2024-06-13, 16:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Riktiga journalister oavsett om de är anställda eller jobbar som frilans måste få betalt för att göra granskning och betalt medan de gör granskning .

Citat:
Titta man tex på F*a så har hon nästan 10 års material eller LejonM som visat ett stort antal pärmar gällande hennes ärenden , övriga föräldrar som syns i lvu kampanjen lär inte ha mindre material plus en massa inspelade samtal .
Jag kan inte uttala mig om hennes fall då jag inte läst allt material. Men det skulle vara intressant att läsa, för det skulle säkert gå att ge henne några rätt mot soc.

Citat:
En tidning eller annan media lär göra bedömning att det inte finns särskilt stort allmänintresse att göra ett reportage där det gjorts en så stor granskning och är då heller inte är intresserade att betala för arbete under ett antal månader .

När det gäller msm så har det gått för att företräda den lilla medborgaren till att ta statens parti. Det görs ju dokumentärer om LVU nu senast i uppdrag granskning. Men då attackeras föräldrarna och framförallt muslimska föräldrar istället för att granska vad det är socialtjänsten sysslar med om dagarna. Men det kanske kommer.

Magasinet filter har gjort fina dokumentärer på ämnet som finns på spotify bland annat.

https://magasinetfilter.se/tag/socialtjansten/

Det här var en bra förklaring till varför journalister drar sig för att granska socialtjänsten:

https://magasinetfilter.se/fredagsbrevet/omhandertagande-av-barn-det-vore-markligt-om-socialtjansten-var-ofelbar/
Senast redigerad av kurt-sune 2024-06-13 kl. 16:21.
2024-06-13, 16:27
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det finns alltid någonting som orsakar att en förälder hamnar på soc radar, men det betyder inte att det gått helt rätt till i alla fall. Även när det gäller FU. Utredningarna har brister oavsett vilken förälder det gäller och det viktigt att journalister får ta del av utredningsmaterial och journalanteckningar, så att allmänheten får kännedom hur utredningarna brister.

Journalisten bör ta upp oegentligheter som socialtjänsten sysslar med i sina utredningar även om de kan ha rätt på vissa punkter. Det finns fortfarande problem med att de helt enkelt inte talar sanning och ägnar sig åt irrelevant smutskastning och ren mobbning. Att bara läsa en utredning för en journalist räcker som sagt inte. De behöver få tillgång till allt material.

Vad man ska ha klart för sig att alla LVU inte är vare sig som FU eller Lilla Hjärtat. Det är ungefär folks bild nu dessvärre och den stämmer inte överens med verklighetens föräldrar som råkar illa ut.

Jag tycker man borde ge FU en chans att lägga allt material på bordet och jag kan nästan garantera att man kommer att hitta fula tricks även där om man går igenom deras material.

Det är mycket möjligt att det är helt korrekta LVU. Det kan jag inte uttala mig om. Däremot kan jag uttala mig om deras kritik mot socialtjänsten och i vissa frågar delar jag den helt.

Du är tröttsam.

Okej, jag förstår att du vill att man ska granska soc sätt att arbeta på och påvisa eventuella brister.
Men ditt mål verkar inte vara att återförena barn med förälder utan snarare verkar du ha fokus på att dom gjort misstag under utredningens gång även fast det inte skulle leda till ett annat beslut i längden.

Som sagt, FU kommer aldrig lämna ut all information som finns. Hade dom velat det hade det gjorts för länge sen.
Gullimax gjorde ett försök till att manipulera en journalist så som hon manipulerade folk runt sig. I slutänden fungerade det inte och det bet henne i röven.
Gulli är troligtvis den enda föräldern jag kan tycka skulle klara av att ha sitt barn. Problemet med henne är dock vad hon utsatt barnet för i sin maktkamp mot pappan. Samt all manipulation.

Fia och co är rädda att även dom kommer bli synade för sina lögner. Därför står dom istället och skriker och försöker övertala allmänheten att det dom gör är rätt och det dom säger stämmer. Så fort någon form av evidens begärs blir dom sura och avvisande och börjar kasta runt med sina skällsord så som sockärring osv. Dvs FU är inte här för att debattera, enbart för att föra en smutskastningskampanj mot soc för att dom blivit fråntagna sina barn och är förbannade.

Mahija är ett toppexempel. Hon har i flera års tid stått och ljugit om sonen. När han till slut dyker upp och säger att hon är sjuk i huvudet väljer hon trots det att fortsätta med sina lögner trots att hon blivit synad.
Dvs hennes enda mål är smutskastning.
Senast redigerad av Nariiouh 2024-06-13 kl. 16:33.
2024-06-13, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du är tröttsam.

Okej, jag förstår att du vill att man ska granska soc sätt att arbeta på och påvisa eventuella brister.
Men ditt mål verkar inte vara att återförena barn med förälder utan snarare verkar du ha fokus på att dom gjort misstag under utredningens gång även fast det inte skulle leda till ett annat beslut i längden.

Som sagt, FU kommer aldrig lämna ut all information som finns. Hade dom velat det hade det gjorts för länge sen.
Gullimax gjorde ett försök till att manipulera en journalist så som hon manipulerade folk runt sig. I slutänden fungerade det inte och det bet henne i röven.
Gulli är troligtvis den enda föräldern jag kan tycka skulle klara av att ha sitt barn. Problemet med henne är dock vad hon utsatt barnet för i sin maktkamp mot pappan. Samt all manipulation.

Fia och co är rädda att även dom kommer bli synade för sina lögner. Därför står dom istället och skriker och försöker övertala allmänheten att det dom gör är rätt och det dom säger stämmer. Så fort någon form av evidens begärs blir dom sura och avvisande och börjar kasta runt med sina skällsord så som sockärring osv. Dvs FU är inte här för att debattera, enbart för att föra en smutskastningskampanj mot soc för att dom blivit fråntagna sina barn och är förbannade.

Mahija är ett toppexempel. Hon har i flera års tid stått och ljugit om sonen. När han till slut dyker upp och säger att hon är sjuk i huvudet väljer hon trots det att fortsätta med sina lögner trots att hon blivit synad.
Mahija kommer ge sig först om hon får hälsoproblem och inte längre orkar stå utanför diverse ställen med sina skyltar , där behöver sonen göra polisanmälan som gör att hon måste sluta
2024-06-13, 16:55
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Mahija kommer ge sig först om hon får hälsoproblem och inte längre orkar stå utanför diverse ställen med sina skyltar , där behöver sonen göra polisanmälan som gör att hon måste sluta

Tyvärr. Null likaså.
2024-06-13, 17:02
Avslutad
Citat:
Jag sa precis att det inte var ett exakt citat.

Citera då valfria meningar/stycken där du menar att jag uttrycker:

1) Alla som kritiserar soc är "desinformatörer" och
2) Alla föräldrar som har barn omhändertagna är det något fel på och ska inte ha barn
2024-06-13, 17:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du är tröttsam.

Mitt mål är att få bort alla felaktiga och skadliga LVU genom att syna utredningarna i sömmarna. Det finns barn där ute som borde får komma hem till sina biologiska föräldrar där ute.

Det är win win för samhället och för barnen. LVU ska bara användas för extremfallen och inte som det används idag som ett maktmedel där det går att ljuga sig blå och få igenom tvångsomhändertaganden på falska grunder utan någon som helst juridisk risk i princip

Citat:
Det är möjligt, men det får stå för dem. jag pratar inte nödvändigtvis om FU. det är en förhållandevis liten del av den totala andelen LVU.

Citat:
Finns bättre exempel. Lyssna på magasinet filter och deras poddar så får du höra något intressant.

Citat:

Citat:
Jag förstår att hon är arg. Blir du utsatt på samma sätt och det hade rört dina barn hade du varit precis lika förbannad. Vad jag kan höra så är det inte bara "desinformation" hon sprider, utan faktiskt korrekt kritik mot soc till stor del.

Citat:
OCh hur kan du som utomstående veta det?
2024-06-13, 17:26
Medlem
Citat:
Tyvärr. Null likaså.
Null förstör sonens liv till den grad att han blivit sjukskriven för att galningar ringt till hans jobb hundratals gånger och stressen över att främlingar var som helst kan försöka kontakta honom och filma så att de kan få belöningen hon utfäst .
M förstör inte bara livet för sonen med familj utan även sin andre vuxne son och mannen hon är gift med , nästan 10 år av livet har gått till spillo för dem , sonen har åtminstonde kunnat leva ett normalt liv när de rest ut i världen eller åkt till andra städer runt om i Sverige men det är kostsamt
2024-06-13, 17:44
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Mitt mål är att få bort alla felaktiga och skadliga LVU genom att syna utredningarna i sömmarna. Det finns barn där ute som borde får komma hem till sina biologiska föräldrar där ute.

Det är win win för samhället och för barnen. LVU ska bara användas för extremfallen och inte som det används idag som ett maktmedel där det går att ljuga sig blå och få igenom tvångsomhändertaganden på falska grunder utan någon som helst juridisk risk i princip

Det första kan jag respektera och förstå. Det är helt okej enl mig att vilja få myndigheter granskade och förbättrade. Det andra stycket är rent nonsens då du inte har någon evidens för ditt påstående. Det finns inga incitament att rycka barn från föräldrar godtyckligt.

Citat:

Det är möjligt, men det får stå för dem. jag pratar inte nödvändigtvis om FU. det är en förhållandevis liten del av den totala andelen LVU.

Nä. Men denna tråd handlar om FU. Du är här och gång på gång försvarar mer eller mindre dessa föräldrar. Det du menar är misstag är inte applicerbart på dessa personer. Även om det finns 10 fel i utredningarna stämmer helhetsbedömningen och något annat utfall kommer det ändå inte bli.

Citat:

Finns bättre exempel. Lyssna på magasinet filter och deras poddar så får du höra något intressant.

Nej jag är inte här för att diskutera soc eller lvu. Jag följer landsförrädarna och smutskastarna.

Citat:

Jag förstår att hon är arg. Blir du utsatt på samma sätt och det hade rört dina barn hade du varit precis lika förbannad. Vad jag kan höra så är det inte bara "desinformation" hon sprider, utan faktiskt korrekt kritik mot soc till stor del.

Alla dessa föräldrar har gjort -något- fel rörande barnen. Som sagt, mycket möjligt att delar av utredningen eller processen skulle gjorts annorlunda. Men bedömningen i sin helhet är för -dessa- föräldrar korrekt.

Citat:

Och med denna mening bajsade du precis i brallan framför oss alla och hamnade tillbaks på cirkusen igen. Det som gick så bra för dig en liten stund där.

Hennes SON satt i en LIVE och pratade om hur hans MAMMA förstört hans liv och hur han mer eller mindre HATAR henne, och här sitter du nu och frågar mig hur jag som utomstående kan veta det..
Jag drar inte upp kaniner ur min hatt bara sådär.

Citat:
Null förstör sonens liv till den grad att han blivit sjukskriven för att galningar ringt till hans jobb hundratals gånger och stressen över att främlingar var som helst kan försöka kontakta honom och filma så att de kan få belöningen hon utfäst .
M förstör inte bara livet för sonen med familj utan även sin andre vuxne son och mannen hon är gift med , nästan 10 år av livet har gått till spillo för dem , sonen har åtminstonde kunnat leva ett normalt liv när de rest ut i världen eller åkt till andra städer runt om i Sverige men det är kostsamt

Jo. Det är kulturen i sandzak. Lite halft sharia och tron om att man äger sina barn. Gör dom något föräldrarna inte står för ska barnen göras till åtlöje för hela allmänheten att beskåda.

Kan dock tycka sonen gör lite smått fel som inte bara likt Admir ger sig ut i en live med Nina, visar sig i några minuter och sen drar..
tycker trots allt att Mahija syns mindre än förut, och definitivt har färre följare.
2024-06-13, 17:46
Medlem
Citat:

Alla vet detta om M , sonen har själv gått ut och berättat och fick stoppas från att säga allt han ville om sin mamma som han säger har förstört hans liv.
M har under de första åren kring 10-15 ggr saboterat låset till sonens lägenhet han bodde i genom att limma igen det så pass att låssmed fått öppna och byta lås .
M menar att hon tagit hand om sonen i 31 år tills han fick hjärtstopp , sonen har sedan kring 19-20 år haft flickvän den kvinna han är gift med sedan 7 år
2024-06-13, 17:53
Medlem
Citat:
Det första kan jag respektera och förstå. Det är helt okej enl mig att vilja få myndigheter granskade och förbättrade. Det andra stycket är rent nonsens då du inte har någon evidens för ditt påstående. Det finns inga incitament att rycka barn från föräldrar godtyckligt.

Nä. Men denna tråd handlar om FU. Du är här och gång på gång försvarar mer eller mindre dessa föräldrar. Det du menar är misstag är inte applicerbart på dessa personer. Även om det finns 10 fel i utredningarna stämmer helhetsbedömningen och något annat utfall kommer det ändå inte bli.

Nej jag är inte här för att diskutera soc eller lvu. Jag följer landsförrädarna och smutskastarna.

Alla dessa föräldrar har gjort -något- fel rörande barnen. Som sagt, mycket möjligt att delar av utredningen eller processen skulle gjorts annorlunda. Men bedömningen i sin helhet är för -dessa- föräldrar korrekt.

Och med denna mening bajsade du precis i brallan framför oss alla och hamnade tillbaks på cirkusen igen. Det som gick så bra för dig en liten stund där.

Hennes SON satt i en LIVE och pratade om hur hans MAMMA förstört hans liv och hur han mer eller mindre HATAR henne, och här sitter du nu och frågar mig hur jag som utomstående kan veta det..
Jag drar inte upp kaniner ur min hatt bara sådär.

Jo. Det är kulturen i sandzak. Lite halft sharia och tron om att man äger sina barn. Gör dom något föräldrarna inte står för ska barnen göras till åtlöje för hela allmänheten att beskåda.

Kan dock tycka sonen gör lite smått fel som inte bara likt Admir ger sig ut i en live med Nina, visar sig i några minuter och sen drar..
tycker trots allt att Mahija syns mindre än förut, och definitivt har färre följare.
Mahija har en gång av polis körts ut från stadskärnan i Borås och fått mobiler beslagtagna , vet inte om hon fått tillbaka mobilerna eller om de fortfarande gås igenom för att hitta om hon fått med patienter eller andra människor vid de byggnader hon brukar stå .
N*lls son klarar inte av att gå ut offentligt har han meddelat , han är ju ganska ung och kanske har hopp om att mamma ska sluta och att de någon gång kan ha relation på hans villkor
2024-06-13, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
Så sjukt hon tar upp barn i liven o suger i sig allt

Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Hon är sjuk i huvudet. Tur att hon ALDRIG mer kommer att få ha några barn. Men illa nog att hon ger sig på dem via live med sina psykoser.

Palms version av att ta barnperspektivet i beaktande.

Citat:
Mahija är ett toppexempel. Hon har i flera års tid stått och ljugit om sonen. När han till slut dyker upp och säger att hon är sjuk i huvudet väljer hon trots det att fortsätta med sina lögner trots att hon blivit synad. Dvs hennes enda mål är smutskastning.

Citat:

Sonen sa inte bara att hans mamma är störd och sjuk i huvudet, han önskade att hon skulle dö. Vad hände då? Han angreps av desinformatörerna som inte accepterar att han tar avstånd från sin uppenbart värdelösa störda mamma.

Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
haha, apropå heter det, ditt sänke.

Apropå sänke. Kan inte ni här ovan informera den vassa kniven här nedan att jurister, kriminologer och socionomer är de tre främsta akademiska kategorier som försörjer Polismyndigheten med civila utredare? Så kan tråden få implodera lite ytterligare.

Citat:
Men snälla nån, dessa domar är inte att jämföra med domar i exempelvis brottmål som är betydligt mer gedigna i sitt utförande. Soc jobbar inte som polisen. De jobbar efter att få igenom LVU på det mest effektiva sättet och då väljer de ut det värsta tänkbara scenariot och rövarhistorien (som kan vara en total bluff) och omvandlar det till "fakta" i sin utredning.
2024-06-13, 18:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Att LVU används som maktmedel är inte nonsens. Det är precis det som är problemet med att soc ska sitta på det vapnet. De har befogenhet att skriva precis vad de vill om föräldrar och ljuga utan att kunna fällas för det eller bli ifrågasatta av domstolen. Hade det varit ett brottmål så hade den som anklagar någon för ett brott blivit rejält ifrågasatt av domstolen. Men i LVU-mål är det precis tvärtom. Det är i princip omvänd bevisbörda som gäller, vilket innebär att det är klienten som måste dubbelkolla att alla påståenden som soc skrivit stämmer, vilket gör att bara kan sitta och ordbajsa, anklaga och luta sig tillbaka. Och därför vinner de nästan vartenda LVU-mål. Unte för att de har rätt, utan för att föräldrar aldrig har en rimlig chans att kunna försvara sig.

Problemet är inte att det inte finns några incitament att rycka barn från föräldrar godtyckligt. Problemet är att det inte finns några incitament för soc att skriva korrekta och sakliga utredningar. Ingen granskar denna myndighet och de kommer undan med i stort sett vad som helst. Ingen är ansvarig för vad de skriver och dokumenterar.

Citat:
Jag försvarar inte dessa föräldrar. jag försvarar deras rätt att klaga på socialtjänsten och menar att de kan ha rätt till viss del i sin kritik, även om det kanske inte är bra att skrika.

Citat:
Det är nog du som är smutskastaren här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in