Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Nu var ju just det här en eruption som skickade upp ovanligt mycket vattenånga i atmosfären så visst kan den bidragit lite till det extra varma 2023, men det förändrar ju inte hur trenden är kraftigt uppåt.
Ja, det är ju inte mitt påstående att visa eftersom det inte var jag som hävdade påståendet. Jag skriver samma till dig som till Totius.
Absolut kan det utbrottet ha bidragit lite till uppvärmningen. Det kan även ha bidragit till att dämpa uppvärmningen 23/24.
Visst har Hunga Tonga skickat ovanliga mängder vattenånga. Men, det är inte det enda den skickat.
Som i så många andra fall tidigare handlar det om att ställa olika effekter mot varandra, kvantifiera och jämföra.
Inget av detta har gjorts eller framförts. Den enda referensen som kommit de senaste dagen är den jag länkade, som undersöker just detta och kom fram till att utbrottet hade en marginell avkylning efter att effekterna från lång och kortvågiga attenuerare ställts mot varandra.
"Hunga Tonga släppte ut vattenånga och ligger bakom eller förstärkt den stora anomalin 23/24" är en slutsats som inte per automatik följs av premissen.
Och. Det adresserar inte vad jag skrev öht. Mot detta lyser invändningarna med sin frånvaro. Även från Totius, som bara missade målet med att dra upp irrelevanser som Hunga Tonga.
Där kommer du betydligt närmare i din sista mening här.