2024-07-01, 22:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
SE beskriver hur Lisbet pekar in i gränden och att han då ser vad vi tror är LJ. Om Lisbet ser LJ så bör det faktiskt vara i samband med detta pekande in i gränden.

Det är en märklig slump om GM SE som inte vet att Lisbet sett LJ inne i gränden skapar tillfälle för henne att se LJ inne i gränden...

Jag tror Lisbet ser LJ inne i gränden, och att hon då helt naturligt lyfter handen och pekar. SE ser då LJ där inne. Men SE som precis kommit fram och inte har en aning om vad som hänt tänker ju inte mer på det.

Ja, det är en bra beskrivning av det "märkliga" i det fallet SE vore GM.
Som med alla uppgifter så är det svårt att få någon exakt tidsangivelse, men här faller dessa väl ihop uppgiftsmässigt, vilket jag också lyft tidigare. Något som inte alls passar in på en gärningsman.
(Tyvärr får man säga i denna tråd)
Citera
2024-07-01, 22:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, vilken otur att hans livs största händelse förhindrades av en svart urtavla.

Särskilt eftersom han nyss hade kollat klockan på kontoret (enligt sig själv) och i receptionen (enligt PH).

Om han ville bli känd som ett intressant vittne hade han kunnat säga att han fick en skymt av GM.

Men för en gångs skull var SE "out of character" ...

Nu blev han nästan per omgående misstänkt istället.

Tänk hur starkt alibi han hade fått som GM. Ljuga sig till vittne då han sett "gärningsmannen".
Istället så ljuger om han samtal med Lisbeth som fått uppfattat ett signalement. Sedan ett vittne som till polis nämner hans egna signalement. o.s.v.

Ska man efterkonstruera så är inte mycket av SE's uppgifter särskilt smarta, som GM.... men om han var det, så kom han ju ändå av nån anledning undan.

Det tråkiga här är att varenda uppgift från SE måste försvaras. Det blir ingen nyans. Bara svart eller vitt. Men det är ju så det ofta blir i diskussionsforum.

Självfallet ses jag som en SE-förnekare då jag ofta tar det "svarta" perspektivet här. Eller vita, egentligen, oskyldig tills motsatsen bevisats. Och några, inklusive dig, som måste ha en misstänkt. (Du har bytt förr, precis som andra.. i andra trådar)

Tillägg:
Angående klocktittandet; Kan det ha att göra med att han ville kontrollera och om det fanns tid att stanna till "där i Dekorima-hörnet"?
Något han antyder i källan som jag själv inte brukar lägga så stor vikt i, Skydd och Säkerhet..
Om inte... Varför kan det inte vara så?
Som GM ljuger han ju ännu mer..
Vilket vittne skarvar inte?
Leif L.?
Inge M?
Anna H?
Bättre indicier och argument måste upp för SE's skuld..
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-07-01 kl. 22:54.
Citera
2024-07-01, 22:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Men en sak ska jag ge U, vart är mordvapnet..? Det som saknas nu är ett mordvapen eller en mer sannolik/nogrann förklaring på hur han kunde vara beväpnad. Nya och bättre hypoteser kring mordvapnet eller helt enkelt ett mordvapen är.. eh djupt saknat just nu.

Nu som då.
Vapenlogistik:

Det kan väl varit OP som drog upp vapnet då han tagit med sig ett av de illegala vapen han smugglat in från någon utlandsresa? OP var kanske beväpnad på mordnatten eftersom han kände sig otrygg i Stockholmsnatten utan livvakt.

När praktfyllot SE full som en grafiker snäsande tilltalade OP drog denne upp revolvern, men SE lyckades vrida den ur händerna på OP. LP hade berättat hur starka nypor SE hade när hon bröt bort hans fingrar från OPs arm på Slottsbacken.

Mördar-SE sköt därefter två skott i snabb följd och sprang in i gränden...

Det var således OP själv som tagit med sig mordvapnet till mordplatsen. Det är betydligt troligare att OP kände behov av extra skydd utan livvakt än att SE gjorde det. (Speciellt 'med tanke på vad som hände' som jag brukar säga.)
Citera
2024-07-01, 23:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Citat:
Ska man efterkonstruera så är inte mycket av SE's uppgifter särskilt smarta, som GM.... men om han var det, så kom han ju ändå av nån anledning undan.
Är det inte väl mycket begärt av en stressad gärningsman att hela tiden ha "smarta" förklaringar? Går det så går det var principen. Det gick uppenbarligen bra att hitta på ett Supervittne som skulle snackat om stålbågade glasögon och allt vad det nu var utan att någon "smart" utredare reagerade.
Citera
2024-07-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vapenlogistik:

Det kan väl varit OP som drog upp vapnet då han tagit med sig ett av de illegala vapen han smugglat in från någon utlandsresa? OP var kanske beväpnad på mordnatten eftersom han kände sig otrygg i Stockholmsnatten utan livvakt.

När praktfyllot SE full som en grafiker snäsande tilltalade OP drog denne upp revolvern, men SE lyckades vrida den ur händerna på OP. LP hade berättat hur starka nypor SE hade när hon bröt bort hans fingrar från OPs arm på Slottsbacken.

Mördar-SE sköt därefter två skott i snabb följd och sprang in i gränden...

Det var således OP själv som tagit med sig mordvapnet till mordplatsen. Det är betydligt troligare att OP kände behov av extra skydd utan livvakt än att SE gjorde det. (Speciellt 'med tanke på vad som hände' som jag brukar säga.)

Eller han tog det från OP’s ficka..? En fantastisk tanke. Faktiskt.

Även om du kanske är ironisk.
Citera
2024-07-01, 23:02
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tänk hur starkt alibi han hade fått som GM. Ljuga sig till vittne då han sett "gärningsmannen".
Istället så ljuger om han samtal med Lisbeth som fått uppfattat ett signalement. Sedan ett vittne som till polis nämner hans egna signalement. o.s.v.

Det tråkiga här är att varenda uppgift från SE måste försvaras. Det blir ingen nyans. Bara svart eller vitt. Men det är ju så det ofta blir i diskussionsforum.

Självfallet ses jag som en SE-förnekare då jag ofta tar det "svarta" perspektivet här. Eller vita, egentligen, oskyldig tills motsatsen bevisats. Och några, inklusive dig, som måste ha en misstänkt. (Du har bytt förr, precis som andra.. i andra trådar)

Tillägg:
Angående klocktittandet; Kan det ha att göra med att han ville kontrollera och om det fanns tid att stanna till "där i Dekorima-hörnet"?
Något han antyder i källan som jag själv inte brukar lägga så stor vikt i, Skydd och Säkerhet..
Om inte... Varför kan det inte vara så?
Som GM ljuger han ju ännu mer..
Vilket vittne skarvar inte?
Leif L.?
Inge M?
Anna H?
Bättre indicier och argument måste upp för SE's skuld..

Vilket bevisvärde tycker du att det har, att han ljuger fel och placerar sig själv ”för många” gånger som ett vittne?

Kan man avskriva SE som misstänkt? Kan en utredning göra det med befintligt material? Att materialet bevisar någons skuld är det väl ingen som någonsin hävdad vad jag vet.
Citera
2024-07-01, 23:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Är det inte väl mycket begärt av en stressad gärningsman att hela tiden ha "smarta" förklaringar? Går det så går det var principen. Det gick uppenbarligen bra att hitta på ett Supervittne som skulle snackat om stålbågade glasögon och allt vad det nu var utan att någon "smart" utredare reagerade.

Varför talade mördaren SE om de stålbågade glasögonen? Vad var taktiken med det? Hur skulle det göra GM-SE mindre misstänkt att han upprepade ett signalement som passade in på honom?

Hur tänkte GM-SE där?
Citera
2024-07-01, 23:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Eller han tog det från OP’s ficka..? En fantastisk tanke. Faktiskt.

Även om du kanske är ironisk.

Jag tog lite inspiration från Lars Krantz, han landade ju i att LP sköt OP.

Jag tyckte då att en variant var att OP själv hade vapnet med sig. Inte för att bli skjuten men för självförsvar.

En 357 Magnum är dessutom exakt ett sånt vapen som lämpar sig för diskret men effektivt självförsvar enligt förståsigpåare här i tråden. Slinker lätt ned i en ficka eller handledsväska.
Citera
2024-07-01, 23:14
Medlem
Citat:
Jag tog lite inspiration från Lars Krantz, han landade ju i att LP sköt OP.

Jag tyckte då att en variant var att OP själv hade vapnet med sig. Inte för att bli skjuten men för självförsvar.

En 357 Magnum är dessutom exakt ett sånt vapen som lämpar sig för diskret men effektivt självförsvar enligt förståsigpåare här i tråden. Slinker lätt ned i en ficka eller handledsväska.

Det är vel egentligen inte det perfekta självförsvarsvapen. Lite stort skulle man tycka. Men folk har ju så olika preferenser. Om det var ett påkostat, utsmyckat vapen kan det ju ha varit en gåva.
Citera
2024-07-01, 23:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är vel egentligen inte det perfekta självförsvarsvapen. Lite stort skulle man tycka. Men folk har ju så olika preferenser. Om det var ett påkostat, utsmyckat vapen kan det ju ha varit en gåva.

Palme hade vapenvana och var reservofficer.
I enlighet med familjetraditionen valde Olof Palme att gå kadettskolan och bli reservofficer och han avancerade så småningom till löjtnant i reserven vid Livregementets husarer, K3, i Skövde. Där gjorde han flera repövningar och den sista, på sommaren1955,
Om vapnet var en gåva borde det varit registrerat och en grovkalibrig revolver är väl en udda gåva hur utsirad den än är?

Jag tror den vapenintresserade OP hade tillgång till vapen som inte var registrerade som kanske blivit över när IB lades ned och deras "våta" avdelning fick lämna in sina vapen.

Jag konstateras att det inte kan uteslutas att OP var beväpnad på mordnatten. OPs tidigare bänkgranne i Riksdagen Gösta Bohman gick till exempelvis alltid beväpnad dygnet runt.
Citera
2024-07-01, 23:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Varför talade mördaren SE om de stålbågade glasögonen? Vad var taktiken med det? Hur skulle det göra GM-SE mindre misstänkt att han upprepade ett signalement som passade in på honom?

Hur tänkte GM-SE där?
Tänkte och tänkte, min poäng var eller är att han uppenbarligen kunde hitta på utan att utredarna ifrågasatte. Kanske var Engström en människokännare som förstod tidigt att de där tomtarna "är nog inte så bra på att lägga pussel".
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-01 kl. 23:31.
Citera
2024-07-01, 23:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Tänkte och tänkte, min poäng var eller är att han uppenbarligen kunde hitta på utan att utredarna ifrågasatte. Kanske var Engström en människokännare som insåg tidigt att de där tomtarna "är nog inte så bra på att lägga pussel".

Hade GM-SE en ESP-förmåga? Kunde han bedöma hur utredarna skulle reagera innan utredarna ens fått uppdraget? GM-SE kunde se in i framtiden och på diskret avstånd bedöma utredarnas färdigheter och anpassa sin historia efter det?

Den påhittade GM-SE har många okända men osannolika talanger. Det får man ge honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in