2024-07-01, 19:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag tror ju SE hittar på att Lisbeth sagt det här. Med all sannolikhet för att ytterligare stärka mistanken mot Jeppson.

Jag tror också att SE’s samtal med Lisbeth är något han hittar på för att förstöra ett eventuellt vittnesmål från henne.

Sen att det är en tillfällighet att båda nämner Jeppson. Eller hans jacka då. En tillfällighet på ett sätt, men inte ett annat. Jeppson stod ju där för en mycket begränsad mängd människor att se.

Troligen bara SE och Lisbeth, från var sitt håll.

Precis! Där har du "pudelns kärna".

Om någon skulle peka ut honom som den som gick efter LOP så var det för att han omedvetet råkade gå samma väg, och snedda in från närmare trottoarkanten, men 5-6 sekunder senare.

Om LP skulle minnas honom när hon såg sig omkring efter skotten så var det för att han kom fram å varvid de pratade om vilken väg GM sprang och hur han såg ut.

Om LJ skulle känna igen honom som mannen som tittade åt LJ:s håll så var det för att de stod och tittade på varandra, SE från Sveavägen.

Om någon skulle känna igen honom som mannen som sprang i gränden så var det för att han gjorde detta senare.

Försvaret är vattentätt?
Citera
2024-07-01, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Om någon skulle peka ut honom som den som gick efter LOP så var det för att han omedvetet råkade gå samma väg, och snedda in från närmare trottoarkanten, men 5-6 sekunder senare.

Om LP skulle minnas honom när hon såg sig omkring efter skotten så var det för att han kom fram å varvid de pratade om vilken väg GM sprang och hur han såg ut.

Om LJ skulle känna igen honom som mannen som tittade åt LJ:s håll så var det för att de stod och tittade på varandra, SE från Sveavägen.

Om någon skulle känna igen honom som mannen som sprang i gränden så var det för att han gjorde detta senare.

Försvaret är vattentätt?

Ja, han försöker bygga ett alibi som jag ser det, en vattentät historia. Han vill inte bli känd, han vill slippa fängelse.
Citera
2024-07-01, 19:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Fast du kan ju inte bara gissa utan att ha kollat om det ens kan stämma? Varför inte jobba åt andra hållet? Inte tro på nåt, tills det kan bevisas eller vara troligt?

Hur kan SE ordagrant då gissa rätt om signalement och nyans?
SE säger detta 12:20 dagen efter i förhör och Lisbeth säger detta på Sabbatsberg till 2 poliser under mordnatten. "mörkblå täckjacka"
Jeppsson blev först känd i media den 4/3 med bild o.s.v. Men redan innan hade SE placerat honom på samma ställe som han själv beskrivit i förhör, likväl som Lisbeth.

Att SE nämner samtal med Lisbeth för att förstöra vittnesmålet från henne?
På vilket sätt skulle han kunna förstöra det tänker du?

Ja, gällande iakttagelsen av Jeppsson, så har vi bara Lisbeth och SE. Därefter Yvonne N. med sällskap. (Sedan poliserna på åsen o.s.v.)

SE beskriver hur Lisbet pekar in i gränden och att han då ser vad vi tror är LJ. Om Lisbet ser LJ så bör det faktiskt vara i samband med detta pekande in i gränden.

Det är en märklig slump om GM SE som inte vet att Lisbet sett LJ inne i gränden skapar tillfälle för henne att se LJ inne i gränden...

Jag tror Lisbet ser LJ inne i gränden, och att hon då helt naturligt lyfter handen och pekar. SE ser då LJ där inne. Men SE som precis kommit fram och inte har en aning om vad som hänt tänker ju inte mer på det.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-07-01 kl. 20:09.
Citera
2024-07-01, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Försvaret är vattentätt?

Det hade varit ett försvar åklagarna bara hade skrattat åt.

Varför säger Lisbet att hon såg dig stå precis intill två sekunder efter skotten och att du sedan springer in i gränden inom några få sekunder? Det har han inget försvar mot.

Varför säger vittnen X att du 5 sekunder efter skotten springer in i gränden, långt innan något vittne hunnit fram till platsen? Det har han inget försvar mot. Att han sprungit in efter poliserna hade ju varit helt omöjligt använda som svar, helt omöjligt. "Jag hör två skott, vänder huvudet och ser då han på bild 15 vända och springa in gränden".

Varför säger vittnet LJ som du uppenbarligen såg att du sprang uppför trappan? Det har han inget försvar mot.

Det där är inte en sannolik förklaringsmodell. Jag kommer aldrig tro hans historia hade det syftet, inte ens om det bevisas att han är mördaren.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-07-01 kl. 20:11.
Citera
2024-07-01, 20:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det hade varit ett försvar åklagarna bara hade skrattat åt.

Varför säger Lisbet att hon såg dig stå precis intill två sekunder efter skotten och att du sedan springer in i gränden inom några få sekunder? Det har han inget försvar mot.

Varför säger vittnen X att du 5 sekunder efter skotten springer in i gränden, långt innan något vittne hunnit fram till platsen? Det har han inget försvar mot. Att han sprungit in efter poliserna hade ju varit helt omöjligt använda som svar, helt omöjligt. "Jag hör två skott, vänder huvudet och ser då han på bild 15 vända och springa in gränden".

Varför säger vittnet LJ som du uppenbarligen såg att du sprang uppför trappan? Det har han inget försvar mot.

Det där är inte en sannolik förklaringsmodell. Jag kommer aldrig tro hans historia hade det syftet, inte ens om det bevisas att han är mördaren.

Sannolikt? Det var skarpt läge och han fick improvisera utifrån befintligt material i början på mars.

Han kan säga att vittnena minns fel, att de såg honom, men att det var senare.

Det är precis det som han gör här:

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=1487

Så du tror att SE kan vara GM? Vad är det som får dig att tro det?
Citera
2024-07-01, 20:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Sannolikt? Det var skarpt läge och han fick improvisera utifrån befintligt material i början på mars.

Han kan säga att vittnena minns fel, att de såg honom, men att det var senare.

Det är precis det som han gör här:

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=1487

Så du tror att SE kan vara GM? Vad är det som får dig att tro det?

Det finns bättre förklaringsmodeller av hans uttalanden än att han skulle använda dom för att förklara bort utpekanden. Jag tycker helt ärligt att det du förespråkar är en direkt svag förklaringsmodell.
Citera
2024-07-01, 20:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det finns bättre förklaringsmodeller av hans uttalanden än att han skulle använda dom för att förklara bort utpekanden. Jag tycker helt ärligt att det du förespråkar är en direkt svag förklaringsmodell.

Min förklaringsmodell är att Skandiamannens narrativ är ett försvarstal som parerar eventuella anklagelser.

"Det kan inte vara jag som är GM, för jag var kvar på platsen mitt framför poliser och vittnen.

Det måste ha varit en annan med ett liknande signalement."

Men Irvell specialundersökte det där, och ingen SE fanns kvar på platsen.

Kan du ge ett exempel på en bättre förklaringsmodell än "försvarstalet"?
Citera
2024-07-01, 21:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
[quote=Dalulven|88742961]
Min förklaringsmodell är att Skandiamannens narrativ är ett försvarstal som parerar eventuella anklagelser.

"Det kan inte vara jag som är GM, för jag var kvar på platsen mitt framför poliser och vittnen.

Kan du ge ett exempel på en bättre förklaringsmodell än "försvarstalet"?[/QUOTE

Jag har inte påstått att han som mördare inte försöker försvara sig.

Jag sa jag inte tror för en sekund att GM SE:s påstådda samtal med Lisbet berättas för att han tänkte försvara sig mot direkt utpekande från Lisbet. Eller att språngmarschen var tänkt försvara honom mot att någon som pekar ut honom när han springer in i gränden sekunder efter mordet.

Bättre förklaringsmodeller om SE är GM: tex att GM SE hittar på samtalet med Lisbet för att understryka att mördaren hade blå jacka. Att GM SE hittar på språngmarschen för att förklara sin återkomst till mordplatsen att GM SE hittade på språngmarschen för att understryka att han själv hade mörk rock.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-07-01 kl. 21:26.
Citera
2024-07-01, 21:45
Medlem
Citat:

Kan du ge ett exempel på en bättre förklaringsmodell än "försvarstalet"?

En annan förklaringsmodell, populär här i tråden, är «jag vill bli kändis». Grejen är ju att antigen försöker han bli kändis eller så stämmer vartenda ord han säger. Eller så.. ja då har han ett annat motiv.

Jag tycker kändisteorin isåfall är otroligt konstig. Inte har han sett mordet, inte gärningsmannen och han har av någon anledning ett extremt intresse för detaljer kring utstämplingstiden. För inte att tala om vilken risk han tar genom att ställa sig själv i en roll så nära gm’s beteende och signalemente. Riskera ett liv i fängelse. Otroligt avancerad förklaring också, mörk urtavla tex. Konstigt helt enkelt.

Det är osannolikt tycker jag, för osannolikt. Kändisteorin håller inte, den är inte trovärdig i mina ögon.

Så antigen får man ta vad han säger bokstavligen, och det är helt okej att göra eller så ljuger han. Och OM han ljuger blir isåfall frågan man måste ställa sig , varför ljuger han om det här om det inte är för att bli kändis? Go figure.

Det är min mening.
Citera
2024-07-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men det teoribygget är väl på samma nivå som barn ljuger? "Det var inte mig du såg, det var mig du såg senare."

Skulle inte erfarna mordutredare vara vuxna nog i rummet för att ta lätt på ett sådant lamt försök till bortförklaring från SEs sida?

Edit: Polisens utredare får här antas vara osannolikt korkade, vilket inte borde vara ett korrekt antagande? Varför skulle den osannolika mördaren anta att polisen var osannolikt korkad? Blir det inte väldigt osannolikt?
Den konfrontationen gjordes aldrig då SE aldrig förhördes som misstänkt.

Det var nog den strategin GM-Se hade hursomhelst.
Citera
2024-07-01, 21:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
En annan förklaringsmodell, populär här i tråden, är «jag vill bli kändis». Grejen är ju att antigen försöker han bli kändis eller så stämmer vartenda ord han säger. Eller så.. ja då har han ett annat motiv.

Jag tycker kändisteorin isåfall är otroligt konstig. Inte har han sett mordet, inte gärningsmannen och han har av någon anledning ett extremt intresse för detaljer kring utstämplingstiden. För inte att tala om vilken risk han tar genom att ställa sig själv i en roll så nära gm’s beteende och signalemente. Riskera ett liv i fängelse. Otroligt avancerad förklaring också, mörk urtavla tex. Konstigt helt enkelt.

Det är osannolikt tycker jag, för osannolikt. Kändisteorin håller inte, den är inte trovärdig i mina ögon.

Så antigen får man ta vad han säger bokstavligen, och det är helt okej att göra eller så ljuger han. Och OM han ljuger blir isåfall frågan man måste ställa sig , varför ljuger han om det här om det inte är för att bli kändis? Go figure.

Det är min mening.

Ja, vilken otur att hans livs största händelse förhindrades av en svart urtavla.

Särskilt eftersom han nyss hade kollat klockan på kontoret (enligt sig själv) och i receptionen (enligt PH).

Om han ville bli känd som ett intressant vittne hade han kunnat säga att han fick en skymt av GM.

Men för en gångs skull var SE "out of character" ...

Nu blev han nästan per omgående misstänkt istället.
Citera
2024-07-01, 22:08
Medlem
Men en sak ska jag ge U, vart är mordvapnet..? Det som saknas nu är ett mordvapen eller en mer sannolik/nogrann förklaring på hur han kunde vara beväpnad. Nya och bättre hypoteser kring mordvapnet eller helt enkelt ett mordvapen är.. eh djupt saknat just nu.

Nu som då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in