2024-07-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Gissar att han berättade om planerna för psykologen som då bröt med honom och uppmanade att orosanmäla sig själv. Att en psykolog bryter med en klient är mycket ovanligt, tyder på att han sagt eller gjort något sjukt under behandlingen.

Men som psykolog kan man väl inte bryta med en patient som man är riktigt orolig för?
Det låter ju jättekonstigt. Det måste ju finnas andra åtgärder att ta till i så fall.
Mycket märkligt om han skulle ha blivit lämnad på bar backe och fått klara sig själv typ.
Något känns väldigt fel i den historien.
Citera
2024-07-09, 18:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Jag argumenterar på det sätt jag finner riktigt, ja.

Jag gillar inte alla flyttar hon/dom gjort nej, men huruvida det är en ständig flykt från något låter jag vara osagt. Jag dömer efter hur det låter i MINA öron.
Du dömer ju efter hur det låter i dina, så vad är problemet?

Tolkningsförmåga verkar du sakna helt med tanke på din sista mening där. Goddag yxskaft, typ
Enligt honom så lät hon ju honom fatta alla beslut - så om de flyttat ofta ligger det väl på honom.
Citera
2024-07-09, 18:20
Medlem
Citat:
Enligt pappan ja. Sanningshalten i det kan dock ifrågasättas om det stämmer som han beskriver sitt mående och att terapeuten gav upp och bad honom orosanmäla sig själv.
Det senare låter dock mycket märkligt.
Man ger väl inte bara upp som terapeut utan att hänvisa/remittera vidare om någon mår så dåligt?
Jag kan iofs inte alls gången inom psykiatrin men det kan ju tänkas att han var tvungen att orosanmäla sig själv för att få rätt hjälp 🤔
Annars hade ju terapeuten kunnat göra det.
Någon som är insatt och vet hur det fungerar?

Vet ett föräldrapar som orosanmält sig själva för att få stöd av soc. Men i det fallet var det en gemensam orosanmälan tillsammans med barnens skola.
Citera
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Men som psykolog kan man väl inte bryta med en patient som man är riktigt orolig för?
Det låter ju jättekonstigt. Det måste ju finnas andra åtgärder att ta till i så fall.
Mycket märkligt om han skulle ha blivit lämnad på bar backe och fått klara sig själv typ.

Det låter mer som att psykologen gjorde bedömningen att psykolog inte var rätt insats för mannen. Man kan inte slösa resurser när det finns psykiskt sjuka som väntar i kö på att få komma till psykolog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Hur kan det vara det? Är själv man och har varit ensamstående, barnen skrivna hos mamman så man fick bli en så kallad "helgpappa"! Inte fan tar man död på ungarna och sig själv för det om man är frisk i huvudet!

En person behöver i regel vara psykiskt sjuk/ha psykisk ohälsa eller i svårare kris för att det ska vara tal om andra riskfaktorer. Men statistiskt så finns det vissa variabler som ökar risken för självmord hos de med psykisk ohälsa. Att vara socialt isolerad/ofrivilligt ensam är en sådan, att vara man en annan osv.
Citera
2024-07-09, 18:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cansada
Om det nu var så att de flyttade så många gånger för att de trodde det skulle hjälpa förhållandet så hade de ju uppenbarligen problem.
Sen att gnälla på att mamman varit och träffat hela tre män, inget konstigt alls.
Hon kände sig antagligen "instängd" i förhållandet men försökte om och om igen, troligen för barnens skull. När hon sen blev fri blev det en lättnad för henne och hon ville känna sig levande igen. Varför förväntas man sitta hemma som mamma hela tiden? Barnen kanske hade det jättebra och roligt hos kompisar osv medans hon var iväg.
För henne var kanske förhållandet slut sen flera år tillbaka, kärleken var borta. I hennes huvudet hade hon redan gått vidare och drömde om annat.. Barnen var trygga och hon gick på dejt. Good for her! Om hon låg med alla tre, none of our business! Hon gör som hon vill.
Han anklagar henne för att vara narcissist!? Tror det var han som var det.. Man dödar inte ett barn för att ett förhållande tar slut! Sitter på nätet och undrar hur folk hinner med det vardagliga med två barn, visst säkert en stor omställning och jobbigt men finns många föräldrar som är ensamma med både ett och flera barn och fixar det. Buhu så synd om honom!
Så jävla tragiskt alltihopa! Än en gång dödar en pappa sitt barn, sitt oskyldiga lilla barn som inte gjort något fel! Fan, han skulle rusat till akutpsyk!
Skull inte på mamman! Hon lider nog något fruktansvärt! Inte trodde hon väl att han var förmögen att mörda sitt egna kött och blod! Usch!!
Bra skrivet - jag håller med dig.

Citat:
Han skriver terapeut - vilket inte är riktigt samma sak som psykolog.
Med det sagt så kan en psykolog avbryta om behandlingen inte ger något. Är det så att psykologen vet eller har starka skäl att misstänka att han skall skada andra, t ex att han berättat om sådana planer, så kan det anmälas - annars råder tystnadsplikt.
Citera
2024-07-09, 18:22
Medlem
Citat:
Det är ju mer än bara byte av hus.
Barnen har ju fått byta förskola/skola och umgänge också pga flyttarna.
Flytten nu efter att allting har hänt säger jag ingenting om - det kan finnas tusen skäl till den, men de tidigare! De ter sig bara konstigare och konstigare ju mer jag tänker på det. Får inte ihop hur man har resonerat riktigt.

Jag kollade upp de där flyttarna med kartor:

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
De flyttar jag får upp på mr.koll och efter kartläsning.

Så är det: 540 meter mellan två av adresserna i Tollarp. Dessa två adresser ligger på parallellgata med varandra, med endast en parallellgata mellan sig. Den tredje adressen ligger 2 km. från de två andra. Dvs, litet avstånd mellan samtliga tre adresser och därmed lätt för barnen att fortsätta ha samma umgänge med kompisar osv. om bara föräldrarna så ser till.

De två adresserna i Höör är det 3 kilometer mellan. Även där kunder barnen relativt lätt ha fortsatt kontakt med sina kompisar osv. om bara föräldrarna så såg till.

Avståndet mellan Höör och Tollarp är mindre än 4 mil. Så även där: om föräldrarna såg till, så skulle barnen kunnat ha kontakt med sina kompisar även efter flytt mellan orterna.

Det är Vadstena som är den sanna utstickaren. Där är det cirka 33 mil mellan Vadstena och Höör/Tollarp. Där kan det vara problem att bibehålla kompisrelationer.

Flyttarna användes som en nystart för paret, enligt vad som presenterats i tråden från en skribent utifrån vad den avlidne mannen har skrivit i en grupp på Facebook. Nystart från vad vet vi ej.
Citera
2024-07-09, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cansada
Om det nu var så att de flyttade så många gånger för att de trodde det skulle hjälpa förhållandet så hade de ju uppenbarligen problem.
Sen att gnälla på att mamman varit och träffat hela tre män, inget konstigt alls.
Hon kände sig antagligen "instängd" i förhållandet men försökte om och om igen, troligen för barnens skull. När hon sen blev fri blev det en lättnad för henne och hon ville känna sig levande igen. Varför förväntas man sitta hemma som mamma hela tiden? Barnen kanske hade det jättebra och roligt hos kompisar osv medans hon var iväg.
För henne var kanske förhållandet slut sen flera år tillbaka, kärleken var borta. I hennes huvudet hade hon redan gått vidare och drömde om annat.. Barnen var trygga och hon gick på dejt. Good for her! Om hon låg med alla tre, none of our business! Hon gör som hon vill.
Han anklagar henne för att vara narcissist!? Tror det var han som var det.. Man dödar inte ett barn för att ett förhållande tar slut! Sitter på nätet och undrar hur folk hinner med det vardagliga med två barn, visst säkert en stor omställning och jobbigt men finns många föräldrar som är ensamma med både ett och flera barn och fixar det. Buhu så synd om honom!
Så jävla tragiskt alltihopa! Än en gång dödar en pappa sitt barn, sitt oskyldiga lilla barn som inte gjort något fel! Fan, han skulle rusat till akutpsyk!
Skull inte på mamman! Hon lider nog något fruktansvärt! Inte trodde hon väl att han var förmögen att mörda sitt egna kött och blod! Usch!!
En narcissist dödar inte sina största fans.

Ja, kristerapeuten borde skickat honom till psykakuten. Hoppas att det kommer fram mer om varför så inte skedde.
Citera
2024-07-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En dejt är väl att gå ut och äta eller nåt liknande. För några incels i tråden verkar det däremot vara synonymt med sex, det är förmodligen därför de har hamnat lite snett i livet. Att en skild mamma berättar för sina barn att hon ska gå på middag med en dejt är fullt normalt och kommer absolut inte att ge livslånga psykiska ärr. Att pappan mördar ena barnet och försöker mörda det andra är däremot något som kommer att ärra i alla fall det ena barnet för resten av livet.

Dejter kan utfalla väldigt olika. Ur mina egna erfarenheter och vad medlemmar i singelgrupper berättar för varandra.
Citera
2024-07-09, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Enligt honom så lät hon ju honom fatta alla beslut - så om de flyttat ofta ligger det väl på honom.
Och han fick skiten när hans beslut inte var bra nog, skrev han också.

Som vuxen kan man inte lämpa över ansvaret på någon annan genom att ge dom bestämmanderätt och sedan klaga, speciellt inte i ett äktenskap.
Citera
2024-07-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friggis
Det finns inget du kan göra åt det, hur ska du hindra det ?

Förmodligen är detta fria fantasier från pappans håll, alla med sjuklig svartsjuka hittar på sånt här för att folk ska tycka synd om dem.
Precis!
Han mådde väldigt dåligt och var väldigt istabil och psykiskt nere.
Hans sanning kanske inte alls är hela sanningen.
Citera
2024-07-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
De flyttar jag får upp på mr.koll och efter kartläsning.

Så är det: 540 meter mellan två av adresserna i Tollarp. Dessa två adresser ligger på parallellgata med varandra, med endast en parallellgata mellan sig. Den tredje adressen ligger 2 km. från de två andra. Dvs, litet avstånd mellan samtliga tre adresser och därmed lätt för barnen att fortsätta ha samma umgänge med kompisar osv. om bara föräldrarna så ser till.

De två adresserna i Höör är det 3 kilometer mellan. Även där kunder barnen relativt lätt ha fortsatt kontakt med sina kompisar osv. om bara föräldrarna så såg till.

Avståndet mellan Höör och Tollarp är mindre än 4 mil. Så även där: om föräldrarna såg till, så skulle barnen kunnat ha kontakt med sina kompisar även efter flytt mellan orterna.
Flyttarna användes som en nystart för paret, enligt vad som presenterats i tråden från en skribent utifrån vad den avlidne mannen har skrivit i en grupp på Facebook. Nystart från vad vet vi ej.

Flyttarna inom orterna behöver ju inte vara så uppslitande för barnen om de får gå kvar på samma skola/förskola. Det är väl oklart ifall så är fallet eller inte.
Vid flytt från Höör till Tollarp så har de ju i alla fall definitivt behövt byta skola/förskola vilket innebär ny miljö, nya lärare/personal och nya klass/gruppkamrater att lära känna.
Sen är det klart att man alltid kan ordna playdates med de gamla kompisarna, men det blir ju inte med någon regelbundenhet och på samma sätt.
Det här med flytt för nystart....jag vet inte...låter lite konstigt. Som du skriver...nystart från vad?
Mamman skrev tidigare i år att de skulle flytta till Åhus, men det blev ju inte av då av någon anledning.
Minns inte datum, men hon efterfrågade även tips på bra dagis i Skälderviken tidigare i år också.
Sen landade hon till slut i Malmö i maj.
Jag begriper mig inte på det riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in