2024-06-05, 16:44
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Ytterligare en sida att begära borttagning från är naturligtvis Juno.

De är trevliga och proffessionella på juno. Jag yrkade först via mail en begäran på tillgång och en begäran om borttagning. De var tillmötesgående. Sen yrkade jag på att få reda på under vilken period uppgifterna hade behandlats, de svarade ärligt.

Här inser jag att de i princip erkänner brott. Och ni i tråden får gärna rätta mig om jag har fel. Men ett företag som behandlar ens personuppgifter måste informera den behandlade. Detta har inte Juno gjort.

Jag funderar på att stämma dem. Nu är de trevliga, och kanske inser sitt misstag men huvuden skall faktiskt rulla i denna vaka. På tog för många av oss har blivit uthängda av privata aktörer med profitändamål.

Kan någon kunnig ge sin åsikt? Om ett företag inte underrättat om personuppgiftsbehandling. Visst sjutton är detta ett övertramp.
Det skyddas säkert för dom har utgivarbevis och inte begick brottet med uppsåt.
Citera
2024-06-05, 18:05
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Men ett företag som behandlar ens personuppgifter måste informera den behandlade. Detta har inte Juno gjort.

Så du går omkring och tror att t ex Aftonbladet måste informera berörda personer att artiklar skrivs och research görs, om dem? Knappast du.
Citera
2024-06-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Så du går omkring och tror att t ex Aftonbladet måste informera berörda personer att artiklar skrivs och research görs, om dem? Knappast du.

Personer som har journalistiskt intresse är inte skyddade. Om mig är allmänintresset obefintligt.
Citera
2024-06-05, 20:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Citat:
Personer som har journalistiskt intresse är inte skyddade. Om mig är allmänintresset obefintligt.
Medlemsstaterna ska fastställa undantag när det gäller bl.a. journalistisk verksamhet, se art. 85. Journalistisk verksamhet bör alltså inte jämföras med en kommersiell databas med personuppgifter som säljs (även om Sverige försökt göra det genom utgivningsbevisen).
Citera
2024-06-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Medlemsstaterna ska fastställa undantag när det gäller bl.a. journalistisk verksamhet, se art. 85. Journalistisk verksamhet bör alltså inte jämföras med en kommersiell databas med personuppgifter som säljs (även om Sverige försökt göra det genom utgivningsbevisen).

Precis det jag tänker. Juno är inte bättre än nån annan av de privata belastningsregister som finns (förutom att de är trevliga att ha och göra med per mail då såklart).

De hanterar känsliga personuppgifter en masse, som i detta fall fällande domar i brottmål. De underrättar inte de personer vars uppgifter behandlas. De har per mail erkänt perioden under vilken (mina) personuppgifter har behandlats och de har aldrig frågat mig om samtycke.

Detta borde vara brottsligt enligt svensk grundlag från 2018.
Citera
2024-06-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Det skyddas säkert för dom har utgivarbevis och inte begick brottet med uppsåt.

Hur kan man publicera uppgifter om någon utan uppsåt?
Citera
2024-06-05, 22:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Precis det jag tänker. Juno är inte bättre än nån annan av de privata belastningsregister som finns (förutom att de är trevliga att ha och göra med per mail då såklart).

De hanterar känsliga personuppgifter en masse, som i detta fall fällande domar i brottmål. De underrättar inte de personer vars uppgifter behandlas. De har per mail erkänt perioden under vilken (mina) personuppgifter har behandlats och de har aldrig frågat mig om samtycke.

Detta borde vara brottsligt enligt svensk grundlag från 2018.
Att bryta mot GDPR är inte brottsligt i sig - man kan åka på reprimander eller administrativa sanktionsavgifter, men inga straffrättsliga påföljder.

Man skulle kanske kunna angripa publiceringarna som förtal, men jag att chansen att lyckas är ganska liten med tanke på omständigheterna.
Citera
2024-06-06, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Att bryta mot GDPR är inte brottsligt i sig - man kan åka på reprimander eller administrativa sanktionsavgifter, men inga straffrättsliga påföljder.

Man skulle kanske kunna angripa publiceringarna som förtal, men jag att chansen att lyckas är ganska liten med tanke på omständigheterna.

Dessutom krävs inget uppsåt, en överträdelse är ett ”brott” mot GDPR.
Citera
2024-06-09, 06:45
Medlem
Har någon provat ta bort sig från upplysning.se? Dom har en kontaktruta men oklart om något går iväg när man trycka på Skicka. Man får ingen bekräftelse.

Jag har kontaktat IMY.se och gjort en "anmälan" på uppslysning.se och birthday.se. Hoppas Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) tar tag i sidorna och drar dom inför domstol.
Citera
2024-06-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 993GTS
Har någon provat ta bort sig från upplysning.se? Dom har en kontaktruta men oklart om något går iväg när man trycka på Skicka. Man får ingen bekräftelse.

Jag har kontaktat IMY.se och gjort en "anmälan" på uppslysning.se och birthday.se. Hoppas Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) tar tag i sidorna och drar dom inför domstol.

Upplysning.se tar inte bort uppgifter helt. Dock tar de bort från det öppna söket, vilket innebär att man måste logga in för att ta del av dina uppgifter.
Det var ett tag sedan jag tog bort mig från öppna söket därifrån. De bör svara och ta bort dina uppgifter då de själva uppger att de tar bort uppgifter vid begäran.
Citera
2024-06-09, 10:49
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpRmJe/anders-hem-attackerades-fyra-ganger-bodde-granne-med-gangman

Självklart drabbas folk runtomkring målet som attackeras av kriminella. Det pratas mycket om att göra det svårare för kriminella, då är det dags att försvåra att ta reda på andras privata och känsliga uppgifter. Finns inga adresser att få tag på så minskar attentat mot bostäder. Då hade Anders kunnat bo kvar i sin lägenhet som han så gillar i Farsta i Stockholm, Dessutom hade många som blivit mördade i sitt hem helt oskyldigt kunnat leva idag, bla 25 åriga nyexaminerade grundläraren Soha i Uppsala som låg och sov på soffan när deras hem sprängdes pga en attentat mot grannen som tydligen hade kopplingar till gängkriminella.

Idag är det sista dagen att lämna sin röst till Eu-valet. Rösta om du inte redan röstat!
De enda som kan få ut oss från denna situation är EU. EU är starkt emot sådana databaser och har flera gånger kritiserat och varnat Sverige. Du kan tänka dig debatten och diskussionerna när EU sätter ner foten och förbjuder sådana verksamheter, då kan det vara bra att ha ett parti som är Eu-vänlig och inte kan tänka sig en "Swexit" eller att försöka påverka EU:s inblandning på svenska lagar.
Citera
2024-06-09, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpRmJe/anders-hem-attackerades-fyra-ganger-bodde-granne-med-gangman

Självklart drabbas folk runtomkring målet som attackeras av kriminella. Det pratas mycket om att göra det svårare för kriminella, då är det dags att försvåra att ta reda på andras privata och känsliga uppgifter. Finns inga adresser att få tag på så minskar attentat mot bostäder. Då hade Anders kunnat bo kvar i sin lägenhet som han så gillar i Farsta i Stockholm, Dessutom hade många som blivit mördade i sitt hem helt oskyldigt kunnat leva idag, bla 25 åriga nyexaminerade grundläraren Soha i Uppsala som låg och sov på soffan när deras hem sprängdes pga en attentat mot grannen som tydligen hade kopplingar till gängkriminella.

Idag är det sista dagen att lämna sin röst till Eu-valet. Rösta om du inte redan röstat!
De enda som kan få ut oss från denna situation är EU. EU är starkt emot sådana databaser och har flera gånger kritiserat och varnat Sverige. Du kan tänka dig debatten och diskussionerna när EU sätter ner foten och förbjuder sådana verksamheter, då kan det vara bra att ha ett parti som är Eu-vänlig och inte kan tänka sig en "Swexit" eller att försöka påverka EU:s inblandning på svenska lagar.

Ajaj chefen, det är löst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in