2024-08-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Nu är det ju inte en kontrollavgift som jag har fått.

Nu dummar du dig ju bara. Du fråga om de fick bedriva parkeringsverksamhet och ja de får de, med både parkeringsavgifter och kontrollavgifter, men det måste ske på rätt sätt enligt lagen och kommunens regler framförallt vad det gäller skyltningen.
Citera
2024-08-07, 14:33
Medlem
Istället för att attackera deras verksamhet och ifrågasätta deras gästparkering, skriv istället sakligt till dem att du till att börja med fick muntligt tillstånd att stå där. Vidare så medger deras undermåliga inkorrekta skyltning ingen kontrollavgift och definitivt inte någon godtycklig parkeringsavgift i efterhand. Envisas de fortfarande med att få sin kalle anka-faktura eller vad vi ska kalla den betald kan du avslutningsvis välkomna en rättslig prövning.

Då kanske du kan lyckas avsluta det här tramset.
Citera
2024-08-07, 14:38
Medlem
Citat:
Eftersom Hotellet höjer sitt tonläge så gör jag det också.
Är det någon idé att granska hotellet som så?
Hotellet har gått dåligt senaste åren och bolaget bedriver nu verksamheten med personligt ansvar för den person som jag fört dialogen med. Hon som gav mig tillstånd att parkera där och samma person som gav mig en faktura på parkeringsavgift.
Skulle det kunna vara någon idé att anmärka på att firman inte är registrerad för att bedriva parkeringsverksamhet?
Att företaget har förbrukat mer än halva sitt aktiekapital och borde försättas i konkurs ect?

Ägna dig åt att bestrida din faktura utan att lägga dig i annat som inte är relevant.
Citera
2024-08-08, 22:39
Medlem
Hur funkar det i tingsrätten, räcker det att jag hävdar felaktig skyltning eller måste jag berätta hur en korrekt skyltning skall se ut? Måste jag kunna visa på avvikelserna?
Citera
2024-08-08, 22:52
Medlem
Citat:
Hur funkar det i tingsrätten, räcker det att jag hävdar felaktig skyltning eller måste jag berätta hur en korrekt skyltning skall se ut? Måste jag kunna visa på avvikelserna?
Vill man hävda att något är felaktigt påräknas nog även en beskrivning om hur det skall vara.
Citera
2024-08-12, 18:07
Medlem
I dag fick jag mail från hotellet
"Se bifoga bild på de skyltar som sitter vid alla infarter till hotellets parkering. Var snäll och betala er avgift på fredag skickar vi den annars till Tingsrätten (extra avgift på 900kr tillkommer)"

Ironiskt nog så fanns det inga bifogade bilder.
Jag vet inte om jag ens skall kommentera det. Men lite kul att svara att jag fortfarande inte kan se några skyltar..
Eller att som vanligt blir allt ni gör fel.. Men det gagnar väl inte ändamålet att retas...
Citera
2024-08-12, 18:33
Medlem
Citat:
"Se bifoga bild på de skyltar som sitter vid alla infarter till hotellets parkering. Var snäll och betala er avgift på fredag skickar vi den annars till Tingsrätten (extra avgift på 900kr tillkommer)"

Jag vet inte om jag ens skall kommentera det. Men lite kul att svara att jag fortfarande inte kan se några skyltar..
Eller att som vanligt blir allt ni gör fel.. Men det gagnar väl inte ändamålet att retas...

Nu har du nog svarat tillräckligt, spar krutet nu tills det blir tingsrättsförhandling (om det nu blir aktuellt). Finns fortfarande fler fel de kan göra...!
Citera
2024-08-12, 21:18
Medlem
Citat:

Skall bli intressant att höra vilken tingsrätt de skickar sin ansökan till nu närmast!
Citera
2024-08-13, 08:25
Medlem
Enligt Verksamt.se så gäller följande:

Om du vill lösa tvisten i domstol ska du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten på den ort där din motpart är folkbokförd. Är motparten en juridisk person är det den ort där styrelsen har sitt säte.

Tingsrätten utfärdar sedan en stämning mot motparten. Motparten ska då svara på det du har begärt, exempelvis att få betalt enligt avtal, få skadestånd eller att sluta marknadsföra sina produkter på ett visst sätt. När domstolen fått motpartens skriftliga svar börjar förberedelsen av målet. Ni kallas då till ett förberedande sammanträde inför en domare.

Om din motpart inte har lämnat något skriftligt svar kan domstolen i vissa fall meddela en tredskodom. Det betyder oftast att motparten förlorar målet. Detsamma gäller om någon av parterna inte medverkar i huvudförhandlingen
Citera
2024-08-13, 09:02
Medlem
Citat:

Om du vill lösa tvisten i domstol ska du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten på den ort där din motpart är folkbokförd. Är motparten en juridisk person är det den ort där styrelsen har sitt säte.

Tingsrätten utfärdar sedan en stämning mot motparten. Motparten ska då svara på det du har begärt, exempelvis att få betalt enligt avtal, få skadestånd eller att sluta marknadsföra sina produkter på ett visst sätt. När domstolen fått motpartens skriftliga svar börjar förberedelsen av målet. Ni kallas då till ett förberedande sammanträde inför en domare.

Om din motpart inte har lämnat något skriftligt svar kan domstolen i vissa fall meddela en tredskodom. Det betyder oftast att motparten förlorar målet. Detsamma gäller om någon av parterna inte medverkar i huvudförhandlingen

Ja, så går det till. Standard är alltså att ansökan skall ställas till tingsrätten där motparten bor. I aktuellt fall gäller det, men om det gällde kontrollavgifter (vilket vissa verkar tro) finns ett undantag, där är det rätten i den ort där överträdelsen skedde som skall nyttjas. Därav att jag misstänker att det kan bli fel.
Citera
2024-08-28, 22:58
Medlem
Citat:

Hänt något mer eller står allt stilla?
Citera
2024-08-31, 00:28
Medlem
Jag har inte hört något mer.
Antingen har hon givit upp, eller också är det handläggningstider hos Tingsrätten.

Kan ju iofs vara så att hon skickat till tingsrätt men att de genast avslagit ansökan då även de kan se att det saknar relevant bäring..Men jag borde väl delges att någon lämnat in en ansökan till tingsrätten om mugg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in