2024-06-24, 23:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Kortat och fetat av mig.

Jag gör fel här angående att denna bil som LoVi såg som körde Mariegärdesväg ner skulle ha haft som avsikt att maskera/avleda sin färd med slutmål Lockerudsvägen istället och nå denna väg via cykelbanor i söder längst ner.

Detta säger jag nu inte enbart för att det inte fungerade riktigt med JohLa här då han ej hade varken bil eller körkort. Det har även gnagt mig sedan, att jag tror inte man så slugt medvetet hinner med att tänka så mycket på en maskerad avledningsmanöver i denna mycket hårt stressade situation som man befinner sig i just då.

Det är också detta att när hon står och lyssnar efter denna bil i natten som för övrigt är helt tyst så uppfattar hon att denna bil har stannat vid det sista huset på Mariegärdesväg. Avståndet där hon står och hör bilen ifrån är alltså bara 340 meter cirka och är alltså hälften så stort som hon hörde kvinnoskriket ifrån, in mot stan till då.

Jag litar här väldigt mycket på hennes bedömning här hur hon lokaliserar detta ljud från vart bil kört och vart den stannat. Man går heller inte till Bråten till fots över gräsmattan i ärende att hämta en annan bil, det är fullständigt osannolikt. Sorry, men så agerar man inte.

Det finns då bara en möjlighet vart syftet skulle ha varit med denna bilfärd ner här och det är att man skulle till något av de två sista husen på Mariegärdesväg eller deras parkering. Jag ser ju på kartan att parkeringen till det sista huset är allra längst ner då. Det känns som att det sista huset bör vara hetast.

Alltså det hus som hade adresserna med portuppgångarna: Lockerudsvägen 39, 41, 43 och 45. Det andra hade då: 31,33,35 och 37. Inget namn på HincRoburs lista på s. 3196 bodde i något av dessa hus. ArLa , ThBo och RiKe hade alla flyttat sedan en tid och bodde inte här vid försvinnandet.

En telefonkatalog från den första halvan av 1992 och sedan gå igenom hela Mariestadsdelen från A-Ö och notera ner vilka som bodde här då... Någon ? Egentligen polisens jobb givetvis...hm.

Vi kan då här stöta på en person som vi aldrig bekantat oss tidigare med här i tråden och jag får då stor anledning att tro att denna person är dansk eller i vart fall har en stark koppling till dessa danskar som jag nämnt tidigare.

Om Lockerudsvittnets utsaga om bilen är sann och korrekt, om bilen som hon ska ha sett hade med försvinnandet att göra och om bilen hade längst ner på Mariegärdes väg som mål - ja, då skulle "rätt" namn där nere kunna leda oss alla (inklusive polisen, givetvis) mycket närmare vem/vilka som ligger bakom försvinnandet. Vi skulle helt enkelt behöva namnen på alla de som bodde i vart fall i de två husen längst ner på Mariegärdes väg.

Dock kvarstår frågan om det som vi tror var ett bilbyte på Bråten.
Citera
2024-06-24, 23:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nyckeln eller länken emellan danskarna och Helena tror finns emellan den jämnårige JohLa (f.1970) och Helena (f.1970). Att han till tidningen säger sig också ha pratat med henne på kvällen och att hans kompis ErAn är helt oskyldig för han var med vänner hela natten och efterföljande dagar, men VET VEM DEN SKYLDIGE ÄR...Menar han sig själv ?

Det här är givetvis också ett konstigt uttalande av JohLa, att EA skulle ha varit med vänner hela natten. EA själv har ju sagt att han var ensam hemma och tittade på Rovfåglar och Terminator samt vaknade i typ slutscenen. Långt senare sa EA att han hade tittat på Döden på larvfötter ... Absolut att det finns en del märkligheter i utsagorna från JohLa och EA, men bevisar de inblandning i försvinnandet? Namnen på de som bodde i de två husen längst ner på Mariegärdes väg kan ge fallet en rejäl knuff framåt - samtidigt som de både kan öka och minska intresset för JohLa och EA. Men namnen på de som bodde i de två husen längst ner på Mariegärdes väg ska också vägas mot andra intressanta personer i försvinnandet som PU, BW, JF med flera.
Citera
2024-06-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Vi tar frågan igen, då ingen kunnat svara på de snart 15 åren jag regelbundet frågat.

Vad gjorde BW efter att han pratat med Helena vid kiosken?

Hmm...Vad hade BW för sorts bil vid tillfället ?
Citera
2024-06-26, 09:28
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om Lockerudsvittnets utsaga om bilen är sann och korrekt, om bilen som hon ska ha sett hade med försvinnandet att göra och om bilen hade längst ner på Mariegärdes väg som mål - ja, då skulle "rätt" namn där nere kunna leda oss alla (inklusive polisen, givetvis) mycket närmare vem/vilka som ligger bakom försvinnandet. Vi skulle helt enkelt behöva namnen på alla de som bodde i vart fall i de två husen längst ner på Mariegärdes väg.

Dock kvarstår frågan om det som vi tror var ett bilbyte på Bråten.

Bilen som LoVi såg hade längst ner på Mariegärdesväg som mål. Detta står fullkomligt klart nu. Denna gata är också mycket riktigt en återvändsgata också så här kan endast två huskroppar vara ifråga och dess parkeringar. Det sista huset kanske hetast av dem då och dess parkering. Vi har här en skarp avgränsning.

Det är så här man tänker om man tänker i stark stress, till dit man ska endast och man åker dit som man alltid har gjort fast bra mycket fortare. Så ser det ut, man fungerar så här.

Logiken är den som vi har att gå efter här. Om den bil vittnet "Hanna" hörde (från förhöret bildörrar slås igen vid Ekuddenvägen) hade kört runt direkt som GW och Jenven säger så hade man kört på "Hanna" inne på cykelvägen eller i vart fall hade "Hanna" sett bilen. Jag hoppas detta är fullkomligt klart. Bilen som killarna ser kommer ett visst antal minuter senare. VART HINNER DENNA BIL DÅ ÅKA NÅGONSTANS EMELLAN, SOM "HANNA" HÖR INOM DETTA KORTA TIDSFÖNSTER ? HUR LÅNGT ÄR DET TILL MARIEGÄRDESVÄG ? INTE SÄRSKILT LÅNGT VA ? Just det.

Det är alltså här Lockerudsvittnet kommer in som till och med har hört kvinnoskrik in mot stan till. Vissa av er tycker det är konstigt med vittnen eller att de har fel, ja det är mer konstigt om INGEN sett eller hört ett enda jävla dyft på stan som kan relateras till denna händelse. Det ÄR mer konstigt. Vi utgår från vittnena och det är så av en händelse att dessa bildar en kedja som är sannolik och begriplig, både i tid och rum. Det fungerar.

Det är om vi fortsätter lägga till ytterligare en vittnesuppgift till denna kedja av vittnen: från Torget ,Österlånggatan, från bron , "Hanna" och LoVi. Och då menar jag då denne man som ett vittne beskrev som parkerade en bil på Sjukhusets parkering kl. 4 .20 och som sedan sprang mot bostadsområdet LOCKERUD.

Hårfärg: mer ljus än mörk.
Längd: 1.75-1.80 cm.
Ålder: uppskattad till emellan 20-30 år.
Vältränad
Bar längre vita shorts och en tröja på kroppen.

Denne man kan gärna inte vara PN som inte hade körkort och hade mörkt hår. Inte heller ErAn som var 1.65-1.70 lång med halvlångt hår med klen kroppsbyggnad. Inte heller PU som hade långt ljust axellångt hår. Denne man kan istället vara den man som vi inte vet namnet på som bodde i något av de två husen längst ner på Mariegärdesväg. Jag tror vi ringar in GM/huvudgärningsman på detta sätt. ON track.
Citera
2024-06-26, 10:45
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Bilen som LoVi såg hade längst ner på Mariegärdesväg som mål. Detta står fullkomligt klart nu. Denna gata är också mycket riktigt en återvändsgata också så här kan endast två huskroppar vara ifråga och dess parkeringar. Det sista huset kanske hetast av dem då och dess parkering. Vi har här en skarp avgränsning.

Det är så här man tänker om man tänker i stark stress, till dit man ska endast och man åker dit som man alltid har gjort fast bra mycket fortare. Så ser det ut, man fungerar så här.

Logiken är den som vi har att gå efter här. Om den bil vittnet "Hanna" hörde (från förhöret bildörrar slås igen vid Ekuddenvägen) hade kört runt direkt som GW och Jenven säger så hade man kört på "Hanna" inne på cykelvägen eller i vart fall hade "Hanna" sett bilen. Jag hoppas detta är fullkomligt klart. Bilen som killarna ser kommer ett visst antal minuter senare. VART HINNER DENNA BIL DÅ ÅKA NÅGONSTANS EMELLAN, SOM "HANNA" HÖR INOM DETTA KORTA TIDSFÖNSTER ? HUR LÅNGT ÄR DET TILL MARIEGÄRDESVÄG ? INTE SÄRSKILT LÅNGT VA ? Just det.

Det är alltså här Lockerudsvittnet kommer in som till och med har hört kvinnoskrik in mot stan till. Vissa av er tycker det är konstigt med vittnen eller att de har fel, ja det är mer konstigt om INGEN sett eller hört ett enda jävla dyft på stan som kan relateras till denna händelse. Det ÄR mer konstigt. Vi utgår från vittnena och det är så av en händelse att dessa bildar en kedja som är sannolik och begriplig, både i tid och rum. Det fungerar.

Det är om vi fortsätter lägga till ytterligare en vittnesuppgift till denna kedja av vittnen: från Torget ,Österlånggatan, från bron , "Hanna" och LoVi. Och då menar jag då denne man som ett vittne beskrev som parkerade en bil på Sjukhusets parkering kl. 4 .20 och som sedan sprang mot bostadsområdet LOCKERUD.

Hårfärg: mer ljus än mörk.
Längd: 1.75-1.80 cm.
Ålder: uppskattad till emellan 20-30 år.
Vältränad
Bar längre vita shorts och en tröja på kroppen.

Denne man kan gärna inte vara PN som inte hade körkort och hade mörkt hår. Inte heller ErAn som var 1.65-1.70 lång med halvlångt hår med klen kroppsbyggnad. Inte heller PU som hade långt ljust axellångt hår. Denne man kan istället vara den man som vi inte vet namnet på som bodde i något av de två husen längst ner på Mariegärdesväg. Jag tror vi ringar in GM/huvudgärningsman på detta sätt. ON track.

Men när åkte bilen vid Ekuddenvägen iväg?

För att inte skapa en trådsanning bör det påpekas att i det förhöret du refererar till så hörde "Hanna" ingen bil.

XX hörde dock ingen bilmotor som var igång och så heller ingen bil.
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf
Citera
2024-06-26, 14:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Men när åkte bilen vid Ekuddenvägen iväg?

För att inte skapa en trådsanning bör det påpekas att i det förhöret du refererar till så hörde "Hanna" ingen bil.

XX hörde dock ingen bilmotor som var igång och så heller ingen bil.
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf

Det svaret vet du mycket väl, och det har framgått tydligt här i tråden: Bilen åkte iväg direkt efter det att bildörren hade stängts. "Hanna" stod ju kvar på gång-/cykelvägen med hunden när hon hörde den vända vid Bäcken. Du känner också mycket väl till att "Hanna" senare har sagt att hon hörde en bil lämna platsen. Hon kunde däremot inte se den eftersom det var så mycket växtlighet ivägen. Så varför håller du återkommande på så här?

Läser man förhöret noga så säger "Hanna" förvisso att hon inte hörde någon bilmotor som var igång, men det kan mycket väl ha varit just så - att bilmotorn just då var avstängd i den kontext som förhöret just då koncentrerat handlar om, nämligen om själva bråket. Förhörsledaren verkar inte ha tänkt på att fråga typ "vad hände sedan". Men det måste ju för f*n vara självklart att om "Hanna" sa att hon hörde en bildörr slås igen, så måste ju bilen lika självklart snabbt ha dragit därifrån - särskilt som ett grovt brott hade begåtts precis innan. Det är fullständigt uteslutet att bilen skulle ha stått kvar en enda sekund längre än absolut nödvändigt i denna paniksituation.

Uselt polisarbete som vanligt i det här fallet.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-26 kl. 14:11.
Citera
2024-06-26, 23:43
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det svaret vet du mycket väl, och det har framgått tydligt här i tråden: Bilen åkte iväg direkt efter det att bildörren hade stängts. "Hanna" stod ju kvar på gång-/cykelvägen med hunden när hon hörde den vända vid Bäcken. Du känner också mycket väl till att "Hanna" senare har sagt att hon hörde en bil lämna platsen. Hon kunde däremot inte se den eftersom det var så mycket växtlighet ivägen. Så varför håller du återkommande på så här?

Läser man förhöret noga så säger "Hanna" förvisso att hon inte hörde någon bilmotor som var igång, men det kan mycket väl ha varit just så - att bilmotorn just då var avstängd i den kontext som förhöret just då koncentrerat handlar om, nämligen om själva bråket. Förhörsledaren verkar inte ha tänkt på att fråga typ "vad hände sedan". Men det måste ju för f*n vara självklart att om "Hanna" sa att hon hörde en bildörr slås igen, så måste ju bilen lika självklart snabbt ha dragit därifrån - särskilt som ett grovt brott hade begåtts precis innan. Det är fullständigt uteslutet att bilen skulle ha stått kvar en enda sekund längre än absolut nödvändigt i denna paniksituation.

Uselt polisarbete som vanligt i det här fallet.

Min fetning.

Ja, att denna kontext kunde gällt själva bråket som "Hanna" hörde och inget annat. Ja, detta är bra av dig och känns rätt.

"Hanna" sade ju även till P4-dok. att hon blev rädd av bråket men beskrev det då som "att det var skönt att det löste sig och att de åkte iväg". Det här hon nöjer sig, vänder på klacken och vandrar tillbaks mot sin bostad. Detta känns ju logiskt att hon gör så här.

Alternativet istället till detta blir då att "Hanna" hör en kvinna illskrika med tillhörande uppehåll och aggressiva mansröster som pratar i munnen på varandra och en utropar "fan", och sen blir allt tyst och bildörrar åker igen med en smäll. Det är här hon nöjer sig då och vänder på klacken i riktning mot sitt hem och allt är bara tyst i flera minuter... Bilen står kvar ute på Ekuddenvägen och allt är fortfarande bara helt tyst. Nej, för i helvetet inte...

Vi ser här att det senare alternativet blir mycket konstigt. Så här agerar INGEN efter en sådan här dramatik. Nej håller definitivt med dig, helt uteslutet, löjligt och helt osannolikt att tänka sig. Nej.
Citera
2024-06-27, 10:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
---
"Hanna" sade ju även till P4-dok. att hon blev rädd av bråket men beskrev det då som "att det var skönt att det löste sig och att de åkte iväg". Det här hon nöjer sig, vänder på klacken och vandrar tillbaks mot sin bostad. Detta känns ju logiskt att hon gör så här.

---

"Åh vad skönt att det löste sig tänkte jag och att de åkte iväg"
https://sverigesradio.se/avsnitt/898313
Citera
2024-06-27, 15:29
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
"Åh vad skönt att det löste sig tänkte jag och att de åkte iväg"
https://sverigesradio.se/avsnitt/898313

Där står det exakt återgivit vad hon sade då och det är precis så att hon säger att DE ÅKTE IVÄG.

Det är också därför hon nöjer sig, "pustar ut" om man vill och vänder på klacken och börjar gå hemåt igen.

Hon säger: "Åh, vad skönt att det löste sig tänkte jag"

Detta är ju bara ett sätt att prata. Ja, hon tänkte detta , för hon VISSTE inte med 100 % säkerhet att det löste sig där hon stod på andra sidan skogsdungen och lyssnade. Men hon känner att hon får en lugnande försäkran om att det kunde ha gjort detta när de ÅKTE IVÄG. När de åkt iväg tillsammans så tror hon ändå då att det har löst sig till slut. Det är så hon tolkar situationen där hon står.

Det är ju också så i detta Bullerbyområde 1992 så fanns det INTE på kartan att "Hanna" skulle behöva misstänka att kvinnan hon hörde togs av daga där inne skogsdungen.
Senast redigerad av IB03 2024-06-27 kl. 15:31.
Citera
2024-06-27, 20:00
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Där står det exakt återgivit vad hon sade då och det är precis så att hon säger att DE ÅKTE IVÄG.

Det är också därför hon nöjer sig, "pustar ut" om man vill och vänder på klacken och börjar gå hemåt igen.

Detta är ju bara ett sätt att prata. Ja, hon tänkte detta , för hon VISSTE inte med 100 % säkerhet att det löste sig där hon stod på andra sidan skogsdungen och lyssnade. Men hon känner att hon får en lugnande försäkran om att det kunde ha gjort detta när de ÅKTE IVÄG. När de åkt iväg tillsammans så tror hon ändå då att det har löst sig till slut. Det är så hon tolkar situationen där hon står.

Det är ju också så i detta Bullerbyområde 1992 så fanns det INTE på kartan att "Hanna" skulle behöva misstänka att kvinnan hon hörde togs av daga där inne skogsdungen.

Om bilen åkte iväg direkt efter att kvinnoskriket avslutades med att en bildörr slogs igen, var fanns då Helena i detta skede?
Citera
2024-06-27, 21:17
Medlem
Citat:

Nej, hon säger inte att de åkte iväg. Hon säger att hon tänkte att de åkte iväg. Återigen hamnar du fel eftersom du inte är noga med vad du läser och/eller skriver.

Om man hör en kvinna skrika i fem minuter, är det då rimligt att tro att ett plötsligt upphörande av skriken beror på att sällskapet plötsligt har kommit överens - helt bortsett från det orimliga i att stå och lyssna på detta i fem minuter? (Fem minuter är mycket längre än man tror, ta gärna tid själv.) Allt detta tyder sammantaget på det som jag och flera andra har framfört tidigare, nämligen att vittnesmålet är påhitt av någon som vill göra sig intressant, alternativt är alltför angelägen om att hjälpa till.
Citera
2024-06-28, 01:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nej, hon säger inte att de åkte iväg. Hon säger att hon tänkte att de åkte iväg. Återigen hamnar du fel eftersom du inte är noga med vad du läser och/eller skriver.

Om man hör en kvinna skrika i fem minuter, är det då rimligt att tro att ett plötsligt upphörande av skriken beror på att sällskapet plötsligt har kommit överens - helt bortsett från det orimliga i att stå och lyssna på detta i fem minuter? (Fem minuter är mycket längre än man tror, ta gärna tid själv.) Allt detta tyder sammantaget på det som jag och flera andra har framfört tidigare, nämligen att vittnesmålet är påhitt av någon som vill göra sig intressant, alternativt är alltför angelägen om att hjälpa till.

Sluta dumma dig! Cirka 12:20 in i länken säger "Hanna" (via en skådespelares röst): "Åh vad skönt att det löste sig tänkte jag och att de åkte iväg." Detta kan inte missförstås. "Hanna" tänkte att det var skönt att det löste sig och att de åkte iväg. Varför skyddar du mördaren genom att medvetet misskreditera "Hanna" och tillskriva henne saker som hon inte har sagt?

Sedan tror inte jag att "Hanna" stod där i fem minuter. Jag tror att hon stod där i kanske bara två, tre minuter. Man överskattar lätt tiden. ("Ta gärna tid själv.")

https://sverigesradio.se/fallethelena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in