Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Bra inlägg men två invändningar, ett förslag och en förklaring.
1. Stämmer verkligen det fet markerade? Om definitionen på en isolerad plats är att ingen kan höra kvinnan skrika. Stämmer det verkligen att vi har över 10000 sådana våldtäkter de senaste trettio åren? Micro tog ju exempelvis upp den stackars EK i Göteborg 2009 tidigare i tråden. Henne hörde ju folk skrika men problemet var ju att folk av båda könen drog ner persiennerna i stället för att ringa polisen. Hon blev också mördad 200 meter från en spårvagnshållplats. Är det alltså definitionen av isolerad plats?
Det är komplicerad. Vi har ca 400-500 överfallsvåldtäkter per år i Sverige och en stor andel av dem (ca 50%) sker i tomma stadsparker och avlägsna traffikhållplatser. Jag skulle här nog omdefiniera vad jag menar med isolerad plats; ett ställe där ingen kommer förbi för att stoppa att en man tar en kniv mot din hals och hotar att skära den ifall du skriker. Överfallsvåldtäkter kräver ju att ingen ser förövaren och helst gärna att ingen kan höra ifall kvinnan skriker efter hjälp, men det finns givetvis gråzoner där det inte borde vara omöjligt för kvinnan att finna hjälp från en god samarit. Det viktiga är dock att inga våldtäkter sker i lunchpauser på jobbet eller i icakön eller mitt i kollektivtraffikens morgonrus. Så vi måste exkludera ett stort antal möten som ofarliga. Det vore inte farligt för mig som man att stå i kö med Jeffrey Dahmer vid icakassan, men det skulle vara farligt att vara ensam med honom i en stadspark, tom gränd nattetid eller mitt i skogen.
I teorin så borde kvinnan vara säkrare med främmande män i skogen än i stadsparker då så få MENA-invandrare håller till i skogen, men då får vi problem att definiera "skog". Jag har själv bott nära Gottsunda-området i Uppsala och den är ju helt omgiven av rejäl skogsområde, och inte långt därifrån så finns svensk villa-idyl i Sunnersta.
Så det är omöjligt att då frångå en och annan arabgäng som hänger omkring i skogen även ifall det inte är deras naturliga hemmiljöer. Jag såg då och då även svenska kvinnor som joggar ensamma längs denna skog. Jag kunde ibland vandra 30 minuter längs denna skog under dagtiden utan att stötta på en endaste själ, så det skulle vara liten odds att någon skulle komma till kvinnans undsättning ifall hon stöter på fel man i denna statskog.
Citat:
2. Kvinnorna på tiktok är amerikanskor. Läste i Washington post att under perioden 2020-2023 blev 7 kvinnor dräpta av björn i USA (Kan ha inkluderat Kanada). Under samma period blev 8000 mördade av män. Tror dock inte att artikeln tog upp våldtäkt annat än i förbigående då det inte är särskilt relevant. Det är ju naturligt att björnar inte är sexuellt intresserade av kvinnor.
Tror att våldtäkter är ytterst relevant då det möjligen är vad kvinnor mest är rädda för vid möten med främmande män.
Men USAs grizzlys är mycket mer aggressiva än våra skygga björnar, så det är en annan beräkning vi måste göra för att komma underfynd ifall just tiktok-amerikanskorna har rätt i sin magkänsla.
Citat:
3. Det borde om man ska ta denna hypotetiska fråga på allvar göras en Milgram för att undersöka hur stor andel män som väljer att hoppa på en kvinna han möter på isolerad plats.
Jag vet inte ifall vi skulle kunna komma fram till det. Men jag tror som sagt att det är en hyfsad liten andel till och med bland psykopater som våldtar en kvinna så fort han är ensam med henne, då det måste vara värd all möda han kommer få på sig från samhället och det är inte ens säker på att han går igång på våldtäkter. Men varesig det är 1% eller 0,1% så är det obehagliga odds för kvinnan. För kvinnan är det evolutionärt av avgörande betydelse att hon därmed undviker att repetera dessa odds från 0,1%-1% så ofta som möjligt, för de går snabbt upp ifall hon stöter på främmande män i isolerade platser flera gånger per år. Att undvika björn är inte lika avgörande för kvinnan.
Citat:
4. Våldtäkt är hemskt. Att varje kvinna löper 16% risk att drabbas av detta under sin livstid är ännu hemskare. Men ska man jämföra farlighet bör man hålla sig till de saker båda kategorierna kan göra. Om inte så börjar jämförelsen genast att halta. Det är ju ganska självklart att män kan göra mer hemska saker mot kvinnor än vad björnar kan. Men högst osannolikt att det är just kategorin okända män på isolerad plats som är huvudproblemet.
Nej, det är klart att kategorin "kända män" är farligare än "okända män". Men här skulle jag påstå att det finns en avgörande skillnad: kvinnan har själv ansvar för vilka män hon väljer att bjuda in i hennes liv.
Här skulle jag få rejält mothugg från feminister, men kvinnan kan förlita sig på sin emotionella intelligens åtminstone och bjuda in rätt typer av män. Är kvinnan korkad så faller hon offer för fel typer av män omgående, det känner vi ju till (men vår nya religion är ju att vi aldrig får "SKYLLA PÅ OFFRET"). Det är en enorm skillnad att faktiskt ha makt att själv kunna utvärdera hur pålitlig en man är, från att vara i en situation där till och med världens smartaste kvinna är helt maktlös mot en helt främmande man.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Det är det vanliga alternativt att det är jakt med hund och hunden springer tillbaka med björnen hack i häl och försöker ta skydd hos husse. Om andelen kvinnliga jägare ökar från 15% så ska du se att fler kvinnor också blir skadade av björn. Män och kvinnor jagar på samma sätt. En hotad björn skiter i vårt kön. Men det är väl inte relevant. Kvinnorna som påstår att de hellre möter en björn än en man tänker sig nog inte att de ska möta en björn i en farlig situation som jägare. Utan det verkar ju mer vara att de sätter sin tilltro till björnens skygghet och utmärkta hörsel och aldrig ens vet att björnen var där. Då har de en poäng. Vissa män är farligare än en björn som lufsar i skogen eller haj som simmar i havet.
Jag skulle intuitivt påstå att det lär vara rejäla skillnader mellan kvinnliga jägare och manliga jägare. För det första så tror jag att kvinnliga jägare oftare går efter impulsen "flee" eller "freeze" snarare än "fight". För det andra så tror jag att kvinnliga jägare är mindre aktiva i snitt än manliga jägare och kan ha fåt jaktlicens för att ibland följa med sin make. För det tredje tror jag att manliga jägare går djupare in i skogen i jaktsessioner som varar flera dagar.