2024-06-08, 12:52
Medlem
wwrs avatar
Peter vet hur man väljer partners. 🤣🤣🤣

Cinis stäms för bedrägeri.

Peter, EU och Cinis ... (Och Trudeau)

Citat:
Northvolt partners with Swedish cleantech startup to upcycle 200,000 tons of salt per year
18 October, 2021

Northvolt and Cinis Fertilizer announce the signing of an offtake agreement for sodium sulfate salt to be recovered from battery manufacturing processes and repurposed for commercial use.

https://northvolt.com/articles/cinis/

Citat:
Cinis Fertilizers VD anklagas för bedrägeri – stäms på 550 Mkr

https://www.affarsvarlden.se/artikel...ams-pa-550-mkr
Citera
2024-06-08, 12:54
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Peter vet hur man väljer partners. 🤣🤣🤣

Cinis stäms för bedrägeri.

Peter, EU och Cinis ... (Och Trudeau)

https://northvolt.com/articles/cinis/

https://www.affarsvarlden.se/artikel...ams-pa-550-mkr
Kaka söker maka....
Citera
2024-06-08, 13:30
Medlem
wwrs avatar
VD i Cinis köpte tydligen ut en partner för 140.000 kronor. Två år senare börsnoterades Cinis för 2 miljarder. (Kanske pga Northvolt-samarbete?) Det kan ha att göra med anklagelserna. Men det låter ju inte som ett bedrägeri, snarare att någon gjort en felbedömning. Det beror väl på hur affären gjordes. Anna Kinberg Batra har lämnat styrelsen. Hennes kille David har varit inblandad.

Vet inte om det blir något av det där, som kan smitta av sig på Northvolt. Får avvakta och se om det kommer något mer. Betalväggar. Kan vara click bait. Vi får se.
Senast redigerad av wwr 2024-06-08 kl. 14:11.
Citera
2024-06-08, 15:05
Medlem
Doctors avatar
Även Cinis påverkas av att Northvolts låga produktion. I kvartalsrapporten kan man läsa:

Citat:
Till följd av förseningar i produktionen hos vår samarbetspartner kommer vi i ett inledande skede behöva köpa in producerad natriumsulfat för att komplettera deras restströmmar och säkerställa våra produktionsvolymer. Det innebär temporärt en lägre andel restströmmar in i processen än planerat, men den huvudsakliga miljövinsten - en fossilfri produktionsprocess med väsentligt lägre energiförbrukning - kvarstår.
Citera
2024-06-12, 10:10
Medlem
https://www.di.se/nyheter/northvolts...i-min-karriar/

Halvsäljig artikel med mycket offerkofta och önskan om förståelse och support. DI ger och tar.

De ställer iaf "million dollar-frågan" som många efterfrågat i tråden:

Citat:
"Används Northvolt-batterier i bilar och lastbilar?
Citat:

😂
Citera
2024-06-12, 10:22
Medlem
"Från början var planen att nå full produktion i den första delen av Skellefteåfabriken under 2023. Northvolts grundare Peter Carlsson har tvingats revidera målet flera gånger. Det senaste officiella budet är att det ska ske under 2025, men enligt vad Di erfar är det högst osäkert om även prognosen infrias"

https://www.di.se/nyheter/northvolts...i-min-karriar/
Citera
2024-06-12, 11:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Används Northvolt-batterier i bilar och lastbilar?
Citat:
”De flesta är fortfarande i validationsfasen och finns i testbilar. Våra produkter finns på vägarna. Ni har antagligen mött någon lastbil som har vår produkt.”
Företaget har påstått att produktion startade januari 2022.

Detta är alltså ett rent blufföretag som nu medger att de inte gör några leveranser. Jag tror det var våren 2022 de levererade "till en hemlig biltillverkare".

Det finns alltså förmodligen inga batterier alls och definitivt inte i seritillverkade bilar.

Scania deltar i bluffen och bygger en stor monteringsanläggning som kan ta emot ett ton Northvolt-batterier var femte minut när det inte finns Northvolt-batterier. På pressvisningen går maskinerna tomma. Det var väl i höstas.
Senast redigerad av wwr 2024-06-12 kl. 11:29.
Citera
2024-06-12, 11:37
Medlem
wwrs avatar
Detta torde alltså vara rent ljug. Företaget är en bluff, precis som hela EU:s gröna omställning.

Citat:
Northvolt har fått ordning på produktionen - bekräftas av Scania - Di (Finwire)
2024-02-26 08:28
Batteribolaget Northvolt har efter årsskiftet fått ordning på sina produktionsproblem, vilket lett till att man kunnat sätta nya leveransrekord.

”... vi nu ökar produktionen vecka för vecka. Med den här trenden kommer vi att se en dramatisk produktionsökning det här året”, säger Fredrik Hedlund, fabrikschef i Skellefteå till Dagens industri.

Bolaget har också kommenterat produktionen till Bloomberg News.

Finanschefen Alexander Hartman uppger att bolaget nu levererar tiotusentals premiumceller till sina kunder varje vecka.

En av kunderna Scania, ... , bekräftar att leveranserna nu är betydligt högre. Till Di säger bolaget att Northvolt gått från att leverera cirka 1 000 battericeller per vecka förra året, till nu cirka 20 000 i veckan. Det motsvarar 20 lastbilar i veckan, att jämföra med Scanias produktionstakt på 190 lastbilar i veckan vid Södertälje-fabriken.

Nyhetsbyrån Finwire

https://www.placera.se/placera/teleg...scania-di.html
Senast redigerad av wwr 2024-06-12 kl. 11:51.
Citera
2024-06-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Företaget har påstått att produktion startade januari 2022.

Detta är alltså ett rent blufföretag som nu medger att de inte gör några leveranser. Jag tror det var våren 2022 de levererade "till en hemlig biltillverkare".

Det finns alltså förmodligen inga batterier alls och definitivt inte i seritillverkade bilar.

Scania deltar i bluffen och bygger en stor monteringsanläggning som kan ta emot ett ton Northvolt-batterier var femte minut när det inte finns Northvolt-batterier. På pressvisningen går maskinerna tomma. Det var väl i höstas.

For förbi sista punkten i logistikkedjan för två timmar sedan. Antar att det är den sista punkten i.o.m att det ser ut som tältlagerlokaler och att dessa är placerade där det är lämpligast för att transportera ut slutprodukten. Noterade att det fanns rejält med stora trälådor som jag inte kunnat iaktta för säg en månad sedan.

Jag bedömer att det fanns dubbelt så många lådor nu gentemot för två veckor sedan. Jag har dock inte sett några lådor bli borttransporterade än.
Med stor sannolikhet, min gissning, innehåller dessa trälådor battericeller.

Jag får väl ställa mig i skogsbrynet iklädd lång svart rock, slokhatt, mörka solglasögon, lösmustasch från Buttericks samt en reflexfri kikare för vidare informationsinhämtning. 😉

Lådorna var dessutom grupperade. Jag tolkar detta som att de skulle sändas till olika kunder men jag vet inte. Kan vara av brandsäkerhetsskäl också.
Citera
2024-06-12, 15:57
Medlem
Viss bäring mot diskussionsämnet. Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit om tullar gentemot kineserna. Givetvis måste EU ta hänsyn till sin egen bilindustri oavsett färg på politikerna. Inte kommer franska och tyska biltillverkare tillåta att kommunistkineser tar över bilmarknaden inom EU, glöm det.
Politiker, oavsett kulör, har nog fått stå där med mössan i handen och fått sig rejäla utskällningar, ev. mutor, av bilindustrins lobbygrupper för att se till att gatans parlament, läs pöbeln, inte får tillgång till vilka fordon som helst.

"2024-06-12 12:09
EU-kommissionen bekräftar nu att man överväger att införa tilläggstullar på importerade kinesiska elbilar med upp till 38 procent. Tullarna kan dock komma att undvikas eftersom man planerar att diskutera saken med Kina.

Tullarna börjar gälla från och med nästa månad. De är ett svar från EU på Kinas höga subventioner för egna elbilstillverkare. Dessa subventioner menar EU hotar den europeiska elbilsindustrin.

Kommissionen uppger att det skulle ge individuell tillämpning för BYD, som skulle beläggas med 17,4 procent, Geely med 20 procent och SAIC med 38,1 procent.
.
.
Även Tesla kan omfattas av tullarna, skriver kommissionen."

/Nyhetsbyrån Finwire
Citera
2024-06-12, 16:15
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
For förbi sista punkten i logistikkedjan för två timmar sedan. Antar att det är den sista punkten i.o.m att det ser ut som tältlagerlokaler och att dessa är placerade där det är lämpligast för att transportera ut slutprodukten. Noterade att det fanns rejält med stora trälådor som jag inte kunnat iaktta för säg en månad sedan.

Jag bedömer att det fanns dubbelt så många lådor nu gentemot för två veckor sedan. Jag har dock inte sett några lådor bli borttransporterade än.
Med stor sannolikhet, min gissning, innehåller dessa trälådor battericeller.

Jag får väl ställa mig i skogsbrynet iklädd lång svart rock, slokhatt, mörka solglasögon, lösmustasch från Buttericks samt en reflexfri kikare för vidare informationsinhämtning. 😉

Lådorna var dessutom grupperade. Jag tolkar detta som att de skulle sändas till olika kunder men jag vet inte. Kan vara av brandsäkerhetsskäl också.

Batterier transporteras inte i trälådor. Batterier klassas som farligt gods och går som ADR gods. Speciella transportlådor i plast som givetvis ska vara ettiketerade på alla sidor.
Citera
2024-06-12, 16:16
Medlem
Hor-Ullas avatar
Kasserar mängder med batterier och full produktion först nästa år:

https://carup.se/northvolts-mardrom-...-av-batterier/

Citat:
Northvolt har fått tung kritik för att de inte fått fart på produktionen i sin fabrik i Skellefteå. De tre första kvartalen förra året gjorde bolaget en förlust på 11 miljarder kronor och producerade bara 13 MWh batterier. Det räcker inte till mer än 162 elbilar och innebär att varje batteri gav en förlust på 31 miljoner kronor. *

Tur att pensionsfonderna står redo att skjuta till nya pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in