2024-07-15, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Upprepa den här frågan högt för dig själv nu. Hur stärker det rättssäkerheten att göra FUP och dom med fullständigapersonuppgifter på samtliga i den?
https://www.dagen.se/debatt/2024/07/11/bor-inte-kvinnor-skyddas-mer-an-mannen-som-gang-pa-gang-doms-for-nya-brott/

Lägg av, det är mycket som hänger på offentlighetsprincipen och det är ett måste att offentlighetsprincipen bevaras.
Citera
2024-07-15, 23:21
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Detta blir jättekul.
Tror du att på fullt allvar att Sverige är det enda landet med något motsvarande Lexbase

Och det roligaste av allt
Tror du att Lexbase är en statlig tjänst?
Jag vet att inom EU är Sverige enda landet som har undantag i GDPR som gör vi kan ha lexbase, och nej vem har påstått att lebase är staligt?, men Sverige ska upp i EU domstol snart angående just undantagen i GDPR, du var ju bra påläst sa du ändå har du ingen koll på vad som händer med dina idoler staten. En annan viktig fråga du bör tänka på är varför säljer staten våra personuppgifter? Du är förespråkar etatism, det gör inte jag, ja detta var roligt
Citera
2024-07-15, 23:23
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Det handlar inte om "den här swishlistan"
Titta vad det står i topicen då, denna tråd handlar visst om swischlistan, har du svårigheter läsa och ta till dig information? Du har möjligtvis inte autism eller asperger?
Citera
2024-07-15, 23:24
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Polisen skjuter sig själva i foten. Detta med swishlistor är skrämseltaktik för att få människor att sluta köpa narkotika och sex men det kommer bara leda till att folk betalar kontant i fortsättningen vilket leder till att det blir svårare att lagföra någon när man inte har bevis på någon transaktion.

Swisha aldrig främmande människor, personen du köper en cykel av kanske säljer narkotika eller sex och då riskerar du att bli uthängd på en jävla lista. Cash is king.

Går väl förövrigt en färja från Göteborg till Fredrikshamn? Bara sticka över under dagen och knulla helt lagligt, danska staten skiter fullständigt i vad två samtyckande vuxna gör i sovrummet.

Ja i Sverige idag kan man råka illa ut om man handlar med swish. Eller med ett Debit Card för den delen om den man köper av senare visar sig ha någon olaglig verksamhet. Det är en helt ohållbar situation. Särkillt om Staten vill uppmana till mindre Cash.

Verkar som om Göteborgarna inte behöver åka till Fredrikshamn. Polisen i regionen verkar inte intresserade av att jaga sexköpare i alla fall. De borde dock ge fan i att släppa ut oskyldiga namn i samband med koppleri. Det är riktigt lågt.
Citera
2024-07-15, 23:32
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Nej, du får inte resning för att folk har insyn -- korrekt av dig.
Det handlar om att när folk har insyn i hela ärendet så kan det förhindra att du döms på felaktiga grunder -- och om du blivit dömt på felaktiga grunder så kan de hjälpa dig att få resning.

Men mest av allt handlar det om att folket kan kontrollera att domarna är rätt och straffen rättvisa ...
Det är inte många domar som är korrekta idag, bevisbördan ligger på dig inte på åklagaren, ord mo ord ska ej räcka då ska stöd bevisning finnas, så är det inte heller idag, sedan står det i lagen det ska vara bortom rimligt tvivel att det är du som är skyldig. Då ska det i princip vara helt uteslutet att det gått till på något annat sätt än åklagaren påstår. Bevis bördan idag är inte stor det är bara de stora fallen som blir riktigt utreda idag, det borde du känna till. Och vad kan du göra om en dom är fel anser du? Jag kan ta upp hur många fall som helst som är uppenbart feldömda som det inte händer någonting med.
Citera
2024-07-16, 00:41
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Detta blir jättekul.
Tror du att på fullt allvar att Sverige är det enda landet med något motsvarande Lexbase

Och det roligaste av allt
Tror du att Lexbase är en statlig tjänst?
Jag har ju försökt förklara för dig i många inlägg nu att i EU gäller GDPR, känner du till den lagen? Det verkar inte så iaf. Sverige har ett unikt undantags tillstånd som tillåter de göra vissa undantag ifrån GDPR, och därför kan vi ha siter som tex verifiera lexbase och mrkoll, dessa siter förekommer inte i något annat EU land. Sverige har nu blivit stämda av privatpersoner, och ska upp i EU domstol, angående det här. Jag har visat källor på det med att myndigheter här börjar förstå att det blir nog troligen olagligt sprida folks personuppgifter hur som helst som görs idag olagligt.Jag orkar verkligen inte skriva mer med dig nu för du har ju inte lyssnat på något jag skrivit eller förstått något av det heller för den delen, du tror du och din polare staten alltid gör/har rätt, och därför är det helt ok sprida personuppgifter hur som helst tror du Jag skickar med en sista länk som jag iof kan garantera du inte förstår ett dugg av men gör det ändå, det kan alltid finnas andra som vill ta del av vad som händer i Sverige, även om inte du är så intresserad av det. Det här är en analys av en advokat som jobbat med sådana här frågor i många år och vad han tror om utfallet för Sverige i kommande EU domstols förhandling.
https://svjt.se/svjt/2024/287
Citera
2024-07-16, 01:06
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Finland har väl samma system som oss.
https://www.dataguidance.com/jurisdiction/finland
Men Finland har ju samma system som oss
Citera
2024-07-16, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Ja i Sverige idag kan man råka illa ut om man handlar med swish. Eller med ett Debit Card för den delen om den man köper av senare visar sig ha någon olaglig verksamhet. Det är en helt ohållbar situation. Särkillt om Staten vill uppmana till mindre Cash.

Verkar som om Göteborgarna inte behöver åka till Fredrikshamn. Polisen i regionen verkar inte intresserade av att jaga sexköpare i alla fall. De borde dock ge fan i att släppa ut oskyldiga namn i samband med koppleri. Det är riktigt lågt.
Men varför är det ett så stort problem, hade du varit lika upprörd om Ica råkat släppa en lista över vilka varor folk köpt.
Sedan förstår jag inte hur man kan vara så korkad att man köper horor av en hallick med Swish.
Citera
2024-07-16, 09:31
Medlem
Jag förstår att polisen är underbemannade och drunknar i anmälningar. Men att hänga ut potentiella torskar eller narkotikaköpare för allmän beskådan är inte en rimlig metod för att straffa dessa, ej dömda, potentiella brottslingar. Särskilt då vi inte vet om aktuell swish betalat för sexköp/narkotika eller något helt annat. Människor, med klassisk pöbelmentalitet, kommer att döma dig om du förekommer på en swishlista, oavsett om du swishat några tusenlappar, en tusenlapp eller 250kr. Det kan inte vara upp till folket att avgöra om en swish betalat för sex, narkotika eller en Ikea-möbel från blocket. Denna nya arbetsmetod är rent av vidrig och riskerar att förstöra oskyldiga liv. Men att polisen inom vissa områden gör mer skada än nytta är ingenting nytt.
Citera
2024-07-16, 09:40
Avslutad
Många gifta män som är nervösa i GBG alltså
Citera
2024-07-16, 10:00
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men varför är det ett så stort problem, hade du varit lika upprörd om Ica råkat släppa en lista över vilka varor folk köpt.
Sedan förstår jag inte hur man kan vara så korkad att man köper horor av en hallick med Swish.

Det är inte stigmatiserat att handla ICA varor. Det är det däremot att köpa sex. Det är djupt problematiskt om polisens rutines låter det läcka information som tycks antyda att personer köpt sex. Särkillt om en del dem inte gjort någonting olagligt, och inte är misstänkta. Antingen ska det bevisas, eller så ska de personuppgifterna sektretessbeläggas. Det är inte acceptabelt att brännmärka oskyldiga bara för att komma åt en skyldig kopplare.
Citera
2024-07-16, 10:06
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag förstår att polisen är underbemannade och drunknar i anmälningar. Men att hänga ut potentiella torskar eller narkotikaköpare för allmän beskådan är inte en rimlig metod för att straffa dessa, ej dömda, potentiella brottslingar. Särskilt då vi inte vet om aktuell swish betalat för sexköp/narkotika eller något helt annat. Människor, med klassisk pöbelmentalitet, kommer att döma dig om du förekommer på en swishlista, oavsett om du swishat några tusenlappar, en tusenlapp eller 250kr. Det kan inte vara upp till folket att avgöra om en swish betalat för sex, narkotika eller en Ikea-möbel från blocket. Denna nya arbetsmetod är rent av vidrig och riskerar att förstöra oskyldiga liv. Men att polisen inom vissa områden gör mer skada än nytta är ingenting nytt.

Precis. Det blir inte rättssäkert när köpare inte kan veta på förhand vad de kommer att bli brännmärkta för av Polisen. Om det är nya arbetsmetoder eller bara inkompatibla rutiner som råkat sätta dem i denna rävsax vet jag dock inte. Jag tycker vi ser här att vissa lagar och stigmatiseringen som promotas kring dem, är djupt olämpliga när Polisen inte vill använda dem. Borde tas bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in