2024-06-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var nog det dummaste jag hört på länge.
Normalt ser du både människor och djur på lite avstånd.
Vi har liksom inte Amazonas regnskogar här.
Lite avstånd ja men om det är granskog då ser du inte 200 meter det kan jag lova.Och tittar du åt alla håll samtidigt? eller mest rakt fram de kan komma från sidan eller tom bakom dig. Det kanske är mörkt ute hur långt ser du i skogen då?
Citera
2024-06-05, 16:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Välkommen till feministforumet! De förstår inte heller statistik eller per capita. Det är heller inte ett undantag vi pratar om utan det är en regel när det kommer till feminister. Jag har aldrig stött på en feminist som ens klarar av att förstå det femteklassare bör kunna inom matematik. Källkritik och förståelse för hur den vetenskapliga metoden fungerar saknas även det fullständigt. Det är ju förstås ett krav om man ska syssla med pseudovetenskap som genusvetenskap.

Man kan inte annat än skratta åt eländet. De pratar om sina "toxiska manliga normer" dag in och dag ut samtidigt som de inte ens vet vad ordet norm betyder. De försöker påstå att de flesta i samhället är helt okej med att en man våldtar en kvinna då "normen" i samhället uppenbarligen är att män anser sig ha rätt till kvinnors kroppar och samtidigt ska de hävda att de minsann inte drivs utav manshat. Jo, tjena...

Tyvärr är det inte reserverat till FB, utan dessa svagbegåvade dårar finns överallt i samhället idag och ideologin(snarare sinnessjukdomen) genomsyrar allt.
Jag är inte så bekant med feminismforumet här på Flashback. Efter min upplevelse i den här tråden tror jag ej heller att jag kommer bekanta mig med det så mycket mer, heh.

Det som framstår som underligast för mig är inte kunskapsbristen när det gäller svenska språket och statistik. Det underligaste i mina ögon är att somliga kvinnor hävdar stenhårt att frågan inte ska tolkas bildligt och att deras svar ska tolkas som en reflektion av kvinnors känslor och skräck angående män (vilket jag är helt med på), men att sen samma kvinnor spenderar större delen av sina inlägg i tråden att försöka försvara sina svar på frågan om den trots allt faktiskt tolkas rent bildligt - vafan?
Citera
2024-06-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej, att någonting förekommer betyder inte att det är en norm. En norm är en oskriven regel eller ett beteende som de flesta följer.

Normer är lite mer komplexa än så och kan också variera mellan olika grupper i samhället.
Citera
2024-06-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Normer är lite mer komplexa än så och kan också variera mellan olika grupper i samhället.

Normer är inte mer komplexa än så. Du förstår inte vad ordet norm betyder. Att det sedan har importerats in grupper av människor som har helt annorlunda normer gällande kvinnosyn än vad svenskar har är förstås sant, men du har ju inget emot det, utan tvärtom, du tycker det är bra att vi importerar sådana människor till vårt land och du vill importera ännu fler än vad vi redan gjort.
Citera
2024-06-05, 16:46
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Tydligast blir det väl med pedofiler, som närmast är så långt från samhällets normer som det bara går (trots Foucaults och tidiga queerteoretikers försök att normalisera det).

Ändå förekommer pedofili i alla samhällen som vi känner till. Du kan omöjligen påstå att barn blir våldtagna av män pga manliga normer. Pedofiler är de mest extrema normbrytarna som vi har i samhället.

Du kan omöjligen göra dig fri av pedofiler genom att ändra på samhällets normer.

Ipso facto: ifall du inte kan göra dig av med män som våldtar barn genom att ändra på samhällets normer finns det ingen anledning att tro att du kan göra dig av med män som våldtar kvinnor.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-06-05 kl. 16:58.
Citera
2024-06-05, 16:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Lite avstånd ja men om det är granskog då ser du inte 200 meter det kan jag lova.Och tittar du åt alla håll samtidigt? eller mest rakt fram de kan komma från sidan eller tom bakom dig. Det kanske är mörkt ute hur långt ser du i skogen då?
Det gäller ju för främmande män också så i din poäng är?
Citera
2024-06-05, 16:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej, att någonting förekommer betyder inte att det är en norm. En norm är en oskriven regel eller ett beteende som de flesta följer.
Nej, de flesta behöver inte följa en norm för att det skall vara norm, däremot är en norm något man måste förhålla sig till.
Citera
2024-06-05, 17:05
Medlem
Citat:
Nej, de flesta behöver inte följa en norm för att det skall vara norm, däremot är en norm något man måste förhålla sig till.

Ytterligare en dåre som inte vet vad ordet norm betyder.
Citera
2024-06-05, 17:17
Medlem
Det har skett fler mord utförda av kvinnor i Sverige än vad det har skett dödliga möten med en haj.
Betyder det att jag är säkrare om jag ligger på en luftmadrass och plaskar med en cirkulerande vithaj under mig, än om jag ligger på en luftmadrass i en pool och en medelålders kvinna simmar förbi?
Citera
2024-06-05, 17:23
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Normer är inte mer komplexa än så. Du förstår inte vad ordet norm betyder. Att det sedan har importerats in grupper av människor som har helt annorlunda normer gällande kvinnosyn än vad svenskar har är förstås sant, men du har ju inget emot det, utan tvärtom, du tycker det är bra att vi importerar sådana människor till vårt land och du vill importera ännu fler än vad vi redan gjort.

Det hela blir till något mycket pseudovetenskapligt av formen: Män har normer att deras maskulinitet eller vitalitet är förknippat med hur många kvinnor de har sex med, och detta leder till män som våldtar kvinnor.

Massa underliggande normer ska förklara varför män våldtar kvinnor, som typ; skratta åt sexistiska skämt, objektifierandet av kvinnor, att titta på porr, etc.

Det hela är mycket pseudovetenskapligt, och det kan hända att exempelvis porrtittande rentav går emot normen bland många extremt konservativa (eller extremfeministiska) familjer och deras söner eller familjefäder gör det ändå, med en del skam.

Som sagt så tittar pedofiler på barnporr och objektifierar barn utan att det på något sätt alls faller in i "samhällets normer", utan att de kommunicerar sina äckliga privata vanor med någon alls någonsin och utan att något i samhället pekat på honom att detta är sättet för honom att vara "en riktig man". Inte heller finns det kommersiella intressen som ska få honom att hålla på med sina pedofila inklinationer. Likaså objektifierar homosexuella man varandra minst lika mycket som heterosexuella män objektifierar kvinnor och tittar givetvis på en massa porr. Män har en infödd visuell sexualitet och det innebär att normen kommer vara att få utlopp för sin sexualitet genom att på ett eller annat sätt objektifiera.

Hela sociologin har fallit in i den klassiska fällan där hammaren bara kan se spikar överallt som bara den kan problemlösa.

Sociologin borde kunna formulera saker som är bortom dess räckvidd, liksom exempelvis psykologin kom till insikten att terapi inte kunde bota psykopater (utan tycks göra de värre).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-06-05 kl. 17:27.
Citera
2024-06-05, 17:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Beror väl på om man talar om en juridisk norm eller en "samhällelig/social" norm. I det här fallet är det ganska uppenbart att vi inte talar om den juridiska.

Inte för att det gör någon större skillnad. Både samhälleligt och juridiskt så finns det ingen norm som säger att män har rätt till kvinnors kropp. Snarare raka motsatsen, eftersom våldtäkt ses mycket allvarligt och negativt på av folk i allmänhet, och bestraffas hårt i lagen (minimistraffet för våldtäkt är tre år i fängelse, vilket är strängt med svenska mått mätt).

Sen kan det finnas små grupper som har andra normer, typ muslimer, outlaw bikers, o.s.v. Men dessa normer är skilda från samhället i stort. Att säga att det svenska samhället i allmänhet har en norm om att män har rätt till kvinnors kroppar är rent felaktigt.
Citera
2024-06-05, 17:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är du som inte vet vad norm betyder.
Norm kräver inte att en majoritet följer den.
Du får läsa på helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in