Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Men alla andra vittnen då? Som säger mördaren springer några få sekunder efter skotten? De räknas inte pga vad ett vittne säger 3 år efter mordet? Ett vittne som tidigare sagt det handlar om några få sekunder. Att mördaren uppehåller sig längre än några sekunder väster om barackerna går mot materialet. Jag har dessutom inget minne av att Lisbet vid rättegångarna påstått 1-3 minuter.
2a. Finns inget i materialet som talar för ett uppehåll av LOP, förutom om man utgår från adressuppgifter i förhören med NF, där vi vet att adressuppgifterna innehåller bevisade felaktigheter.
Du använder alltså antaganden du själv inte tror på alls för att visa att du har rätt? Väldigt konstigt. Observationerna av Tensonmannen gör att mördaren har svårt hinna passera innan Tunnelgatan, men Tensonmannen är absolut inte mördaren... Hur får du ihop dessa två påståenden?
Du: han ligger ju bakom med typ tio meter när de möter Fauzzi
Anfall är bästa försvar, eller hur? För saken är väl, att det inte går så värst bra för dig med att plocka fram den där utlovade "gärningsbeskrivningen".
Om vi börjar med Lisbeth Palme, så förstår jag att du drabbats av selektiv minnesförlust vad gäller det där med att gärningsmannen dröjer sig kvar vid barackerna efter skotten. Inte heller stämmer det att hon skulle ha kommit med den uppgiften först tre år efter mordet, utan i Hierners & Thonanders förhör med henne den 29 april 1986 uppger Lisbeth följande (se sid 15 i pdf:en):
"Då Lisbeth Palme tittade in mot Tunnelgatan (hon bedömde det till 1-3 minuter senare) såg hon en man som stod ca 75 meter in på gatan. Han stod på norra sidan med ryggen tryckt mot barackbyggnaden och vände ansiktet och stirrade på henne. Det var mörkt på platsen, men hon tyckte sig se att den mannen hade samma stirrande blick, som den hon tidigare iakttagit hos mannen i hörnet av Tunnelgatan."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view?resourcekey=0-mQiINRZYzrxHTE9XRRBGww
"Mannen i hörnet av Tunnelgatan" är alltså gärningsmannen. Vid åklagarnas (Riberdahl & Almblad) förhör med Lisbeth den 26/1 1989 kommer frågan upp igen. Där står följande (sid 17 i samma pdf):
"[Lisbeth Palme] har ytterligare en minnesbild ett par minuter efter den första iakttagelsen av en man som stod inne på Tunnelgatan vid den barack som då fanns där. Lisbeth Palme anger på den bifogade skissen mannens position. (Den högra av de tre markeringarna som Lisbeth Palme har gjort på skissen.) Mannen stod med ansiktet vänt mot henne. Lisbeth Palme har ett intryck att de tre iakttagelserna rör samme man."
Kartskissen med Lisbeth Palmes markeringar finns på sista sidan i samma pdf, och av den framgår att mannen stod i västra änden av barackerna, mot norra sidan till. Lisbeth har även markerat platsen i avfasningen vid Dekorimahörnan där hon gjorde den första i raden av tre iakttagelser.
I tingsrätten kommer frågan upp vid ett par tillfällen, och för att inte göra det här för långrandigt kan vi plocka ut ett exempel. På sidan 33 frågar Christer Petterssons advokat Arne Liljeros om den här iakttagelsen.
Arne Liljeros: Sedan ser ni en person vid barackerna.
Lisbeth Palme: Det är vid ett mycket senare skede.
Arne Liljeros: Hur lång tid kan det ha gått från det att mannen sprang iväg till baracken?
Lisbeth Palme: Jag ser bara två eller två och ett halvt steg.
Arne Liljeros: Hur lång tid kan gå fram till dess att ni ser en person vid barackerna?
Lisbeth Palme: Kanske två till tre minuter – mellan en och tre minuter. Det är mycket svårt att uppskatta tid.
https://lennartremstam.blogspot.com/2015/04/lisbeth-palme-forhors-i-tingsratten-1989.html
I hovrätten låter det ungefär likadant, vid ett par tillfällen under förhöret med Lisbeth Palme. Ta till exempel sid 57 i pdf:en:
Arne Liljeros: Mm. Sedan har ni berättat att ni senare såg en man inne i gränden där det var mörkt. Var det så?
Lisbeth Palme: Ja.
Arne Liljeros: Jo, hur lång tid kan ha förflutit från det att den här mannen tar några steg mot gränden fram till det att ni ser en person vara längre inne i gränden?
Lisbeth Palme: Jag tror att man har en benägenhet att överskatta tidsrymden. Jag har sagt en till tre minuter. Det är svårt att avgöra för mig hur lång tid det är. Men jag vet att jag tänkte att det var konstigt att det står en man där och stirrar, och jag uppfattade att det var samma man.
https://gunnarwall.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/01/Förhöret-i-hovrätten-med-Lisbeth-Palme.pdf#page=57
Nu hoppas jag att vi botat minnesförlusten vad avser de 1-3 minuterna som förlöper mellan skotten och det att Lisbeth Palme gör sin iakttagelse av samme man vid framänden av barackerna.
Men alla de andra vittnena då? Det finns inget vittne som med blicken följer gärningsmannen från Dekorimahörnan och ända in till barackerna. Faktum är att det enda vittne som med bestämdhet säger sig ha sett en man springa in på norra sidan av barackerna, det är Hans Johansson. Han är det enda vittnet som ser det från mordplatsen.
Sedan har vi Jeppsson som ser mannen komma ut på baksidan, så helt klart är det en man som springer där. Men det finns ingen grund för att påstå att det skulle vara gärningsmannen. Det enda vittne som känner igen gärningsmannen inne i gränden är Lisbeth Palme, och hon menar att han fanns kvar där en ordentlig stund efter skotten. Även om man kortar ner hennes 1-3 minuter så blir det ju ändå mycket senare är Jeppssons iakttagelse.
Johansson påstår för övrigt även att han var upp till Apelbergsgatan och gjorde sin u-sväng där, och i så fall kan han ju knappast ha sett någon flyende gärningsman överhuvudtaget. Men även om man förlägger u-svängen i korsningen med Tunnelgatan så fattas det med säkerhet en "filmsnutt" i Johanssons iakttagelser medan han körde runt och innan han fick syn på den springande mannen inne vid barackerna.
Den här föreställningen som sorgfälligt inplanterats i folkloren om att en massa vittnen såg gärningsmannen springa in på norra sidan av barackerna, den har inget stöd överhuvudtaget i det faktiska materialet – utan det är en ren myt.
Vad gäller de "43 sekunderna" så har jag skrivit så många inlägg med så fullödig bevisning i den saken, att jag får hänvisa till dem. Att du nu upprepar lögnerna om att makarna Palme inte skulle ha gjort något uppehåll längs vägen mellan Skandias entré och Dekorima, det talar ju heller inte till din fördel. Det är uppehållet, som vi kallar för "Fauzzis 43 sekunder" fastän det troligtvis handlar om uppemot en minut, hör till de bäst fastlagda förloppsfakta i Palmemordet.
Att bestrida dess existens – särskilt efter att det gåtts igenom här i tråden alldeles nyligen – framstår kort sagt som tämligen idiotiskt. Vilken normalbegåvad tolvåring som helst kan plocka fram papper och penna och på tio minuter försäkra sig om att de "43 sekunderna" faktiskt gäller – genom att kolla positionerna på de fyra ekipagen på västra trottoaren med respektive utan de 43. Då ser man direkt att det inte går att plocka bort de 43.
Det blev tyst från ditt håll om det där med att Grandmannen skulle ha tagit västra trottoaren. Det var en sådan där idé på sundbybergaren i Lorrys nivå: "Tänkte inte på det!" Det blir ju likadant även på östra trottoaren, där man visserligen rent teoretiskt kan pillra fram ett förlopp där Tensonmannen plötsligt börjar rusa efter att Fauzzi passerat och skär in framför tårna på paret Palme. Den förutsätter emellertid att båda makarna Palme har en uppmärksamhetsnivå som sövda grisar.
Vidare passar förloppet ifråga kanske bättre som manuskript till den gamla brittiska komediserien "Benny Hill" än som en plausibel gärningsbeskrivning för Palmemordet. Man ser mycket sådant, men främst då i tråden om Stig Engström, som visst ska förmågor utöver det vanliga med att smita förbi och runt och in och ut utan att någon lägger märke till honom. Samma här med Tensonmannens omkörning och genskjutning av paret Palme.
Men det som slutligen punkterar simblåsan på den här firren, det är väl ändå Delsborns iakttagelse av att paret Palme står och samtalar med Dekorimamannen. Ifall Grandmannen, som blivit Tensonmannen längs vägen, sedan också blir Dekorimamannen som Palme stannar och pratar med, ja då blir det ju inte lätt att hävda att Lisbeth Palme inte skulle ha lagt märke till det. Utan i så fall får man plocka fram någon annan slags förklaring till vad Delsborn berättar om.
Bottom line: Det finns inget scenario – eller ingen gärningsbeskrivning om man så vill – som fungerar och där en ensam gärningsman mördar Olof Palme. Det enda som går att prestera ligger som sagt på Benny Hill-nivå, och då förutsätter det fortfarande att väsentliga uppgifter undertrycks och sopas under mattan. Det är en helt omöjlig uppgift att få ihop det med någon ensam gärningsman ~ vare sig denne heter Andersson, Pettersson eller Engström (eller något annat) i efternamn.