Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-27, 10:02
Mitt tidsförlopp pre mordet ser ut så här

23.17.00..Makarna Palme påbörjar sista gemensamma promenaden
23.17.15..Grandmannen påbörjar sin promenad efter makarna Palme
23.19.14..Nicola F passerar den kommande mordplatsen
23.19.58..Nicola F utanför Skandias entredörr,observerar Tensonmannen
23.20.05..Nicola F och paret Palme passerar varandra
23.20.13..Makarna Palme utanför Skandias entredörr
23.20.35..Vittnen Katarina L och Maria börjar korsa Sveavägen,övergångsstället mittför Dekorima
23.21.00..Olof Palme mördas

Naturligtvis så kan tidsförloppet inte pinpointas på sekund.Jag har angett tiderna som de kommit fram när hänsyn tagits till exempelvis promenadtakt Nicola F och uppskattad promenadtakt makarna Palme.

Tacksam för din input,och upplysning om att jag möjligtvis är ute och seglar gällande något här.[/quote]

Det finns inga bevis att någon följde efter Palme från Grand till mordplatsen. Bara där faller teorin att CP eller CA dödade Palme. Sedan fanns inget motiv, fel signalement och revolvern var inlåst i ett bankfack tiden för mordet när de gäller CA. CA var sjuk på mordkvällen och var hemma när Palmes dödades vid Dekorima. Signalementen mellan Grandmännen och gm var olika dvs det var inte samma man.
Citera
2024-08-27, 10:07
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vilka är fler av skälen till att Fauzzi såg Anders Björkman? Hans beskrivning av Tenson-mannen liknar inte Björkman. Att han inte kan ha missat Björkman är ett svagt skäl till att Tensonmannen måste vara Björkman. Det händer förstås ofta att vittnen missar saker och personer.

Strider något speciellt i tidsförloppet mot att Tenson-mannen är mördaren?

Tensonmannen var Anders B. Hur får du in SE, gm och Anders B i mordförloppet? Det fanns ev. en Dekorimaman och det kan ha varit SE.
Citera
2024-08-27, 11:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Tensonmannen var Anders B. Hur får du in SE, gm och Anders B i mordförloppet? Det fanns ev. en Dekorimaman och det kan ha varit SE.

Tensonmannen är gärningsmannen, Anders Björkman är förmodligen Dekorimannen och Stig Engström går ut från Skandia efter Fauzzi passerat entrén.

Anders Björkman liknar inte Tensonmannen och följer inte efter makarna Palme på det sättet Fauzzi beskriver att denne gör.
Citera
2024-08-27, 11:18
Citat:
Tensonmannen är gärningsmannen, Anders Björkman är förmodligen Dekorimannen och Stig Engström går ut från Skandia efter Fauzzi passerat entrén.

Anders Björkman liknar inte Tensonmannen och följer inte efter makarna Palme på det sättet Fauzzi beskriver att denne gör.

Ok jag tror snarare att Tensonmannen var Anders B, SE var gm vid Dekorima. Hur får du ihop ditt scenario att SE såg Lars J bara ca 40-50 sekunder efter mordet inne i gränden? Är det inte mer sannolikt att SE såg Lars från första trappavsatsen istället?

Redan dagen efter mordet berättade SE om Lars och med rätt klädsel m.m. men ingen såg SE på mordplatsen strax efter mordet och i ca 20 minuter framåt. Det finns faktiskt inga konkreta bevis om SE på mordplatsen efter mordet och det i ca 20 minuter.

Till skillnad mot andra så var SE centralt placerad strax efter mordet enligt SE själv- snubblade nästan på Olofs döda kropp strax efter skotten, hjälpte till med livräddning (osynlig tydligen), pratade med Lisbet, springa in i gränden och komma ut därifrån, hörde supervittnet m.m.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG42bx/skandias-internutredare-misstankte-stig-engstrom-for-palme-mordet
Citera
2024-08-27, 11:22
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det går inte att dra några slutsatser!

Mot bakgrund av Leif L.s vittnesmål så är det möjligt att hon såg GM's ansikte. Mot bakgrund om hur hon i senare förhör beskriver ett ansikte så är det också möjligt att hon faktiskt såg ett ansikte.
Likväl som det är möjligt att det hon inte såg ansiktet och att det hela är ett falskt minne!

Men att som dig påstå, utan att återkomma med källa, att Lisbeth själv sagt "att hon aldrig såg något ansiktet" är felaktigt! Tröttsamt trams...

Dagen efter mordet dvs 1 mars 1986 i första polisförhöret: "I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel". Ställ dig i skamvrån din idiot.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html
Citera
2024-08-27, 11:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hoppar in lite här på en räkmacka.

Leif L minnesbild av hur dom tittar på varandra har jag inte tagit till mig tidigare.

När det gäller hans iakttagelse kan man fundera på om det var AB och LP som tittade på varandra han såg.

LL var inte fokuserad på AB senare utan fokuserade på att ringa 90000.

Kanske såg han bara AB i siluett och kopplade inte ihop personerna.

Kan återkomma med exakt källa, men observera (vilket SkandiahusetStig inte klarade av) att jag inte värderat något utan återgivit de uppgifter som vi har för handen.
Jag ställer mig alltså fortfarande frågande till om Lisbeth verkligen observerat GMs ansikte och om hon isf också mins anletsdragen korrekt.(de som hon senare kom att beskriva)

Den här diskussionen grundade sig i påståendet att Lisbeth själv skulle ha påstått att hon INTE sett GMs ansikte. Istället för källa så blev det tjafs och trams.
Citera
2024-08-27, 11:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ok jag tror snarare att Tensonmannen var Anders B, SE var gm vid Dekorima. Hur får du ihop ditt scenario att SE såg Lars J bara ca 40-50 sekunder efter mordet inne i gränden? Är det inte mer sannolikt att SE såg Lars från första trappavsatsen istället?

Redan dagen efter mordet berättade SE om Lars och med rätt klädsel m.m. men ingen såg SE på mordplatsen strax efter mordet och i ca 20 minuter framåt. Det finns faktiskt inga konkreta bevis om SE på mordplatsen efter mordet och det i ca 20 minuter.

Till skillnad mot andra så var SE centralt placerad strax efter mordet enligt SE själv- snubblade nästan på Olofs döda kropp strax efter skotten, hjälpte till med livräddning (osynlig tydligen), pratade med Lisbet, springa in i gränden och komma ut därifrån, hörde supervittnet m.m.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG42bx/skandias-internutredare-misstankte-stig-engstrom-for-palme-mordet

Stig Engström kommer ut ungefär när han uppger att han gör det, strax efter att både paret Palme och Fauzzi passerat Skandias entré.

Tidsmässigt ser jag inga problem utan det stämmer bra med att han kommer till mordplatsen och därifrån ser Lars Jeppsson i gränden. De övriga problemen med hans närvaro eller icke närvaro på platsen är en längre diskussion som ju förs bäst i tråden om SE.
Citera
2024-08-27, 11:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Dagen efter mordet dvs 1 mars 1986 i första polisförhöret: "I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel". Ställ dig i skamvrån din idiot.

Tänk vad mycket trams när det var så enkelt.

Oavsett så får man nog ställa sig frågan mot alla övriga uppgifter om man kan dra någon slutsats? Men det är en annan fråga. Jag undrade endast över källan.

Tack!
Citera
2024-08-27, 11:56
Citat:

Oavsett så får man nog ställa sig frågan mot alla övriga uppgifter om man kan dra någon slutsats? Men det är en annan fråga. Jag undrade endast över källan.

Tack!

Polisförhöret dagen efter är den konkreta källan.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-08-27 kl. 11:59.
Citera
2024-08-27, 11:59
Citat:
Stig Engström kommer ut ungefär när han uppger att han gör det, strax efter att både paret Palme och Fauzzi passerat Skandias entré.

Tidsmässigt ser jag inga problem utan det stämmer bra med att han kommer till mordplatsen och därifrån ser Lars Jeppsson i gränden. De övriga problemen med hans närvaro eller icke närvaro på platsen är en längre diskussion som ju förs bäst i tråden om SE.

Fast enligt SE själv tog det bara 5-7 sekunder efter att han kollat klockan innan han kom fram till mordplatsen och nästan snubblade på Olofs döda kropp m.m. Enligt dig måste han ljuga och man kan undra varför? SE, Anders B och en ev, annan gm på nästan samma plats strax innan skotten går inte ihop. Det blir enklare om man får SE som gm istället.

https://www.youtube.com/watch?v=m9OkNV9Q4TY
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-08-27 kl. 12:01.
Citera
2024-08-27, 12:05
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Tack!

Men kan man verkligen konstatera utifrån det referatet att Lisbeth själv sagt att hon inte sett ansiktet? Jag tycker att det är ytterst tveksamt.

En tänkbar alternativ förklaring (av flera) är väl att hon sett ansiktet men vid det tillfället inte förmedlade några specifika detaljer om ansiktsdrag som kunde hjälpa utredningen. Det står ju faktiskt ordagrant ”detaljer”.

Sedan är det klart att det finns problem med hennes vittnesmål som helhet, men jag tror inte att man kan konstatera utifrån det referatförhöret att hon själv sagt att hon inte sett ansiktet.
Citera
2024-08-27, 12:31
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Men kan man verkligen konstatera utifrån det referatet att Lisbeth själv sagt att hon inte sett ansiktet? Jag tycker att det är ytterst tveksamt.

En tänkbar alternativ förklaring (av flera) är väl att hon sett ansiktet men vid det tillfället inte förmedlade några specifika detaljer om ansiktsdrag som kunde hjälpa utredningen. Det står ju faktiskt ordagrant ”detaljer”.

Sedan är det klart att det finns problem med hennes vittnesmål som helhet, men jag tror inte att man kan konstatera utifrån det referatförhöret att hon själv sagt att hon inte sett ansiktet.

"Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan" sade Lisbet dagen efter mordet. På mordnatten berättade hon inte heller något om gm ansikte/utseende.

Inget ansikte och ingen blick.

Poliserna både på mordnatten och dagen efter ville ha reda på hur gm såg ut. Lisbet kunde inte berätta det tyvärr. Ett ansikte och en blick växte fram med tiden. Hon kanske såg något men då snett bakifrån.

(FB) Skandiamannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in