Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Trams, nu tänker du binärt, frågan står inte mellan "hemmakatt i 50 år" eller grovt kriminell.
Det finns allt flera unga män som är hemmakatter som simulerar maskulina behov genom spel och porr, och jag anser att det är största hotet mot män idag. Det är inte ens så binärt som det låter. Kastrerade hemmakatter som leker med ullgarn hela dagen som om de jagar möss, det är precis vad vi har att göra med.
Citat:
Fast det är du ju, du förde ett långt resonemang om att pojkar i 11 års åldern förmodligen är lika utsatta för risken att våldtas av nån pedofil som flickor i samma ålder. Men! den risken var tydligen värd att ta då det gällde din son men inte då det gällde din dotter.
Det är en ytterst liten risk trots att risken finns. Jag anser att det överväger andra risker som pojkar står inför i vår moderna teknologidrogande samtid.
Citat:
Försöker du hävda att kvinnor inte "tar några risker" då det kommer till sex? ett risktagande som alltså också skulle behöva "tränas".
Du resonerar hela tiden totalt blind på ena ögat.
Är det något av könen som verkligen ständigt tar risker då det kommer till sex och umgänge med det andra könet så är det ju kvinnor...men...de ska tydligen låsas in och inte tränas för dessa risktagningar...för låt mig gissa....vara incel för en kvinna är ju inget problem?
Kvinnor ska vara försiktiga när det kommer till sex med främmande män, helt klart ska de lära sig att omvandla "okända variabeln" främmande man till en känd variabel innan de går hem med honom eller bjuder honom hem. Alltså gå på flera dejter, ha inte sex när du har tagit droger och är full. Försiktighet är till kvinnans fördel.
Incelproblem har inte kvinnor (förutom äldre kvinnor, men det är inte av vikt för diskussionen).
Citat:
Mera trams. Jag ställde en fråga och vände i den frågan på ditt resonemang.
Är inte jag här som vill låsa in ett kön av helt sjuka skäl, utan du.
Att inte tillåta sin 11-åriga dotter eller ens son att tälta utanför din radar är inte att låsa in dem, det är bara att vara en försiktig förälder. Du är som sagt inte irriterad över att jag är en försiktig förälder med min dotter, bara att jag är mindre försiktig med min son. Det är att jag behandlar de, olika som är irriterande för din del.
Jag har lagt till att ifall jag skulle ha en son som visar psykopatiska drag så skulle jag försöka begränsa honom ännu mera, hålla honom ännu mer under min radar.
Men i vilket fall så var det du som kom med nonsens-förslag som "varför inte låsa in alla män så att kvinnor kan känna sig säkra".
Koordinationsproblem ifall det ens är önskvärd:
Ifall jag låser in min son så blir inte världen säkrare för tjejer, då precis alla måste låsa in sina söner i 50 år för att det ska ens ha en påverkan. Bra män kommer behöva våga ta risker för att skydda kvinnor från dåliga män. Exempelvis hur ska en pojke som inte fått gå ut våga vara polis som skyddar kvinnor från brutala kriminella män mitt i natten? Hur ska de vara medborgare som vågar visa civilkurage när de bara är hemma och typ spelar spel?
Kom ihåg stockholmfestivalen där massa afghanska män gick runt och tafsade på svenska 15-åriga tjejer? Det uppseendeväckande där var ju att inga svenska pojkar syndes så långt ögat kunde se. De var hemma och spelade spel.
Citat:
Finns väl massa mer farliga/ dåliga saker för en människa än att vara utan sexuell partner.
Bli slav, mördas, dödas i nån olycka, sjukdom etc etc.
Risken att bli slav och mördas är minimal, nästan intetsägande i dagens samhälle.
Att dödas i nån olycka är också minimal, väldigt få unga män dör innan de blir äldre pga olycka.
Sjukdomar får män som är hemmakatter i högre grad än de som har vitalitet, att inte röra på sig leder till sjukdomar, liksom psykisk ohälsa.
Ifall vi talar om en 25-30% av unga män idag som aldrig har sexuella partners så är detta främsta risken som de har att göra med, inte de 0.0002% av män som mördas varje år (och majoriteten av dessa är ändå andra kriminella).
Citat:
Inte? Vad tror du krävs för att våga gå hem med en man? våga föda barn, etc finns gott om tillfällen i just kvinnors liv som kräver mod och risktagning. Bara det att du verkar sakna inlevelseförmåga för att greppa den sidan av saken.
Det är inte en lika fundamental aspekt som definierar kvinnlighet som manlighet, men visst krävs det mod för att i synnerhet föda barn. På samma sätt så krävs det empati hos en man för att vara en bra vän och en bra familjefar, men det är inte en lika fundamental aspekt som definierar hans manlighet.
Män attraheras därmed ofta till kvinnors empatiska förmåga och kvinnor till mäns mod. Det är väldigt attraktiva egenskaper även för motstående könet av en anledning.
Citat:
Världen är generellt farligare för män om vi med farlighet alltså avser risken att gå under.
Jag vet att antifeminister ofta rabblar upp statistik av sådan slag, men jag tror inte att det är så enkelt. De män som mördar varandra i kriminella gäng är alla med på det. I tider av krig är det givetvis män som offras, men i tider av fred så bemöts inte män av samma fara. Ifall man är modig som Mikael var och stod upp mot en kriminell skitunge så kan man dö, men är världen verkligen lika farlig för vanliga män som för vanliga kvinnor?
Jag tycker inte det. Kvinnor är offer för sexuell våld som ofta har dödlig utfall helt utan att hon behöver vara med på det. Män kommer sällan att förföljas, misshandlas, våldtas och mördas utan att han aktivt söker konflikter (och det kan som sagt vara bra att han gör det). Våldsamma män ser andra män som en onödig fara, till och med tjuvar söker svagaste personer att stjäla från (ofta äldre kvinnor). Därmed att en kvinna har mycket mindre risk att våldtas ifall hon är tillsammans med en man när hon vandrar längs farliga stadsdelar. En beväpnad våldtäktsman söker efter ett svagt byte som innebär minsta tänkbara risk för honom själv.
Citat:
Logik är att dra korrekt slutsats av div. kända faktorer. Är inte faktorerna kända för människan i fråga så kan du inte klaga på hennes logik om hon väljer fel.
En räv eller en katt väntar och inväntar att göra faktorerna kända innan de kan känna sig trygga med att utforska nya territoriet. Ifall du som svensk kvinna går och festar med asylafghaner i en asyl (för att driva logiska felet till absurdum som hänt i verkligheten) så gör du ett fundamentalt logiskt fel. Det är nästan så korkad att jag inte vet vart jag ska börja, men det moraliska ansvaret ligger fortfarande på förövarna.
Det är samma sak med till och med barn; jag ska säga åt mina barn när de växer något att de är korkade ifall de sätter sig i en främmande mans bil som erbjuder de godis. Det finns barn som är smarta nog att se att något är fel, det finns barn som är omogna och inte kan göra korrekt riskbedömning i situationen. Skulle du säga åt dina barn att ta emot godis från främmande mannen i bilen för att det enbart är mannens fel ifall något händer så gör du ett logiskt fel som gränsar till moralisk fel då du dessutom riskerar dina oskyldiga barn pga din ideologisk trams.
Vi brukade ha elementen av fara i våra gamla berättelser i Europa. Från Hans och Greta till Pinochio så drivs frågan till sin spets. Så när Pinochio övertygas av en sliskig försäljare att åka till pleasure island så gör han helt klart en logisk fel trots att han på pappret har att göra med okända variabler. Att han sedan blir slav (eller något värre utanför barnberättelsers metaforer) är konsekvens av att han inte kan göra en korrekt bedömning av situationen.
Var smart som en räv eller så råkar du illa ut.
Citat:
Nej kriminella av olika slag är ensamt ansvariga för sina handlingar. Begår någon en våldtäkt, en stöld, eller mord etc... så kan personen i fråga inte skylla på offret och det ska heller inte samhället göra.
Det där är offermentalitet som skapar fler offer snarare än färre. Offret har alltid rätt och behöver aldrig korrigera sig för att inte göra sig till offer igen. Underbart.
Citat:
japp jag anser att pojkar och flickor ska fostras till att förstå att de har samma värde, samma ansvar och samma krav om att respektera andra och samma behov av saker som mod, självständighet, självkänsla etc.
men det tycker inte du, du tycker man ska satsa på pojkarna och låsa in flickorna, så pojkar får fritt spelrum.
Vi vet vad vi båda tycker; du tycker att allt ska vara precis lika oavsett väsentligt skilda öden som tjejer och pojkar går till mötes. Jag tycker att du ska förberedda de två könen för de olika förutsättningarna som de har i livet (och ibland även individuellt diskriminera, som i fallet med psykopatsonen).
En till sak: en pojke riskerar idag mer än någonsin att exempelvis behöva kriga för att försvara landet. Han ska vara väl förberedd för att han kommer stå i frontlinjen mot fienden i alla lägen. Vi vet att 90% av soldater och poliser som skyddar oss mot de "dåliga männen" just kommer att vara män, så vi har en skyldighet att förberedda våra pojkar att kunna ta de nödvändiga riskerna.