2024-07-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Dejter kan utfalla väldigt olika. Ur mina egna erfarenheter och vad medlemmar i singelgrupper berättar för varandra.
Exakt, det beror väl på var i livet den som dejtar befinner sig och vilket motiv man har? Finns det något som talar för att hon skulle ha berättat för sina barn att hon var på en dejt för att få ett one night stand?

Det var något som skedde i huvudet på personen som var på väg att bli en mördare. Det var i det sjuka sinnet hos en blivande dråpare som den tanken slog rot, den fick sedan näring i Facebookgruppen bestående av singlar som intalat sig att de blivit lämnade för att deras ex måste ha varit narcissister.
Citera
2024-07-09, 18:33
Medlem
SloppySecondss avatar
Terapi med terapeut går väll på en kvarts-möte eller fika-rast ?
Gissningsvis blev Magnus tillsagd att gå hem och ta sig en funderare..

Tänk dig den personen som pratade med honom hur (gissningsvis en hon) känner sig nu.
Citera
2024-07-09, 18:35
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Mannen har förklarat varför de flyttade så ofta.
De trodde att det skulle bli bättre om de flyttade men efter en månad så var de tillbaka på ruta ett, enligt mannen.
Ser lite likheter i beteendet med alla flyttar med ett shoppingberoende. Det nya huset ger en kick och flykt från andra känslor men de försvinner inte i den nya bostaden.

Samma sak med den fjärde nya väskan eller det sjätte paret nya skor, en kick och flykt för stunden men det tar inte bort de känslorna man försöker "köpa" bort.

Båda dessa beteenden resulterar i att man hamnar på ruta ett, oavsett. Äktenskapet blir inte bättre eller roligare för att väskan eller skorna finns i hallen eller om de nya specialsydda köksgardinerna hänger i det snygga köket.
Citera
2024-07-09, 18:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Om varje flytt var ett sätt/försök att få förhållandet att fungera så kan man ju säja att dom verkligen har försökt.(fast kanske på fel sätt)
I normala fall hade det slutat med en separation där man går vidare sin egen väg.
Det klarade mannen inte av vilket är sorgligt.
Att han mördade/försökte mörda barnen kan aldrig förlåtas. Men det visar samtidigt hur sjuk han var vid gärningstillfället.
Senast redigerad av MeggieCleary 2024-07-09 kl. 18:55.
Citera
2024-07-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bra skrivet - jag håller med dig.

Han skriver terapeut - vilket inte är riktigt samma sak som psykolog.
Med det sagt så kan en psykolog avbryta om behandlingen inte ger något. Är det så att psykologen vet eller har starka skäl att misstänka att han skall skada andra, t ex att han berättat om sådana planer, så kan det anmälas - annars råder tystnadsplikt.

Han skriver psykolog och kristerapeut. Oklart om det är samma person eller två olika.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Och han fick skiten när hans beslut inte var bra nog, skrev han också.

Som vuxen kan man inte lämpa över ansvaret på någon annan genom att ge dom bestämmanderätt och sedan klaga, speciellt inte i ett äktenskap.
Det är klart man kan. Det beror ju precis på vad man har för dynamik i äktenskapet.
Du vet ju inte heller om sanningen är att han helt enkelt körde över henne - och därför tröttnade hon på att försöka uttrycka sin vilja.
Citera
Medlem
Citat:
Bra skrivet - jag håller med dig.

Han skriver terapeut - vilket inte är riktigt samma sak som psykolog.
Med det sagt så kan en psykolog avbryta om behandlingen inte ger något. Är det så att psykologen vet eller har starka skäl att misstänka att han skall skada andra, t ex att han berättat om sådana planer, så kan det anmälas - annars råder tystnadsplikt.

Någon annan skrev psykolog så jag bara fortsatte på det spåret. Terapeut är riktigt att han skrev. Sen vad han menar med terapeut vet vi ju inte.
Ja, det kan ju såklart avbrytas om det inte ger något. Men jag tänker på det här rådet att orosanmäla sig själv....om nu terapeuten har känt att det har funnits ett behov av det så måste h*n ju ha insett att patienten inte mår bra och behöver hjälp. Någon form av remittering eller något borde man ju i så fall se till att patienten får och inte bara lämnas vind för våg liksom.
Men som sagt så vet jag inte vilka riktlinjer som finns inom psykvården utan jag hoppas att någon som är lite mer insatt skulle kunna skingra molnen lite och reda ut framförallt det här med den egna orosanmälan.
Citera
2024-07-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det låter mer som att psykologen gjorde bedömningen att psykolog inte var rätt insats för mannen. Man kan inte slösa resurser när det finns psykiskt sjuka som väntar i kö på att få komma till psykolog.

Jag förstår hur du menar. Men om det nu ligger någon sanning i att pappan fått rådet att orosanmäla sig själv så inser väl psykologen att det här är en person som inte mår bra och behöver hjälp.
En remiss eller något borde ju i så fall ha lösts.
Citera
2024-07-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Vet ett föräldrapar som orosanmält sig själva för att få stöd av soc. Men i det fallet var det en gemensam orosanmälan tillsammans med barnens skola.

Hmm, ja jo det kan jag tänka mig iofs.
Har svårt att föreställa mig vad det skulle vara i det här Tollaps-fallet dock
Citera
2024-07-09, 18:47
Medlem
Citat:
Enligt honom så lät hon ju honom fatta alla beslut - så om de flyttat ofta ligger det väl på honom.

Ingen aning om ifall det är så.
Det är ganska mycket "he said - she said" här.
Svårt att veta vad som stämmer och inte.
Citera
2024-07-09, 18:47
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Jag förstår hur du menar. Men om det nu ligger någon sanning i att pappan fått rådet att orosanmäla sig själv så inser väl psykologen att det här är en person som inte mår bra och behöver hjälp.
En remiss eller något borde ju i så fall ha lösts.

Var kommer uppgiften ifrån att han ombads göra en orosanmälan? Är vi säkra på att psykologen uttryckte sig på det sättet?
Citera
2024-07-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Var kommer uppgiften ifrån att han ombads göra en orosanmälan? Är vi säkra på att psykologen uttryckte sig på det sättet?

Pappan hade själv skrivit så i den där Facebook-gruppen enligt tidigare utlagd skärmdump.
Exakt hur psykologen/terapeuten uttryckte sig och menade lär vi nog inte få veta.
Själv tycker jag att det låter väldigt märkligt, men det kanske finns en förklaring som inte pappan lyckades förmedla ut.
Han var ju trots allt inte särskilt frisk vad det verkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in