2024-06-07, 14:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag provar att fråga en tredje gång: hur bedömer man då risken att möta en viss sorts person utan att använda sig av statistik?
Jag väljer bort dem som alternativ att möta i skogen. Vilket jag nu tjatat om hundra gånger minst.
Statistik kommer inte att säga ett skit om den jag möter. Det är värdelöst i det sammanhanget.

Jag tänker inte heller på statistik om jag skall gå hem ensam på tomma gator och möter något- jag gör en bedömning av vad jag ser och utgår i från det i mina val.
Precis som alla normala människor - och precis som alla som vet någonting om statistik gör.

Statistik kan man använda för att göra en bedömning om man skall gå ut i skogen eller inte, eller vilken skog man skall välja.
När man väl är där och möter något så fyller det ingen som helst funktion.
Citera
2024-06-07, 14:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det finns ett naturligt experiment om man tittar på sexarbetare. Det är väldigt vanligt att de bara accepterar västerländska män. Antingen så är det bara rasister som blir sexarbetare eller så är det det ökända kvinnliga dubbeltänket som visar sig igen. Antirasist och inkluderande i tal och skrift men i skarpt läge så tar överlevnadsinstinkten över och hon faller tillbaka på samma stereotyper som rasisten har.

https://rmx.news/article/roma-sex-worker-would-ban-arabs-from-brothels-because-they-are-aggressive-says-germans-are-her-best- customers/

https://www.reddit.com/r/AskFeminists/comments/u083pr/are_sex_workers_justified_in_excluding_certain/?rdt=60716
Eller så har de mycket mer pengar och går att ta bättre betalt ifrån.
Citera
2024-06-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Det går bra för Saudiarabien för att de har olja.

Kan hålla med om att det är viktigt inte ha för mycket muslimer i Sverige.

Sedan håller de nere kvinnor med skräck. Det är något kvinnor borde förstå och inte gynna invandring av män som vill tvinga dem till underkastelse. Ju snällare män desto mindre rädda är kvinnor och skulle männen vara tillräckligt snälla skulle kvinnorna föredra männen före björnen.

Men poängen är att det går bra för bl a Saudiarabien vilket direkt motbevisar din tes om att kvinnor måste bestämma annars går det dåligt.

Och ju snällare män desto större förakt från kvinnor. Svenska män är de mest snälla och jämställda i världen, men kvinnor, media, skolan, universitet, politik, hela etablissemanget pissar på svenska män dagligen.

Så gott som alla svenska män är snälla nog att inte vilja skada en kvinna de möter i skogen. Undantagen är YTTERST få.
Citera
2024-06-07, 14:41
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag provar att fråga en tredje gång: hur bedömer man då risken att möta en viss sorts person utan att använda sig av statistik?

1-2% av alla män är som sagt psykopater, det kan vara läskigt nog för en kvinna.
Citera
2024-06-07, 14:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag väljer bort dem som alternativ att möta i skogen. Vilket jag nu tjatat om hundra gånger minst.
Statistik kommer inte att säga ett skit om den jag möter. Det är värdelöst i det sammanhanget.

Jag tänker inte heller på statistik om jag skall gå hem ensam på tomma gator och möter något- jag gör en bedömning av vad jag ser och utgår i från det i mina val.
Precis som alla normala människor - och precis som alla som vet någonting om statistik gör.

Statistik kan man använda för att göra en bedömning om man skall gå ut i skogen eller inte, eller vilken skog man skall välja.
När man väl är där och möter något så fyller det ingen som helst funktion.
I den här frågan har man ju dock ingen möjlighet att göra en bedömning av vad man ser och utgå från det.

Man har att välja mellan en man och en björn. Man vet vad för man det är, sant. Och man vet heller inte vad för björn det är. Alltså är en statistisk analys det enda logiska här. De enda andra alternativen är att välja baserat på känslor, eller helt slumpmässigt.

Nu har jag ju förstått att du, och många andra kvinnor, väljer baserat på er känsla av otrygghet inför män. Inga problem! Men det betyder inte att det är det valet som minimerar risk.

Sen kan man ta det du skrev om att:
"Statistik kan man använda för att göra en bedömning om man skall gå ut i skogen eller inte, eller vilken skog man skall välja.
När man väl är där och möter något så fyller det ingen som helst funktion."

...och lika gärna skriva: "Statistik kan man använda för att göra en bedömning om man skall välja en man eller en björn.
När man väl är där och möter denne så fyller det ingen som helst funktion."

Det är lika korrekt.
Citera
2024-06-07, 14:43
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det finns ett naturligt experiment om man tittar på sexarbetare. Det är väldigt vanligt att de bara accepterar västerländska män. Antingen så är det bara rasister som blir sexarbetare eller så är det det ökända kvinnliga dubbeltänket som visar sig igen. Antirasist och inkluderande i tal och skrift men i skarpt läge så tar överlevnadsinstinkten över och hon faller tillbaka på samma stereotyper som rasisten har.

https://rmx.news/article/roma-sex-worker-would-ban-arabs-from-brothels-because-they-are-aggressive-says-germans-are-her-best- customers/

https://www.reddit.com/r/AskFeminists/comments/u083pr/are_sex_workers_justified_in_excluding_certain/?rdt=60716
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eller så har de mycket mer pengar och går att ta bättre betalt ifrån.
Titeln på första länken:
"Sex worker would ban Arabs from brothels because they are ‘aggressive,’ says Germans are her best customers"

Du kanske åtminstone borde klicka på länkarna innan du försöker avfärda dem, Micro?
Citera
2024-06-07, 14:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
1-2% av alla män är som sagt psykopater, det kan vara läskigt nog för en kvinna.
Där använder du dig av statistik (om än något begränsat).
Citera
2024-06-07, 14:49
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Där använder du dig av statistik (om än något begränsat).

Jo, jag kanske inte hänger med exakt vad ni båda vill ha sagt...
Citera
2024-06-07, 14:53
Avslutad
Nu är jag ingen kvinna men vilken typ av man som man hade mött hade ju självklart varit utav betydelse.
Möta en 80årig vit man hade nog ingen tyckt varit särskilt obehagligt, men Mohammed 37 år (23 på papper) från Afghanistan vill nog ingen kvinna möta på en enslig skogsväg.
Citera
2024-06-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Nu är jag ingen kvinna men vilken typ av man som man hade mött hade ju självklart varit utav betydelse.
Möta en 80årig vit man hade nog ingen tyckt varit särskilt obehagligt, men Mohammed 37 år (23 på papper) från Afghanistan vill nog ingen kvinna möta på en enslig skogsväg.
Kapten klänning är väl till åren kommen nu? Hab vill inte jag möta i skogen.
Citera
2024-06-07, 14:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
I den här frågan har man ju dock ingen möjlighet att göra en bedömning av vad man ser och utgå från det.

Man har att välja mellan en man och en björn. Man vet vad för man det är, sant. Och man vet heller inte vad för björn det är. Alltså är en statistisk analys det enda logiska här. De enda andra alternativen är att välja baserat på känslor, eller helt slumpmässigt.

Nu har jag ju förstått att du, och många andra kvinnor, väljer baserat på er känsla av otrygghet inför män. Inga problem! Men det betyder inte att det är det valet som minimerar risk.
Jo att välja björn eliminerar faktiskt risken för att råka på en främmande man med ont i sinnet.

Citat:
Sen kan man ta det du skrev om att:
"Statistik kan man använda för att göra en bedömning om man skall gå ut i skogen eller inte, eller vilken skog man skall välja.
När man väl är där och möter något så fyller det ingen som helst funktion."

...och lika gärna skriva: "Statistik kan man använda för att göra en bedömning om man skall välja en man eller en björn.
När man väl är där och möter denne så fyller det ingen som helst funktion."

Det är lika korrekt.
Statistiken säger att om du väljer björn så slipper du en främmande man med ont i sinnet.
Nöjd.
Citera
2024-06-07, 14:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, jag kanske inte hänger med exakt vad ni båda vill ha sagt...
Jag vill ha sagt att i ett sånt här val så bör man basera det på en statistisk analys, om nu målet är riskminimering. Vad Micro vill ha sagt får förklara själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in