2023-04-01, 20:47
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Northvolt-ägda lithium-metall batteritillverkaren Cuberg verkar ska bygga en fabrik i Kalifornien med kapactiet på 200 MW lithium-metall batterier per år, det ska dra in 100 miljoner dollar i försäljning per år från 2025 då fabriken ska börja producera.

Det skulle göra Northvolt och Cuberg till de första i världen som massproducerar lithium-metall batterier och de överlägset mest kraftfulla batterierna på marknaden då Cubergs batterier har över 400 Wh/Kg energidensitet. Dagens bästa lithium-jon batterier har ungefär 250-270 Wh/Kg energidensitet.

https://www.energy.ca.gov/filebrowser/download/5300

Solid state batterier verkar onekligen spännande. Men svåra att återvinna?

https://youtu.be/dyNNY5bKmQU
Citera
2023-04-01, 22:32
Medlem
Citat:
Northvolt-ägda lithium-metall batteritillverkaren Cuberg verkar ska bygga en fabrik i Kalifornien med kapactiet på 200 MW lithium-metall batterier per år, det ska dra in 100 miljoner dollar i försäljning per år från 2025 då fabriken ska börja producera.

Det skulle göra Northvolt och Cuberg till de första i världen som massproducerar lithium-metall batterier och de överlägset mest kraftfulla batterierna på marknaden då Cubergs batterier har över 400 Wh/Kg energidensitet. Dagens bästa lithium-jon batterier har ungefär 250-270 Wh/Kg energidensitet.

https://www.energy.ca.gov/filebrowser/download/5300

Hoppas detta inlägget förstås på rätt sätt och inte misstolkas (det handlar inte "On Topic"-direkt om Nortvolt heller) men tycker ändå att det kan vara bra med referenser som jämförelse för att förstå helheten.

Nåväl, jag gör ett försök !

Det är fantastiskt kul att läsa om hur batteriernas energidensitet ökar och de senaste 10 åren har det kickat igång på riktigt. Elon Musk och Tesla har verkligen satt elbilarna på kartan. Den här utvecklingen kommer garanterat att fortsätta (såklart) och jag tror att man snart kommer införa någon typ av Moores lag både för batteridensitet (och att priset på cellerna sjunker).

Läser jag runt på nätet 10 år tillbaka så handlade det om 85-100 Wh/Kg energidensitet, nu som Arbetarmakten skriver ligger de runt 250-270 Wh/Kg energidensitet. Utvecklingen stod först nästan stilla och de första elbilarna var inte "sexiga" någonstans. Annat är det nu när 0-100 på elbilar närmar sig whiplashskada, så visst fasen har Tesla ändrat om hur vi ser på elbilen. Nu är den snygg och snabbare än någon behöver. Till skillnad från de första trevande elbilsförsöken som kallades "propporvar" av biltidningarnas testare.
(https://www.warpnews.se/energi/nasta...mer-an-dagens/)

Det som står nedan får alltså inte misstolkas (bättre att skriva det en gång för mycket än en gång för lite).

Bensin och diesel har ett energivärde på 10000 Wh per liter. En liter diesel/bensin väger ca 750 gram så det blir ungefär 13300 Wh/Kg energidensitet. Bensin och diesel har vad man på fackspråk kallar för en hög energidensitet. Batterier har det (enligt mig) inte, men forskning och framsteg fortgår och jag skulle inte bli förvånad om man om 10 år från nu når "drömgränsen" (?) 500 Wh/Kg energidensitet och att man om 20 år sniffar på 1000 Wh/kg.

https://www.transportarbetaren.se/vi...giskt-vagskal/

För att (idag) rymma lika mycket energi som en liter bensin (och det väger alltså 750 gram) så måste man ha 50 kg batterier räknat på den högre av dagens "250-270" Wh/Kg energidensitet (alltså på 270).

Sedan måste i ärlighetens namn nämnas att en elbil inte har några energiförluster att tala om (nästan all energi blir framdrivningsenergi) till skillnad på fossilmotorer där även de mest effektiva förlorar runt hälften till värmeförluster.

Så om jag räknar om detta (och för enkelhetens skull ser elbilen som "100%-ig" och fossilmotorn som "50%-ig" så blir siffrorna markant bättre. Naturligtvis kan man inte helt räkna bort värmeförlusterna heller då det i vårt klimat inte är någon nackdel att få spillvärmen in i bilen och såklart vill inte elbilsägaren frysa heller... men men !

Räknar jag om förlusterna som ovan hamnar jag på 25 kg batterier för att motsvara 1 liter bensin.

Skulle det stämma som Arbetarmakten skriver, att man är på väg mot 400 Wh/Kg energidensitet så ändrar sig siffrorna än mer till elbilens fördel, för att inte tala om 1000 Wh/Kg energidensitet !!!

Idag väger ett 100 kWh batteri (med ram) från Tesla ca 550 kg, det tar bilen ca 50 mil om bilen drar 2 kWh/mil som man brukar räkna på som normalförbrukning (Nu bortser jag från att man inte kör batteriet tomt i verkligheten). Sedan kan det vara värt att nämna att Tesla uppger en förbrukning på "Tesla Model 3 Long Range har en elförbrukning på ca 1.3 kWh per mil", men att när tester utförs i verkliga livet så kommer de närmare 2 kWh/mil om föraren vill ha komfort med antingen AC på sommaren eller värme på vintern, 1,3 kWh är inte taget från luften ändå, det man "glömmer" att nämna är att det också kostar ca 0,7 kWh att få en dräglig komfort i bilen (sedan kör man inte batteriet tomt heller för att inte stressa det, likadant att man heller inte toppladdar det upp till 100% heller).

En modern bil som körs med samma körcykel och storlek som Tesla Model S klarar detta på 0,7 l/mil idag om det är en bensinbil och 0,5 l/mil om det är en diesel. Eftersom bränslet väger 750 gram/liter så behövs det alltså 18,75 kg bränsle för dieselbilen (och ca 26 kilo för bensinbilen).

Det är en viss skillnad på 550 kg batterier och 19-26 kg soppa !

Nu när vi fått fram allt i kilo så...
Uträkningen "550/18,75 = 29,33" jämför vi med mina 13300 Wh/Kg energidensitet och 270 Wh/Kg energidensitet = 13300/270 = 49,25 och från detta drar vi alltså av att fossilbilen inte har 100% verkningsgrad (Ja, jag vet att jag gjort det enkelt för mig) utan 50% så...29,33/49,25 = 0,59

Den moderna dieselbilen i min uträkning har alltså en sisådär 7500 Wh som slösas bort per kilo. Helt vansinnigt kan man tycka, men det får ändå jämföras med att vissa människor också anser det ganska konstigt att köra omkring med 550 kg batterier för att uppnå samma mängd energi som 19-26 kg fossilbränsle.

Slutsats nr 1 - Batteriforskningen fortgår med oförtruten kraft och den kommer inte att avstanna. När batteripaketet väger runt 250 kg (500 Wh/Kg energidensitet) så är det redan då game over för fossila bränslen (Och när batterierna når 1000 Wh/Kg energidensitet så väger ett batteripack 125 kg och då ska jag inte klaga på vikten).

Slutsats nr 2 - Med dagens batterier är vi inte riktigt än där vi ska vara, det ÄR väldigt många kg batterier som går åt för att få en elbil att klara sig 50 mil.

PS nr 1 - Jag hoppar helt över diskussionen om hur batterierna framställs, batteriindustrin från gruva till färdigt batteri må säkert ha brister som är värda att debattera, men fossilindustrin i allt från utvinning till transporter i kedjan är ingen felfri liten söt duvunge heller, De är (miljömässigt sett) som att välja mellan fan själv...eller hans moster !

PS nr 2 - Hoppas jag räknat rätt (har jag gjort fel får ni rätta till det i svaren nedan).

Detta blev ett längre inlägg i något som inte direkt kan kopplas till Northvolt, men indirekt är det spot on topic, då dessa frågorna MÅSTE få diskuteras och Northvolt är definitivt med i spelet om att batterierna idag inte är färdigutvecklade på långa vägar, detta är en bransch som antagligen måste lägga mer än någon annan tillverkning på forskning och utveckling annars står man där snabbt som fasen med maskiner som tillverkar "CD-skivor och kassettband" när alla andra gått över till USB och streamingtjänster".
Citera
2023-04-01, 23:56
Medlem
Får justera med de helt korrekta siffrorna :

Omräkning från liter till Wh sker enligt följande: 1 liter bensin = 9044 Wh, 1 liter diesel = 9963 Wh

100 kWh motsvarar alltså ca 11 liter bensin eller 10 liter diesel.

100 kWh kommer man 50 mil på om all energi går till framdrivning utan förluster.

10 liter diesel kommer man 20 mil på, räknat på 0,5l/mil, när 60% av energin slösas bort, och hade tagit mig 50 mil om alla wattimmar gått åt till framdrivningen (20/4x10).

"En bensinmotor har en verkningsgrad på cirka 30 procent och en dieselmotor levererar nästan 40 procent. Det betyder att också den råstarkaste dieselmotorn i teorin bara omvandlar knappa 40 procent av bränslet till rörelseenergi. Resten, drygt 60 procent blir till värme."

https://svenska.yle.fi/a/7-1349825

Tesla Model S har i originalutförande 100 kWh som enligt WLTP-körcykeln räcker till 65,2 mil per laddning.

https://teknikensvarld.expressen.se/...a-en-laddning/

En elbil förbrukar i genomsnitt 1,8-2 kWh per mil. En bensinbil i dag förbrukar ungefär 0,58 liter per mil och en dieselbil förbrukar i snitt 0,52 liter per mil.

https://www.okq8.se/medlem/artiklar/...adda-en-elbil/
Senast redigerad av Revolutions 2023-04-02 kl. 00:26.
Citera
2023-04-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Solid state batterier verkar onekligen spännande. Men svåra att återvinna?

https://youtu.be/dyNNY5bKmQU

Cubergs är inte solid state, de har istället en flytande elektrolyt precis som lithium-jon. Solid state utvecklades för de trodde att det inte gick ha flytande elektrolyt med lithium-metall batterier. Problemet är att dendriter formas väldigt snabbt genom lithium-metall som kortsluter batteriet och ger batterierna ett väldigt lågt antal laddningscykler innan batteriet tappar mycket i energidensitet.

Cuberg har dock lyckats komma upp i närmare 700 cykler innan deras lithium-metall batterier med flytande elektrolyt hamnar under 80% av deras initiala energidensitet. Cuberg är egentligen en utbrytning från ett forskningsprojekt på Stanford där VDn Richard Wang nu är även VD för Northvolt America och en annan forskare som nu är professor på Oxford.

Fördelen med lithium-metall som inte har solid state elektrolyt och istället en flytande elektrolyt precis som dagens lithium-jon är att produktionsprocessen blir väldigt liknande, du behöver inte utveckla en helt ny process för att tillverka dom som till exempel Quantumscape måste med sina lithium-metall solid state batterier...

Det lithium-metall gör är att man ersätter dagens grafit-anoder med ren lithium-metall, man maxar alltså hur mycket energi som kan lagras genom att göra batteriet utan anod egentligen.
Tesla till exempel har lagt mycket pengar på att göra torr anod som man inte behöver dra igenom ugnar och torka och istället bara pressa. Northvolt har istället hittat ett helt annat sätt att ta bort hela den processen och drastiskt öka energidensiteten samtidigt.

Lär dock ta ett tag innan man skalat upp värdekedjan för lithium-metall men borde inte vara alltför svårt. Och batterierna kommer ha mycket mer lithium än förut.
Citera
2023-04-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Detta blev ett längre inlägg i något som inte direkt kan kopplas till Northvolt, men indirekt är det spot on topic, då dessa frågorna MÅSTE få diskuteras och Northvolt är definitivt med i spelet om att batterierna idag inte är färdigutvecklade på långa vägar, detta är en bransch som antagligen måste lägga mer än någon annan tillverkning på forskning och utveckling annars står man där snabbt som fasen med maskiner som tillverkar "CD-skivor och kassettband" när alla andra gått över till USB och streamingtjänster".

Precis, det är nu framtiden byggs men det verkar en del människor inte förstå. Att ha det hittills enda västerländska batteriföretaget är svenskt kommer gynna vår ekonomi och välfärd enormt, det har redan stor effekt. Hela Volvos verksamhet i Sverige kommer stödja sig på Northvolt till exempel. Även Scanias verksamhet kommer stödja sig på Northvolt.
Det är det absolut viktigaste företaget för svensk framtid.
Citera
2023-04-02, 01:27
Medlem
Citat:
Precis, det är nu framtiden byggs men det verkar en del människor inte förstå. Att ha det hittills enda västerländska batteriföretaget är svenskt kommer gynna vår ekonomi och välfärd enormt, det har redan stor effekt. Hela Volvos verksamhet i Sverige kommer stödja sig på Northvolt till exempel. Även Scanias verksamhet kommer stödja sig på Northvolt.

Jag var lite rädd för att du skulle plocka godbitarna ur mitt inlägg, feltolka det och helt blunda för det faktum att jag också ville få fram att Northvolt (likt CD-tillverkarna gjorde när ny teknik kom) kan stå med sin nybyggda fabrik med nästan nya maskiner... och så helt plötsligt så rasslar det till och någon annan tillverkare kommer med ett batteri som har dubbel kapacitet (och således väger hälften) eller att priserna halveras med annan teknik men med samma energiinnehåll.

Att ha produktionskapacitet är inte detsamma som att satsa på forskning och utveckling (FoU).

Man kanske ska titta lite på hur medicinbolagen gör, det är inte produktionsanläggningarna man lägger pengarna på. De anläggningarna får förhållandevis lite av budgeten. De stora (rejält stora) utgifterna där går till FoU av den enkla anledningen att patenten varar i tio år (vissa max 20 år) sedan är det fritt fram för kopiorna som blir omöjliga att konkurrera med prismässigt (generiska läkemedel) och de tillverkas av de där företagen som INTE ligger i framkant. Är Northvolt det företaget som ligger i framkant eller är det killarna som tillverkar generikan ?

Hur mycket satsar Northvolt på FoU (procentuellt av årsomsättning) ?

Hur långt framme ligger "deras" teknologi jämfört med deras konkurrenter (3 år framför, 4 år bakom eller någonstans mittimellan ?)

Är Northvolt "med i matchen" utvecklingsmässigt eller ska jag se dem som tillverkare av förra generationens teknik ?
Deras framtid kommer att hänga på om de ligger i framkant med att ta fram de där batterierna med högre energiinnehåll till bättre pris. Det kostar enorma pengar att göra detta !

Du generaliserar så mycket hela tiden, du VILL så gärna att det ska bli bra att det är svårt att bemöta dig då det verkar vara mer känslomässigt än faktabaserat. I detta inlägg skulle jag vilja se hänvisningar till det du påstår (både det fetade och det understrukna). Du VILL såklart att det SKA BLI så, men har du täckning för mer än så ?

"Hela Volvos verksamhet i Sverige kommer stödja sig på Northvolt till exempel." är lika trovärdigt som en telefonförsäljares ord om du inte kan backa upp det !. Det du skriver är en dröm, en vision, en inte ens tidsangiven (nästan planekonomisk) förhoppning.

Speciellt "Det är det absolut viktigaste företaget för svensk framtid." är väldigt svårt att smälta med tanke på det du skrev om Nokia några inlägg tidigare i tråden.

Kan du inte själv "rampa upp" och bli lite mer faktabaserad än att bara skriva ur dig klyschor som saknar trovärdighet ?

Hela ditt inlägg ser ut som en reklambroschyr för en valfri produkt från TV-shop ! Det är extremt dåligt för din trovärdighet, speciellt som vi andra inget hellre vill än att få klara besked och se bilderna på batterierna som lämnar fabriken. Har du verkligen inget bättre att komma med än försäljartugget nedan ?

"Precis, det är nu framtiden byggs (Klyscha nummer 1) men det verkar en del människor inte förstå. Att ha det hittills enda västerländska batteriföretaget är svenskt kommer gynna vår ekonomi och välfärd enormt, ((Klyscha nummer 2) det har redan stor effekt. (Klyscha nummer 3) Hela Volvos verksamhet i Sverige kommer stödja sig på Northvolt till exempel (Klyscha nummer 4). Även Scanias verksamhet kommer stödja sig på Northvolt. (Klyscha nummer 5) Det är det absolut viktigaste företaget för svensk framtid. (Klyscha nummer 6)
Citera
2023-04-02, 01:32
Medlem
Citat:
Föreslår att du kommer ur haschdimman. Northvolt kommer gå i konkurs som alla norrländska förhoppnings företag.
Citera
2023-04-02, 05:21
Medlem
Citat:
Jag var lite rädd för att du skulle plocka godbitarna ur mitt inlägg, feltolka det och helt blunda för det faktum att jag också ville få fram att Northvolt (likt CD-tillverkarna gjorde när ny teknik kom) kan stå med sin nybyggda fabrik med nästan nya maskiner... och så helt plötsligt så rasslar det till och någon annan tillverkare kommer med ett batteri som har dubbel kapacitet (och således väger hälften) eller att priserna halveras med annan teknik men med samma energiinnehåll.

Att ha produktionskapacitet är inte detsamma som att satsa på forskning och utveckling (FoU).

Man kanske ska titta lite på hur medicinbolagen gör, det är inte produktionsanläggningarna man lägger pengarna på. De anläggningarna får förhållandevis lite av budgeten. De stora (rejält stora) utgifterna där går till FoU av den enkla anledningen att patenten varar i tio år (vissa max 20 år) sedan är det fritt fram för kopiorna som blir omöjliga att konkurrera med prismässigt (generiska läkemedel) och de tillverkas av de där företagen som INTE ligger i framkant. Är Northvolt det företaget som ligger i framkant eller är det killarna som tillverkar generikan ?

Hur långt framme ligger "deras" teknologi jämfört med deras konkurrenter (3 år framför, 4 år bakom eller någonstans mittimellan ?)

Är Northvolt "med i matchen" utvecklingsmässigt eller ska jag se dem som tillverkare av förra generationens teknik ?
Deras framtid kommer att hänga på om de ligger i framkant med att ta fram de där batterierna med högre energiinnehåll till bättre pris. Det kostar enorma pengar att göra detta !

Du generaliserar så mycket hela tiden, du VILL så gärna att det ska bli bra att det är svårt att bemöta dig då det verkar vara mer känslomässigt än faktabaserat. I detta inlägg skulle jag vilja se hänvisningar till det du påstår (både det fetade och det understrukna). Du VILL såklart att det SKA BLI så, men har du täckning för mer än så ?

Är väl snarare du som inte är insatt i batterivärlden. Vilken sorts revolutionerande teknik kan skala upp i snabb takt? Det är ej samma som läkemedelsbranschen. Allt handlar om produktionskapacitet inom batteribranschen, det är den bristande delen i hela branschen att det ej finns nog med produktionskapacitet och det kommer ta 15-20 år att skala upp den för att täcka behovet för världens transporter.

Ledtiderna på nya fabriker är enormt långa i sammanhanget om du ska utveckla ny teknik och nya produktionslinor och utrustning för dem. Det är bara kolla på Tesla som försöker skala upp produktionen av sin 4680-cell och det går väldigt trögt för dem även fast de verkar övergett torr katod och bara kör på torr anod för tillfället.

Northvolt Labs har över 1000 anställda nu och bygger ut kraftigt, de har nog snart lagt ner 10 miljarder på sin forskningsläggning i Västerås och även köpt Cuberg som verkar ha kring 150-200 anställda i Silicon Valley i nuläget. Det man kan säga är att Northvolt har västvärldens största samlade forskning inom batteriteknik, troligen överlägset just nu.

Citat:
"Hela Volvos verksamhet i Sverige kommer stödja sig på Northvolt till exempel." är lika trovärdigt som en telefonförsäljares ord om du inte kan backa upp det !. Det du skriver är en dröm, en vision, en inte ens tidsangiven (nästan planekonomisk) förhoppning.

Speciellt "Det är det absolut viktigaste företaget för svensk framtid." är väldigt svårt att smälta med tanke på det du skrev om Nokia några inlägg tidigare i tråden.

Kan du inte själv "rampa upp" och bli lite mer faktabaserad än att bara skriva ur dig klyschor som saknar trovärdighet ?

Hela ditt inlägg ser ut som en reklambroschyr för en valfri produkt från TV-shop ! Det är extremt dåligt för din trovärdighet, speciellt som vi andra inget hellre vill än att få klara besked och se bilderna på batterierna som lämnar fabriken. Har du verkligen inget bättre att komma med än försäljartugget nedan ?

"Precis, det är nu framtiden byggs (Klyscha nummer 1) men det verkar en del människor inte förstå. Att ha det hittills enda västerländska batteriföretaget är svenskt kommer gynna vår ekonomi och välfärd enormt, ((Klyscha nummer 2) det har redan stor effekt. (Klyscha nummer 3) Hela Volvos verksamhet i Sverige kommer stödja sig på Northvolt till exempel (Klyscha nummer 4). Även Scanias verksamhet kommer stödja sig på Northvolt. (Klyscha nummer 5) Det är det absolut viktigaste företaget för svensk framtid. (Klyscha nummer 6)

Northvolt och Volvo bygger en batterifabrik för 50 GWh i Göteborg och de ska även köpa 15 GWh från Skellefteåfabriken varje år. Alltså 65 GWh per år ska Northvolt producera åt Volvo vilket räcker till 1 miljon bilar per år, det är mer än vad Volvo producerar per år just nu då de ligger runt 700000 bilar per år. Northvolts fabriker kommer alltså förse Volvo med batterier som täcker mer än hela deras nuvarande flotta.

Så berätta gärna för mig hur Volvos framtid nu inte beror på Northvolts framtid? Snarare verkar det du som saknar trovärdighet och försöker på något sätt "sätta dit mig" när jag gång på gång visar att jag har mycket mer sakkunskaper om batteriproduktion, bilmarknaden och batteriteknik.

Sen att du inte verkar veta vad en klyscha är, det är en annan sak, men något du borde lära dig innan du skriver ordet 30 gånger.
Citera
2023-04-02, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskamotera
Föreslår att du kommer ur haschdimman. Northvolt kommer gå i konkurs som alla norrländska förhoppnings företag.

Yes det är vi norrlänningar med noll procent arbetslöshet som lever i haschdimman och inte sörlänningar som lever i massarbetslöshet utanför någon stad på vischan och röstar på SD och förnekar klimatförändringar som hobby och cuckar sedan för Timbro-styrda politiker som lägger ner deras industrier och gör dem till Foodora-bud eller pundare.

Vilka förhoppningsföretag här i Norrland har gått i konkurs? Ni inser att det inte finns någon arbetslöshet här? Alla får jobb direkt ur gymnasiet som betalar bra. Finns ingen gängkriminalitet. Ingen behöver jobba för callcenters eller Foodora. Gunilla von Platen klagade just på att hennes callcenter i Skellefteå var tvungen lägga ner i Skellefteå för de inte hittade några nya arbetare.

Vi har inte tid att knarka. Vi köper nya skotrar, nya bilar, nya hus, lågkonjunkturen märks inte ens.
Citera
2023-04-02, 09:28
Medlem
[quote=Arbetarmakten|84022825.............Sen att du inte verkar veta vad en klyscha är, det är en annan sak, men något du borde lära dig innan du skriver ordet 30 gånger.[/QUOTE]

Exakt VAD i det ordets innebörd måste jag lära mig ?

Synonymer till klyscha · äv. klyssja · klichéartat uttryck, kliché, tom fras, modeord, nött slagord, plattityd, floskel, schablon

Kliché eller klyscha är ett språkligt uttryck som används för att beskriva något som har använts så mycket att det slitits ut och endast används av slentrian eller vana, att ordens innebörd helt förlorat sitt värde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klich%C3%A9_(spr%C3%A5k)

Låt mig påpeka att det är DU som skriver :

Det är nu framtiden byggs (Detta är klyschornas klyscha)

Hela Volvos verksamhet i Sverige kommer stödja sig på Northvolt till exempel (Gäsp, jag behöver inte vänta länge för en upprepning av den här klyschan, två rader ner upprepas den igen och fyra rader ner byter Arbetarmakten ut ordet "Volvo" mot "Scania" och sedan rullar det på).

Att ha det hittills enda västerländska batteriföretaget är svenskt kommer gynna vår ekonomi och välfärd enormt
det har redan stor effekt. (Du nöter ut det till förbannelse, du har INGEN täckning alls för att det är Northvolt som
kommer att rädda våra klassiska gamla företag).

Hela Volvos verksamhet i Sverige kommer stödja sig på Northvolt till exempel (Du har upprepat detta igen och igen och igen, ska vi inte vara ärliga och konstatera att det inte bara är Volvo och Scania som darrande står och ser på när fullständigt fantastiska Northvolt kommer och räddar dem från undergång....i din egen hårt kontrollerade vision)

Scanias verksamhet kommer stödja sig på Northvolt. ("Har du hört den förut", ja !!!. Men då var adressaten 'Volvo")

Det är det absolut viktigaste företaget för svensk framtid. (Herregud, det här uttrycket ligger först i kön i floskelmaskinsprogrammeringskursen).

Du är en floskelmaskin, Klichéernas okrönte konung, slentrianuttryckens egen superhjälte och du BADAR i plattityder !

Ditt svar till mig på ett seriöst inlägg ser ut som ett autogenererat svar från en chatbot på comviqs kundtjänst, när jag nämner det fåniga i dina automatupprepade floskler så har DU mage att kritisera MIG för att jag inte vet vad en klyscha är !
Citera
2023-04-02, 09:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Mic drop........
Citera
2023-04-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Mic drop........

Ja, det frestar på att ge sig i strid med hardcore-rödingar som fick slagord med modersmjölken, de är liksom proffs på klyschor utan innehåll. Normala vänstern NÖJER sig med en klyscha !

Mest för att det är kul
Jag snurrar lite på min egen floskelgenerator :

Men det blir nog bra, snart har vi full kapacitet, vi är redan där, folk förstår inte storheten, alla som kommer med kritik är sörlänningar, vi har redan rampat upp, endast finjusteringar kvarstår !

Den här skiten får man serverad när det ENDA jag personligen vill är att SE RESULTATET och få en SIFFRA på hur många batterier som lämnar fabriken.

Min intention var inte en Mic drop, jag vill inte förnedra Arbetarmakten. Jag vill fortsätta vara med i diskussionen också, anser inte att detta var det ultimata dråpslaget mot honom heller.

Jag VILL BARA ATT HAN NYKTRAR TILL och inte bara fokuserar på fantasier !
Senast redigerad av Revolutions 2023-04-02 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in