/view

Allt detta, plus u-svängen och parkeringen, klarar han inte på tio sekunder som han också påstår, utan det torde ha tagit 15-30 sekunder. Lägger man till 30-45 sekunder i radiokön så hamnar vi på ungefär en minut mellan skotten och det att Johansson får svar hos Stockholms Taxi. Sedan ska de alltså ta emot meddelandet från Johansson och ringa till polisen och få svar där. Det är en halvminut till i bästa fall. Då ligger vi på en och en halv minut. På basis av den officiella mordtiden blir det 23.23.00, och om SBC:s klocka går rätt så känner de inte till saken redan då.

Poängen här är att det antingen måste ha tagit längre innan de kom fram till polisen eller så måste SBC:s klocka gå före. Felfaktorn är då troligtvis Hans Johanssons tid i radiokön, som torde ha varit längre än han erinrar sig. Hur mycket tid det handlar om är förstås svårt att säga på rak arm, men elasticiteten i det gör ändå att det blir svårt att länka ihop den antecknade tiden 23.24 med mordtiden, annat än att det möjligtvis sätter en högergräns för hur sent mordet kan ligga.

Uppenbart är att den högergränsen väldigt nära den officiella mordtiden 23.21.30, men såvitt jag kan bedöma inrymmer den i alla fall den officiella tiden. Uttryckt på vardagssvenska är den antecknade tiden förenlig med den officiella mordtiden, om än med nöd och näppe. Någon marginal finns inte då, utan allt måste gå slag i slag.

Det luktar "tillrättalagt" långa vägar, särskilt som totalanalysen av tiderna flyttar mordtiden till 23.19.00. Då finns ju två och en halv extra minuter tillgängliga att fördela mellan radiokön och tiden mellan samtalet till polisen och det att anteckningen görs. Vi får då ett rimligare förlopp.

Inget av det här materialet är användbart som material för en av LAC-bandet oberoende mordtidsanalys av typen "kollektivt tidsankare". Det har varit min uppfattning alltsedan jag gick igenom materialet första gången för något år sedan, och det förblir min uppfattning idag efter en ny och väldigt ordentlig genomgång.
Citera
2024-09-21, 22:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vad säger vi om Robrandts och Samsons uppgifter? Robrandt blir påsprungen bakifrån av en man, eller på Samson låter det snarare som att mannen går snabbt, strax norr om korsningen DBG - Regeringsgatan, enligt Samson runt 23.25. Båda säger att mannen är mörk, ev utländsk härkomst, orakad eller tunn mustasch. Robrandt säger 175 cm, Samson 180-182 cm. Mörk knälång jacka/anorak med luva eller att mannen har mössa. Samson säger seglarjacka, sömmar sydda i rutor. Robrandt är säker på att det inte är CP då hon sett honom många gånger. Mannen försvinner snabbt ur deras synhåll, kanske ner mot Snickarbacken.

Är det GM? I så fall är ju beskrivningen bland det tydligaste vi har avseende anletsdrag. Bland de som vi känner till inom utredningen stämmer väl beskrivningen närmast in på VG? (nej, säger inte att det är han)

Det är mannen i sotarmössa och glasögon här i Ottos klipp:

https://youtu.be/d__DzgeVGV4?t=24

Är han inte relativt kort? Ser amerikansk eller sydamerikansk ut?

Eller möjligen indisk. Tyckte att han var lite lik D*vid B*tr*s far, eller ser jag i syne?

Om man tänker sig denne i yngre dar.

Nevermind ...
Citera
2024-09-21, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är mannen i sotarmössa och glasögon här i Ottos klipp:

https://youtu.be/d__DzgeVGV4?t=24

Är han inte relativt kort? Ser amerikansk eller sydamerikansk ut?

Eller möjligen indisk. Tyckte att han var lite lik D*vid B*tr*s far, eller ser jag i syne?

Om man tänker sig denne i yngre dar.

Nevermind ...

Tack för länken. Kort vet jag inte, tycker jag inte man kan säga utifrån klippet. Ekevi vill få ihop det med CA, och tja, jag kanske kan köpa det. Kroppshyddan. Glasögonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in