2024-07-07, 08:01
Medlem
Orkade inte uppdatera förra veckan för att jag vaknade upp på söndagen och var fortfarande full från dagen innan. Så skriver nu förra och denna veckas vikt
74,37kg, 74,27kg

Har varit otroligt skönt att ligga på ett överskott men samtidigt jobbigt med mängden mat. Men träningen och hälsan har känts så mycket bättre. Blev nöjd och även lite överraskad över fysiken när alla glykogendepåer fick fylla upp sig.

Ska börja med ett underskott nu igen. Men funderar på att köra en vecka med låg volym på träningen, för kroppen känns ganska pressad och återhämtningen är lite för mycket på gränsen. Men ska sikta på 68kg innan vintern startar, sen hålla mig till en Bull under vintern. Orkar inte vara hungrig, frysa och ha låg energi under vintern.
Citera
2024-07-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Orkade inte uppdatera förra veckan för att jag vaknade upp på söndagen och var fortfarande full från dagen innan. Så skriver nu förra och denna veckas vikt
74,37kg, 74,27kg

Har varit otroligt skönt att ligga på ett överskott men samtidigt jobbigt med mängden mat. Men träningen och hälsan har känts så mycket bättre. Blev nöjd och även lite överraskad över fysiken när alla glykogendepåer fick fylla upp sig.

Ska börja med ett underskott nu igen. Men funderar på att köra en vecka med låg volym på träningen, för kroppen känns ganska pressad och återhämtningen är lite för mycket på gränsen. Men ska sikta på 68kg innan vintern startar, sen hålla mig till en Bull under vintern. Orkar inte vara hungrig, frysa och ha låg energi under vintern.

Denna veckas genomsnittliga vikt var 74,23kg. Ungefär detsamma men har märkt att mycket vätska har släppt nu och att hungern börjar bli konstant igen.
Citera
2024-07-21, 06:25
Medlem
Citat:
Denna veckas genomsnittliga vikt var 74,23kg. Ungefär detsamma men har märkt att mycket vätska har släppt nu och att hungern börjar bli konstant igen.

Denna veckas snittvikt blev 73,65kg. Tycker att det ser ut som ungefär som innan jag pausa deffen. Har tappat någon rep i basövningarna och känner mig lite klen, men styrkan ökar ändå sakta från vecka till vecka.

Blir mycket jobb kommande vecka och återhämtningen kommer bli lidande, så ska nog ta det lite lugnt på gymmet och dra ner på extra och assisterande övningar.
Citera
2024-07-28, 05:06
Medlem
Veckans snittvikt var 73,07kg och mätte 79cm runt magen.

Har varit en bra vecka, ser framgång, träningen har flytit på bra och har mått bra. Blir nog sista veckan med låg reps och börja köra mer bodybuilding. Har även börjat köra en del rörlighet på dagar som jag inte tränar.
Citera
2024-08-04, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
..
Citat:
Ursprungligen postat av Donttouchyummy
..

Känns som att jag har ockuperat tråden. Inga av er som har lite att uppdatera eller några nya som vill börja dela med sig?

Ännu en vecka gått då. Snittvikten denna vecka landade på 72,62kg och runt magen mätte 78,5cm.

Tycker att denna vecka är det en ganska tydlig visuell skillnad. Positivt men samtidigt kämpigt. Tycker själv att jag börjar se "för liten" ut.

Men för övrigt så flyter det på bra även på gymmet, men ska byta om lite i träningen nu. Dels behöver korta ner passen lite och ska köra mer reps.
Citera
2024-08-11, 09:36
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donttouchyummy
Tipsar om appen "me three sixty". En app som tar alla dina mått. Kan vara bra att ha som pepp när vågen inte alltid visar minus.

Mäter man med måttband och lägger in i appen eller fotar man kroppen så kan den scanna av måtten?
Citera
2024-08-11, 09:50
Medlem
Dishys avatar
Har precis börjat räkna kalorier igen så kan uppdatera lite här i den här tråden.

Äter ca 2000 kcal varav 120-150 g protein om dagen. Har tagit Ozempic (läkemedel för viktnedgång) i över ett år och gått ned ca 10 kg. Har en sjukdom som ger sänkt ämnesomsättning och tar läkemedel mot den som tyvärr ökar aptiten, blir väl ungefär plus minus noll då avseende hunger/mättnad tack vare Ozempic.

Haft väldigt långsam viktnedgång (-1,5 kg bara) under det här året så vill gärna kicka igång det och gå ned lite snabbare. Är visserligen inte missnöjd heller för det är en stor vinst att ha gått ned ca 10 kg och behållit det så här länge. Men är inte normalviktig än.

Nuvarande vikt: 73,9 kg
Citera
2024-08-11, 16:07
Medlem
Denna veckas snittvikt 72,02kg och 78cm runt magen.

Har väl varit en ganska stabil vecka. Hann även med lite löpträning. Åt lite fikabröd nu i helgen. Tycker att det rullar på bra med allt egentligen så ska inte klaga.
Citera
2024-08-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Har precis börjat räkna kalorier igen så kan uppdatera lite här i den här tråden.

Äter ca 2000 kcal varav 120-150 g protein om dagen. Har tagit Ozempic (läkemedel för viktnedgång) i över ett år och gått ned ca 10 kg. Har en sjukdom som ger sänkt ämnesomsättning och tar läkemedel mot den som tyvärr ökar aptiten, blir väl ungefär plus minus noll då avseende hunger/mättnad tack vare Ozempic.

Haft väldigt långsam viktnedgång (-1,5 kg bara) under det här året så vill gärna kicka igång det och gå ned lite snabbare. Är visserligen inte missnöjd heller för det är en stor vinst att ha gått ned ca 10 kg och behållit det så här länge. Men är inte normalviktig än.

Nuvarande vikt: 73,9 kg

Välkommen till tråden!
Började kännas lite ensamt här så roligt att se någon mer som uppdaterar.
Citera
2024-08-11, 17:07
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Välkommen till tråden!
Började kännas lite ensamt här så roligt att se någon mer som uppdaterar.

Tack! Vet inte om det blir så spännande, har extremt långsam viktnedgångstakt. Men ska försöka komma ihåg tråden och lägga in hur det går.

Än så länge har det varit en ögonöppnare hur lite protein jag åt trots att jag trodde jag åt mycket. Har bara kollat på kcal när jag registrerat förut. Det krävs verkligen aktivt proteinätande, eller vad man ska kalla det, till varje måltid för att komma upp i 40-50 g protein/måltid utan att dra över på kcal. Hade varit svårt utan proteinpulver och äggvita på dunk.
Citera
2024-08-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Tack! Vet inte om det blir så spännande, har extremt långsam viktnedgångstakt. Men ska försöka komma ihåg tråden och lägga in hur det går.

Än så länge har det varit en ögonöppnare hur lite protein jag åt trots att jag trodde jag åt mycket. Har bara kollat på kcal när jag registrerat förut. Det krävs verkligen aktivt proteinätande, eller vad man ska kalla det, till varje måltid för att komma upp i 40-50 g protein/måltid utan att dra över på kcal. Hade varit svårt utan proteinpulver och äggvita på dunk.

Jo men det är bra att ändå dokumentera så du kan kolla tillbaka och att man får lite pliktkänsla när man uppdaterar.

Hehe det är väl vanligt om man inte har kollat det tidigare.
Vi äter ungefär lika mycket kalorimässigt. Typ kan en dag för mig se ut.

Frukost: kvarg 200g med bär, 2 ägg på mackor, skål havregrynsgröt med lite kokosolja och ananas.

Mellanmål: Proteinshake och en banan.

Lunch: 200g stekt lövbiff med sallad och omega 3.

I samband med träning EAA med elektrolytpulver och 60g kolhydrater.

Middag: 200g stek färs med ca 57g ris (torr vikt) och omega 3.

Det är runt 180g protein, 210g kolhydrater och 50g fett på ca 2000kcal
Citera
2024-08-12, 12:34
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Jo men det är bra att ändå dokumentera så du kan kolla tillbaka och att man får lite pliktkänsla när man uppdaterar.

Hehe det är väl vanligt om man inte har kollat det tidigare.
Vi äter ungefär lika mycket kalorimässigt. Typ kan en dag för mig se ut.

Frukost: kvarg 200g med bär, 2 ägg på mackor, skål havregrynsgröt med lite kokosolja och ananas.

Mellanmål: Proteinshake och en banan.

Lunch: 200g stekt lövbiff med sallad och omega 3.

I samband med träning EAA med elektrolytpulver och 60g kolhydrater.

Middag: 200g stek färs med ca 57g ris (torr vikt) och omega 3.

Det är runt 180g protein, 210g kolhydrater och 50g fett på ca 2000kcal

Ja det blir bra, lite pliktkänsla att rapportera skadar inte 😄

Bra menyförslag! Gott och mättande.

Det slog mig att om man aldrig räknat kalorier och har problem med vikten, måste man nästan testa göra det för att se hur sjukt mycket vanlig bra mat man kan äta för lagom kalorier. Även för mig som är väldigt rutinerad med matregistrering blir det lite av en ögonöppnare varje gång jag kör.

Tänker på de som ofta äter en fryspizza eller meny på McD, det är lätt 1000 kcal (tex en big mac, pommes och läsk). Om man äter köttfärs, ris, grönsaker och lite sås för 1000 kcal är det en så enorm portion att det ser omöjligt ut att äta.

Går bra att äta mer "vanligt" också om man inte orkar laga mat eller ska äta ute. Tex nu äter jag en liten sushi till lunch men kompletterar med en proteinshake. Det är bara att tänka till lite så man får till proteinerna som ger bra mättnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in