2024-07-09, 02:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Jag är på ett event en vecka där vi äter middag på ett närliggande hotell varje dag.
Vi har en deal med hotellet så minst hundra personer äter middag där varje dag.
I går när jag skulle äta middag visade jag fötst upp mitt kort som vi har för att äta och sedan frågade jag om man kan ladda sin bil på deras laddare. Jag talade om att jag tillhörde det närliggande eventet. Ja det går bra så de. Jag frågade hur man gör och de så att det bara är att starta laddningen med sitt betalkort. Sagt och gjort jag ställde mig och laddare min bil. När jag skulle hämta den ha de de satt en bot på 1000:- för att jag inte bodde på hotellet. Jag blev förståss sur och gick in på hotellet och pratade med den person som jag pratade med tidigare. Hon kände igen mig och kom ihåg mig, men hon säger att det finns skyltar som säger endast hotellgäster. Att hon sagt till mig att jag kunde ladda där var bara om jag bodde på hotellet. Hon kunde inte ta tillbaka boten även om hon är chef.
Jag funderar nu på om det är någon idé att överklaga . Eller hitta något på boten som är fel . Fel utformad ellet någon info som saknas.
Är det någon idé?
Det är bara tusen kronor med känns jävligt orättvist. Jag är rätt sur...

Ja, du kan absolut klaga och bör dessutom få rätt.

Ty, parkeringen hör till hotellet och endast hotellets gäster får nyttja den och Du är en gäst på hotellet eftersom du är där och äter lunch, alltså får du parkera där enligt skyltningen.

När man parkerar på en privat parkeringsplats ingår man ett avtal med parkeringsplatsens ägare.
Du är inte bara en gäst på hotellet när du äter lunch där, du har dessutom säkerställt att du får parkera där genom att tala med hotellets personal, du har därigenom ingått ett muntligt avtal om att du får parkera där. Så du har så att säga dubbelsäkrat att du fick parkera där.

Nu är det antagligen så att hotellets gäster måste registrera sina fordon i en dator, för att undvika att få parkeringsböter. Men du måste så klart få information från hotellet att detta villkoret gäller. Om du inte har fått den informationen av hotellet, via skyltar på parkeringen eller av hotellpersonalen när du frågade, så är det hotellet som brustit i sin information till dig, och för det skall du inte straffas.

Så, återigen, JA, du ska så klart klaga på boten och du bör dessutom få rätt.
Citera
2024-07-09, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, du kan absolut klaga och bör dessutom få rätt.

Ty, parkeringen hör till hotellet och endast hotellets gäster får nyttja den och Du är en gäst på hotellet eftersom du är där och äter lunch, alltså får du parkera där enligt skyltningen.

När man parkerar på en privat parkeringsplats ingår man ett avtal med parkeringsplatsens ägare.
Du är inte bara en gäst på hotellet när du äter lunch där, du har dessutom säkerställt att du får parkera där genom att tala med hotellets personal, du har därigenom ingått ett muntligt avtal om att du får parkera där. Så du har så att säga dubbelsäkrat att du fick parkera där.

Nu är det antagligen så att hotellets gäster måste registrera sina fordon i en dator, för att undvika att få parkeringsböter. Men du måste så klart få information från hotellet att detta villkoret gäller. Om du inte har fått den informationen av hotellet, via skyltar på parkeringen eller av hotellpersonalen när du frågade, så är det hotellet som brustit i sin information till dig, och för det skall du inte straffas.

Så, återigen, JA, du ska så klart klaga på boten och du bör dessutom få rätt.

Du ingår inte i något avtal per automatik vid parkering. Ts har inte fått någon bot, så lämna den tanken helt. Det som framgår av skylten på platsen ifråga är att tillstånd erfordras, sådant saknar ts.
Citera
2024-07-09, 09:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du ingår inte i något avtal per automatik vid parkering.

Jo, det är precis vad du gör. Ta och läs på lite istället för att killgissa, detta är juridikformet!
Det är ett exempel på när ett avtal ingås genom det som kallas konkludent handlande, ett sådant avtal kallas för realavtal. Vilket du hade vetat om du hade kunnat något om juridik!

Citat:
Ts har inte fått någon bot, så lämna den tanken helt.

Trådens rubrik:

Citat:
Idé att överklaga p-bot?

Ur trådstarten:

Citat:
När jag skulle hämta den ha de de satt en bot på 1000:-

Du känner visst inte till det, men, P-bot, bot, eller parkeringsböter är på vardagssvenska ett samlingsnamn för avgiften man kan tvingas betala när man på ett eller annat vis parkerat olovligen.

Men, som du hade vetat om du kunnat något om juridik, så spelar det ingen roll om det är en parkeringsanmärkning, en kontrollavgift, eller något annat. Samma sak som jag skrev gäller ändå. Så lämna du dina villfarelser helt.

Citat:
Det som framgår av skylten på platsen ifråga är att tillstånd erfordras, sådant saknar ts.

Men är du helt analfabet eller bara korkad? Precis som TS själv förklarade i trådstarten så hade han fått tillstånd, muntligen av hotellet. Muntliga avtal gäller, om du nu inte fattat det heller.

Du verkar helt vilsen här i juridikforumet, kanske något forum eller tråd för fanatiska språkpoliser hade passat dig bättre.

TS har rätt, hotellet har fel!
Citera
2024-07-09, 10:10
Medlem
Citat:
Du känner visst inte till det, men, P-bot, bot, eller parkeringsböter är på vardagssvenska ett samlingsnamn för avgiften man kan tvingas betala när man på ett eller annat vis parkerat olovligen.

Säkert, men diskuterar man juridiken är det ändå viktigt att hålla isär vilken form det är då hela proceduren kring hur och när avgiften får påföras, hur man överklagar och huruvida man ska betala vid överklagan skiljer sig ordentligt mellan en kontrollavgift och en parkeringsanmärkning.

Har absolut inget med språkpoliseri att göra.

För övrigt blev TS fakturerad en "parkeringsavgift".
Citera
2024-07-09, 11:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Säkert, men diskuterar man juridiken är det ändå viktigt att hålla isär vilken form det är då hela proceduren kring hur och när avgiften får påföras, hur man överklagar och huruvida man ska betala vid överklagan skiljer sig ordentligt mellan en kontrollavgift och en parkeringsanmärkning.

Har absolut inget med språkpoliseri att göra.

För övrigt blev TS fakturerad en "parkeringsavgift".

Det är rent av löjligt att börja bråka om ords användning när icke-juridiskt kunniga personer kommer hit och ställer frågor. Har man något sakligt att framföra gällande typ av bot så gör man det. Det här är ett juridikforum inte nån fanatisk jävla språkpolisgrupp.

Mitt inlägg och det jag skrev däri är, precis som jag skrev, detsamma för alla typer av avgifter som eventuellt påförts TS. Det gäller också om det är en "Parkeringsavgift". Och om det är så den som utdelat denna "bot" kallar "boten", så är TS case (man får kanske inte kalla det "case"? ) bara ännu starkare.

Ditt inlägg ovan är ingenting annat än språkpoliseri och fullständigt irrelevant för det jag skrivit i tråden och bemöter inget av det jag skrev på ett sakligt vis. Tragiskt att du inte fattar det.
Citera
2024-07-09, 12:25
Medlem
Citat:
Det är rent av löjligt att börja bråka om ords användning när icke-juridiskt kunniga personer kommer hit och ställer frågor. Har man något sakligt att framföra gällande typ av bot så gör man det. Det här är ett juridikforum inte nån fanatisk jävla språkpolisgrupp.

Mitt inlägg och det jag skrev däri är, precis som jag skrev, detsamma för alla typer av avgifter som eventuellt påförts TS. Det gäller också om det är en "Parkeringsavgift". Och om det är så den som utdelat denna "bot" kallar "boten", så är TS case (man får kanske inte kalla det "case"? ) bara ännu starkare.

Ditt inlägg ovan är ingenting annat än språkpoliseri och fullständigt irrelevant för det jag skrivit i tråden och bemöter inget av det jag skrev på ett sakligt vis. Tragiskt att du inte fattar det.

Ja det är trivialt om man ställer upp ett fordon på en parkeringsplats då har man genom sitt agerande handlat på ett sådant sätt att man har accepterat markägaren anbud, Familjens Jurist säger just det här;
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/avtal-genom-konkludent-handlande/

På privat mark (civilrättslig parkering), typ hotellet ifråga gäller nog även muntliga avtal, men på Gatumark (offentligrättslig parkering) finns det inga sådana avtal. Motstridigt med diverse olika muntliga avtal när likhet inför lagen gäller på gatumark!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-07-09 kl. 12:28.
Citera
2024-07-09, 14:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ja det är trivialt om man ställer upp ett fordon på en parkeringsplats då har man genom sitt agerande handlat på ett sådant sätt att man har accepterat markägaren anbud, Familjens Jurist säger just det här;
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/kopa-hyra-ut--salja/avtal-genom-konkludent-handlande/

På privat mark (civilrättslig parkering), typ hotellet ifråga gäller nog även muntliga avtal, men på Gatumark (offentligrättslig parkering) finns det inga sådana avtal. Motstridigt med diverse olika muntliga avtal när likhet inför lagen gäller på gatumark!

Ja, det var en bra sammanfattning på länken där. Ganska precis vad jag skrev också

Som du skriver, ett muntligt avtal på gatumark skulle nog kunna bli stökigt ur flera perspektiv.
Citera
2024-07-09, 22:00
Medlem
Finns det någon regel för hur skyltning om regler för parkering skall sitta? Behöver de sitta på höger sida eller får de sitta på vänster sida? Eller både och?
I det förfaller fanns det en väg fram till p plats helt utan skyltar . Från andra hållet fanns två olika skyltningar. En på höger sida .
En mer ett P med tillögstavla Hotellets gäster.
En på vänster sida med samma text men med ytteligarecen skylt tillstånd krävs. Överträdelse beivras.

Kan man åberopa att endast den högra gäller?
Citera
2024-07-10, 00:25
Medlem
Citat:
Finns det någon regel för hur skyltning om regler för parkering skall sitta? Behöver de sitta på höger sida eller får de sitta på vänster sida? Eller både och?
I det förfaller fanns det en väg fram till p plats helt utan skyltar . Från andra hållet fanns två olika skyltningar. En på höger sida .
En på vänster sida med samma text men med ytteligarecen skylt tillstånd krävs. Överträdelse beivras.

Vägmärken skall vara på höger sida. Givetvis finns undantag, exempelvis E21 får sitta på vänster eftersom det är en avslutningsskylt (men används E20 även för avslutning, då måste den vara på höver sida).
Har troligen ställt liknande fråga tidigare i tråden, men hur var det finns det uppgift på tt om vem som har bevakningen av området? Kan sitta som tt till E19 eller E20. Blå med vit text respektive gul med svart text. Sådan uppgift måste finnas om kontrollavgift skall få påföras. Nu vet vi att det stod något annat på lappen, men deras tanke lär ha varit kontrollavgift ändå.
Citera
2024-07-10, 00:26
Medlem
Citat:

Lyckas du göra en kopia av lappen som kan visas här förresten?
Citera
2024-07-12, 08:17
Medlem
Citat:

Nu har de passerat några dagar. Har du gjort någon överklagan eller bestämt dig för att avvakta?
Citera
2024-07-12, 13:45
Medlem
Citat:
Nu har de passerat några dagar. Har du gjort någon överklagan eller bestämt dig för att avvakta?
Jag kommer att skicka ett mail och bestrida fakturan då de inte kan kräva parkeringsavgift när det inte finns skyltar om parkeringsavgift. Står även att Hotellets gäster för stå där, och jag har varit middagsgäst varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in