Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-28, 11:46
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Tack och tummen upp för ett riktigt bra inlägg, Thurizas! Jag hade ett par kommentarer.

Att kulan tumlat råder det inget tvivel om, för utgångshålet i Palmes bröst var avlångt. Som jag nyligen sagt i ett inlägg på den här frågan så är det i praktiken ofrånkomligt att en kula börjar tumla efter att ha gått igenom så tjockt ben som en ryggradskota. Det gäller även väldigt stabila ammunitionstyper, till vilken den här typen av Winchesterkulor ändå inte kan räknas. Så tumlingen borde inte förvåna någon.

Om tumlingen sedan haft någon betydelse för dödligheten blir naturligtvis lite av en "akademisk fråga", men för egen del tror jag inte att tumlingen spelat någon roll utan att skottet blivit direkt dödande alldeles oavsett om kulan tumlat eller ej. Men nu gjorde den ju det och då är det vad vi har att gå efter.

Milan Valverius' kommentar hade jag inte sett – eller kanske har jag tappat bort den ur minnet – men den verkar i alla fall inte riktigt rätt. Kanske vore det bäst med en källa på den så man kunde se citatet ordagrant och även sammanhanget, men som du framställer det verkar det bygga på en missuppfattning om att kulan liksom "drar med sig" blodet ut genom utgångshålet och att blodstänkens utsträckning skulle bli större ju fortare kulan går ut (dvs ju högre resthastighet).

Sambandet mellan kulhastighet, rörelseenergi och blodstänken är inte så enkelt och matematiskt monotont som Valverius verkar har utgått från. Att det sprutar ut blod genom utgångshålet beror bara i mindre mån på att kulan "drar med sig" det ut i vakuumsuget bakom kulan, utan det beror mest på att övertrycket som uppkommer i sårkanalen runt kulan återställs till normalt när kulan gått igenom. Det handlar då om en "ketchupeffekt" av samma slag som man skulle få om man lade en ketchupflaska av plast på marken, skruvade av korken och sedan stampade på den.

Det som blir avgörande är tryckvågens i sårkanalen form. Ju högre kulhastighet desto mer "spjutformig" blir tryckvågen, men ju långsammare kulan går desto "trubbigare" blir den. Att matematiskt modellera det här hör till den högre skolan och jag vill inte ge mig in på det här och nu, utan det räcker med att förstå grundprincipen om tryckvågens trubbighet.

En trubbigare tryckvåg får större invärtes skadeeffekt eftersom den tränger undan mer vävnad och har länge verkanstid i sidled relativt sårkanalen. Det är alltså inte så att en snabbare projektil gör större skada, utan tvärtom går den så att säga lättare igenom. Blodstänkens omfattning hänger ihop med det här, i så måtto att en långsammare projektil som gör större skada i sidled runt sårkanalen också leder till en kraftigare "ketchupeffekt" när trycket normaliseras i kanalen.

En optimal projektilhastighet för avrättning ska alltså snarare ligga så lågt som möjligt, förutsatt att den går igenom. Men störst skada gör den alltså om den bara nätt och jämnt går igenom så att merparten av rörelseenergin är förbrukad när den kommer ut med låg resthastighet. Det är också precis vad vi kan se i Palmemordet, att kulan när den kommer ut ur Palmes bröst har så låg resthastighet att den bara studsar mot väggen och lägger sig vid pelaren där vid tunnelbaneingången. Att polisen sedan inte hittade kulan där kan helt enkelt bero på att man inte letade efter några kulor så nära mordplatsen, utan man förväntade sig att kulorna skulle ligga långt neråt Sergels Torg till. Dessutom blir ju kulan het när den går igenom och kan då lätt tina upp snön och på så vis halka under en snökant. I tövädret och solen dagarna efter mordet kan den då också lätt tänkas ha tinat fram igen.

Det var mina kommentarer till ditt utmärkta inlägg. Tack igen!

Stort tack för de uppmuntrande orden! Samt ett välgenomarbetat inlägg.

Gjorde misstaget att skriva direkt ur minnet, det är inte Valverius som skall tillskrivas uttalandet. I palmerummet den 12:e december 1986 diskuteras ett besök på rättsläkarstationen där följande meddelas:

Citat:
Vid mötet på rättsläkarstationen fick man det intrycket att det användes ett kraftigt vapen och att ett proffs utfört - dådet.

I kroppen finns inte några metalliska fragment. Detta innebär att kulan sannolikt är - helmantlad.

Redogör för projektiler och verkan. Lange är inte riktigt överens med Lindström om att det måste vara ett grovkalibrigt vapen. Lange är inte heller säker på att skytten är särskillt proffsig.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwpu.nu%2Fimages%2F3%2F39 %2FPol-1986-12-11_M%25C3%25B6tesprotokoll-Lednings gruppen.pdf

Gällande Valverius finns en intervju med homom utförd av privatspanaren Erik Amkoff där han ger sin syn på saker och ting:

https://drive.google.com/file/d/1tNedoRngyQQOOgeolaqB6JPnsbktlRS8/view

Han uppger sig vars säker på att det rör sig om ett mycket kraftigt vapen. Även stark kritik framförs över att rättsläkarna aldrig fick se vare sig kulor eller makarna Palmes kläder.

Intressant intervju som även avlivar myten om att Valverius hävdat att fru Palme aldrig besköts och att kappan genomsköts i ett laboratorium!

Det var källorna så att säga, vill också tacka för det utmärkta inlägget. Särskillt delen om tryckvågor, det var upplysande.
Senast redigerad av Thurizas-09 2024-06-28 kl. 11:52.
Citera
2024-06-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Gjorde misstaget att skriva direkt ur minnet, det är inte Valverius som skall tillskrivas uttalandet. I palmerummet den 12:e december 1986 diskuteras ett besök på rättsläkarstationen där följande meddelas:

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwpu.nu%2Fimages%2F3%2F39 %2FPol-1986-12-11_M%25C3%25B6tesprotokoll-Lednings gruppen.pdf

Gällande Valverius finns en intervju med homom utförd av privatspanaren Erik Amkoff där han ger sin syn på saker och ting:

Han uppger sig vars säker på att det rör sig om ett mycket kraftigt vapen. Även stark kritik framförs över att rättsläkarna aldrig fick se vare sig kulor eller makarna Palmes kläder.

Intressant intervju som även avlivar myten om att Valverius hävdat att fru Palme aldrig besköts och att kappan genomsköts i ett laboratorium!

Det var källorna så att säga, vill också tacka för det utmärkta inlägget. Särskillt delen om tryckvågor, det var upplysande.

Du ska tack för det här! Amkoffs intervju med Valverius läste jag när du postade den förut, vilket uppskattades då som nu. I intervjun klagar Valverius på att han inte fått se de erforderliga tekniska rapporterna, och att det därför (för honom) "är helt omöjligt att säga vilket sorts vapen och vilken sorts ammunition som använts, men att det måste ha varit ett kraftigt vapen det är säkert." (se sid 2 i pdf:en)

Valverius är alltså säker på att det varit ett kraftigt vapen, vilket ju stämmer utmärkt. En Magnumrevolver är ett kraftigt vapen. Ska man vara petnoga säger han dock inte att det skulle ha varit ett "mycket" kraftigt vapen. Det går inte att ur detta härleda något om projektilhastigheterna, utan det han säger är väl mest bara att det varit ett grovkalibrigt vapen. Dessutom hör det till saken att Valverius saknat underlag för att överhuvudtaget säga något om detaljerna.

Valverius säger heller inget om blodstänken, som ju blev upphovet till min utläggning igår om projektilhastigheter och chockvågor runt sårkanalen. Det är lite kontraintuitivt att en lägre projektilhastighet kan åstadkomma större skada, men så blir det. Att visa att det förhåller sig så blir emellertid en övning i den högre skolan av hydrodynamik, som väl inte riktigt passar här på forumet. Kulans retardation inne i sårkanalen beror ju på friktionen, vilken i sin tur beror på mediets täthet men även på chockvågens runt kulan form. Och den i sin tur beror på projektilhastigheten. Så det hela blir ett ormbo av icke-linjära ekvationer, och i ett sådant kan sådana kontraintuitiva saker hända.

Det om Valverius. När ditt inlägg droppade in och klockan "plingade" så satt jag just och läste det nyupplagda dokumentet på Palmemordsarkivet där Ingemar Krusell redogör för sina äventyr i Tyskland, och särskilt då BKA i Wiesbaden, under veckorna efter mordet. Det är intressant läsning, tycker jag, med mycket noggrant dokumenterade detaljer i form av en slags insiderdagbok. Det som får mig att nämna det här dokumentet nu, det är att jag snubblade på något som jag tyckte var lika märkligt som intressant. Så här skriver Krusell (se sid 13 i pdf:en):

"[Åke Åbrink på SKL] uttrycker sitt missnöje över att makarna Palmes kläder undersöktes i Wiesbaden. På önskemål av D:r Lichtenberg beredes denne tillfälle att på engelska få besked om de fastställda tändsatsspåren på jackan i Linköping. Anledningen är uppgiften om att man från SKL:s sida uteslutit att tändsatsspåren kan emanera från ammunition av fabrikat Winchester 357 MP. D:r Lichtenbergs slutsats efter samtalet med Åbrink blir, att SKL:s undersökning inte är tillräcklig för att utesluta den aktuella ammunitionstypen."

https://drive.google.com/file/d/1SiRlyvRHMfKWgergTtdD0WlcHrzucsIb/view

Det här kände jag inte till, att SKL skulle ha uteslutit Winchester-ammunitionen i någon slags preliminär analys, men att Åbrink sedan ska ha vikit sig när han fått på pälsen av tyskarna. Jag vill inte gå så långt som att säga att det ligger en hund begraven här, men ville ändå nämna det här eftersom du intresserat sig för möjligheten att de upphittade kulorna inte är de rätta. Kanske finns det där preliminära SKL-utlåtandet dokumenterat på något sätt, och i så fall kunde det kanske vara värt att begära ut det och titta närmare på vad de gjorde för något.

Som jag nämnde i ett inlägg bara för ett par dagar sedan har jag sent omsider beställt ut eventuell kemisk analys av krutstänken, och som i så fall kommer utöver de blyisotopanalyser som gjordes. Jag tycker att det här som Krusell skriver om verkar ligga i ett så pass tidigt skede att frågan är om man ens hunnit med att utföra isotopanalyserna redan vid den tiden. Det tar ju en stund att neutronbestråla preparaten och sedan studera dem radiologiskt. En kemisk analys där man tar fram spektrum kan dock göras snabbare. Så frågan är om det kan finnas någon sådant i bakgrunden. Tids nog ska vi försöka ta reda på den saken, men för tillfället tyckte jag att jag borde nämna det här särskilt till dig.
Citera
2024-06-28, 13:32
Medlem
Någon som vet det riktiga namnet på damen som rapporterade om "tre springande män på Holländargatan"?
Det har skrivits Ann(a)-Britt(a) Allén och i ett Kanalen-program Maj-Britt Allén. Borgnäs kallar henne Anna-Britta.

Jag kan inte finna någon person med namn som kan stämma in här.
Citera
2024-06-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Någon som vet det riktiga namnet på damen som rapporterade om "tre springande män på Holländargatan"?
Det har skrivits Ann(a)-Britt(a) Allén och i ett Kanalen-program Maj-Britt Allén. Borgnäs kallar henne Anna-Britta.

Jag kan inte finna någon person med namn som kan stämma in här.

Nej hon ska heta Anna-Brita André. Det rätta namnet nämns av Tomas Bresky vid Norra Magasinets utfrågning:

https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk&t=5994s

Namnet på WPU har blivit fel, det såg jag för ett tag sedan men gitte inte anmärka på det då.

https://wpu.nu/wiki/Anna-Brita_Allén
Citera
2024-06-28, 14:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Intervjun med rättsläkaren där är ju väldigt intressant. Visst har man stött på dåligt polisarbete inom mop tidigare. Det är närmare praxis med ett dåligt utfört arbete.

Men att inte låta rättsläkare göra sitt jobb och fastställa skottvinklar osv tar nog ändå priset.

Varför frångår man rutinerna här?
Citera
2024-06-28, 16:53
Medlem
Citat:
Nej hon ska heta Anna-Brita André. Det rätta namnet nämns av Tomas Bresky vid Norra Magasinets utfrågning:

https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk&t=5994s

Namnet på WPU har blivit fel, det såg jag för ett tag sedan men gitte inte anmärka på det då.

https://wpu.nu/wiki/Anna-Brita_Allén

Tackar för detta. Då bör det vara Anna Brita André f. 1911-01-07
Citera
2024-06-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Tackar för detta. Då bör det vara Anna Brita André f. 1911-01-07

Vilken källa har du till det? För referensskäl.
Citera
2024-06-28, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Intervjun med rättsläkaren där är ju väldigt intressant. Visst har man stött på dåligt polisarbete inom mop tidigare. Det är närmare praxis med ett dåligt utfört arbete.

Men att inte låta rättsläkare göra sitt jobb och fastställa skottvinklar osv tar nog ändå priset.

Varför frångår man rutinerna här?

Det skulle kunna hänga samman med Holmérs uttalande i KU -88;

https://youtu.be/2FRNdLdnMCI

Precis som många har påpekat tidigare så kunde han enkelt ha kunnat neka till att ha formulerat sig så, men det gör han inte utan konstaterar bara i kort ton att det blir inte aktuellt för Ku att fördjupa sig i ytterligare.

Flera av Holmérs ytterst märkliga uttalanden har ofta citerats i ämnet;

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Holmér tog enväldigt rollerna som polischef, förundersökningsledare och spaningsledare. I normalfallet delas dessa uppgifter av tre, eller minst två olika personer. Detta gav honom maximal kontroll. Lägg därtill Ebbe Carlssons roll i utredningen. Att genomföra utredningen by the book, inklusive en komplett rättsmedicinsk undersökning, var aldrig aktuellt, det är en vanlig tolkning av ovanstående.
Citera
2024-06-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vilken källa har du till det? För referensskäl.

Lite av uteslutningsmetod.
Svenska Gravar ger: https://www.svenskagravar.se/search?query=anna-brita+andr%C3%A9&parishId=&cemeteryId=&graveNumber =&birthDate=&deathDate=&burialDate=
Damen f. 1911 har Tyresö som hemort vid sin död (Enl Sveriges Dödbok 1901-2013)

Damen född 1920 bor 1980 i Spånga och 1990 i Flen (Sveriges Befolkning 1980 och 1990)
Damen född 1911 bor 1980 i Tyresö och 1990 i Tyresö (Sveriges Befolkning 1980 och 1990)

Hoppas jag har rätt här.
Senast redigerad av Klippo 2024-06-28 kl. 20:40.
Citera
2024-06-29, 12:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
När slutade filmen Gå och se? Hur långt är det mellan sluten på den och Bröderna Mozart?

Hade Bröderna Mozart pågått några minuter till så kanske mördaren hade gett upp.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-06-29 kl. 12:37.
Citera
2024-06-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När slutade filmen Gå och se? Hur långt är det mellan sluten på den och Bröderna Mozart?

Hade Bröderna Mozart pågått några minuter till så kanske mördaren hade gett upp.

Det har rått viss förvirring rörande sluttiden för "Gå och se", vars speltid i materialet anges till 2h22m. I och med att filmen började 20.45 så skulle den i så fall ha slutat cirka 23.07. Men det stämmer inte, för Storhök & Korhonen som sitter kvar sist i salongen ska först på toaletten och sedan hinna sticka från Grand redan innan de första ur publiken från "Bröderna Mozart" börjar välla ut från den salongen, vilket de gör vid 23.07.

Det här var ett mysterium för mig ända tills jag upptäckte att det finns två versioner av "Gå och se": en oklippt med speltid 2h22m och en nerklippt (censurerad) med speltid 2h17m. Det är den censurerade versionen man visat, och det förklarar då varför filmen slutat så pass tidigt. Av misstag har man ändå publicerat speltiden för den ocensurerade versionen, vilken på så vis hamnat i materialet och gett upphov till det här tidsmysteriet.

Om "Gå och se" börjar 20.45 som annonserat så hamnar sluttiden vid 23.02, och då har ju flickorna Korhonen & Storhök tid att gå på toaletten och smita iväg från Grand innan "Bröderna Mozart" börjar sluta. Märk även att det inte är någon rollista att tala om på slutet av "Gå och se" utan den slutar ganska tvärt. På "Bröderna Mozart" fanns däremot en rollista på slutet även om jag inte lyckats få fram exakt hur lång den är. Uppskattningsvis 3-4 minuter.

Att mördaren skulle ha gett upp ifall filmen gått några minuter längre får stå för dig. Det är min uppfattning att mördaren överhuvudtaget inte funnits vid Grand vid slutet av "Bröderna Mozart". Närmare bestämt skulle ha inte ha kunnat skjuta Palme nere vid Dekorima om han befunnit sig vid Grand och sedan försökt följa efter, detta därför att makarna Palme gör uppehåll på minst en minut längs vägen. Ingen har kunnat prestera ett begripligt och plausibelt scenario för hur det skulle ha gått till, utan den där "gärningsbeskrivningen" som du utlovade för ett tag sedan lyser alltjämt med sin frånvaro. Världen väntar.
Citera
2024-06-29, 13:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det har rått viss förvirring rörande sluttiden för "Gå och se", vars speltid i materialet anges till 2h22m. I och med att filmen började 20.45 så skulle den i så fall ha slutat cirka 23.07. Men det stämmer inte, för Storhök & Korhonen som sitter kvar sist i salongen ska först på toaletten och sedan hinna sticka från Grand redan innan de första ur publiken från "Bröderna Mozart" börjar välla ut från den salongen, vilket de gör vid 23.07.

Det här var ett mysterium för mig ända tills jag upptäckte att det finns två versioner av "Gå och se": en oklippt med speltid 2h22m och en nerklippt (censurerad) med speltid 2h17m. Det är den censurerade versionen man visat, och det förklarar då varför filmen slutat så pass tidigt. Av misstag har man ändå publicerat speltiden för den ocensurerade versionen, vilken på så vis hamnat i materialet och gett upphov till det här tidsmysteriet.

Om "Gå och se" börjar 20.45 som annonserat så hamnar sluttiden vid 23.02, och då har ju flickorna Korhonen & Storhök tid att gå på toaletten och smita iväg från Grand innan "Bröderna Mozart" börjar sluta. Märk även att det inte är någon rollista att tala om på slutet av "Gå och se" utan den slutar ganska tvärt. På "Bröderna Mozart" fanns däremot en rollista på slutet även om jag inte lyckats få fram exakt hur lång den är. Uppskattningsvis 3-4 minuter.

Att mördaren skulle ha gett upp ifall filmen gått några minuter längre får stå för dig. Det är min uppfattning att mördaren överhuvudtaget inte funnits vid Grand vid slutet av "Bröderna Mozart". Närmare bestämt skulle ha inte ha kunnat skjuta Palme nere vid Dekorima om han befunnit sig vid Grand och sedan försökt följa efter, detta därför att makarna Palme gör uppehåll på minst en minut längs vägen. Ingen har kunnat prestera ett begripligt och plausibelt scenario för hur det skulle ha gått till, utan den där "gärningsbeskrivningen" som du utlovade för ett tag sedan lyser alltjämt med sin frånvaro. Världen väntar.

Tack för svaret om filmtiderna. Sen tillkommer att biografmaskiner varierade lite i hastighet. Den uppgivna speltiden för en film var enbart ungefärlig.

För mig är det svårt komma runt att mannen vid möbelaffären stämmer så otroligt bra in på den man LJ ser. Och att den man Storhök och Korhonen ser stämmer så bra in på mannen vid möbelaffären.

Sista stycket får stå för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in