2024-07-07, 15:30
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som Tesla blir sist ut att lansera autonoma taxibilar. Rätt så många är ute och kör på gatorna redan, här är en till:

https://www.reviewjournal.com/local/traffic/fully-driverless-taxis-now-on-las-vegas-public-roads-2800295/

Gillar konceptet, gott om utrymme, många smarta innovativa lösningar. Skulle dock gissa Tesla kommer att rulla fram en lätt moddad model Y utan ratt. Sen får dom tillstånd att köra i några städer bakom geofencing under experiment-licens men dom kommer att trumpeta ut att FSD nu är klart.

Nej nej, svenska Nobina var först med såna här självkörande bilar! De hade de här ute vid IKEA för flera år sedan. Ja de hade förvisso en "kontrollförare", körde extremt långsamt och endast en förbestämd rutt likt en spårvagn men någon skrev att de hade en högre "level" än Tesla så därför är de bäst! /s

https://www.di.se/bil/varldsunikt-projekt-rullar-ut-pa-vag-till-ikea/

(Btw de där IKEA-bilarna är borttagna nu, projektet gick åt helvete då självkörningen funkade dåligt). Men självklart kommer de här Las Vegas-bilarna i sin spårvagnsloop bli världsledande inom självkörning. Pinky swear!
Citera
2024-07-07, 18:23
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ena stunden heter det att autonoma taxis ligger 50 år in i framtiden, och i andra stunden så är Tesla sist. Åsikterna svänger snabbt bland björnarna.

FSD är ju snart klart säger Elon den 8/8 är väl allt klart för världslanseringen av sedelpressenpressen.
Citera
2024-07-07, 19:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
FSD är ju snart klart säger Elon den 8/8 är väl allt klart för världslanseringen av sedelpressenpressen.

Va kul det vore om det verkligen kommer något banbrytande då.

Ni som sitter här och gnäller får istället hoppas på att det INTE blir något. Är det inte tråkigt att sitta och hoppas på att utvecklingen inte går framåt bara för att ni hatar Tesla och Musk?
Citera
2024-07-07, 19:46
Medlem
Harry_s avatar
pratar Tesla bilarna med varandra?
Citera
2024-07-07, 21:28
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Tror inte Waymo har sådana valmöjligheter. Detta vore dock en intressant sak att implementera i Tesla robotaxi - FSD har ju redan olika lägen (chill/assertive mm) för hur systemet kör. Kanske går det att lösa många barnsjukdomar i utrullningen av robotaxi att ha olika sätt för kunden att påverka körningen. T.ex att be systemet köra lite mer aggressivt tillfälligt (om man fastnar i en korsning/köbildning mm) eller be den göra om rutten om något där går galet.

Det vanligaste felet FSD gör är ju inte trafikfarliga grejor utan är relaterat till navigation mm, något som en passagerare utan körkort utan problem kan vara med och hjälpa bilen med i vissa fall. Tror helt klart en sådan typ av kommunikation från passageraren kan både göra systemet bättre och upplevelsen bättre för passageraren.

Ett touchscreen interface för att "hjälpa till" att köra bilen är något som jag aldrig setts diskuteras förut faktiskt. Nu är det ju bara FSD eller intervention/takeover som gäller.

Ska faktiskt bli spännande vad dom har att komma med nu i augusti.
Det är ju en klassiker att man överskattar vad som ska ske på kort tid med underskattar vad som sker på lång tid.

Ni kommer halshugga mig men jag tror att med dagens momentum på FSD så är det på en nivå där jag personligen hade pungat ut med en del pengar för att få FSD nu eller mycket snart.

Ni som fortfarande är skeptiska till FSD, tror ni inte det är något eller bara just att Tesla inte har rätt approach?

Och om så är fallet tror ni inte marknaden kommer reagera kraftigt och åtminstone aktien få en rejäl skjuts?(innan allt då såklart går käpprätt åt helvete osv osv..)
Citera
2024-07-07, 21:32
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
pratar Tesla bilarna med varandra?

Nej det gör dom inte, eller inte officiellt iaf.
Allt sker lokalt i bilarna.
Lite synd egentligen, känns som om en viss kommunikation mellan bilarna hade varit toppen när det fx ligger skräp på vägbanan eller liknande.
Kanske varna för temporära fartkontroller ect. 😅
Citera
2024-07-08, 01:55
Medlem
wwrs avatar
När Tesla får fart på robottaxis kommer nog polisen att få problem. Här stoppar polisen en Waymo som kört mot färdriktningen. De stannar tydligen om de ser polisens blåljus.

https://youtu.be/Zf2kITXlzTI
Citera
2024-07-08, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När Tesla får fart på robottaxis kommer nog polisen att få problem. Här stoppar polisen en Waymo som kört mot färdriktningen. De stannar tydligen om de ser polisens blåljus.

https://youtu.be/Zf2kITXlzTI

Grattis!

Du är med i Flashback Forever avsnitt 201.

Northvolt-tråden.
Citera
2024-07-08, 07:16
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Grattis!

Northvolt-tråden.

Haha, jag får ångest när jag hör podare resonera kring komplexa frågor, ännu mer så när det är kvinnor. Nu är förvisso Nortvolt ett totalt misslyckande, som jag tänkt hela tiden då jag vet hur svårt det är att skala upp till massproduktion. Men är man skeptisk mot precis alla nya projekt med teknisk innovation så kommer man ju ha rätt fler gånger än man har fel. En så kallad blin höna som träffar rätt.
Citera
2024-07-08, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
För övrigt, tänkte lite med det med remote.
Finns det någon självkörande bil fx Wayno som ger passagerarna möjlighet att ta beslut gällande agerande?
Fx om bilen fastnar i en situation där den är osäker på vad den ska göra. Hade det inte räckt att fråga passagerarna, typ ”kan jag köra in på denna grusvägen?”

Gissar att Tesla kommer implementera Grok i olika former (nivåer av sarkasm) som man kan prata med och ge direktiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Nej det gör dom inte, eller inte officiellt iaf.
Allt sker lokalt i bilarna.
Lite synd egentligen, känns som om en viss kommunikation mellan bilarna hade varit toppen när det fx ligger skräp på vägbanan eller liknande.
Kanske varna för temporära fartkontroller ect. 😅

Musk har hintat om att bilarna kommer dela information med varann vid någon Q&A

Vad gäller utvecklingen av FSD hoppas jag att den får fortsätta i samma takt och att HW3 kommer kunna köra den version av FSD som blir gällande för robotaxis.
Citera
2024-07-08, 10:15
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Grattis!

Northvolt-tråden.

På temat energi.

https://carup.se/akut-kris-for-varldens-4e-storsta-batteritillverkare/

Kunderna till batteribolaget. Undrar om de förväntat sig större tillväxt som inte infinner sig.
Citera
2024-07-08, 10:39
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
På temat energi.

https://carup.se/akut-kris-for-varldens-4e-storsta-batteritillverkare/

Kunderna till batteribolaget. Undrar om de förväntat sig större tillväxt som inte infinner sig.

Bevittnar vi just nu samma stålbad inom batteriteknik industrin som techbranschen hade runt millenieskiftet?

Eller är det bara börja på slutet för ”den gröna omställningen” ?

Stackars Northvolt, hoppas verkligen att dom överlever och kommer ut starkare på andra sidan.

Kanske ser vi tillbaka på denna tiden om några år och tänker över vilka otroliga surdegar och vilka otroliga möjligheter som fanns att investera rätt/fel i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in