2024-07-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Det står en skyllt "Endast hotellgäster"
Finns det en E19 ovanför? P-skylt alltså.
Är skylten du nämner ett korrekt vägmärke som tilläggstavla och i rätt färg?
Citera
2024-07-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Fanns det tydliga skyltar som förklarade villkoren? Om nej så kan du överklaga, om ja så är dina chanser minimala trots att du fått en muntlig utfästelse från "chefen". Maila vaktbolaget.

Inget vaktbolag inblandat. Ts bör i nuläget endast avvakta eftersom den faktura denne erhållit är felaktig på flera sätt.
Citera
2024-07-08, 10:09
Medlem
Citat:
Det står en skyllt "Endast hotellgäster"

Det och inget mer räcker inte för att utfärda en kontrollavgift.
Hur fick du fakturan? Bara meddela dem att du inte avser betala och så får de ta det i tingsrätten och då förlorar de eftersom de inte skyltat korrekt för att ta ut kontrollavgift.
Citera
2024-07-08, 10:09
Medlem
Så här står det på skyltningen:

P
Hotellets gäster
Tillstånd krävs.
Överträdelse beivras.

===

Jag var gäst på hotellet, jag var lunchgäst.
Jag hade tillstånd , muntligen.

När jag frågade verkar hon missförstått att jag inte bodde på hotellet men då borde hon sagt att man skall ha ett tillstånd om det behövs.
Citera
2024-07-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur fick du fakturan? Bara meddela dem att du inte avser betala och så får de ta det i tingsrätten och då förlorar de eftersom de inte skyltat korrekt för att ta ut kontrollavgift.
Ts behöver inte anstränga sig att överklaga nu, kan avvakta tills det kommer en påminnelse. Misstänker nämligen att sådan aldrig kommer att skickas.
Citera
2024-07-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast det står Parkeringsavgift på pappret. Ingen kontrollavgift.
Citera
2024-07-08, 10:14
Medlem
Citat:

Ja? Då är det samma sak. Bestrid fakturan med motiveringen att du inte beställt någon Parkeringsavgift.
Citera
2024-07-08, 10:15
Medlem
Citat:
Vilket gör det ännu mer tokigt. Visst kan de ta ut sådan, men måste också skyltas korrekt och beloppet för ett dygn sällan över 100 kronor om vi inte är mitt i Stockholm möjligen.

Gör som jag föreslog nyss, alltså ingenting. om två-tre veckor kan du (kanske) förvänta dig en påminnelse, men det tar vi då!
Citera
2024-07-08, 10:16
Medlem
Citat:
Jag är på ett event en vecka där vi äter middag på ett närliggande hotell varje dag.
Vi har en deal med hotellet så minst hundra personer äter middag där varje dag.
I går när jag skulle äta middag visade jag fötst upp mitt kort som vi har för att äta och sedan frågade jag om man kan ladda sin bil på deras laddare. Jag talade om att jag tillhörde det närliggande eventet. Ja det går bra så de. Jag frågade hur man gör och de så att det bara är att starta laddningen med sitt betalkort. Sagt och gjort jag ställde mig och laddare min bil. När jag skulle hämta den ha de de satt en bot på 1000:- för att jag inte bodde på hotellet. Jag blev förståss sur och gick in på hotellet och pratade med den person som jag pratade med tidigare. Hon kände igen mig och kom ihåg mig, men hon säger att det finns skyltar som säger endast hotellgäster. Att hon sagt till mig att jag kunde ladda där var bara om jag bodde på hotellet. Hon kunde inte ta tillbaka boten även om hon är chef.
Jag funderar nu på om det är någon idé att överklaga . Eller hitta något på boten som är fel . Fel utformad ellet någon info som saknas.
Är det någon idé?
Det är bara tusen kronor med känns jävligt orättvist. Jag är rätt sur...

Som fan du ska överklaga. Det är så många som bara kastar ut sig böter som är helt orrelevanta. Låt det kosta dem personal det man kan!

Kontrollera skyltningen med Transportstyrelsen så den stämmer först. Gör den inte det vinner du oavsett.
Citera
2024-07-08, 10:17
Medlem
De problem som uppstått hade inte varit aktuell alls om hotellet gjort som de flesta andra, alltså anlitat ett parkeringsbolag som ombesörjer bevakningen och eventuell "lappning".
Citera
2024-07-08, 10:18
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, du blandade in kommunen vilken normalt inte har med dylika ärenden att göra om de inte själva är fordringsägare.

Jag skrev de två som vanligtvis utfärdar böter. Kommunen om det är allmän platsmark, vaktbolag på kvartersmark, vad är problemet?
Citera
2024-07-08, 10:21
Medlem
Det står Parkeringsavgift på lappen.

En "bot",kontrollavgift får man väl först om man ej betalat parkeringsavgift?

Om jag nu inte betalar parkeringsavgift, kommer jag då dels få en "bot" kontrollavgift PLUS parkeringsavgift?

Normalt betalar man väl kontrollavgift istället för parkeringsavgift?

Så undra vad som händer om jag inte belatar? Kan det bli dyrare?
Dröjsmålsränta och påminelseavgift och fakturaavgift kanske. Men borde inte bli 1000:- i parkeringsavgift plus ev. böter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in