2024-06-05, 09:03
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hur tänker/menar du att SE begav sig till Grand, hade han sett dem tidigare på kvällen eller fick han tips av någon att bege sig dit?

Ingen aning faktiskt, jag kan inte veta hur folk tänker/tänkte. Det är utanför den teori jag skriver om, den om att det var tidsmässigt omöjligt.

Det var inte omöjligt att ta sig till Grand, eller därifrån enligt teorin om att SE var Grandmannen. Däremot är det ju onekligen ett märkligt gående fram och tillbaka.
Citera
2024-06-05, 09:21
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
för en kvinna i mycket dåliga ljusförhållanden.
Ingen vågar prata om elefanten i rummet.

Kan YN varit "en dålig kvinna på en mycket ljusskygg gata"? Kan AZ varit hennes hallick? Vad gör egentligen en raffig kvinna av YNs kaliber på Malmskillnadsgatan en sen lönekväll? De kom från en illegal spelklubb? Där jobbade så kallade "värdinnor", men kunde säkert benämnas enligt tidens jargong med epitetet "fnask".

Eftersom vi numera bara dömer folk efter deras utseende och speciellt kläder tycker jag hennes höga röda stövlar "passar in lite för bra" på MSG.

Bara en tanke.

Jag noterar att bilden på SEs väska visar tydligt slitage i hörnen. Det talar emot att väskan bara var några veckor gammal och inköpt i Norrtälje.

Edit: Det här är kvällen då alla byter roller, kläder och signalement med varandra:

En obeväpnad grafiker blir en mördare, en mössa blir en keps, Bävernylon blir lodenrock, så då borde väl en kallskänka kunna bli en hora? Det mesta i den här tråden bygger ändå på illa underbyggda gissningar och förväxlingar. Efterspelsvittnet SE blir konstant förväxlad med mördaren till exempel. (Jag tror faktiskt inte att YN hade F-skattesedel, men osvuret är bäst.)

Jag tänkte mer att handsledsväska som accessoar kanske var mer kvinnligt än manligt kodad även på 80-tal och att det därför blir naturligare att en kvinna gör den associationen. Men din teori kan inte uteslutas heller. SE hade ju ”dåliga affärer” (med UA?) och då kanske det kan finnas ”dåliga kvinnor” i faggorna också.

”Begynnande korpulens” var ett festligt uttryck från taxichauffören som jag nog ska börja använda. Han säger också att mannen inte hade någon väska eller något annat i händerna. Han minns inga glasögon heller. Allt stämmer in på SE.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-06-05 kl. 09:32.
Citera
2024-06-05, 09:27
Medlem
Scenariot med Engström i rollen som Mårtens Grandman är i all praktik så omöjligt att det helt kan lämnas därhän.
Inte ens TP förfäktar längre den iden.
Den är nämligen så komplett osannolik att den är direkt löjlig.
Jag vill på mycket goda grunder säga att den är helt omöjlig.
Senast redigerad av Lookalike 2024-06-05 kl. 09:32.
Citera
2024-06-05, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag tänkte mer att handsledsväska som accessoar kanske var mer kvinnligt än manligt kodad även på 80-tal och att det därför blir naturligare att en kvinna gör den associationen. Men din teori kan inte uteslutas heller. SE hade ju ”dåliga affärer” (med UA?) och då kanske det kan finnas ”dåliga kvinnor” i faggorna också.

”Begynnande korpulens” var ett festligt uttryck från taxichauffören som jag nog ska börja använda. Han säger också att mannen inte hade någon väska eller något annat i händerna. Allt stämmer in på SE.

Jag vill bara påpeka att YN aldrig säger att det är en handledsväska hon har observerat.
Det hon har sett var en som hon tyckte väska om cirka 20 gånger 15 centimeter som var hård till formen.
Påståendet att YN sagt sig se en handledsväska är således helt felaktigt.
Citera
2024-06-05, 09:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag vill bara påpeka att YN aldrig säger att det är en handledsväska hon har observerat.
Det hon har sett var en som hon tyckte väska om cirka 20 gånger 15 centimeter som var hård till formen.

Det innebär att Holmér hittat på detta själv? För han nämner väl just ordet handledsväska söndagen den 2 mars, om jag minns rätt.

Är det enbart Mårtens diffusa sägning om väska, Holmér lutar sig emot?

Jag har inte läst förhören på 2-3 år och har inte allt i huvudet längre, bör sägas.
Citera
2024-06-05, 09:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

”Begynnande korpulens” var ett festligt uttryck från taxichauffören som jag nog ska börja använda.

Genetiskt betingat har kvinnor historiskt sett alltid varit helt besatta av handväskor. YN bär väl på en väska själv på mordnatten om vi får tro rekonstruktionsbilderna?

Något fuffens har filuren SE haft för sig under alla dessa övertidskvällar på 80-talet. Malmskillnadsgatan ligger "nära" Skandiahuset så det ena kan ha lett det andra?

Det är väl främst för att åklagaren Almblad inte gillade "fladdriga vittnen" i rättssalen (jag tror faktiskt han sa just 'fladdriga') som han stoppade polisen att förhöra de kvinnor som hade sin arbetsplats på mördarens flyktväg? PU glömde att 'knacka dörr' på vittnen som jobbade ute på gatan runt mordplatsen.

Är inte beskrivningen av YN just definitionen på ett 'fladdrigt vittne'? Hon hänger ju upp mycket av sin vittnesutsaga få själva "fladdret" som var väsensskilt från det fladder SEs rock visade upp på bild.
Citera
2024-06-05, 09:36
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:

Hon säger som sagt bara att det påminner om en handledsväska. Så helt taget ur luften är det inte, men det är en stort hopp från att något hårt i formen ”påminner” om en handledsväska i mörker till att det faktiskt var en handledsväska.

Citat:
Det innebär att Holmér hittat på detta själv? För han nämner väl just ordet handledsväska söndagen den 2 mars, om jag minns rätt.

Jag har inte läst förhören på 2-3 år och har inte allt i huvudet längre, bör sägas.

Nej, han plockar ordet rakt av från YN:s förhör.
Citera
2024-06-05, 09:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hon säger som sagt bara att det påminner om en handledsväska. Så helt taget ur luften är det inte, men det är en stort hopp från att något hårt i formen ”påminner” om en handledsväska i mörker till att det faktiskt var en handledsväska.

Nej, han plockar ordet rakt av från YN:s förhör.

Det är ett dialogförhör och det står svart på vitt där att det är förhörsledaren som introducerar ordet "handledsväska" i förhöret. YN protesterar inte, men ordet kommer ursprungligen inte från henne.
Citera
2024-06-05, 09:44
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är ett dialogförhör och det står svart på vitt där att det är förhörsledaren som introducerar ordet "handledsväska" i förhöret. YN protesterar inte, men ordet kommer ursprungligen inte från henne.

Andra förhöret 4 mars är ett referatförhör? Redan där finns ordet handledsväska med. Och det finns inget som styrker att det är förhörsledaren som introducerar det.

https://magasinetfilter.se/wp-conten...e-Nieminen.pdf
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-06-05 kl. 09:51.
Citera
2024-06-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nu var det iofs du som skrev att Faderlig hade förklarat noga varför det var omöjligt....Men men..

Det finns inga konkreta bevis för att Engström är Mårtens Grandman och det har jag heller aldrig påstått...

Men jag noterade att dom 3 signalemen på Grandman som GM och Engström har gemensamt...

Anser du att det är troligt att det är två personer som går på Sveavägens trottoar bakom LOP med Keps med knäppe , stålbågade glasögon och en väska med liknade mått...

Är det troligt ?

Gafflar ni om det här fortfarande? Det är ju en helt vansinnig teori som TP kom med. Varför skulle SE ner till Grand o sen fega ur för att sen våga när han kommer ut från Skandia? Han har ju inte ens nån anledning att skynda sig runt när han redan fegat ur eller hur?

Inte ens KP tog upp denna fantasi.
Citera
2024-06-05, 09:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Scenariot med Engström i rollen som Mårtens Grandman är i all praktik så omöjligt att det helt kan lämnas därhän.
Inte ens TP förfäktar längre den iden.
Den är nämligen så komplett osannolik att den är direkt löjlig.
Jag vill på mycket goda grunder säga att den är helt omöjlig.

Hela idén med den här tråden är väl att några skribenter hittar på trollika hypoteser och låtsas tro på dessa. "SE sköt OP utan vapen". "SE kunde vara på två olika ställen damtidigt". "SE är Grandmannen". "SE är Tensonmannen". "SE är vallonmannen".

Sedan får vi balanserade skribenter bromsa vansinnet och påtala det orimliga.

Ingen här i tråden tror på riktigt att SE var inblandad i mordet utan det handlar mer om en slags princip att "man måste få misstänka SE".

Självklar kan inte SE vara Grandmannen. Det är att slå in öppna dörrar att påstå det här i tråden.
Citera
2024-06-05, 09:52
Medlem
Citat:

YN säger att väskan hon tycker sig ha sett påminner om en handledsväska,men hon ser ingen rem plus att hon tycker att väskan var stabil-hård i sin form.
Således så är det ingen handledsväska som hon beskriver.Denna har ju rem samt är icke hård i sin form.
Att Holmer sedan efter eget bevåg kallar det för handledsväska är ju bara ytterligare ett misstag i en lång rad signerade HH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in