2024-07-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du verkar ha rätt där.

Min gissning är att hotellet försöker få det till att genom att parkera där så ingår man ett avtal om att köpa parkering.

Ja, fast hur är det relevant här?

Nja, på lappen var antecknat "ej hotellgäst". Verkar som om de utgick från att det var en ka det gällde.

Boende på hotellet = momsfri parkering, övriga moms tillkommer.
Citera
2024-07-08, 22:14
Medlem
Citat:
Du verkar ha rätt där.

Min gissning är att hotellet försöker få det till att genom att parkera där så ingår man ett avtal om att köpa parkering.

Ja, men tveksamt sätt att ingå avtal (priset står väl valet nte ens anslaget).

En camping jag har och badade på hade skyltning att om man körde in sin bil in på själva campingplatsen och parkerade utan att vara incheckad gäst så skickade de faktura på en dags campingavgift. (Det fanns avvisade platser för badbesökare)

Hotellet verkar ju bra gjort något liknande 1000kr är ju ungefär vad ett mellanklasshotell kostar per natt.
Citera
2024-07-08, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nja, på lappen var antecknat "ej hotellgäst". Verkar som om de utgick från att det var en ka det gällde.
Ja? Jag tycker fortfarande att det verkar som att hotellet menar att TS accepterade kostnaden för icke-gäster genom att parkera där.

Citat:
Boende på hotellet = momsfri parkering, övriga moms tillkommer.
Inte enligt skatteverket.

Citat:
Du ska normalt ta ut 12 procent moms om du har rumsuthyrning i hotell-, pensionats- och vandrarhemsverksamhet eller liknande.

Momsen är 12 procent även på vissa andra tjänster som har ett nära samband med rumsuthyrningen, till exempel frukost, parkering, telefon, bad och bastu samt tvätt. Varor och tjänster som inte ingår i priset för rummet, som köparen har möjlighet att köpa till mot en extra ersättning, ska ses som olika tillhandahållanden och beskattas var för sig. Vilken momssats du ska använda beror på vad det är för vara eller tjänst du säljer.
Citera
2024-07-08, 22:18
Medlem
Jag hörde om en surgubbe som fick en bot för felparkering😭.
Han hade gjort fel, men blev sur och betalade avgiften, men la på 20 kr.🤔
Därefter kontaktade han betalningsmottagaren och krävde att få sina 20 kr återbetalade.
Det blev extremt invecklat och kostsamt för företaget som krävt in avgiften.
Ganska kul gjort....
Citera
2024-07-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ja? Jag tycker fortfarande att det verkar som att hotellet menar att TS accepterade kostnaden för icke-gäster genom att parkera där.

Inte enligt skatteverket.

Framgick ingenstans att någon avgift skulle påföras. Måste framgå genom tt till vägmärke E19.
Citera
2024-07-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LLIC
Jag hörde om en surgubbe som fick en bot för felparkering😭.
Han hade gjort fel, men blev sur och betalade avgiften, men la på 20 kr.🤔
Därefter kontaktade han betalningsmottagaren och krävde att få sina 20 kr återbetalade.
Det blev extremt invecklat och kostsamt för företaget som krävt in avgiften.
Ganska kul gjort....

Varför skulle det vara kostsamt och invecklat?
Inte det minsta komplicerat eller dyrt att göra en återbetalning.
Citera
2024-07-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Varför skulle det vara kostsamt och invecklat?
Inte det minsta komplicerat eller dyrt att göra en återbetalning.
Typisk skröna. Dubbelbetalningar är inte så ovanliga, när Hojab hanterar återbetalning innehålles 100 kronor i hanteringsavgift. Lär i och för sig behövas, vad kostar en postanvisning idag?
Citera
2024-07-08, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Inte enligt Visma, som borde kunna det här.

"Det finns inga regler som säger att man måste skicka en eller flera påminnelser innan ärendet går vidare till inkasso eller indrivning. Du kan lämna en obetald fordran direkt till indrivning utan att skicka en enda påminnelse om du vill."

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/inkasso/fa-betalt-i-tid

Inte för parkeringsböter.

Huvudregeln är att det inte finns någon skyldighet för företag att skicka ut påminnelser innan ett inkasso-företag övertar fakturan med undantag för parkeringsböter och liknande. I övrigt hör det till god sed att man skickar påminnelse oavsett.
Citera
2024-07-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Inte för parkeringsböter.

Huvudregeln är att det inte finns någon skyldighet för företag att skicka ut påminnelser innan ett inkasso-företag övertar fakturan med undantag för parkeringsböter och liknande. I övrigt hör det till god sed att man skickar påminnelse oavsett.

För kontrollavgifter är det föreskrivet i lag 1984:318.
Citera
2024-07-09, 00:21
Medlem
Carpedijems avatar
Omöjligt! Har du gjort fel får du ha dig själv. Spelar ingen som helst roll om vad det är om.

När jag var i Sthlm betalade jag med easypark. Tre dagar i rad fick jag böter på sammanlagt över 3000kr även fast jag betalat för mig. Går då in och ser att min gamla bil är registrerad på regnumret. Hade köpt ny bil någon månad innan.

Även fast jag mailade beskrivning och bevisning på att jag ägt min gamla bil och enbart hade glömt att byta regnummer fick jag avslag.

”Utfärdad parkeringsbot är giltig” fick jag som svar efter ett halvår.

Jävla horlapplisor.
Citera
2024-07-09, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Omöjligt! Har du gjort fel får du ha dig själv. Spelar ingen som helst roll om vad det är om.

När jag var i Sthlm betalade jag med easypark. Tre dagar i rad fick jag böter på sammanlagt över 3000kr även fast jag betalat för mig. Går då in och ser att min gamla bil är registrerad på regnumret. Hade köpt ny bil någon månad innan.

Även fast jag mailade beskrivning och bevisning på att jag ägt min gamla bil och enbart hade glömt att byta regnummer fick jag avslag.

”Utfärdad parkeringsbot är giltig” fick jag som svar efter ett halvår.

Jävla horlapplisor.
Vad är det som är omöjligt? Riktar du dig till ts?
Citera
2024-07-09, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Jag är på ett event en vecka där vi äter middag på ett närliggande hotell varje dag.
Vi har en deal med hotellet så minst hundra personer äter middag där varje dag.
I går när jag skulle äta middag visade jag fötst upp mitt kort som vi har för att äta och sedan frågade jag om man kan ladda sin bil på deras laddare. Jag talade om att jag tillhörde det närliggande eventet. Ja det går bra så de. Jag frågade hur man gör och de så att det bara är att starta laddningen med sitt betalkort. Sagt och gjort jag ställde mig och laddare min bil. När jag skulle hämta den ha de de satt en bot på 1000:- för att jag inte bodde på hotellet. Jag blev förståss sur och gick in på hotellet och pratade med den person som jag pratade med tidigare. Hon kände igen mig och kom ihåg mig, men hon säger att det finns skyltar som säger endast hotellgäster. Att hon sagt till mig att jag kunde ladda där var bara om jag bodde på hotellet. Hon kunde inte ta tillbaka boten även om hon är chef.
Jag funderar nu på om det är någon idé att överklaga . Eller hitta något på boten som är fel . Fel utformad ellet någon info som saknas.
Är det någon idé?
Det är bara tusen kronor med känns jävligt orättvist. Jag är rätt sur...

Lappen du fick på bilen, har du möjlighet att kopiera ut den till någon valfri sida och lägga en länk dit så vi får se på "eländet"? Täck ditt eget bilnummer förslagsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in