2024-06-12, 16:48
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Företaget har påstått att produktion startade januari 2022.

Detta är alltså ett rent blufföretag som nu medger att de inte gör några leveranser. Jag tror det var våren 2022 de levererade "till en hemlig biltillverkare".

Det finns alltså förmodligen inga batterier alls och definitivt inte i seritillverkade bilar.

Scania deltar i bluffen och bygger en stor monteringsanläggning som kan ta emot ett ton Northvolt-batterier var femte minut när det inte finns Northvolt-batterier. På pressvisningen går maskinerna tomma. Det var väl i höstas.

Jag är rätt säker på att de lovade en första leverans innan jul -21 och det klarades av men då pratar vi om celler som var mer eller mindre handgjorda och absolut inte körts i den helautomatiska produktionen.

Jag har själv sålt produkter till deras produktionsmaskiner (inte till batterierna) och med tanke på mängden så känns det som att det byggs nya liner och utvecklas hela tiden.

Tydligen finns också en hel avdelning med sydkoreaner som är anställda i Västerås som har kunskap om batteriproduktion från hemlandet så kanske kan de hjälpa igång företaget.

Ett annat problem som jag ser är att utvecklingen inom batterier går så pass fort så när de väl fått igång produktionen av en modell så har det hunnit komma tre nya modeller som är mycket bättre och då kräver andra typer av material, produktionsmaskiner osv.

Citat:
Detta torde alltså vara rent ljug. Företaget är en bluff, precis som hela EU:s gröna omställning.

https://www.placera.se/placera/teleg...scania-di.html

Scania och BMW lär inte höja Northvolt till skyarna och borde ha stoppat samarbetet för länge sen då det inte kommit ut mer än några stycken batterier och det ett antal år för sent.
Om man kan leverera 20 batterier i veckan och behovet är över 150 st så kommer man snabbt efter om jag räknar rätt😂😂

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kasserar mängder med batterier och full produktion först nästa år:

https://carup.se/northvolts-mardrom-...-av-batterier/

Tur att pensionsfonderna står redo att skjuta till nya pengar

Inte konstigt att elbilar blir dyra.
Citera
2024-06-12, 16:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är rätt säker på att de lovade en första leverans innan jul -21 och det klarades av men då pratar vi om celler som var mer eller mindre handgjorda och absolut inte körts i den helautomatiska produktionen.

Jag har själv sålt produkter till deras produktionsmaskiner (inte till batterierna) och med tanke på mängden så känns det som att det byggs nya liner och utvecklas hela tiden.

Tydligen finns också en hel avdelning med sydkoreaner som är anställda i Västerås som har kunskap om batteriproduktion från hemlandet så kanske kan de hjälpa igång företaget.

Ett annat problem som jag ser är att utvecklingen inom batterier går så pass fort så när de väl fått igång produktionen av en modell så har det hunnit komma tre nya modeller som är mycket bättre och då kräver andra typer av material, produktionsmaskiner osv.

Scania och BMW lär inte höja Northvolt till skyarna och borde ha stoppat samarbetet för länge sen då det inte kommit ut mer än några stycken batterier och det ett antal år för sent.
Om man kan leverera 20 batterier i veckan och behovet är över 150 st så kommer man snabbt efter om jag räknar rätt😂😂

Inte konstigt att elbilar blir dyra.
De säger ju själva nu att endast "testbatterier" existerar. Då anser jag att det är lögn att tala om produktion och leveranser som citatet gör.

Citat:
De flesta är fortfarande i validationsfasen och finns i testbilar.
Citera
2024-06-12, 16:55
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
De säger ju själva nu att endast "testbatterier" existerar. Då anser jag att det är lögn att tala om produktion och leveranser som citatet gör.

De har säkerligen viss produktion igång som då är automatiserad med viss handpåläggning och då de fortfarande handlar om ”förserie” eller ”valideringsbatterier” så skulle inte jag säga att man lyckats på något sätt.
Citera
2024-06-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Batterier transporteras inte i trälådor. Batterier klassas som farligt gods och går som ADR gods. Speciella transportlådor i plast som givetvis ska vara ettiketerade på alla sidor.

Tja, jag var hundra meter ifrån dessa lådor så de kan mycket väl varit av plast men träfärgade. Jag kan givetvis inte ens vara hundra procent säker på att innehållet var slutprodukten men i min värld torde placeringen stämma med logistikflödet.
Citera
2024-06-12, 18:19
Medlem
Elvis avatar
Att de fortfarande vill hålla produktionssiffrorna hemliga säger väl en del.

Undrar om en del anställda börjar dra öronen åt sig och lämnar? Känns som en tidsfråga innan bubblan spricker!
Citera
2024-06-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
"Från början var planen att nå full produktion i den första delen av Skellefteåfabriken under 2023. Northvolts grundare Peter Carlsson har tvingats revidera målet flera gånger. Det senaste officiella budet är att det ska ske under 2025, men enligt vad Di erfar är det högst osäkert om även prognosen infrias"

https://www.di.se/nyheter/northvolts...i-min-karriar/

Verkar som Northvolts PR-avdelning har kapat DI för att släppa testballonger.
Normalt har vi hört om deras årliga ettåriga försening i September, men nu har vi alltså fått en indikation redan i Juni.
Något som kanske främst fotbollslag brukar syssla med? Heja Northvolts FF!

Ska väl också nämnas att den ursprungliga planen snarare var 32GWh 2023.
https://www.eib.org/en/stories/north...um-ion-battery

Och narrativet kring Q4 är ju trevligt, men då var man ju i färd med att lägga om produktionen vilket förklarar de låga siffrorna - man antyder en tjugofaldig ökning medan den relevanta siffran snarare är 4x mot Q1-Q2 2023.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Ingen antydan att det skulle påverka komponenter. Oavsett så producerar ju enbart Wroclaw-fabriken årligen 100GWh battericeller i dagsläget, det täcker i runda slängar hela EUs nuvarande behov av elbilsbatterier.
Northvolt är inte oumbärligt oavsett vad Gröne Jesus och hans akoluter vill göra gällande.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2024-06-12 kl. 19:40.
Citera
2024-06-12, 19:24
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Detta är en luftpastej som snart imploderar.
Citera
2024-06-12, 19:54
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botkyrka-babe
Detta är en luftpastej som snart imploderar.
Hoppas det.
NV är det värsta som hänt kommunen sedan "flykting"krisen.
Citera
2024-06-13, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Ingen antydan att det skulle påverka komponenter. Oavsett så producerar ju enbart Wroclaw-fabriken årligen 100GWh battericeller i dagsläget, det täcker i runda slängar hela EUs nuvarande behov av elbilsbatterier.
Northvolt är inte oumbärligt oavsett vad Gröne Jesus och hans akoluter vill göra gällande.

Helt ok för dig med tillverkning av produkter i Polen men tillverkning av motsvarande produkter i Sverige är ett enda stort ajabaja?

Jag anar att du stod på första parkett och vinkade adjö när all svensk vitvarutillverkning försvann till Polen eller Ungern efter det att Sverige gick med i EU. Måste ha varit en sann högtidsstund för dig.

Jag får inte riktigt logiken att gå ihop på den fronten. 😁

För en månad sedan färdades jag, som miljontals andra svenskar årligen plägar göra, med bil sträckan Puttgarden-Suwalki och därefter norrut. Motorvägarna var underbart perfekta i Polen och stora vägbyggen pågick. Utefter vägen stod det kontinuerligt skyltar som förkunnade att det rörde sig om EU-projekt. Helt ok för dig med, förmodligen, miljardbelopp av svenska inbetalningar till EU som går till polska motorvägar?

Ajabaja om vi i Sverige ens skulle tänka i motsvarande banor. Bättre med polska motorvägar än svenska industrisatsningar?
Senast redigerad av Konrad 2024-06-13 kl. 05:40.
Citera
2024-06-13, 06:57
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Helt ok för dig med tillverkning av produkter i Polen men tillverkning av motsvarande produkter i Sverige är ett enda stort ajabaja?

Jag anar att du stod på första parkett och vinkade adjö när all svensk vitvarutillverkning försvann till Polen eller Ungern efter det att Sverige gick med i EU. Måste ha varit en sann högtidsstund för dig.

Jag får inte riktigt logiken att gå ihop på den fronten. 😁

För en månad sedan färdades jag, som miljontals andra svenskar årligen plägar göra, med bil sträckan Puttgarden-Suwalki och därefter norrut. Motorvägarna var underbart perfekta i Polen och stora vägbyggen pågick. Utefter vägen stod det kontinuerligt skyltar som förkunnade att det rörde sig om EU-projekt. Helt ok för dig med, förmodligen, miljardbelopp av svenska inbetalningar till EU som går till polska motorvägar?

Ajabaja om vi i Sverige ens skulle tänka i motsvarande banor. Bättre med polska motorvägar än svenska industrisatsningar?

Skillnaden är att LG Chem förmodligen har bra produkter och en tillverkning att prata om. Där är knappast Northvolt.
Citera
2024-06-13, 18:26
Medlem
Elvis avatar
Northvolts samarbetspartner PTL åker på säkerhetsgranskning vilket försenar projektet, i dagsläget oklart hur länge.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...erhetsgranskas

Det går bra nu å andra sidan gör det möjligtvis inte så mycket då produktionen verkar vara väldigt låg.
Citera
2024-06-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Northvolts samarbetspartner PTL åker på säkerhetsgranskning vilket försenar projektet, i dagsläget oklart hur länge.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...erhetsgranskas

Det går bra nu å andra sidan gör det möjligtvis inte så mycket då produktionen verkar vara väldigt låg.

Enligt ST.nu så tar första granskningen upp till 3 månader, med möjlighet att förlänga den ytterligare 3 månader. Dvs, inte färdig förrän i december, innan man kan sätta spaden i marken.
Sen har man ju heller inte fått miljötillståndet godkänt.

https://www.st.nu/artikel/beslutet-f...skning-av-ptl/
Senast redigerad av roddarn 2024-06-13 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in