Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-20, 15:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
10 decibel innebär en fördubbling, inte två. Som jag skrev tidigare, en .357 pangar närmare dubbelt så högt som en .38 (8-10 dB högre).

Men, det är svårt att säga annat än att Kinapuffar och liknande ljudvolymmässigt verkar ligga i samma härad som .357 Magnum. En mer precis jämförelse kräver mätning i samma förhållanden från samma avstånd, från samma vinkel osv.

Det finns lite olika uppgifter om Kinapuffarna i tråden, men det jag hittat med någon källa är DN 780322 där anges 166 dB på en meters ("en armlängds") avstånd.

Kinapuff var väl ett varumärke och namn på en produkt inom kategorin mer kraftfulla smällare?

Jag påtalar inte dessa puffar i relation till vittnesuppgifter, utan av skälen att jag fann en decibel-uppgift gällande dem, att de verkar panga i samma härad som .357 och att många säkert haft en egen upplevelse av dem. Och så dramatiskt högt upplevde åtminstone inte jag att de smällde.

Sen finns det massa andra faktorer som bidrar till hur ljud upplevs.

Omfånget av den ljudnivå vi kan uppfatta är enormt. Ljudnivån vid smärtgränsen är omkring 100 000 miljarder gånger starkare än det svagaste ljud vi kan uppfatta. Vi använder en logaritmisk skala, decibel (dB), som efterliknar örats känslighet vid olika ljudnivåer. 0 dB är hörtröskel för en människa med god hörsel och smärtgränsen ligger vid 140 dB. En logaritmisk skala innebär att ljudnivå är tio gånger större för varje 10-steg i skalan.

https://bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/buller-och-vibrationer---for-dig-i-branschen/Fakta-om-buller-och-vibrationer/matt-for-ljudnivaer/

Nu tror jag inte dina kinapuffar låg ens nära den nivån. Och inte de flestas upplevelser av dom heller. När folk pratar om kinapuffar har jag svårt att tänka mig att de pratar om något mer extremt än de stora kinapuffarna som ligger på 162dB, med 0.8g krut. Nu vet jag inte om det finns sådana som ligger på 166dB, men att det var det vittnen skulle referera till har jag svårt att se.

Då hade de ju snarare reagerat på att det lät högre än ett skott.
Citera
2024-06-20, 15:09
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Om man aldrig har hört ett skott i verkligheten innan, kopplar man direkt att det är ett skott det rör sig om? Eller gör man andra associationer? Man kanske borde filtrera vittnesmålen efter vilka vittnen som kan tänkas ha gjort lumpen. Har man vapenerfarenhet borde vittnesmålet väga tyngre.

För att dra en liten personlig anekdot befann jag mig en gång cirka 150 meter från en gängrelaterad sprängning av en port. Jag såg det inte och hade aldrig hört den typen av explosion tidigare men fattade ändå direkt att det måste ha varit någon slags kraftig bomb. Fanns inte på kartan att det skulle ha varit något vardagligt som lät.

Fast jag kan tänka mig att dB-talet där vida överskred en Magnum.
Citera
2024-06-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Några funderingar gällande mindre kända vittnesmål.

https://wpu.nu/wiki/Fil:Pol-1986-04-25_EBE4694-00_Iakttagelse-springande-man-tunnelgatan-Norra-Bantorget-Norra-Latin.pdf

Vem menar polisen att denne man troligtvis är identisk med?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EBC10006-01

Är det här dekorimamannen? och om inte, vem är det då? de som uppgifterna kommer ifrån har bankutdrag som visar att de faktiskt var där, så det får ju räknas som väldigt trovärdiga. Särskilt med tanke på att de är flera.

Mannen har ju klara likheter med gm, särskilt GSs observation. Då har vi mustasch och en jacka sydd i rutor tex. Vi har också ljus hy men svartmuskig, som stämmer med YN, GS och ACR. Vi har även väskan som stämmer in på YNs observation. Det som avviker är ju färgen på jackan och stövlarna. Vad för färg jackan har har jag inga problem med att man kan ha fel om, kläder överlag är svåra att minnas ens en timme efter observationen. Men stövlar är en specifik uppgift som jag har svårare att se förbi. Kan hon ha fel om detta också?

https://drive.google.com/file/d/1aDKsNFxyTA5mk5rNEDay0g6YahgkJLbX/view

När fick allmänheten veta om wt-observationerna? Det brukar ju hänvisas till att det dök upp en massa efter det att polisen gick ut med det och att skelleftehamsnbrevet är den enda observation som kom in innan det. Det här är ju från den 12e. Och jag antar att det var när brevet kom, så det är ju skrivet den 11e som senast.

Jag tycker också att alla dessa observationer om främmande språk i samband med wt-observationerna är värt att granska. Särskilt tillsammans med ABs vittnesmål om att LP skrek något på ett främmande språk. Det verkar dessutom vara någon slags tyska i de fall där folk gissar på språk, vad jag har sett. Är det en slump?

Vet någon vilka språk LP behärskade?

Det brevet du visar sist ser ut att va skrivet av samma som skrivit det sk Skelleftehamnsbreven och flera.
Citera
2024-06-20, 15:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Om man aldrig har hört ett skott i verkligheten innan, kopplar man direkt att det är ett skott det rör sig om? Eller gör man andra associationer? Man kanske borde filtrera vittnesmålen efter vilka vittnen som kan tänkas ha gjort lumpen. Har man vapenerfarenhet borde vittnesmålet väga tyngre.

För att dra en liten personlig anekdot befann jag mig en gång cirka 150 meter från en gängrelaterad sprängning av en port. Jag såg det inte och hade aldrig hört den typen av explosion tidigare men fattade ändå direkt att det måste ha varit någon slags kraftig bomb. Fanns inte på kartan att det skulle ha varit något vardagligt som lät.

Fast jag kan tänka mig att dB-talet där vida överskred en Magnum.
första gången jag hörde pistolskott i verkligheten, vilket var strax innan jul, så kopplade jag direkt att det var skott det rörde sig om då det har en annan ljudprofil (eller vad man ska kalla det) än en smällare. Och då var det från en pistol som nog var bra mycket lägre än ett skott från en .357.

Å andra sidan har jag nog mycket närmare att koppla det till skott än vad folk hade -86, pga dagens läge. Jag har också hört gevärskott otaligt många gånger innan i samband med jakt.

Men det var en bra tanke! deras förmodade referensramar borde absolut vägas in. Men nu vet jag inte hur man tar reda på vilka av dom som kan ha gjort lumpen osv.
Citera
2024-06-20, 15:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det brevet du visar sist ser ut att va skrivet av samma som skrivit det sk Skelleftehamnsbreven och flera.

intressant. Det är ju värt att kollas upp. Vilka mer brev tänker du på?
Citera
2024-06-20, 15:54
Medlem
Protokoll förhör med Ingvar Carlsson.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T8517-00-A

20180201
Citera
2024-06-20, 17:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Omfånget av den ljudnivå vi kan uppfatta är enormt. Ljudnivån vid smärtgränsen är omkring 100 000 miljarder gånger starkare än det svagaste ljud vi kan uppfatta. Vi använder en logaritmisk skala, decibel (dB), som efterliknar örats känslighet vid olika ljudnivåer. 0 dB är hörtröskel för en människa med god hörsel och smärtgränsen ligger vid 140 dB. En logaritmisk skala innebär att ljudnivå är tio gånger större för varje 10-steg i skalan.

https://bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/miljo---for-dig-i-branschen/buller-och-vibrationer---for-dig-i-branschen/Fakta-om-buller-och-vibrationer/matt-for-ljudnivaer/

Nu tror jag inte dina kinapuffar låg ens nära den nivån. Och inte de flestas upplevelser av dom heller. När folk pratar om kinapuffar har jag svårt att tänka mig att de pratar om något mer extremt än de stora kinapuffarna som ligger på 162dB, med 0.8g krut. Nu vet jag inte om det finns sådana som ligger på 166dB, men att det var det vittnen skulle referera till har jag svårt att se.

Då hade de ju snarare reagerat på att det lät högre än ett skott.

Ok, jag var inte tillräckligt tydlig. Avsåg upplevd ljudnivå och den ungefär dubbleras var tionde decibel. Och det är svårare att höra skillnad på ljudnivå vid högre decibel. https://www.xn--hrsthlm-90a.se/17/61/ljudnivaer-allt-om-horseln-och-decibel/

Jag vet inget om smällare, du verkar ha viss insikt. Men nog verkar det vara så att en Kinapuff och en Magnumladdning genererar liknande upplevd ljudnivå?
Citera
2024-06-20, 18:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, jag var inte tillräckligt tydlig. Avsåg upplevd ljudnivå och den ungefär dubbleras var tionde decibel. Och det är svårare att höra skillnad på ljudnivå vid högre decibel. https://www.xn--hrsthlm-90a.se/17/61/ljudnivaer-allt-om-horseln-och-decibel/

Jag vet inget om smällare, du verkar ha viss insikt. Men nog verkar det vara så att en Kinapuff och en Magnumladdning genererar liknande upplevd ljudnivå?
Det är inte vad jag har fått fram. Jag är rätt övertygad om att en kinapuff låter avsevärt mycket lägre.

Men upplevelsen beror som sagt också mycket på ljudets längd. Jag vet inte om det skiljer sig där mot en revolver. Men en kinapuff upplevs låta lägre än dess uppmätta decibel då det är under den tid det mänskliga örat behöver för att uppfatta dess riktiga nivå.

Någon borde verkligen ta och testa det här så att vi slipper grubbla.
Citera
2024-06-21, 14:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är inte vad jag har fått fram. Jag är rätt övertygad om att en kinapuff låter avsevärt mycket lägre.

Men upplevelsen beror som sagt också mycket på ljudets längd. Jag vet inte om det skiljer sig där mot en revolver. Men en kinapuff upplevs låta lägre än dess uppmätta decibel då det är under den tid det mänskliga örat behöver för att uppfatta dess riktiga nivå.

Någon borde verkligen ta och testa det här så att vi slipper grubbla.

Det finns två relevanta decibelmätningar som framstår som vederhäftiga och hyfsat jämförbara.

I den ena, som utförs av en konsultfirma på Naturvårdsverkets uppdrag, mäts vapen och två st revolvrar .357 Magnum ingår https://www.naturvardsverket.se/4ac347/globalassets/vagledning/buller/ljudmatningar-finkalibriga-vapen.pdf.

I den andra, utförd av FMV, mäts ljudnivå på olika fabrikat av smällare https://www.regeringen.se/contentassets/0f70ed83f68946b0b7595dc28999628e/ja-till-fyrverkerier---men-med-farre-skador-sou-1999128/ (s. 84).

Vapnen mäts på tio meters avstånd och smällarna på åtta. Ljudnivån avtar med 6 dB för varje dubblering av avståndet från ljudkällan. Jag har enligt detta dragit av 2 dB från smällarnas värden, så värdena blir jämförbara (10 meters avstånd).

Vapnen är mätta från flera vinklar. Jag har tagit medelvärde samt maxvärde för dessa. Smällarnas värde är medelvärden av flera mätningar. Båda testen är utförda i öppen utemiljö, i stadsmiljö tillkommer ljudreflektioner.

Smällare:

Tigerskott 138 dB
Kinaskott 130 dB
Kina Special 134 dB
Maxiskott 133 dB
Magnum 131 dB
Ryss smällare 121 dB
Ryssar 126 dB
Ryssar 123 dB

Revolvrar:

.357 6” pipa snitt 122 dB
.357 6” pipa max 130 dB
.357 2,5” pipa snitt 123 dB
.357 2,5” pipa max 128 dB

Tigerskott har ett maxvärde på 143 dB på åtta meters avstånd. Innebär 161 dB på en meters avstånd. Kinapuffar saknas.

Enligt detta verkar inte en Magnumladdning avvika från mer kraftfulla smällare. Om det finns andra skillnader som gör att ljuden upplevs olika vet jag inte. Men några förhållanden kan man anta.

En smällare är gjord för att låta så högt som möjligt, vilket ammunition inte är.

Ammunitionens laddning smäller inne i en kammare, smällaren i det fria.

Om patronens krutladdning inte hinner brinna klart i pipan uppstår en viss explosion när kulan lämnar loppet som kan skådas i form av en mynningsflamma.
Citera
2024-06-21, 21:05
Medlem
Gentlemen..att sitta och vilt spekulera kring hur kinapuffarna upplevdes den 28 Februari 1986 från olika individer från olika positioner torde väl ge absolut...ingenting.
Diskutera detaljer söndertröskade av tidens tand..som ju nöter ned allting till slut..kan väl inte vara givande..38 plus år after the fact?

Vad som finnes är indicium..om inte..finns inget kvar av MOP anno 2024.

Motiv-Medel-Möjlighet-Övrigt stöd.

När fan blev det kosher att skita i fundamenta?
Citera
2024-06-22, 16:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Gentlemen..att sitta och vilt spekulera kring hur kinapuffarna upplevdes den 28 Februari 1986 från olika individer från olika positioner torde väl ge absolut...ingenting.
Diskutera detaljer söndertröskade av tidens tand..som ju nöter ned allting till slut..kan väl inte vara givande..38 plus år after the fact?

Ha ha, ja 1 mars 1986 skulle jag säga. Skämt åsido - med mina ord:

Motiv-Kapacitet-Tillfälle. Där har vi det. Delar din uppfattning. "Vilka var där?" är väl en första fråga. Och då menar jag inte endast på mordplatsen direkt efter mordet. Innan mordet? Med motiv och kapacitet? I den närmaste omgivningen? Inte endast vid Grand.
Citera
2024-06-22, 17:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Jag förstår inte heller varför olika smällares ljud skulle vara av intresse. Palme sköts väl med ett vapen. De på plats som tyckte att smällen lät som något annat än ett sådant misstog sig uppenbarligen. Inte så mycket mer att diskutera gällande det.

Men. Folk med MOP-intresse har ofta lutningen att resa krångliga teoribyggen grundade på detaljuppgifter i vittnesutsagor och annat.

Ett vanligt sådant exempel är vittnesutsagor om skottets ljudnivå (det lät mindre än förväntat). Där kan man nöja sig med att för en del lät skottet tydligen mindre än vad de trodde att ett sådant skulle göra.

Men för många andra innebär uppgifterna istället byggande av teorier med virke som exempelvis transplanterade kulor, manipulerat vapen eller något liknande.

Kan man då visa att att en Magnum-detonation förmodligen inte renderar mer potenta ljud än vad vid tiden vanliga smällare gjorde, så antar jag att det inte skulle skada MOP-saken om man föredrar den utan onödiga och krångliga antaganden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in