2024-05-30, 17:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Fast det är inte straffrätt vi diskuterar.
Han drog en parallell till något relevant...
Citera
2024-05-30, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Han drog en parallell till något relevant...

Jasså? Var framgår det att principen gäller utanför straffrätten?

Om er ståndpunkt om att det inte skulle gå att verkställa utländska domar skulle vara riktig, skulle exempelvis skiljeförfarande vara helt meningslöst. I dessa fall väljer man ofta ett neutralt land att slita tvisten i. I övrigt skulle man inte kunna göra affärer utanför EU med vissa rättssäkerhetsgarantier. Om motparten blåser dig och inte betalar så står du där trots en lagvalklausul som pekar på ett visst land.

Det mesta är rena gissningar som baserar sig på noll erfarenhet av att praktisera juridik.
Citera
2024-05-30, 18:13
Medlem
Citat:

Om er ståndpunkt om att det inte skulle gå att verkställa utländska domar skulle vara riktig, skulle exempelvis skiljeförfarande vara helt meningslöst. I dessa fall väljer man ofta ett neutralt land att slita tvisten i. I övrigt skulle man inte kunna göra affärer utanför EU med vissa rättssäkerhetsgarantier. Om motparten blåser dig och inte betalar så står du där trots en lagvalklausul som pekar på ett visst land.

Det mesta är rena gissningar som baserar sig på noll erfarenhet av att praktisera juridik.

Då har ju bägge parter avtalat om vilken juridisdiktion som ska råda. Men här pratar vi inte om något avtal utan att en mellanstatlig organisation har bestämt att något ska gälla 3-landssubjekt bara för att någon som bor inom den mellanstatlig organisationens gränser använt en tjänst som tillhandahålls av 3e-landsubjektet? Ser du verkligen inte hur bissart det låter?
Citera
2024-05-30, 18:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Principen gäller inte utanför straffrätten. Han drog en parallell.

Hade principen varit tillämplig så hade han inte behövt dra en parallell, han hade bara tagit upp principen som tillämplig.

Citat:
Skiljeförfaranden måste avtalas om med båda parters medgivande. Annars kan man inte dra en tvist inför en skiljedomstol.

Med tanke på vad du skrivit ovan så är det ganska uppenbart att du nog inte har praktiserat juridisk själv. Någon som har "ungefär 20 år som processrättare," som du kallade din erfarenhet, skulle nämligen veta att skiljeförfaranden bara kan inledas när det avtalats mellan parterna, och att man annars måste dra det inför vanlig domstol.

En med den erfarenheten hade dessutom förstått de stora skillnaderna mellan civilrättsliga tvister och offentligrättsliga sanktionsavgifter inom EU-rätten.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Då har ju bägge parter avtalat om vilken juridisdiktion som ska råda. Men här pratar vi inte om något avtal utan att en mellanstatlig organisation har bestämt att något ska gälla 3-landssubjekt bara för att någon som bor inom den mellanstatlig organisationens gränser använt en tjänst som tillhandahålls av 3e-landsubjektet? Ser du verkligen inte hur bissart det låter?
Hann inte se detta innan jag skrev mitt eget svar. Nej, det verkar inte som att hon inser hur bisarrt det hon säger låter, för hon saknar ganska uppenbart grundläggande kunskaper på området.
Senast redigerad av Kallebrogen 2024-05-30 kl. 18:18.
Citera
2024-05-30, 18:29
Avslutad
Citat:

Nej det behöver man inte ha avtalat om. Det kan exempelvis vara så att man enbart har avtalat om skiljeförfarande.

Svara istället på min fråga.
Citera
2024-05-30, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Principen gäller inte utanför straffrätten. Han drog en parallell.

Hade principen varit tillämplig så hade han inte behövt dra en parallell, han hade bara tagit upp principen som tillämplig.

Med tanke på vad du skrivit ovan så är det ganska uppenbart att du nog inte har praktiserat juridisk själv. Någon som har "ungefär 20 år som processrättare," som du kallade din erfarenhet, skulle nämligen veta att skiljeförfaranden bara kan inledas när det avtalats mellan parterna, och att man annars måste dra det inför vanlig domstol.

En med den erfarenheten hade dessutom förstått de stora skillnaderna mellan civilrättsliga tvister och offentligrättsliga sanktionsavgifter inom EU-rätten.

EDIT:

Hann inte se detta innan jag skrev mitt eget svar. Nej, det verkar inte som att hon inser hur bisarrt det hon säger låter, för hon saknar ganska uppenbart grundläggande kunskaper på området.

Ja, men då är parallellen ganska orelevant.

Inte heller har jag påstått något om att man inte behöver avtala om skiljeförfarande.
Citera
2024-05-30, 18:49
Medlem
Citat:
Nej det behöver man inte ha avtalat om. Det kan exempelvis vara så att man enbart har avtalat om skiljeförfarande.

Svara istället på min fråga.

Det brukar normalt framgå av civilrättsliga avtal vid vilken domstol eller liknande tvister ska hanteras.

Vilken fråga menar du, är det
Citat:

Så framgår det vad jag vet ingenstans mer än att det är en rimlig princip att en lands rättsväsende inte blandar sig i sådant som inte är i linje med det aktuella landets lag.

Men när det blir internationellt så blir det ju egentligen mer politik än juridik. Sitter jag i Ryssland och bryter mot GDPR och någon kommer till en rysk domstol så kommer de använda den utländska domen som dassappper. Sitter jag i Norge så får jag punga ut sanktionsavgifterna.
Citera
2024-05-30, 19:06
Avslutad
Citat:
Det brukar normalt framgå av civilrättsliga avtal vid vilken domstol eller liknande tvister ska hanteras.

Vilken fråga menar du, är det

Så framgår det vad jag vet ingenstans mer än att det är en rimlig princip att en lands rättsväsende inte blandar sig i sådant som inte är i linje med det aktuella landets lag.

Men när det blir internationellt så blir det ju egentligen mer politik än juridik. Sitter jag i Ryssland och bryter mot GDPR och någon kommer till en rysk domstol så kommer de använda den utländska domen som dassappper. Sitter jag i Norge så får jag punga ut sanktionsavgifterna.

I den bästa av alla världar så gör det de, men många avtal är otroligt dåligt skriva.

Finns givetvis länder som inte kommer acceptera domen. Men vi får väl se, frågan kommer (om den inte redan har gjort det) ställas på sin spets förr eller senare.

Tack för diskussionen.

Over and Out.
Citera
2024-05-30, 19:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, men då är parallellen ganska orelevant.
Jag tyckte det var en bra och tänkvärd parallell. Each to their own.

Citat:
Inte heller har jag påstått något om att man inte behöver avtala om skiljeförfarande.
Vad var då relevansen att ta upp det i diskussionen?
Citera
2024-05-31, 21:06
Medlem
Är det fler som har anmält till IMY? Nyfiken på hur det gått isåfall
Citera
2024-05-31, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Är det fler som har anmält till IMY? Nyfiken på hur det gått isåfall
En kompis har gjort det, tar 3 mån innan det börjat utredas och sen tar det 6 mån att utreda så kan återkoppla i vinter hur det har gått.
Citera
2024-06-02, 20:34
Medlem
https://proletaren.se/artikel/kallade-underskoterska-parasit-lever-sjalv-pa-bidrag-fran-riksdagen

En äldre artikel från 2019 om parasiten Axen. Han klagar över brottslighet när han själv flera gånger brutit mot lagen. Kollar man på hans sociala medier klagar han och gapar på det mesta, när han själv är delaktig i att förstöra tusentals liv och varit med ganska stora skandaler här i Sverige. Om någon ska klaga över samhällsproblem är han väl den sista som ska öppna käften. Läskigt att han suttit i riksdagen och i regeringen och fått ta del av känsliga uppgifter om rikets säkerhet. Det är strikta bakgrundskontroller inför en simpel anställning på exempelvis ett lager, men till riksdagen verkar det vara fritt fram. Kanske borde satsa på att bli politiker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in