2024-06-02, 20:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://proletaren.se/artikel/kallade-underskoterska-parasit-lever-sjalv-pa-bidrag-fran-riksdagen

En äldre artikel från 2019 om parasiten Axen. Han klagar över brottslighet när han själv flera gånger brutit mot lagen. Kollar man på hans sociala medier klagar han och gapar på det mesta, när han själv är delaktig i att förstöra tusentals liv och varit med ganska stora skandaler här i Sverige. Om någon ska klaga över samhällsproblem är han väl den sista som ska öppna käften. Läskigt att han suttit i riksdagen och i regeringen och fått ta del av känsliga uppgifter om rikets säkerhet. Det är strikta bakgrundskontroller inför en simpel anställning på exempelvis ett lager, men till riksdagen verkar det vara fritt fram. Kanske borde satsa på att bli politiker
Du kan bli invald i riksdagen oavsett, men du måste ändå klara vissa säkerhetskontroller för att få tillgång till känsligare material.
Citera
2024-06-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du kan bli invald i riksdagen oavsett, men du måste ändå klara vissa säkerhetskontroller för att få tillgång till känsligare material.

Så är det säkert, med alla clowner som sitter vid makten kan man undra hur noga de är med sina kontroller. Både SD:s Jimmie Åkesson och V:s Jonas Sjöstedt hade kontakt med extremistiska grupper har det framkommit. Den ena med nazister och den andra med kommunister. Klura själv ut vem av de som är nazist och vem som är kommunist.
Citera
2024-06-04, 11:11
Medlem
Ratsit ser jag har fixat bankid så man kan dölja sig från det öppna söket. Innan fick man skicka in en bild på id-handlingar och skicka in med brev med en ansökan att döljas. Mina uppgifter blev synliga igen efter att ha varit dolda ett par år, så jag dolde med bankid vilket döljs i 12 månader, sen får man köra samma process med bankid igen.

Jag vet att detta inte är en lösning på våra bekymmer, dock skapar det en liten tröskel genom att den som vill se dina uppgifter därifrån behöver aktivt logga in för att ta del av dem.

Ser även att det inte går att ta del av fullständiga fordonsuppgifter som tidigare på ratsit. Innan kunde man komma vidare till biluppgifter.se som visar en del uppgifter om ens fordon. Nu står det bara vilken fordon du äger och årtal.

Snart försvinner alla dessa sidor, Bara att hålla i lite till!
Citera
2024-06-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FantomenOchGuran
En kompis har gjort det, tar 3 mån innan det börjat utredas och sen tar det 6 mån att utreda så kan återkoppla i vinter hur det har gått.

Är det specifika omständighet som gör att man kan höra av sig till IMY eller är det bara allmänt att man förekommer hos företagen som tillhandahåller domar?
Citera
2024-06-04, 14:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju
Är det specifika omständighet som gör att man kan höra av sig till IMY eller är det bara allmänt att man förekommer hos företagen som tillhandahåller domar?
Det behövs inga speciella omständigheter. Vem som helst har rätt att göra en anmäla till IMY.
Citera
2024-06-04, 16:18
Medlem
Citat:
Det behövs inga speciella omständigheter. Vem som helst har rätt att göra en anmäla till IMY.

Man bör väl rimligen ha något att anmäla, tex att man bett siten ta bort ens uppgifter men att de inte agerat?
Citera
2024-06-04, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Kostar en del om man nu skulle förlora så folk vågar kanske inte riskera det, men jag tycker det verkar vara rätt bombsäker att dessa sidor kommer förlora när det handlar om GDPR.
Nästan så jag själv stämmer då jag har en fortkörning som syns.

Det är därför du väcker en skadeståndstalen i ett s.k. småmål, eller som det idag kallas "förenklat tvistemål". Då kan du bara förlora en timme rättegångskostnader och mindre ansökningsavgift.
Citera
2024-06-04, 16:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Man bör väl rimligen ha något att anmäla, tex att man bett siten ta bort ens uppgifter men att de inte agerat?
Självklart måste det finnas något att anmäla.
Citera
2024-06-04, 16:59
Medlem
Citat:

Får ta och göra en liten anmälan då. Har tänkt det länge men antagit att det kommer vara lönlöst iom utgivningsbeviset. Hittade tråden häromdagen, känns ju glatt att det kan bli ett slut på detta eventuellt så man kanske kan skaffa sig ett arbete.
Citera
2024-06-04, 19:07
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju
Får ta och göra en liten anmälan då. Har tänkt det länge men antagit att det kommer vara lönlöst iom utgivningsbeviset. Hittade tråden häromdagen, känns ju glatt att det kan bli ett slut på detta eventuellt så man kanske kan skaffa sig ett arbete.
När jag försökte så fick jag bara svar att man inte kommer ta bort något för dom har utgivarbevis. Och då hänvisade jag även till pågående tvistemål.
Så är nog bara att invänta EU tror jag.
Citera
2024-06-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
När jag försökte så fick jag bara svar att man inte kommer ta bort något för dom har utgivarbevis. Och då hänvisade jag även till pågående tvistemål.
Så är nog bara att invänta EU tror jag.

Saker och ting förändras. Rekommenderar dig att läsa igenom tråden så kan du läsa om hur IMY nu kommer att agera.
Citera
2024-06-05, 16:25
Medlem
Ytterligare en sida att begära borttagning från är naturligtvis Juno.

De är trevliga och proffessionella på juno. Jag yrkade först via mail en begäran på tillgång och en begäran om borttagning. De var tillmötesgående. Sen yrkade jag på att få reda på under vilken period uppgifterna hade behandlats, de svarade ärligt.

Här inser jag att de i princip erkänner brott. Och ni i tråden får gärna rätta mig om jag har fel. Men ett företag som behandlar ens personuppgifter måste informera den behandlade. Detta har inte Juno gjort.

Jag funderar på att stämma dem. Nu är de trevliga, och kanske inser sitt misstag men huvuden skall faktiskt rulla i denna vaka. På tog för många av oss har blivit uthängda av privata aktörer med profitändamål.

Kan någon kunnig ge sin åsikt? Om ett företag inte underrättat om personuppgiftsbehandling. Visst sjutton är detta ett övertramp.
Senast redigerad av faqstru 2024-06-05 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in