2024-07-15, 19:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
https://www.svt.se/kultur/domstol-nyhetsbyran-far-begransad-tillgang-till-offentliga-handlingar
Nej, vad har det med saken att göra?
Citera
2024-07-15, 20:32
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilka andra länder menar du som inte lämnar ut uppgifter?
Ja, jag menar att Sverige har en mycket hög rättssäkerhet sett till många andra länder.
nämn ett land som lämnar ut fup och domar med fullständiga personuppgifter
Citera
2024-07-15, 20:34
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Nej, vad har det med saken att göra?
Nej jag förstod du inte skulle förstå vad det där innebär eller vad det kommer leda till, men man kan inte få allt. Jag är trotsallt bara ansvarig för vad jag skriver ej vad du förstår.
Citera
2024-07-15, 20:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
nämn ett land som lämnar ut fup och domar med fullständiga personuppgifter
Finland har väl samma system som oss.
Citera
2024-07-15, 20:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej jag förstod du inte skulle förstå vad det där innebär eller vad det kommer leda till, men man kan inte få allt. Jag är trotsallt bara ansvarig för vad jag skriver ej vad du förstår.
Offentlighetsprincipen ger dig inte rätta att tjäna pengar på eller ens att sprida de uppgifter du begär ut.
Den innebär att du kan begära ut uppgifter från staten (dvs också kommun och regioner).
Citera
2024-07-15, 21:59
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Finland har väl samma system som oss.
jasså har de speciella utgivningsudantag i GDPR, de fick nyligen på nöten i EU domstolen vet jag, Sverige skiljer sig enormt mycket ifrån andra EU länder, tror du tex något annat land i EU har lexbase? så bara få ut en dom är ju en process som är ganska omfattande, speciellt om du inte har fri tillgång till personuppgifter.
Citera
2024-07-15, 22:09
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Därför att man inte kan kontrollera uppgifter/bevisning utan att känna till dem.
För inte gå för mycket offtopic nu, hur hjälpte personuppgifterna i den här swishlistan utredningen? Hade det spelat någon roll för bevisläget om de var sekretess markerade eller inte? Syftet till de är med i utredningen är ju bevisa det betalats mycket pengar till en viss person
Citera
2024-07-15, 22:14
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
TQ får resning för att Hannes Holm och andra driver på ärendet bland annat genom att visa i TV hur utredningen sett ut.

Att en person backar från sitt erkännande ger inte resning i Sverige.

Nej, det är inte "väldigt vanligt" att folk misshandlas och dödas p ga de förkommer i en FuP.
Rättssäkerhet fungerar inte utan att offentligheten har insyn och kan granska det som sker i våra Domstolar och hur ett ärende nått dit.
Nej det krävs otroligt mycket för få en resning idag, det krävs betydligt mera än att få fri tillgång till FUP och dom, dessa fall är väldigt unika i övrigt och har även många år på nacken, I dag får inte ens en % av de som söker resning beviljat ens prövning, det talar sitt tydliga språk med det är fö väldigt få som hamnar i rätten som blir helt friade överhuvudtaget. Att tro en subjektiva uppfattningar av domar och FUP kan ändra dem är bara idioti.
Citera
2024-07-15, 22:53
Medlem
Raktinyllets avatar
Polisen skjuter sig själva i foten. Detta med swishlistor är skrämseltaktik för att få människor att sluta köpa narkotika och sex men det kommer bara leda till att folk betalar kontant i fortsättningen vilket leder till att det blir svårare att lagföra någon när man inte har bevis på någon transaktion.

Swisha aldrig främmande människor, personen du köper en cykel av kanske säljer narkotika eller sex och då riskerar du att bli uthängd på en jävla lista. Cash is king.

Går väl förövrigt en färja från Göteborg till Fredrikshamn? Bara sticka över under dagen och knulla helt lagligt, danska staten skiter fullständigt i vad två samtyckande vuxna gör i sovrummet.
Citera
2024-07-15, 23:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
jasså har de speciella utgivningsudantag i GDPR, de fick nyligen på nöten i EU domstolen vet jag, Sverige skiljer sig enormt mycket ifrån andra EU länder, tror du tex något annat land i EU har lexbase? så bara få ut en dom är ju en process som är ganska omfattande, speciellt om du inte har fri tillgång till personuppgifter.
Detta blir jättekul.
Tror du att på fullt allvar att Sverige är det enda landet med något motsvarande Lexbase

Och det roligaste av allt
Tror du att Lexbase är en statlig tjänst?
Citera
2024-07-15, 23:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
För inte gå för mycket offtopic nu, hur hjälpte personuppgifterna i den här swishlistan utredningen? Hade det spelat någon roll för bevisläget om de var sekretess markerade eller inte? Syftet till de är med i utredningen är ju bevisa det betalats mycket pengar till en viss person
Det handlar inte om "den här swishlistan"
Citera
2024-07-15, 23:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej det krävs otroligt mycket för få en resning idag, det krävs betydligt mera än att få fri tillgång till FUP och dom, dessa fall är väldigt unika i övrigt och har även många år på nacken, I dag får inte ens en % av de som söker resning beviljat ens prövning, det talar sitt tydliga språk med det är fö väldigt få som hamnar i rätten som blir helt friade överhuvudtaget. Att tro en subjektiva uppfattningar av domar och FUP kan ändra dem är bara idioti.
Nej, du får inte resning för att folk har insyn -- korrekt av dig.
Det handlar om att när folk har insyn i hela ärendet så kan det förhindra att du döms på felaktiga grunder -- och om du blivit dömt på felaktiga grunder så kan de hjälpa dig att få resning.

Men mest av allt handlar det om att folket kan kontrollera att domarna är rätt och straffen rättvisa ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in