2024-06-19, 13:41
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loudamus

Direkta uppgifter från samma uppgiftslämnare som lämnat uppgifterna om det som överhörts via den öppna balkongdörren (ergo inte undertecknad). P.N. ska ha lämnat lgh på Bråtenvägen 70 vid pass 22.30 som passagerare i en liten vit bil med sluttande bakparti. Men det som gör att det börjar bli riktigt intressant är att man återvänt på natten vid "2 någonting" och hämtat P.N:s egna bil, som mycket riktigt ska ha varit en beige golf (gissningsvis en VW Golf Typ 1). Bilen ska sedan inte ha siktats förrän på söndagen då P.N. kom hem en sväng för att sedan försvinna (med bilen) en hel vecka. Det ska inte ha varit normalt för P.N. att vara borta så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
* Och hur var det nu då med din dansk PN som bodde på Bråten - och "bilbytet" som ska ha skett på Bråten? Hur menar du att det här ska gå ihop om bilen skulle till endast Lockerud? Jag skulle väldigt gärna se att du svarar på det här.

PN blir enligt loudamus källa upphämtad i en mindre vit bil med avhugget bakparti vid 22:30 som passagerare. Är detta samma vita bil med avhugget bakparti som Gatstens vittne uppe på Kolarestigen såg inne på cykelvägen runt en timme senare ?

Åker de här till förfesten hos K*im Och Ev*a L på Södra vägen 44 och som senare JohLa bryter upp från efter 23:00 tiden någonting ?

Sedan skall de alltså komma tillbaka i denna bil igen vid "2 någonting" och HÄMTAT PNs bil som mycket riktigt skall ha varit en beige Golf.

loudamus källa säger inget om att man byter bil här utan man tar med PNs Golf också. Men oavsett så vet jag som du att denna händelse ej kan inkluderas i ett eventuellt bilbyte hursomhelst då strax efter händelserna i Kohagen.

Kan det vara så då att den vita bilen med avhugget bakparti är den bil som JohLa äger själv eller har tillgång till. Om man tänker sig att det är hans bil eller om det är hans föräldrars bil han lånar t e x , så åker de först upp till Lockerudsvägen och lämnar av den och sedan kör ErAn, PN och JohLa fram till Kungsgatan och väntar där för eventuella ragg.

Om de står här och erbjuder sen Helena skjuts som hon nobbar med sitt promenadsällskap KM. Helena och KM viker av höger efter bron på stigen emellan fängelset och ån. Danskarna ser efter paret och vet vart de ska och åker upp och väntar vid skogsstigen alternativt väntar de en stund här men har planer på att dra upp till efterfesten på campingen och då på vägen upp får syn på paret och vill komma i kontakt. Det förra känns mer hett, men en viss blandning av de två kan man också tänka sig. Det finns en uppbyggd förtretelse hos dem innan i vart fall hos JohLa då man fick nobben på Kungsgatan. KM ses ej som ett hoty endast en provokation, svartsjuka samt "macho"- självhävdelse är också saker att väga in.

Jag tänker mig då att det är PNs beige Golf som LoVi ser komma farande ner Mariegärdesväg och att man sedan byter till JohLas bil med avhugget bakparti stående på parkeringen vid Lockerudsvägen. Nu vet inte jag om JohLa hade en sådan bil eller ens ägde en egen bil. Det är också så här då att JohLa kan ha lånat hans föräldrars bil eller ett alternativ hans systers om hon hade någon. Br*tt Lars*en (f.1972) och hon bodde på Lockerudsvägen 13 från 19920304 och fram till 19920624 då hon flyttade till deras föräldrar ner till Frölunda; Mariestad drygt en mil söder om Mariestad.

Någon som kan plocka fram exakt vart denna adress Lockerudsvägen 13 låg 1992 ? Partyvovven vet jag haft koll på detta bl a.
Senast redigerad av IB03 2024-06-19 kl. 14:35.
Citera
2024-06-19, 14:00
Medlem
IB03s avatar
Citat:
* Och vilken är din förklaring till hur "danskarna" rent praktiskt skulle kunna vara inblandade när Gabriella sa i media att hon aldrig tidigare hade sett EA? Och om Gabriella inte kände till EA, tror du då att hon skulle ha känt till JohLa? Och PN? Är det slumpen som gör att "danskarna" blir inblandade, då? Svar på detta också, tack.

Gabriella bodde i Göteborg då. Hon skrev till ErAn i häktet att hon trodde han var oskyldig. Denna slutsats drar hon utifrån det att Helena ej kände ErAn och att han var utpekad som ENSAM GM av det falska vittnet med den fantastiska historien av en Helena som upphämtas i en sorts "vilda västern" upphämtning utanför Stadt och som då också motsägs av andra vittnen som sett en ensam gåendes Helena över torget. Därför säger hon att ingenting stämde. Ulrika säger också till media att ErAn också använde narkotika. D v s att Helena aldrig skulle röra sig med sådant klientel tolkar jag det till då.

Nyckeln eller länken emellan danskarna och Helena tror finns emellan den jämnårige JohLa (f.1970) och Helena (f.1970). Att han till tidningen säger sig också ha pratat med henne på kvällen och att hans kompis ErAn är helt oskyldig för han var med vänner hela natten och efterföljande dagar, men VET VEM DEN SKYLDIGE ÄR...Menar han sig själv ?

Det är också så igen att JohLa säger detta till tidningen den 18 juli 1992 då ErAn sitter i häkte som misstänkt ENSAM GM för mord. Då när JohLa säger att han var med vänner hela natten och efterföljande dagar, REAGERAR ingen nämnvärt på detta och det får passera som att ErAn ses som mindre misstänkt förslagsvis. Så tror jag att detta kan ses, då alltså.

Jag tror att gemene man från media samt reportern själv duperas så här av bara farten och man reflekterar inte vidare då på vad denne JohLa egentligen sade för någonting.
Senast redigerad av IB03 2024-06-19 kl. 14:37.
Citera
2024-06-19, 15:42
Medlem
Citat:
Kan du fundera på det där en till gång? Svara helst inte om du inte förstår.

Ja du Ugglan. Det ar val andock ganska klart for alla att detta ar en oplanerad garning. Ergo, varfor helt plotsligt skifta till kallblodigt mord ? Vilket ju skulle vara fallet om HA transporterades levande och mordades pa annan plats.

IB03 - for ovrigt startade OS i Barcelona forst 25 juli 1992. Och eftersom det gick i Europa i samma tidszon som Sverige sa var det inga sandningar pa natterna. Om du inte hade kabel-TV sa var det inte mycket TV pa natterna overhuvudtaget 1992. TV1, TV2 och TV4 korde inte 24 timmars TV.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-19 kl. 16:03.
Citera
2024-06-19, 16:15
Medlem
Efter bilfärden från Stadt kan hon ha tagits till en båtplats sen ute till havs gör man sig av med kroppen? Skorna tappades sedan man släpat kroppen en bit i skogen.
Citera
2024-06-19, 17:36
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
PN blir enligt loudamus källa upphämtad i en mindre vit bil med avhugget bakparti vid 22:30 som passagerare. Är detta samma vita bil med avhugget bakparti som Gatstens vittne uppe på Kolarestigen såg inne på cykelvägen runt en timme senare ?

Åker de här till förfesten hos K*im Och Ev*a L på Södra vägen 44 och som senare JohLa bryter upp från efter 23:00 tiden någonting ?

Sedan skall de alltså komma tillbaka i denna bil igen vid "2 någonting" och HÄMTAT PNs bil som mycket riktigt skall ha varit en beige Golf.

loudamus källa säger inget om att man byter bil här utan man tar med PNs Golf också. Men oavsett så vet jag som du att denna händelse ej kan inkluderas i ett eventuellt bilbyte hursomhelst då strax efter händelserna i Kohagen.

Kan det vara så då att den vita bilen med avhugget bakparti är den bil som JohLa äger själv eller har tillgång till. Om man tänker sig att det är hans bil eller om det är hans föräldrars bil han lånar t e x , så åker de först upp till Lockerudsvägen och lämnar av den och sedan kör ErAn, PN och JohLa fram till Kungsgatan och väntar där för eventuella ragg.

Om de står här och erbjuder sen Helena skjuts som hon nobbar med sitt promenadsällskap KM. Helena och KM viker av höger efter bron på stigen emellan fängelset och ån. Danskarna ser efter paret och vet vart de ska och åker upp och väntar vid skogsstigen alternativt väntar de en stund här men har planer på att dra upp till efterfesten på campingen och då på vägen upp får syn på paret och vill komma i kontakt. Det förra känns mer hett, men en viss blandning av de två kan man också tänka sig. Det finns en uppbyggd förtretelse hos dem innan i vart fall hos JohLa då man fick nobben på Kungsgatan. KM ses ej som ett hoty endast en provokation, svartsjuka samt "macho"- självhävdelse är också saker att väga in.

Jag tänker mig då att det är PNs beige Golf som LoVi ser komma farande ner Mariegärdesväg och att man sedan byter till JohLas bil med avhugget bakparti stående på parkeringen vid Lockerudsvägen. Nu vet inte jag om JohLa hade en sådan bil eller ens ägde en egen bil. Det är också så här då att JohLa kan ha lånat hans föräldrars bil eller ett alternativ hans systers om hon hade någon. Br*tt Lars*en (f.1972) och hon bodde på Lockerudsvägen 13 från 19920304 och fram till 19920624 då hon flyttade till deras föräldrar ner till Frölunda; Mariestad drygt en mil söder om Mariestad.

Någon som kan plocka fram exakt vart denna adress Lockerudsvägen 13 låg 1992 ? Partyvovven vet jag haft koll på detta bl a.

Lockerudsvägen 13 är detsamma som fastigheten Insekten 20, vilket är höghuset närmast butiken i norr.

Adresserna är idag Mariegärdes väg 1 eller 3. Förr var det Lockerudsv 11 och 13. En dam bor i samma byggnad sedan 1990. Om hon inte bytt trappuppgång är Lockerudsv 13 detsamma som Mariegärdes väg 3.

Beträffande resonemanget som du och Ugglan har rörande Mariegärdes väg så vill jag påminna om att JoLa:s bror, Arn* V*ndlbo Lars*n bor på Insekten 22, som är husen längst ned på Mariegärdes väg, men det är alltså november 1990. Husen precis norr om Insekten 22 fanns inte 1992, så vitt jag har förstått. Man skulle kunna tänka sig att ArLa:s bil parkeras på Mariegärdes väg och att man går/springer ned till parkeringen på Bråten, c:a 440 meter, och där tar PeNi:s bil. ArLa:s bil kan sedan ha flyttats till sjukhuset när operationen är klar. Att gömma ArLa:s bil kan vara av intresse om Helena åkt i den levande och i PeNi:s bil död.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-06-19 kl. 17:58.
Citera
2024-06-19, 17:43
Medlem
Citat:
danskarna

IB03 - jag ar fortfarande nyfiken pa motivet och orsaken om du nu skall plocka in 3 danskar och en KM. Sa en av dessa misshandlar en tjej utan nagon specifik orsak tills hon avlider och de ovriga 3 star och tittar pa utan att ingripa ? Varfor ?

Kanske det ar annorlunda idag, men jag vet att om nagon kille pa 90-talet nar jag var ute i svangen hade fatt for sig att puckla pa en tjej av nagon orsak infor vittnen sa hade han tuggat asfalt ganska fort. Det hade inte accepterats. Sa var det da. Ditt resonemang ar fortfarande svart att salja utan motiv/orsak/bakgrund.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-19 kl. 18:35.
Citera
2024-06-19, 19:45
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
IB03 - jag ar fortfarande nyfiken pa motivet och orsaken om du nu skall plocka in 3 danskar och en KM. Sa en av dessa misshandlar en tjej utan nagon specifik orsak tills hon avlider och de ovriga 3 star och tittar pa utan att ingripa ? Varfor ?

Kanske det ar annorlunda idag, men jag vet att om nagon kille pa 90-talet nar jag var ute i svangen hade fatt for sig att puckla pa en tjej av nagon orsak infor vittnen sa hade han tuggat asfalt ganska fort. Det hade inte accepterats. Sa var det da. Ditt resonemang ar fortfarande svart att salja utan motiv/orsak/bakgrund.

+1 Ja varför? Om Helena illskrek från och till under 5 minuter (enligt "Hanna") då är det ju inte någon olyckshändelse att Helena avlider.
Citera
2024-06-19, 21:42
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Lockerudsvägen 13 är detsamma som fastigheten Insekten 20, vilket är höghuset närmast butiken i norr.

Adresserna är idag Mariegärdes väg 1 eller 3. Förr var det Lockerudsv 11 och 13. En dam bor i samma byggnad sedan 1990. Om hon inte bytt trappuppgång är Lockerudsv 13 detsamma som Mariegärdes väg 3.

Beträffande resonemanget som du och Ugglan har rörande Mariegärdes väg så vill jag påminna om att JoLa:s bror, Arn* V*ndlbo Lars*n bor på Insekten 22, som är husen längst ned på Mariegärdes väg, men det är alltså november 1990. Husen precis norr om Insekten 22 fanns inte 1992, så vitt jag har förstått. Man skulle kunna tänka sig att ArLa:s bil parkeras på Mariegärdes väg och att man går/springer ned till parkeringen på Bråten, c:a 440 meter, och där tar PeNi:s bil. ArLa:s bil kan sedan ha flyttats till sjukhuset när operationen är klar. Att gömma ArLa:s bil kan vara av intresse om Helena åkt i den levande och i PeNi:s bil död.

Tack för detta Thord.

ArLa , JohLas äldste bror bodde ej där då, hade flyttat till Västmanland då redan. Frågan är då om den två år yngre systern Br*tt hade en sådan här mindre vit bil ?

Jag menar också då att denna Br*tt flyttar ut till föräldrarna 19920624, ner till den lilla orten Frölunda 1.3 mil söder om Mariestad. Bor hon där bör hon ha bil kan man tycka. Föräldrarna skrevs sig där på exakt samma datum. Hur kan det bli så då ? Br*tt flyttar sedan tillbaka igen till Lockerudsvägen 13 igen 19940303.
Citera
2024-06-19, 21:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Är inte den allmänna uppfattningen att det inte är fråga om uppsåtligt mord, utan en oplanerad misshandel och vållande till annans död.

Så är det, men vi vet inte säkert.
Citera
2024-06-19, 21:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Min fetning.

Vad håller du på med? Jag skrev att Lockerudsvittnet INTE sa något till mig om röster och bildörrar, utan hon pratade bara om gälla kvinnoskrik. Och som jag har förstått Peter Thylén på Kalla fall, så har Lockerudsvittnet inget sagt om röster eller andra ljud. Dessutom sa Lockerudsvittnet heller inget till mig om bilmodell utan bara att bilen var "vit/ljus".

Det är nu uppenbart att Lockerudsvittnet läser den här tråden och påverkas av den. Jag som pratade med henne först för många år sedan, har den korrekta "utgåvan". När Reimer pratade med henne många år senare, var (är) hon påverkad av tråden.

Faktum är Reimers samtal med Lockerudsvittnet faktiskt var till nackdel, eftersom vittnet ger en version till honom som utan tvekan är under påverkan.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-19 kl. 22:01.
Citera
2024-06-19, 21:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Efter bilfärden från Stadt kan hon ha tagits till en båtplats sen ute till havs gör man sig av med kroppen? Skorna tappades sedan man släpat kroppen en bit i skogen.

Vilket hav menar du?
Citera
2024-06-19, 22:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
+1 Ja varför? Om Helena illskrek från och till under 5 minuter (enligt "Hanna") då är det ju inte någon olyckshändelse att Helena avlider.

Det kan faktiskt inte uteslutas. GW Persson menar att det handlar om vållande till annans död. Polisen i Skövde vill få det till mord. Tja ...
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-19 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in