2024-07-01, 23:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hade GM-SE en ESP-förmåga? Kunde han bedöma hur utredarna skulle reagera innan utredarna ens fått uppdraget? GM-SE kunde se in i framtiden och på diskret avstånd bedöma utredarnas färdigheter och anpassa sin historia efter det?

Den påhittade GM-SE har många okända men osannolika talanger. Det får man ge honom!
Nej han hade inga osannolika talanger annat än att texta och skriva snyggt och sedan en jävla tur med ointresserade klåpare till utredare. Läs förhöret med Ström från 2018.
Citera
2024-07-01, 23:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej han hade inga osannolika talanger annat att texta och skriva snyggt och sedan en jävla tur med ointresserade klåpare till utredare. Läs förhöret med Ström från 2018.

Är det samma Ström som inte ens kom ihåg att han varit på Åland och förhört Ålandsmaggan om SE? Jag tror Ström drack lite för mycket på båten 1987.

Jag ser Ström som en omvänd Judas som vägrade att peka ut den oskyldiga och obeväpnade SE som mördaren.

Jävla ointresserad verkar han vara den där klåparen Ström enligt det jag läst i hans förhör från 2018.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-07-01 kl. 23:48.
Citera
2024-07-01, 23:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Är det samma Ström som inte ens kom ihåg att han varit på Åland och förhört Ålandsmaggan? Jag tror Ström drack lite för mycket på båten 1987.

Jag ser Ström som en omvänd Judas som vägrade att peka ut den oskyldiga och obeväpnade SE som mördaren.

Jävla ointresserad verkar han vara den där klåparen Ström enligt det jag läst i hans förhör från 2018.
Intressant det där med att Engström skulle varit obeväpnad, att han saknade vapenlicens är inget bevis.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-02 kl. 00:30.
Citera
2024-07-01, 23:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Intressant det där med Engström skulle varit obeväpnad, att han saknade vapenlicens är inget bevis.

Vet du vad GM-SE hade för vapen? KP hade visst hittat på något klurigt sätt att förklara det på vid pressträffen?

Det finns väl två huvudhypoteser som står mot varandra:

- TP: "SE lånade ett vapen av grannen utan att det är känt hur det ens gick till."

- KP: "SE hade bara ett vapen i handen eftersom han sköt OP med det. Grannens vapen kammade NOLL hos NFC."

Jag har svårt att välja favorithypotes här.
Citera
2024-07-02, 00:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vet du vad GM-SE hade för vapen? KP hade visst hittat på något klurigt sätt att förklara det på vid pressträffen?

Det finns väl två huvudhypoteser som står mot varandra:

- TP: "SE lånade ett vapen av grannen utan att det är känt hur det ens gick till."

- KP: "SE hade bara ett vapen i handen eftersom han sköt OP med det. Grannens vapen kammade NOLL hos NFC."

Jag har svårt att välja favorithypotes här.
Stämmer, grannens vapen gick inte att avföra eller utesluta enligt NFC.
(Bör kanske förtydligas att NOLL i det här sammanhanget innebär varken bu eller bä)
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-02 kl. 00:17.
Citera
2024-07-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej då, det finns inga hinder för att HO pratade med SE två minuter. Två minuter kombinerat med de två mest sannolika utstämplingstiderna:
23:20:xx till 23:22:xx
23:19:xx till 23:21:xx

Du måste dra bort intervall så han kan hinna fram och se LJ.
Citera
2024-07-02, 00:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du måste dra bort intervall så han kan hinna fram och se LJ.

Man bör också beakta att vi inte vet hur dörrkontrolldatorns klocka var ställd.

- Gick den före?
- Gick den efter?
- Hur många minuter?
Citera
2024-07-02, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Om mördaren är vid baracken så är han relativt bra upplyst, det är en lampa ovanför. På natten togs en bild utan blixt där fotografen verkar ha ryggen mot barackerna, då ser man att det är ljusare vid barackernas västra ände än tex mitt mellan barackerna och blodpölen.

GM kan lunchtid 1 mars omöjligt veta om Lisbet såg hans ansikte. Med tanke på att han står nära Lisbet ett antal sekunder så bör han utgå från att hon sett hans ansikte. Dessutom menar väl AB att mördaren och Lisbet tittade på varandra.

Om LP ramlar och går ner för kolla till OP, sedan kollar mot AB kan GM redan vara på väg bort. Jag säger inte att det gick till så. Men det är en möjlighet.

När det gäller ljuset så är allt relativt. LP är belyst med gatubelysning och Dekorimas armatur.

Drog upp en enkel 3d-bild. Det här enkla programmet i telefonen redovisar inte studsande ljus i nån exakthet. Inte heller ingångsvärden.

Men det illustrerar var ljuskäglan du pratar om slår ner.

https://imgur.com/a/B87RMA8

Kan du länka til bilden du refererar till och markera ljuset du pratar om.
Citera
2024-07-02, 04:10
Medlem
Citat:
Man bör också beakta att vi inte vet hur dörrkontrolldatorns klocka var ställd.

- Gick den före?
- Gick den efter?
- Hur många minuter?

Vi bör också beakta

1. HO har svaga minnen av vad som hände innan SE gick iväg.

2. HO kan blandat ihop samtalet från ett annat tillfälle.

3. HO bedömning av samtalets längd är en uppskattning och ingen faktisk tid som registreras.

4. SE förnekar ett sådant samtal.
Citera
2024-07-02, 12:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vi bör också beakta

3. HO bedömning av samtalets längd är en uppskattning och ingen faktisk tid som registreras.

Tvärtom lämnar HO specifika uppgifter om vad SE och HO samtalade om "i några minuter". Det var övertidsarbete, semester, packning, resmål för semestern och så vidare. SE var bra på att prata, det hörs i förhören. SE skulle gå på semester just den här dagen och ingen annan dag.

Detta är en återkommande och extremt ologisk slutsats. Det är extremt osannolikt att SE skulle prata om att han skulle gå på semester och att han jobbade över för att sedan gå hem och packa inför en fjällresa någon annan dag.

Det skulle vilket som betyda att samtalet hade skett före SEs semester och SE jobbade inte över någon dag under mordveckan. Då skulle detta samtal skett veckan innan och det är inte trovärdigt givet innehållet i samtalet. Det är nästan lika korkat att tro att samtalet med detta innehåll skedde vid ett annat tillfälle som det är att tro att det går att skjuta OP utan skjutvapen.

Det är ett flertal ämnen som avhandlas som HO fortfarande kommer ihåg när han förhörs. Hur många ämnen som också avhandlades som HO glömt bort vet vi inte. Men att samtalet varade "några minuter" uppger HO och det finns ingen anledning att misstro honom när det gäller detta.

Både HO och ALG kommer ihåg att de önskade SE trevlig semester och allt sånt, vilket gör att det finns två vittnen som deltagit i samtalet och dessutom ger det ett innehåll som bara kan gälla mordnatten eftersom det var enda kvällen SE gick på vintersemester runt mordet. AK verkar dock om man läser förhören bara anslutit i slutet på HO och SEs samtal och önskat trevlig semester och allt sånt.

Slutsats:
Försöken att avfärda samtalet med HO för att få den dödfödda hypotesen att SE sköt OP utan mordvapen känns desperata och ologiska och bär inte trovärdighetens prägel. Jag kan känna att om jag mot förmodan skulle tro på den osannolika vuxensagan att SE sköt OP utan både mordvapen och motiv skulle jag nog också bli arg på fakta som direkt omöjliggjorde min skensanning. Nu lider jag dock inte av vanföreställningar så vuxensagor är inget jag tror på.

Det går inte att komma runt!

Edit:
Kan man hitta information om vilken kväll AK menar att samtalet äger rum i hennes förhör?
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EDE9980-00-A
Men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan tror jag det var. Vad är det han heter, ja, han var i alla fall, han som jobbar där.

För han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting.

Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit. Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick.

Nej, han måste ha gått då vid tolv, eller halv tolv, kvart över elva ..
Låter nästan som om samtalet förs på fredagen då SE jobbade över och skulle åka på semester i mina öron.
F: Då gick han alltså?

K: Ja, omkring där. För jag vet att det var jag och Henry Olofsson,

K: nu när jag tänker efter mer och mer då kommer jag ihåg det, att vi önskade honom trevlig semester och allting.

Och sedan efter det, jag hade hunnit gå strax innan han kom tillbaka berättade Henry.
Låter nästan som om samtalet förs på fredagen då SE jobbade över och skulle åka på semester i mina öron.
F: Nej. Men eftersom Engström då lämnar det här huset vid 23:15 så

F: måste ju han varit här under kvällen?

K: Jo, han hade jobbat över just därför att han skulle på semester.

Ska man räkna källor som Dalulven gör har vi här tre källor på att AK samtalade med SE just på mordnatten och inte någon annan vecka. (Man ska inte räkna källor som Dalulven gör. Det vet jag.)
Citera
2024-07-02, 14:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vilket bevisvärde tycker du att det har, att han ljuger fel och placerar sig själv ”för många” gånger som ett vittne?

Kan man avskriva SE som misstänkt? Kan en utredning göra det med befintligt material? Att materialet bevisar någons skuld är det väl ingen som någonsin hävdad vad jag vet.

Bevisvärde och bevisvärde, men ur ett helhetsperspektiv så tycker jag mängden lögner (och detaljerna där i) gör hon mer osannolik som GM.

SE kan misstänkas utifrån att det finns uppgifter att reda ut, men att mena att han ska vara skäligen misstänkt för mordet kan jag faktiskt inte köpa alls.
Citera
2024-07-02, 14:48
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Tvärtom lämnar HO specifika uppgifter om vad SE och HO samtalade om "i några minuter". Det var övertidsarbete, semester, packning, resmål för semestern och så vidare. SE var bra på att prata, det hörs i förhören. SE skulle gå på semester just den här dagen och ingen annan dag.

Detta är en återkommande och extremt ologisk slutsats. Det är extremt osannolikt att SE skulle prata om att han skulle gå på semester och att han jobbade över för att sedan gå hem och packa inför en fjällresa någon annan dag.

Det skulle vilket som betyda att samtalet hade skett före SEs semester och SE jobbade inte över någon dag under mordveckan. Då skulle detta samtal skett veckan innan och det är inte trovärdigt givet innehållet i samtalet. Det är nästan lika korkat att tro att samtalet med detta innehåll skedde vid ett annat tillfälle som det är att tro att det går att skjuta OP utan skjutvapen.

Det är ett flertal ämnen som avhandlas som HO fortfarande kommer ihåg när han förhörs. Hur många ämnen som också avhandlades som HO glömt bort vet vi inte. Men att samtalet varade "några minuter" uppger HO och det finns ingen anledning att misstro honom när det gäller detta.

Både HO och ALG kommer ihåg att de önskade SE trevlig semester och allt sånt, vilket gör att det finns två vittnen som deltagit i samtalet och dessutom ger det ett innehåll som bara kan gälla mordnatten eftersom det var enda kvällen SE gick på vintersemester runt mordet. AK verkar dock om man läser förhören bara anslutit i slutet på HO och SEs samtal och önskat trevlig semester och allt sånt.

Slutsats:
Försöken att avfärda samtalet med HO för att få den dödfödda hypotesen att SE sköt OP utan mordvapen känns desperata och ologiska och bär inte trovärdighetens prägel. Jag kan känna att om jag mot förmodan skulle tro på den osannolika vuxensagan att SE sköt OP utan både mordvapen och motiv skulle jag nog också bli arg på fakta som direkt omöjliggjorde min skensanning. Nu lider jag dock inte av vanföreställningar så vuxensagor är inget jag tror på.

Det går inte att komma runt!

Edit:
Kan man hitta information om vilken kväll AK menar att samtalet äger rum i hennes förhör?
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EDE9980-00-A
Men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan tror jag det var. Vad är det han heter, ja, han var i alla fall, han som jobbar där.

För han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting.

Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit. Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick.

Nej, han måste ha gått då vid tolv, eller halv tolv, kvart över elva ..
F: Då gick han alltså?

K: Ja, omkring där. För jag vet att det var jag och Henry Olofsson,

K: nu när jag tänker efter mer och mer då kommer jag ihåg det, att vi önskade honom trevlig semester och allting.

Och sedan efter det, jag hade hunnit gå strax innan han kom tillbaka berättade Henry.
F: Nej. Men eftersom Engström då lämnar det här huset vid 23:15 så

F: måste ju han varit här under kvällen?

K: Jo, han hade jobbat över just därför att han skulle på semester.

Ska man räkna källor som Dalulven gör har vi här tre källor på att AK samtalade med SE just på mordnatten och inte någon annan vecka. (Man ska inte räkna källor som Dalulven gör. Det vet jag.)

Engströms arbetsjournal för februari finns tillgänglig:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-00-B

Det framkommer, förutom en sjukvecka, att övertid utfördes endast på morddagen den specifika arbetsveckan.

Därmed förefaller det ytterst osannolikt att väktarna blandat ihop dagar, då samtelet med Engström delvis handlade om just övertidsarbete.

Veckan innan har han två långa dagar motsvarande arbetstiden den 28:e. Således var det inte heller ovanligt med övertid för Engströms del, om nu någon fortfarande finner det märkligt att han jobbade över just fredagen den 28:e.

Slutsatsen är dock att väktarna skulle blandat ihop både dagar och veckor, är befängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in