Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
De flyttar jag får upp på mr.koll och efter kartläsning.
Så är det: 540 meter mellan två av adresserna i Tollarp. Dessa två adresser ligger på parallellgata med varandra, med endast en parallellgata mellan sig. Den tredje adressen ligger 2 km. från de två andra. Dvs, litet avstånd mellan samtliga tre adresser och därmed lätt för barnen att fortsätta ha samma umgänge med kompisar osv. om bara föräldrarna så ser till.
De två adresserna i Höör är det 3 kilometer mellan. Även där kunder barnen relativt lätt ha fortsatt kontakt med sina kompisar osv. om bara föräldrarna så såg till.
Avståndet mellan Höör och Tollarp är mindre än 4 mil. Så även där: om föräldrarna såg till, så skulle barnen kunnat ha kontakt med sina kompisar även efter flytt mellan orterna.
Flyttarna användes som en nystart för paret, enligt vad som presenterats i tråden från en skribent utifrån vad den avlidne mannen har skrivit i en grupp på Facebook. Nystart från vad vet vi ej.
Flyttarna inom orterna behöver ju inte vara så uppslitande för barnen om de får gå kvar på samma skola/förskola. Det är väl oklart ifall så är fallet eller inte.
Vid flytt från Höör till Tollarp så har de ju i alla fall definitivt behövt byta skola/förskola vilket innebär ny miljö, nya lärare/personal och nya klass/gruppkamrater att lära känna.
Sen är det klart att man alltid kan ordna playdates med de gamla kompisarna, men det blir ju inte med någon regelbundenhet och på samma sätt.
Det här med flytt för nystart....jag vet inte...låter lite konstigt. Som du skriver...nystart från vad?
Mamman skrev tidigare i år att de skulle flytta till Åhus, men det blev ju inte av då av någon anledning.
Minns inte datum, men hon efterfrågade även tips på bra dagis i Skälderviken tidigare i år också.
Sen landade hon till slut i Malmö i maj.
Jag begriper mig inte på det riktigt.