2024-06-07, 14:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo att välja björn eliminerar faktiskt risken för att råka på en främmande man med ont i sinnet.

Statistiken säger att om du väljer björn så slipper du en främmande man med ont i sinnet.
Nöjd.
Och att välja man eliminerar faktiskt risken för att råka på en främmande björn som skadar (eller dödar) en.

Statistiken säger att om du väljer man så slipper du en främmande björn som skadar (eller dödar) en.
Nöjd.

Både det du skrev och det jag skrev här är korrekt. Så då återstår frågan: vilket är mest troligt? En farlig man, eller en farlig björn? Det kan bara besvaras med en statistisk analys.
Citera
2024-06-07, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kapten klänning är väl till åren kommen nu? Hab vill inte jag möta i skogen.
En spark på kuken och klänning är avbeväpnad. En påverkad afghan som kan gå hur långt som helst för att få fukta sitt ollon känns betydligt farligare.
Men jag förstår vad du försöker insinuera, men statistik ljuger inte och det är betydligt större chans att bli dicked down av en afghankille än en svensk vit gubbe. Ingen har förnekat att det finns rötägg i andra etniciteter.
Citera
2024-06-07, 15:01
Medlem
Citat:
Kapten klänning är väl till åren kommen nu? Hab vill inte jag möta i skogen.

Du tror inte att du kan springa ifrån en 80-åring?
Citera
2024-06-07, 15:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Och att välja man eliminerar faktiskt risken för att råka på en främmande björn som skadar (eller dödar) en.

Statistiken säger att om du väljer man så slipper du en främmande björn som skadar (eller dödar) en.
Nöjd.
Det gör man ändå, det är lättare att kontrollera situationen med björn.
Och under inga omständigheter har den ont i sinnet.

Citat:
Både det du skrev och det jag skrev här är korrekt. Så då återstår frågan: vilket är mest troligt? En farlig man, eller en farlig björn? Det kan bara besvaras med en statistisk analys.
En farlig man.
Vilket kan ses på antalet döda och lemlästade kvinnor.
Citera
2024-06-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
. Ingen har förnekat att det finns rötägg i andra etniciteter.
Det är väl lite av poängen för de som röstar på björnen. Att man aldrig vet vilken sorts man som kommer emot en.
Citera
2024-06-07, 15:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det gör man ändå, det är lättare att kontrollera situationen med björn.
Och under inga omständigheter har den ont i sinnet.
Frågan är inte vad en björn eller man "har [...] i sinnet," utan vad den gör.

Citat:
En farlig man.
Vilket kan ses på antalet döda och lemlästade kvinnor.
Du kom alltså fram till den slutsatsen med... en statistisk analys.

Oaktat om analysen är korrekt eller ej, så baserar du själv alltså ditt beslut på statistik.
Citera
2024-06-07, 15:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det är väl lite av poängen för de som röstar på björnen. Att man aldrig vet vilken sorts man som kommer emot en.
Till skillnad från björnar, där man alltid vet det?
Citera
2024-06-07, 15:25
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag vill ha sagt att i ett sånt här val så bör man basera det på en statistisk analys, om nu målet är riskminimering. Vad Micro vill ha sagt får förklara själv.

Det finns statistik som vi har läst om och sedan finns statistik som vi har i huvudet som inte direkt kan översättas till exakta nummer, mer en "känsla av världen" och dess okända variabler. Högra hjärnans känsla av världen snarare än vänstra hjärnhalvans exakta beräkningar.

Jag har exempelvis en känsla atr även jag föredrar att stötta på en grupp lejon i Kongo hellre än en negergäng i djungeln. Har dock ingen statistik på det.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-06-07 kl. 15:28.
Citera
2024-06-07, 15:30
Medlem
Citat:
Till skillnad från björnar, där man alltid vet det?
Ver ej. Jag har inte röstat. Spekulerar.
Citera
2024-06-07, 15:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det finns statistik som vi har läst om och sedan finns statistik som vi har i huvudet som inte direkt kan översättas till exakta nummer, mer en "känsla av världen" och dess okända variabler. Högra hjärnans känsla av världen snarare än vänstra hjärnhalvans exakta beräkningar.

Jag har exempelvis en känsla atr även jag föredrar att stötta på en grupp lejon i Kongo hellre än en negergäng i djungeln. Har dock ingen statistik på det.
Inget fel med att ha en "känsla av världen," men det är inte statistik.
Citera
2024-06-07, 15:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Inget fel med att ha en "känsla av världen," men det är inte statistik.

Darwinistiskt har vi behövt anpassa oss till faror innan vi kunde räkna med ens våra fingrar. Alla djur har en sådan känsla för fara eller rentav instinktiv svar på fara (möss i labb blir livrädda av kattlukt utan att ens ha stött på en katt i hela sitt liv). Utan denna känsla för faror skulle vi inte överleva. Ifall vi inte har klar och tydlig statistik bör vi faktiskt förlita på sådana känslor tycker jag.
Citera
2024-06-07, 15:39
Avslutad
Citat:
Och just därför är det en efterbliven diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in