2024-07-08, 11:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Bevittnar vi just nu samma stålbad inom batteriteknik industrin som techbranschen hade runt millenieskiftet?

Eller är det bara börja på slutet för ”den gröna omställningen” ?

Stackars Northvolt, hoppas verkligen att dom överlever och kommer ut starkare på andra sidan.

Kanske ser vi tillbaka på denna tiden om några år och tänker över vilka otroliga surdegar och vilka otroliga möjligheter som fanns att investera rätt/fel i.

Hoppas jag verkligen inte de gör, med en så oansvarig ledning som lider av hybris, och så pass stora säkerhetsrisker för anställda. Som vanligt i Sverige är det massa politisk prestige inblandad gömd bakom en massa skitsnack om grön omställning. Vill privata investerare kasta pengar i denna igenstoppade toalett som runnit över med skit så får de gärna göra det, men tycker inte skattebetalare skall betala för det.
Citera
2024-07-08, 11:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Hoppas jag verkligen inte de gör, med en så oansvarig ledning som lider av hybris, och så pass stora säkerhetsrisker för anställda. Som vanligt i Sverige är det massa politisk prestige inblandad gömd bakom en massa skitsnack om grön omställning. Vill privata investerare kasta pengar i denna igenstoppade toalett som runnit över med skit så får de gärna göra det, men tycker inte skattebetalare skall betala för det.

Lite komiskt när Tesla till stor det var subventionerat av skattemedel via sinnessjukt stora skatterabatter till elbilarna, för att inte tala om skattelättnader/skattebefrielser Teslas fabriker fått av delstaterna. Men det räknas väl inte... Eller? Gigafactory 1 fick 1,3miljarder USD från Nevada. Bara ett av många bidrag. 1,5miljarder USD i bidrag till elbilssubventioner. Sen har delsterna egna bidrag för elbilsinköp. Gigafactory Texas har fått en hel del subventioner.
Senast redigerad av raskens 2024-07-08 kl. 11:37.
Citera
2024-07-08, 11:50
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Lite komiskt när Tesla till stor det var subventionerat av skattemedel via sinnessjukt stora skatterabatter till elbilarna, för att inte tala om skattelättnader/skattebefrielser Teslas fabriker fått av delstaterna. Men det räknas väl inte... Eller? Gigafactory 1 fick 1,3miljarder USD från Nevada. Bara ett av många bidrag. 1,5miljarder USD i bidrag till elbilssubventioner. Sen har delsterna egna bidrag för elbilsinköp. Gigafactory Texas har fått en hel del subventioner.

Och jävligt mycket bättre spenderade pengar, som kommer tillbaka mångdubbelt in i skattekistan. Men visst, det är komiskt för kioskmongon som lever på mostallrikar.
Citera
2024-07-08, 15:09
Medlem
Humeruss avatar
Citat:

Så ser världen ut, man kan inte vinna utan att satsa.
Insatserna är skyhöga just nu, och när pengar inte längre är gratis så gäller det att prestera på topp, annars dör dom.
Så klarar dom sig vore det bra för Sverige.
Vi har inte riktigt råd att förlora prestigeprojekt när våra nordiska grannar tuffar på som tåget.
Säkerheten ska såklart inte vara dålig för det.

Jag hoppas dom klarar sig!
Det skulle potentiellt resultera en bil byggd i Sverige med nära noll utsläpp om hela kedjan ”grön”, fett ballt och otroligt bra för vår självständighet(och klimat såklart).
Citera
2024-07-08, 15:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Så ser världen ut, man kan inte vinna utan att satsa.
Insatserna är skyhöga just nu, och när pengar inte längre är gratis så gäller det att prestera på topp, annars dör dom.
Så klarar dom sig vore det bra för Sverige.
Vi har inte riktigt råd att förlora prestigeprojekt när våra nordiska grannar tuffar på som tåget.
Säkerheten ska såklart inte vara dålig för det.

Jag hoppas dom klarar sig!
Det skulle potentiellt resultera en bil byggd i Sverige med nära noll utsläpp om hela kedjan ”grön”, fett ballt och otroligt bra för vår självständighet(och klimat såklart).

De borde förstått för ett bra tag sedan att Northvolt aldrig kommer generera vinst, inte ens få igen pengarna det kostat. Det är ganska uppenbart vid det här laget, ändå så fortsätter paraden med den nakna kejsaren.
Citera
2024-07-08, 15:35
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
De borde förstått för ett bra tag sedan att Northvolt aldrig kommer generera vinst, inte ens få igen pengarna det kostat. Det är ganska uppenbart vid det här laget, ändå så fortsätter paraden med den nakna kejsaren.

Den som lever får se, tyvärr är det väl 10år till innan det rullar på riktigt isf.
Måste bara fråga, har dom byggt batterifabrik på Mongos bästa svampställe eller varför så sur på just Northvolt?
Aldrig fattat varför folk hatar på ambitioner från landsmän. Så korkat att sitta och hoppas någon olycka när det är superviktigt att vara med från start.
Även om det är snudd på omöjligt att lyckas så kan man väl inte vara ge upp för det är svårt ^^
Citera
2024-07-08, 15:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Den som lever får se, tyvärr är det väl 10år till innan det rullar på riktigt isf.
Måste bara fråga, har dom byggt batterifabrik på Mongos bästa svampställe eller varför så sur på just Northvolt?
Aldrig fattat varför folk hatar på ambitioner från landsmän. Så korkat att sitta och hoppas någon olycka när det är superviktigt att vara med från start.
Även om det är snudd på omöjligt att lyckas så kan man väl inte vara ge upp för det är svårt ^^

Det är inte hat, det är en ren observation. Fast kan inte säga att jag beundrar slöseri med skattemedel och när säkerheten brister så folk får sätta livet till.
Citera
2024-07-08, 15:57
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Det är inte hat, det är en ren observation. Fast kan inte säga att jag beundrar slöseri med skattemedel och när säkerheten brister så folk får sätta livet till.

Observation respekterar jag djupt.
Vill inte heller att staten ska lägga sig mer än nödvändigt, det blir sällan bra(om det inte är monopol det gäller, då kommer ingen och gör det bättre). Nu är vi på djupt OT teritorium 😅
Citera
2024-07-09, 07:31
Medlem
Citat:
Hoppas jag verkligen inte de gör, med en så oansvarig ledning som lider av hybris, och så pass stora säkerhetsrisker för anställda.

Mmm, för Tesla har en lång historik av gedigna säkerhetsprocesser, ansvarsfulla anställningskontrakt, trygga anställningar och måttliga arbetsscheman i fabrikerna.
Citera
2024-07-09, 07:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Björnarna verkar sitta tysta och sura i väntan på att kursen skall kollapsa igen. Undrar hur tysta de är när vi når $300.
Citera
2024-07-09, 14:06
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Björnarna verkar sitta tysta och sura i väntan på att kursen skall kollapsa igen. Undrar hur tysta de är när vi når $300.

Kul med gruppsykologi ändå.
När aktien tuggar ner så är björnarna i full fart och när den tuggar upp så blir det rätt tyst i tråden.
Frågan är om inte anti-Elon-fanboys är ett starkare fenomen just nu än Tesla-fanboys.

Jag spekulerar lite på om vi kommer se en dipp både innan och efter eventet i augusti.
Historiskt sett brukar det vara det, väldigt atypiskt med en så kraftig rush inför rapport och autonomidag.

Btw idag nådde min totala portfölj 2500% + sedan 2016, det är rätt sinnessjukt och väldigt oväntat 🥳😳
Citera
2024-07-09, 14:12
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Kul med gruppsykologi ändå.
När aktien tuggar ner så är björnarna i full fart och när den tuggar upp så blir det rätt tyst i tråden.
Frågan är om inte anti-Elon-fanboys är ett starkare fenomen just nu än Tesla-fanboys.

Jag spekulerar lite på om vi kommer se en dipp både innan och efter eventet i augusti.
Historiskt sett brukar det vara det, väldigt atypiskt med en så kraftig rush inför rapport och autonomidag.

Btw idag nådde min totala portfölj 2500% + sedan 2016, det är rätt sinnessjukt och väldigt oväntat 🥳😳

Det känns som att det varit så ganska länge. Ett huvudlöst hat och irritation som mest bottnar i huvudrubriker de läst eller vad de hört av vänner och bekanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in