Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Är 173cm, bmi 24,9, bf% runt 22 kanske.
Tycker bmi är ett dåligt mått så brukar aldrig egentligen kolla på de. Men målet är väl gå ner till 68kg och sen avgöra därifrån. Har inget speciellt mål egentligen. Följer det som jag ser i spegeln och kontinuerligt bulkar och deffar.
Ja det är ett omtvistat mätinstrument. Så länge man inte är riktigt vältränad så ger det ändå ett mått på var man ligger. Syftet att ha ett mål med sin viktnedgång är för att hålla ut när det känns svårt och också för att hjärnan ibland inte hinner med och man kan få en felaktig kroppsuppfattning, man blir inte nöjd och vill gå ner ännu mer i vikt. Det är iallafall min upplevelse.
Har hållt vikten i snart ett år. Det finns vissa saker som jag fått ändra på, men som gör det lättare att inte gå upp i vikt igen.
-frukt, frukt och bär är riktigt gott. Gärna som tillägg till frukost och som mellanmål.
-nötter men i små doser
-dricker bara vatten och 2L om dagen (ingen lightläsk)
-ingen alkohol (2-3 gånger om året)
- kontrollerade mängder pasta, ris och potatis. Fyller på med mängder av grönsaker istället
-dricker svart kaffe
-äter jag ute så försöker jag göra hälsosamma val
-men det allra viktigaste är portionskontroll och att röra sig mycket i vardagen. Får man inte in detta så kommer man gå upp i vikt.
-ändra synsättet på mat, allt ska inte vara gott hela tiden.
-att hela tiden jaga en ny diet och inte tänka på att man måste ändra sitt sätt att äta är också fel. Det blir inte hållbart alls.