2024-06-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur vet du att de körde förbi?

Någon annan information ger inte förhöret. Hade dom stannat, parkerat. Pratat med Polis och lämnat vittnesuppgifter hade det framkommit.

Dom lever så ett svar kommer om det nu skulle behövas.
Citera
2024-06-16, 14:30
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja att dom åkte tillbaka och förbi vet jag.

Ger de möjlighet för SE att känna igen HL?

Åkte tillbaka för att kontrollera läget:

Citat:
åker tillbaka ner till Sveavägen och kontrollerar då att det är folk som tar hand om det här.

Det görs inte bara endast genom att åka förbi. Så troligtvis steg hon ur fram och åter.

Dessutom är det välkänt att flera vittnen inte blev hörda direkt på plats.

Engström såg henne likt han såg Björkman.
Citera
2024-06-16, 14:43
Medlem
Citat:
Det framgår inte tydligt om de lämnade bilen. Däremot att de skulle höra av sig till polisen "i morgonbitti". Det antyds väl lite där att polisen inte var så intresserad av vad vittnena sett initialt på mordplatsen?

Kanske klev HL ut och kände ett ointresse från polisens sida innan de fattade beslutet att åka hem och sova.

Hon nämner inget om någon ambulans på mordplatsen. Hur lång tid tog det att åka till Albatross tur och retur? Polisen var väl inte på mordplatsen så många minuter innan ambulansen kom?

kom ambulansen 23.28? Då hinner man kanske köra en sväng till Albatross släppa av vännerna och tillbaka till mordplatsen?

'Som vanligt' synd att polisen aldrig frågade om HL klev ur bilen när de kom tillbaka.

Apropå ambulanser

Förhör med https://wpu.nu/wiki/Christer_Eriksson

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14208-01
Han (Christer Eriksson) säger att när man befann sig cirka 50 till 100 meter från korsningen Kungsgatan & Sveavägen så såg han en polisbuss, större polispiket komma med blåljusen påslagna ifrån Sergels torg.

Han säger att polisbussen kom från det håll där den så kallade obelisken finns och passerade över gatukorsningen och vidare Sveavägen ner i riktning mot Tunnelgatan.

Själva fortsatte de i ambulansen Kungsgatan upp mot Sveavägen.

När de kom fram till korsningen hade de rött ljus. Vid grönt sken så svängde man höger och åkte ner mot Tunnelgatan.

Han såg då att piketbussen hade parkerat vid Sveavägen & Tunnelgatan.

Han säger att de åkte sakta ner mot platsen och strax efter det att dom precis hade passerat polisbussen så blev de stoppade av en person.

Christer Eriksson säger att han aldrig tittade på klockan när de anlände till brottsplatsen. Han uppskattar att man stannade kvar där i cirka två till fyra minuter.
Citera
2024-06-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Åkte tillbaka för att kontrollera läget:

Det görs inte bara endast genom att åka förbi. Så troligtvis steg hon ur fram och åter.

Dessutom är det välkänt att flera vittnen inte blev hörda direkt på plats.

Engström såg henne likt han såg Björkman.

Det är ett antagande du gör. Inget faktum.

Lyssnar man på IM i hovrätten har han glömt att de åkte till Albatross först.

Min tolkning är att IM är lite harig som person men försöker spela ner det draget hos sig.

Jag tror inte dom står kvar på avkännaren efter skottet speciellt länge. Jag tror dom åker iväg från platsen kort efter skotten.

30 s - 2 min

Sedan när dom lämnat av de andra på Albatross glider dom förbi och kollar läget.

Det är den minnesbilden IM pratar om i hovrätten.
Citera
2024-06-16, 15:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Någon annan information ger inte förhöret. Hade dom stannat, parkerat. Pratat med Polis och lämnat vittnesuppgifter hade det framkommit.

Dom lever så ett svar kommer om det nu skulle behövas.

Förhöret ger väl varken besked om de stannade och HL klev ur bilen eller om de nöjde sig med att bara åka förbi och titta.

SE kanske minns HLs ansikte från bilen?
Citera
2024-06-16, 15:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är ett antagande du gör. Inget faktum.

Lyssnar man på IM i hovrätten har han glömt att de åkte till Albatross först.

Min tolkning är att IM är lite harig som person men försöker spela ner det draget hos sig.

Jag tror inte dom står kvar på avkännaren efter skottet speciellt länge. Jag tror dom åker iväg från platsen kort efter skotten.

30 s - 2 min

Sedan när dom lämnat av de andra på Albatross glider dom förbi och kollar läget.

Det är den minnesbilden IM pratar om i hovrätten.

Ska det vara efter att ambulansen lämnat platsen? Det blir kort tid att hinna upp till Albatross och tillbaka för IM och HL medan OP är kvar på platsen.
Citera
2024-06-16, 15:24
Medlem
Citat:
Förhöret ger väl varken besked om de stannade och HL klev ur bilen eller om de nöjde sig med att bara åka förbi och titta.

SE kanske minns HLs ansikte från bilen?

Nej, inte rimligt.
Citera
2024-06-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ska det vara efter att ambulansen lämnat platsen? Det blir kort tid att hinna upp till Albatross och tillbaka för IM och HL medan OP är kvar på platsen.

Vad tar det att åka till Albatross och tillbaka? 5 min?

Ambulansen drar 23:28

Säg att dom åker förbi på hemvägen 23:27.
Citera
2024-06-16, 16:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vad tar det att åka till Albatross och tillbaka? 5 min?

Ambulansen drar 23:28

Säg att dom åker förbi på hemvägen 23:27.

Albatross låg väl uppe vid korsningen Mäster Samuelsgatan och Malmskillnadsgatan tror jag och vägarna uppe på åsen är duktigt enkelriktade.

För mig låter 5 min med avlastning som ett nästan orimligt tempo.

Men kommer de tillbaka efter att ambulansen har lämnat så har de hållit på minst 7 minuter.

Edit: HL säger inte spontant att polisen var på plats utan svarar bara på en direkt fråga. Vi kan nog inte säga något om ambulansen var där eller inte.

HL och IM återvände dock till mordplatsen på mordnatten. Det är väl det enda vi kan slå fast med "säkerhet".
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-16 kl. 17:01.
Citera
2024-06-16, 17:26
Medlem
Citat:
Albatross låg väl uppe vid korsningen Mäster Samuelsgatan och Malmskillnadsgatan tror jag och vägarna uppe på åsen är duktigt enkelriktade.

För mig låter 5 min med avlastning som ett nästan orimligt tempo.

Men kommer de tillbaka efter att ambulansen har lämnat så har de hållit på minst 7 minuter.

Edit: HL säger inte spontant att polisen var på plats utan svarar bara på en direkt fråga. Vi kan nog inte säga något om ambulansen var där eller inte.

HL och IM återvände dock till mordplatsen på mordnatten. Det är väl det enda vi kan slå fast med "säkerhet".

Vi kan också slå fast att utpekandet av HL som varande på platsen är mycket märkligt. Speciellt när det finns många fler karaktärsstarka personer han borde minnas före henne.

Antar att det är samma kortlek alla vittnen får se.

Vilka ingick i kortleken?
Citera
2024-06-16, 18:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vi kan också slå fast att utpekandet av HL som varande på platsen är mycket märkligt. Speciellt när det finns många fler karaktärsstarka personer han borde minnas före henne.

Tyvärr vet vi inte vilka som ingick i fotosamlingen.

Vi har ingen aning om SE ens som vittne hade någon möjlighet att se HL på mordplatsen.

Jag håller för troligt att SE som vittne avviker strax innan ambulansen dyker upp. Då missar SE HL hur synlig hon än var på mordplatsen om vi ger vad jag tycker är rimlig tid för att åka fram och tillbaka till Albatross för att släppa av vännerna där.

Sedan är det också oklart exakt vad de gjorde när de återvände till mordplatsen.

Dock går att konstatera att det inte heller tvärsäkert går att slå fast att vittnet SE inte kunde sett HL på mordplatsen efter mordet. Ofta påstås att SE inte kunde sett HL på mordplatsen. Det är inte hugget i sten om HL kom tillbaka.
Citera
2024-06-16, 19:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Det kan vi absolut inte slå fast. SE pekar inte ens ut HL. Han är intresserad av fotot men pekar sedan inte ut henne.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in