Citat:
Ursprungligen postat av
henrikofsweden
Vi bör också beakta
1. HO har svaga minnen av vad som hände innan SE gick iväg.
2. HO kan blandat ihop samtalet från ett annat tillfälle.
3. HO bedömning av samtalets längd är en uppskattning och ingen faktisk tid som registreras.
4. SE förnekar ett sådant samtal.
1. HO har svaga minnen av vad som hände innan SE gick iväg.
Tvärtom lämnar HO specifika uppgifter om vad SE och HO samtalade om "i några minuter". Det var övertidsarbete, semester, packning, resmål för semestern och så vidare. SE var bra på att prata, det hörs i förhören. SE skulle gå på semester just den här dagen och ingen annan dag.
2. HO kan blandat ihop samtalet från ett annat tillfälle.
Detta är en återkommande och extremt ologisk slutsats. Det är extremt osannolikt att SE skulle prata om att han skulle gå på semester och att han jobbade över för att sedan gå hem och packa inför en fjällresa någon annan dag.
Det skulle vilket som betyda att samtalet hade skett före SEs semester och SE jobbade inte över någon dag under mordveckan. Då skulle detta samtal skett veckan innan och det är inte trovärdigt givet innehållet i samtalet. Det är nästan lika korkat att tro att samtalet med detta innehåll skedde vid ett annat tillfälle som det är att tro att det går att skjuta OP utan skjutvapen.
3. HO bedömning av samtalets längd är en uppskattning och ingen faktisk tid som registreras.
Det är ett flertal ämnen som avhandlas som HO fortfarande kommer ihåg när han förhörs. Hur många ämnen som också avhandlades som HO glömt bort vet vi inte. Men att samtalet varade "några minuter" uppger HO och det finns ingen anledning att misstro honom när det gäller detta.
4. SE förnekar ett sådant samtal.
Både HO och ALG kommer ihåg att de önskade SE trevlig semester och allt sånt, vilket gör att det finns två vittnen som deltagit i samtalet och dessutom ger det ett innehåll som bara kan gälla mordnatten eftersom det var enda kvällen SE gick på vintersemester runt mordet. AK verkar dock om man läser förhören bara anslutit i slutet på HO och SEs samtal och önskat trevlig semester och allt sånt.
Slutsats:
Försöken att avfärda samtalet med HO för att få den dödfödda hypotesen att SE sköt OP utan mordvapen känns desperata och ologiska och bär inte trovärdighetens prägel. Jag kan känna att om jag mot förmodan skulle tro på den osannolika vuxensagan att SE sköt OP utan både mordvapen och motiv skulle jag nog också bli arg på fakta som direkt omöjliggjorde min skensanning. Nu lider jag dock inte av vanföreställningar så vuxensagor är inget jag tror på.
Det går inte att komma runt!
Edit:
Kan man hitta information om vilken kväll AK menar att samtalet äger rum i hennes förhör?
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EDE9980-00-A
Men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan tror jag det var. Vad är det han heter, ja, han var i alla fall, han som jobbar där.
För han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting.
Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit. Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick.
Nej, han måste ha gått då vid tolv, eller halv tolv, kvart över elva ..
Låter nästan som om samtalet förs på fredagen då SE jobbade över och skulle åka på semester i mina öron.
F: Då gick han alltså?
K: Ja, omkring där. För jag vet att det var jag och Henry Olofsson,
K: nu när jag tänker efter mer och mer då kommer jag ihåg det, att vi önskade honom trevlig semester och allting.
Och sedan efter det, jag hade hunnit gå strax innan han kom tillbaka berättade Henry.
Låter nästan som om samtalet förs på fredagen då SE jobbade över och skulle åka på semester i mina öron.
F: Nej. Men eftersom Engström då lämnar det här huset vid 23:15 så
F: måste ju han varit här under kvällen?
K: Jo, han hade jobbat över just därför att han skulle på semester.
Ska man räkna källor som Dalulven gör har vi här
tre källor på att AK samtalade med SE just på mordnatten och inte någon annan vecka. (Man ska inte räkna källor som Dalulven gör. Det vet jag.)