Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-17, 00:37
Medlem
p.norths avatar
Gw sa 2016 om palmemordet.

"Någon med anknytning till säkerhetspolisen"
Hans egen teori om mördaren är att någon inom statsmakten ville komma åt Palme.

- Jag ser framför mig en person med anknytning till säkerhetspolisiär verksamhet eller underrättelseverksamhet. Jag ser framför mig fler personer än en, någon slags konspiration där man har haft kännedom om att Palme skulle ut på stan den här kvällen och att han skulle vara obevakad.

Sådana som Palme mördas sällan av enskilda galningar, utan de mördas som ett resultat av konspirationer i deras närhet, ofta av personer som har ansvar för deras säkerhet, säger Persson.

Vi kan få svar också efter gärningsmannens död
Leif G.W. Persson tror att vi i framtiden kommer att få veta vad som hände. Vapnet tror han att finns kvar, som en klenod hos någon som kan kopplas till mordet.

- Det är möjligt att gärningsmannen är död. Trettio år är en lång tid. Men det spelar ingen roll, eftersom det går att få en visshet på andra vägar. Jag tror att vi kommer att få en välgrundad övertygelse om vem, vad och varför, säger Persson.

Jag hade för mig att han troddes ana vem som var gärningsmannen 2011. Någon gång mellan 2011-2016 kanske gick bort då? En "polis" som var jämn gammal med GW 🤔
Citera
2024-07-17, 00:41
Medlem
p.norths avatar
Länk
https://svenska.yle.fi/a/7-1042814
Citera
2024-07-17, 00:47
Medlem
p.norths avatar
Gw persson sa 2011 "tror inte att mordet kommer att klaras upp, men tvivlar inte på att mördaren, som han tror är runt 65 år, är i livet."
Citera
2024-07-17, 01:20
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Gw sa 2016 om palmemordet.

"Någon med anknytning till säkerhetspolisen"
Hans egen teori om mördaren är att någon inom statsmakten ville komma åt Palme.

- Jag ser framför mig en person med anknytning till säkerhetspolisiär verksamhet eller underrättelseverksamhet. Jag ser framför mig fler personer än en, någon slags konspiration där man har haft kännedom om att Palme skulle ut på stan den här kvällen och att han skulle vara obevakad.

Sådana som Palme mördas sällan av enskilda galningar, utan de mördas som ett resultat av konspirationer i deras närhet, ofta av personer som har ansvar för deras säkerhet, säger Persson.

Vi kan få svar också efter gärningsmannens död
Leif G.W. Persson tror att vi i framtiden kommer att få veta vad som hände. Vapnet tror han att finns kvar, som en klenod hos någon som kan kopplas till mordet.

- Det är möjligt att gärningsmannen är död. Trettio år är en lång tid. Men det spelar ingen roll, eftersom det går att få en visshet på andra vägar. Jag tror att vi kommer att få en välgrundad övertygelse om vem, vad och varför, säger Persson.

Jag hade för mig att han troddes ana vem som var gärningsmannen 2011. Någon gång mellan 2011-2016 kanske gick bort då? En "polis" som var jämn gammal med GW 🤔

Ja, han hasplar ur sig med jämna mellanrum att det är någon med anknytning till säkerhetspolis Detta kan ju inte bara vara rent allmänt menat. Han har väl någon eller några kandidater.

Tycker det är lite dåligt av journalisten att inte ha frågat om GW har någon särskild kandidat eller kandidater. Givetvis skulle GW inte ge några namn men åtminstone tvingas svara ja eller nej.

Nej på den frågan hade han nog inte svarat, för det hade hans prestige nog inte tillåtit. Att rent allmänt tro att det är någon säkerhetspolis kan ju vem som helst säga. Eller tänker han att det imponerar bara för att han i egenskap av att vara GW säger det? Nej, mer detaljer än så GW, tack.

Problemet med GW är att han mest låter sig intervjuas av folk som inte är insatta, TV-soffor och skit. Det som sägs och bjuds på där blir aldrig mer än vagt. Han borde grillas ordentligt i frågan. Sitta däst i TV4 med Tilde eller liknande och inte släppa loss sin expertis och insyn på riktigt imponerar kanske på vissa men långt ifrån alla.

Tror GW inte fattar riktigt att vi lever informationsåldern och att folk har tillgång till PU mer än de hade i början av 90-talet. Själva mordets lösning är ju en gåta som består men utredningsmaterial är inte något som är lika mystiskt längre.

Skulle man säga till GW att det finns lekmän som har mer koll på skiten än han skulle han nog blir sur och säga nähhähä du. Upp till bevis GW! Inte hyttla mer nu. Sluta upp med divalaterna
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-17 kl. 01:54.
Citera
2024-07-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Gw persson sa 2011 "tror inte att mordet kommer att klaras upp, men tvivlar inte på att mördaren, som han tror är runt 65 år, är i livet."

LGWP skulle skriva den slutgiltiga boken om Palmemordet men istället blev det ett samtal med rikspolischefen Bengt Svensson och allt lades på is. Han har sen sagt att han låter bli att skriva den sista boken för att det "skulle förstöra livet på en person som inte alls har med mordet att göra".
Citera
2024-07-17, 11:22
Medlem
p.norths avatar
Det är en hel del människor som har fått livet förstört men det är skillnad på folk och folk.
Och vad vet Bengt Svensson att denne inte var gärningsmannen, man utgår att det var C. P
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
LGWP skulle skriva den slutgiltiga boken om Palmemordet men istället blev det ett samtal med rikspolischefen Bengt Svensson och allt lades på is. Han har sen sagt att han låter bli att skriva den sista boken för att det "skulle förstöra livet på en person som inte alls har med mordet att göra".
Citera
2024-07-17, 12:28
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Angående det som många hävdar att Magnum .357 skulle tyda på att GM var ”ensam galning” och inte ett proffs eller något ditåt åt (semiproffs). Men låt säg att vi har att göra med en GM som i sin yrkesövning använde pistol, blev det inte då lämpligast att välja en revolver av flera skäl som handlar om dölja sig själv. Att valet föll på just en revolver kanske inte var så konstigt då. Mottot att man inte skiter där man äter helt enkelt.

Det här som experter på FBI sagt att revolver inte passar med ett proffs utgår ju från amerikanska förhållande där revolver är betydligt vanligare som tjänstevapen. Snacka vi svenska förhållande gäller ju helt andra omständigheter där pistol är närmast uteslutande det som används som tjänstevapen.
när du nämnde detta :

Stocklassa hade ju en dokumentär nyligen om Palmemordet - "Palmemordet den stora mörkläggningen" som nu finns på HBO/MAX som jag såg om alldeles nyligen.

Där - 7 minuter in i del 2 av denna dokumentär grävde han ur Stig Larssons arkiv fram en enligt uppgift hemligstämplad CIA-rapport på 19 sidor och började läsa innantill ur denna .

Det står om politiska mord och hur CIA instruerat folk hur man bör låta mörda motståndare.

Han läser därifrån följande :

"I ett dylikt mord kan mördaren offra sig själv , åka fast , eller dö på kuppen. Mördaren måste vara någon slags fanatiker. Politik religion och hämnd är de enda tänkbara alternativen. Används en pistol bör den vara så kraftfull som möjligt och avfyras strax utom räckhåll. En magnum .357 är av tillräcklig kaliber."

Vet inte exakt hur sanningshalten är i detta - vet att en del nu säkert sparkar bakut, men då det är bra att få kommentarer, motexempel etc. skickar jag nu detta inlägg ...
Citera
2024-07-17, 15:45
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
när du nämnde detta :

Stocklassa hade ju en dokumentär nyligen om Palmemordet - "Palmemordet den stora mörkläggningen" som nu finns på HBO/MAX som jag såg om alldeles nyligen.

Där - 7 minuter in i del 2 av denna dokumentär grävde han ur Stig Larssons arkiv fram en enligt uppgift hemligstämplad CIA-rapport på 19 sidor och började läsa innantill ur denna .

Det står om politiska mord och hur CIA instruerat folk hur man bör låta mörda motståndare.

"I ett dylikt mord kan mördaren offra sig själv , åka fast , eller dö på kuppen. Mördaren måste vara någon slags fanatiker. Politik religion och hämnd är de enda tänkbara alternativen. Används en pistol bör den vara så kraftfull som möjligt och avfyras strax utom räckhåll. En magnum .357 är av tillräcklig kaliber."

Vet inte exakt hur sanningshalten är i detta - vet att en del nu säkert sparkar bakut, men då det är bra att få kommentarer, motexempel etc. skickar jag nu detta inlägg ...

Tack! Mucho intressant.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-17 kl. 16:16.
Citera
2024-07-17, 16:42
Medlem
Citat:
när du nämnde detta :

Det kan väl också gälla för medhjälpare som Viktor Gunnarsson och varför inte Christer Pettersson, som blir belönad med ett skadestånd.
Citera
2024-07-17, 17:07
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det kan väl också gälla för medhjälpare som Viktor Gunnarsson och varför inte Christer Pettersson, som blir belönad med ett skadestånd.
Det är intressant att tänka sig att även en till stora delar förberedd konspiration kan använda sig av ett par mellanled och slutligen en rätt anonymt skytt så att anstiftarna alltid kan svära sig fria.

Vad har de egentligen förlorat om skytten åker fast.

Det kanske bränns lite runt mellanledet , säg som exempel någon i EAP eller Enerström.

Allt som behövdes var att någon fick syn på Palme, att han gick in i bion.

Sen att det skedde just den dagen kanske mer eller mindre var en slump. Tillräckligt många bra omständigheter.
Citera
2024-07-17, 17:45
Medlem
Citat:
Det är intressant att tänka sig att även en till stora delar förberedd konspiration kan använda sig av ett par mellanled och slutligen en rätt anonymt skytt så att anstiftarna alltid kan svära sig fria.

Vad har de egentligen förlorat om skytten åker fast.

Det kanske bränns lite runt mellanledet , säg som exempel någon i EAP eller Enerström.

Allt som behövdes var att någon fick syn på Palme, att han gick in i bion.

Sen att det skedde just den dagen kanske mer eller mindre var en slump. Tillräckligt många bra omständigheter.

Ja, det kan ju vara en hypotes.

Jag är mer inne på ett mötesscenario där Olof Palme lockades med något, inte hemliga papper, som kan ha förefallit harmlöst eftersom han hade hustrun med och även son med fästmö kunde ha följt med.

Något gick fel eller någon vid mötet hade uppdrag att döda Olof Palme och gjorde det.

Potentiellt illojala eller med tiden alltför pratsamma mördades av säkerhetsskäl för att skydda anstiftarna.

Ungefär så tänker jag mig scenariot.
Citera
2024-07-17, 17:50
Medlem
p.norths avatar
Gammal skåpmat?
Lite märkligt..

Brev, poststämplat i Stockholm Klara, i vilket stockholnapolisunnen Wernhali utpekas för att vara delaktig i mordet på Palme genom att ha avsäkerhetsarrangemangen kring denne.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag7325-00-A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in