Citat:
10 decibel innebär en fördubbling, inte två. Som jag skrev tidigare, en .357 pangar närmare dubbelt så högt som en .38 (8-10 dB högre).
Men, det är svårt att säga annat än att Kinapuffar och liknande ljudvolymmässigt verkar ligga i samma härad som .357 Magnum. En mer precis jämförelse kräver mätning i samma förhållanden från samma avstånd, från samma vinkel osv.
Det finns lite olika uppgifter om Kinapuffarna i tråden, men det jag hittat med någon källa är DN 780322 där anges 166 dB på en meters ("en armlängds") avstånd.
Kinapuff var väl ett varumärke och namn på en produkt inom kategorin mer kraftfulla smällare?
Jag påtalar inte dessa puffar i relation till vittnesuppgifter, utan av skälen att jag fann en decibel-uppgift gällande dem, att de verkar panga i samma härad som .357 och att många säkert haft en egen upplevelse av dem. Och så dramatiskt högt upplevde åtminstone inte jag att de smällde.
Sen finns det massa andra faktorer som bidrar till hur ljud upplevs.
Men, det är svårt att säga annat än att Kinapuffar och liknande ljudvolymmässigt verkar ligga i samma härad som .357 Magnum. En mer precis jämförelse kräver mätning i samma förhållanden från samma avstånd, från samma vinkel osv.
Det finns lite olika uppgifter om Kinapuffarna i tråden, men det jag hittat med någon källa är DN 780322 där anges 166 dB på en meters ("en armlängds") avstånd.
Kinapuff var väl ett varumärke och namn på en produkt inom kategorin mer kraftfulla smällare?
Jag påtalar inte dessa puffar i relation till vittnesuppgifter, utan av skälen att jag fann en decibel-uppgift gällande dem, att de verkar panga i samma härad som .357 och att många säkert haft en egen upplevelse av dem. Och så dramatiskt högt upplevde åtminstone inte jag att de smällde.
Sen finns det massa andra faktorer som bidrar till hur ljud upplevs.
Omfånget av den ljudnivå vi kan uppfatta är enormt. Ljudnivån vid smärtgränsen är omkring 100 000 miljarder gånger starkare än det svagaste ljud vi kan uppfatta. Vi använder en logaritmisk skala, decibel (dB), som efterliknar örats känslighet vid olika ljudnivåer. 0 dB är hörtröskel för en människa med god hörsel och smärtgränsen ligger vid 140 dB. En logaritmisk skala innebär att ljudnivå är tio gånger större för varje 10-steg i skalan.
https://bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/buller-och-vibrationer---for-dig-i-branschen/Fakta-om-buller-och-vibrationer/matt-for-ljudnivaer/
Nu tror jag inte dina kinapuffar låg ens nära den nivån. Och inte de flestas upplevelser av dom heller. När folk pratar om kinapuffar har jag svårt att tänka mig att de pratar om något mer extremt än de stora kinapuffarna som ligger på 162dB, med 0.8g krut. Nu vet jag inte om det finns sådana som ligger på 166dB, men att det var det vittnen skulle referera till har jag svårt att se.
Då hade de ju snarare reagerat på att det lät högre än ett skott.