2024-06-22, 09:29
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Jag vet inte vilken värld du lever i, men det förekom både då och tidigare att en snubbe kunde spöa upp en tjej, ibland sin egen inför flera andra som inte gjorde något- av en eller annan orsak.
Precis som gruppvåldtäkt förekom.
Jag är själv i Helenas åder, bodde inte så långt från där hon bodde och vet både av egen erfarenhet (har inte upplevt det själv men vet på annat vis) och fått hör från väninnor till mamma att jo, det skedde.

Det pratades dock inte om det på samma sätt öppet, man höll varandra om ryggen, särskitl som man. IDAG skulle det vara svårare då män blivit lite klokare och lite mer insiktsfulla rent generellt, men då nä det skulle mycket väl kunna ske.

MED DET SAGT låter det inte som ett troligt scenario i just detta fall

Ursäkta mig men som uppväxt med "värstingar" och annat löst folk så existerade inte gruppvåldtäkter -92, inte i Göteborg i alla fall. Inte vad jag vet eller hört om..

Kanske bland knarkarna då?
Citera
2024-06-22, 09:47
Medlem
RFTs avatar
Ett förslag:
Vi återgår till ämnet för tråden, och släpper diskussion om gruppvåldtäkter.
Senast redigerad av RFT 2024-06-22 kl. 09:51.
Citera
2024-06-22, 09:54
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ett förslag:
Vi återgår till ämnet för tråden.
När man upplever att någon skriver något som är ”off topic”, så kan man ju bara ignorera det.

Vadå ämnet för tråden? Det är ju så gott som redan uppklarat. kruxet är ju inte vilka gm är utan att dom inte erkänner och bevis saknas att fälla dom så vad finns för diskussion att föra liksom?

Snutarna i Skövde har ju tydligen ingen lust i att gå vidare med fallet å rannsaka dna från dojorna.

F-n vad trött jag blir!
Citera
2024-06-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Vadå ämnet för tråden? Det är ju så gott som redan uppklarat. kruxet är ju inte vilka gm är utan att dom inte erkänner och bevis saknas att fälla dom så vad finns för diskussion att föra liksom?

Snutarna i Skövde har ju tydligen ingen lust i att gå vidare med fallet å rannsaka dna från dojorna.

F-n vad trött jag blir!

Vilka namn har du som misstänkta Gärningsmän?
Citera
2024-06-22, 11:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
rannsaka dna från dojorna

Skorna har redan undersökts med tanke på DNA, det skrev Expressen om 2021, men man hittade ingen matchning. Expressen skriver att det kan vara DNA från någon av de poliser som hittade skorna.
Det går antagligen att gå vidare med detta.
Men om man får träff från t ex någon i hennes vänskapskrets, så kan det ha tillkommit vid något annat tillfälle. Om DNA är från någon som hon inte kände och umgicks med, kommer saken kanske i ett annat läge.
Senast redigerad av RFT 2024-06-22 kl. 11:13.
Citera
2024-06-23, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag och några till i tråden, spekulerar i huruvida denna tragiska händelse kan ha någon koppling till något som hänt i hennes liv, t ex att denna händelse är en fortsättning på en osämja mellan henne och någon annan.
Vad tror du?
Nån tjej?
Citera
2024-06-23, 14:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Nån tjej?

”Alla” utgår från att det är en man som är skyldig och det gör man utifrån vittnet Hanna som hörde arga mansröster. Men det är väl inte 100% fastslaget att hennes vittnesmål går att lita på.
Och det s k brovittnet är väl heller inte 100% säkert.
Så din tanke ska nog inte negligeras helt och hållet. Så länge inget är 100% fastställt ska vi nog inte helt avfärda saken. Även om det troligaste är att det är en man som är förövaren.
Citera
2024-06-23, 19:54
Medlem
Svartsjuka kan ju ställa till det!
Citera
2024-06-24, 01:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Jag har läst i denna tråden av och till och det mest tragiska är nog att jag tror att flera här är närmare sanningen än polisen någonsin har varit.

Det tror också jag. Jag har dessutom tidigare menat att om jag och ytterligare några av trådens mer intelligenta personer fick möjligheten att sätta oss ner med polisens tidigare utredare och diskutera fallet, skulle polisen få många "aha-upplevelser".
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-24 kl. 01:28.
Citera
2024-06-24, 01:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Svartsjuka kan ju ställa till det!

Intressant synvinkel! Låt oss tänka att en person som var intresserad av Helena fick se henne gå mot hemmet tillsammans med en "konkurrent", då skulle det mycket väl ha kunnat slå slint för den "intresserade". KM hade stött hårt på Helena under kvällen, PU var intresserad av Helena enligt PK men försökte distansera sig från Helena genom att i tråden säga att han "bara hade morsat på Helena på Stadt". Redan här finns stoff för konfrontation.

Om det fanns ett motiv, skulle svartsjuka kunna vara ett sådant. En fråga i sammanhanget är de upprörda mansrösterna - minst två - som "Hanna" hörde. Var de arga på Helena - eller var de arga på varandra? En nog så intressant fråga.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-24 kl. 01:57.
Citera
2024-06-24, 08:11
Medlem
Jag har trott på svartsjuka hela tiden, sedan tror jag KM vet mer än han säger!
Citera
2024-06-24, 08:50
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det finns ingenting som är rätt eller fel i panikartad stress. Men om vi ändå tänker oss att "bilen skulle dit den åkte", så var målet just Mariegärdes väg. Glöm då att de skulle ha rundat Lockerud på gräsmattorna längst ner. Eftersom föraren INTE kunde se Lockerudsvittnet när de kom i korsningen vid nuvarande X:-tra, kunde föraren lika gärna ha svängt höger och sedan vänster, men gjorde ju inte det. Om vi håller oss till ditt "raka tänk" bör Mariegärdes väg ha varit målet. Jag personligen tänker dock öppnare.
Du måste också förstå att Lockerudsvittnet bodde ju på Lockerudsvägen. Om "din" bil skulle ha kört Mariegärdes väg och "rundat" Lockerudsområdet längst ner för att sedan "ta sig upp på Lockerudsvägen bakifrån", tror du då inte att Lockerudsvittnet borde ha sett eller hört bilen komma upp där nere när hon ju stod på just den vägen? Hon har bara sagt till mig att bilen körde ner på Mariegärdes väg och sedan blev allt tyst.

[/b]

Kortat och fetat av mig.

Jag gör fel här angående att denna bil som LoVi såg som körde Mariegärdesväg ner skulle ha haft som avsikt att maskera/avleda sin färd med slutmål Lockerudsvägen istället och nå denna väg via cykelbanor i söder längst ner.

Detta säger jag nu inte enbart för att det inte fungerade riktigt med JohLa här då han ej hade varken bil eller körkort. Det har även gnagt mig sedan, att jag tror inte man så slugt medvetet hinner med att tänka så mycket på en maskerad avledningsmanöver i denna mycket hårt stressade situation som man befinner sig i just då.

Det är också detta att när hon står och lyssnar efter denna bil i natten som för övrigt är helt tyst så uppfattar hon att denna bil har stannat vid det sista huset på Mariegärdesväg. Avståndet där hon står och hör bilen ifrån är alltså bara 340 meter cirka och är alltså hälften så stort som hon hörde kvinnoskriket ifrån, in mot stan till då.

Jag litar här väldigt mycket på hennes bedömning här hur hon lokaliserar detta ljud från vart bil kört och vart den stannat. Man går heller inte till Bråten till fots över gräsmattan i ärende att hämta en annan bil, det är fullständigt osannolikt. Sorry, men så agerar man inte.

Det finns då bara en möjlighet vart syftet skulle ha varit med denna bilfärd ner här och det är att man skulle till något av de två sista husen på Mariegärdesväg eller deras parkering. Jag ser ju på kartan att parkeringen till det sista huset är allra längst ner då. Det känns som att det sista huset bör vara hetast.

Alltså det hus som hade adresserna med portuppgångarna: Lockerudsvägen 39, 41, 43 och 45. Det andra hade då: 31,33,35 och 37. Inget namn på HincRoburs lista på s. 3196 bodde i något av dessa hus. ArLa , ThBo och RiKe hade alla flyttat sedan en tid och bodde inte här vid försvinnandet.

En telefonkatalog från den första halvan av 1992 och sedan gå igenom hela Mariestadsdelen från A-Ö och notera ner vilka som bodde här då... Någon ? Egentligen polisens jobb givetvis...hm.

Vi kan då här stöta på en person som vi aldrig bekantat oss tidigare med här i tråden och jag får då stor anledning att tro att denna person är dansk eller i vart fall har en stark koppling till dessa danskar som jag nämnt tidigare.
Senast redigerad av IB03 2024-06-24 kl. 09:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in