Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag väljer bort dem som alternativ att möta i skogen. Vilket jag nu tjatat om hundra gånger minst.
Statistik kommer inte att säga ett skit om den jag möter. Det är värdelöst i det sammanhanget.
Jag tänker inte heller på statistik om jag skall gå hem ensam på tomma gator och möter något- jag gör en bedömning av vad jag ser och utgår i från det i mina val.
Precis som alla normala människor - och precis som alla som vet någonting om statistik gör.
Statistik kan man använda för att göra en bedömning om man skall gå ut i skogen eller inte, eller vilken skog man skall välja.
När man väl är där och möter något så fyller det ingen som helst funktion.
I den här frågan har man ju dock ingen möjlighet att göra en bedömning av vad man ser och utgå från det.
Man har att välja mellan en man och en björn. Man vet vad för man det är, sant. Och man vet heller inte vad för björn det är. Alltså är en statistisk analys det enda logiska här. De enda andra alternativen är att välja baserat på känslor, eller helt slumpmässigt.
Nu har jag ju förstått att du, och många andra kvinnor, väljer baserat på er känsla av otrygghet inför män. Inga problem! Men det betyder inte att det är det valet som minimerar risk.
Sen kan man ta det du skrev om att:
"Statistik kan man använda för att göra en bedömning om man skall gå ut i skogen eller inte, eller vilken skog man skall välja.
När man väl är där och möter något så fyller det ingen som helst funktion."
...och lika gärna skriva: "Statistik kan man använda för att göra en bedömning om man skall välja en man eller en björn.
När man väl är där och möter denne så fyller det ingen som helst funktion."
Det är lika korrekt.