2024-03-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nej, du har inte påstått att SVT eller Aftonbladet skulle läggas ner, men du påstod att kreditupplysningsföretag skulle få lägga ner sin verksamhet, och nämnde t.o.m. telefonkatalogen (inte för att den finns längre). Det var framför allt det jag reagerade på.

Kreditupplysningsföretag har också utgivningsbevis och ansvarig utgivare. Det är väl också privata och känsliga uppgifter. Är det journalistik? nja. Vi får se hur bred EU-domstolen sträcker sig, glöm inte heller att Eu-kommissionen kan närsomhelst ingripa mot Sverige gällande brott mot GDPR.

Telefonkatalogen var väl eniro (gula sidor tidigare) fast i tryckt form. Kommer Eu fram till att inga personuppgifter får spridas, så gäller det i alla former både digitalt och tryckt.
Citera
2024-03-04, 20:18
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Kreditupplysningsföretag har också utgivningsbevis och ansvarig utgivare. Det är väl också privata och känsliga uppgifter. Är det journalistik? nja. Vi får se hur bred EU-domstolen sträcker sig, glöm inte heller att Eu-kommissionen kan närsomhelst ingripa mot Sverige gällande brott mot GDPR.

Telefonkatalogen var väl eniro (gula sidor tidigare) fast i tryckt form. Kommer Eu fram till att inga personuppgifter får spridas, så gäller det i alla former både digitalt och tryckt.

Kreditupplysning har egen reglering, så de ligger inte särskilt farligt till: https://www.imy.se/verksamhet/kreditupplysning/

Möjligtvis att Ratsits lönekoll ligger illa till. Minns inte exakt regleringen där, men de bygger den på att de har en fysisk katalog, som de säljer PDF-sidor ur. Så de slår redan lite knut på sig själva för att upprätthålla det systemet.

Jag tippar på att regeringen gör något åt upplysningstjänsternas ålder-adress-publicering efter utredningen de håller på med, men struntar i brottsdatabaserna och låter EU-domstolen klara ut det. De är nog mer rädda för att alienera sin väljarbas än att förlora ansiktet lite för att EU slår dem på fingrarna. Så att EU-domstolen ska komma med förhandsavgörande passar dem rätt bra.
Senast redigerad av Belsebyb 2024-03-04 kl. 20:23.
Citera
2024-03-04, 20:35
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Det nämns tyvärr aldrig att även friande domar hängs ut vilket är den väckarklocka politiker och sovande allmänhet skulle behöva för att inse orimligheten i dessa söktjänster.

Det vill säga, du har enligt rättsväsendet inte begått ett felsteg men ändå kan du sållas bort av HR-personal som genom TeamTailor/Varbi/Verifiera ser dig som rödflaggad (förekommer i brottsmål) och slänger din ansökan åt helvete.
Absolut, jag delar din åsikt om allt du skriver. Utmaningen är att vi har haft politiker som har varit ovilliga att ta upp dessa frågor. Om vi jämför med andra länder, som till exempel USA, så ligger Sverige efter med kanske 20 år vad gäller kunskapsnivån.
Citera
2024-03-04, 20:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Belsebyb
Kreditupplysning har egen reglering, så de ligger inte särskilt farligt till: https://www.imy.se/verksamhet/kreditupplysning/

Möjligtvis att Ratsits lönekoll ligger illa till. Minns inte exakt regleringen där, men de bygger den på att de har en fysisk katalog, som de säljer PDF-sidor ur. Så de slår redan lite knut på sig själva för att upprätthålla det systemet.

Jag tippar på att regeringen gör något åt upplysningstjänsternas ålder-adress-publicering efter utredningen de håller på med, men struntar i brottsdatabaserna och låter EU-domstolen klara ut det. De är nog mer rädda för att alienera sin väljarbas än att förlora ansiktet lite för att EU slår dem på fingrarna. Så att EU-domstolen ska komma med förhandsavgörande passar dem rätt bra.
Givetvis så kommer de inte komma fram till att inga personuppgifter får behandlas under några former alls, heh.

Som Belsebyb nämner så finns det speciallagstiftning när det gäller kreditupplysningar.
Citera
2024-03-04, 21:31
Medlem
Citat:

Det verkar vara en komplex fråga (men för mig självklar) och det mest lämpliga vore om Eu en gång för alla utreder och kommer fram till vad som egentligen gäller. Personuppgifter bör normalt enligt dataskyddslagen hanteras under en myndighets tillsyn.

Regeringen utreder även brottsdatabasernas rätt till existens, samtidigt som även personsöktjänsterna utreds. Kan nog stämma med att politiker speciellt högersidan med mening skjutit fram frågan.

Citat:
Givetvis så kommer de inte komma fram till att inga personuppgifter får behandlas under några former alls, heh.

Som Belsebyb nämner så finns det speciallagstiftning när det gäller kreditupplysningar.

Har inte påstått att inga personuppgifter kommer få behandlas under några former. Nu misstolkar du med mening igen. Menade att möjligheten till att sprida personuppgifter såsom det görs i dagsläget kommer nog begränsas något rejält. Sen hoppas jag att de även ska gå mot offentlighetsprincipen, men det tror jag inte de kommer göra.

Även personsöktjänster och databaser omfattas av "speciallagstiftning". Det kvittar vilket speciallag som skyddar de. Som du själv skrev tidigare " GDPR är en EU-förordning, inte ett direktiv, och alltså direkt tillämplig i alla medlemsstater utan begränsning". Du säger alltså emot dig själv när du påstår att kreditupplysning omfattas av "speciallagar" och att gdpr inte kan komma åt sådana tjänster.
Citera
2024-03-04, 21:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det verkar vara en komplex fråga (men för mig självklar) och det mest lämpliga vore om Eu en gång för alla utreder och kommer fram till vad som egentligen gäller. Personuppgifter bör normalt enligt dataskyddslagen hanteras under en myndighets tillsyn.

Regeringen utreder även brottsdatabasernas rätt till existens, samtidigt som även personsöktjänsterna utreds. Kan nog stämma med att politiker speciellt högersidan med mening skjutit fram frågan.

Har inte påstått att inga personuppgifter kommer få behandlas under några former. Nu misstolkar du med mening igen. Menade att möjligheten till att sprida personuppgifter såsom det görs i dagsläget kommer nog begränsas något rejält. Sen hoppas jag att de även ska gå mot offentlighetsprincipen, men det tror jag inte de kommer göra.

Även personsöktjänster och databaser omfattas av "speciallagstiftning". Det kvittar vilket speciallag som skyddar de. Som du själv skrev tidigare " GDPR är en EU-förordning, inte ett direktiv, och alltså direkt tillämplig i alla medlemsstater utan begränsning". Du säger alltså emot dig själv när du påstår att kreditupplysning omfattas av "speciallagar" och att gdpr inte kan komma åt sådana tjänster.
Jag säger inte emot mig själv. I min mening så förbjuder inte GDPR kreditupplysningar, och om kreditupplysningar inte förbjuds av GDPR så gör det ingen skillnad om utgivningsbevis "försvinner" som undantag från GDPR eller ej.

Jag har inte misstolkat någon med flit. Men om du vill att jag ska tolka dig rätt så kan du väl ge ett rakt svar på frågan: anser du att GDPR, i sig självt, förbjuder kreditupplysningar?
Citera
2024-03-04, 22:03
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:

Kan du hänvisa till lagrummet (kapitel och paragraf) för detta? För jag tror du har missförstått något.

Citat:

NOYB håller ju faktiskt på och försöker begränsa kreditupplysningarna. Och det kom ett förhandsavgörande nu i december som siktade in sig på hur länge kreditföretag ska få ha uppgifter samt om automatiserat beslutsfattande vad gäller kreditpoäng. Men det förbjöd knappast kreditupplysningstjänsterna. Och det ändrar inte det faktum att IMY kan utfärda tillstånd för andra att behandla såna uppgifter. Det kan de för övrigt göra för brottsregister också - enligt GDPR dessutom.
Citera
2024-03-05, 01:09
Medlem
Citat:
Jag säger inte emot mig själv. I min mening så förbjuder inte GDPR kreditupplysningar, och om kreditupplysningar inte förbjuds av GDPR så gör det ingen skillnad om utgivningsbevis "försvinner" som undantag från GDPR eller ej.

Jag har inte misstolkat någon med flit. Men om du vill att jag ska tolka dig rätt så kan du väl ge ett rakt svar på frågan: anser du att GDPR, i sig självt, förbjuder kreditupplysningar?

Om kreditupplysningar lutar sig mot utgivningsbeviset så rycker de lika snabbt som lexbase om utgivningsbeviset skulle försvinna. Som sagt GDPR är en EU-förordning och ska direkt tillämpas och gäller över alla andra lagar inkl grundlagar.

Svar på din fråga: Ja, jag anser att GDPR även gäller på kreditupplysningar då det innehåller privata och känsliga uppgifter.

Grundlagsändringen 2019 (ändrade mediegrundlagar) där skyddet för uppgifter om hälsa och ekonomi gick igenom borde rimligtvis kunna slå emot kreditupplysningarna, kan ha fel där.
Vill påpeka att jag själv inte är drabbad av kreditbolagen men tycker det är rätt osmakligt att försvåra för människor på detta sätt. Vissa kan t.o.m inte ens teckna en abonnemang för att man haft en betalningsanmärkning.

Citat:
Kan du hänvisa till lagrummet (kapitel och paragraf) för detta? För jag tror du har missförstått något.

NOYB håller ju faktiskt på och försöker begränsa kreditupplysningarna. Och det kom ett förhandsavgörande nu i december som siktade in sig på hur länge kreditföretag ska få ha uppgifter samt om automatiserat beslutsfattande vad gäller kreditpoäng. Men det förbjöd knappast kreditupplysningstjänsterna. Och det ändrar inte det faktum att IMY kan utfärda tillstånd för andra att behandla såna uppgifter. Det kan de för övrigt göra för brottsregister också - enligt GDPR dessutom.

Generellt förbjuder GDPR att personuppgifter sprids till olika aktörer för kommersiell syfte. Utgångspunkten är att alla personuppgifter ska tillhandahållas av myndigheter eller med tillsyn av en myndighet. Nu syftar jag inte på att ex SATS behöver dina uppgifter för att koppla dig till gymkortet.De ger knappast ut dina uppgifter till någon annan utan den används för ett specifikt syfte och är då nödvändigt för det ändamålet.

Enligt artikel 10 i GDPR får behandling av personuppgifter av brottmålsdomar endast utföras under kontroll av en myndighet där Umeå tingsrätt hänvisade till i beslutet om utgivning av domar.

Lite samma tillvägagångssätt kan finnas i GDPR gällande andra uppgifter.

Kom ihåg att det inte är en myndighet som prickar en betalningsanmärkning på dig utan det är de olika privata företagen som gör det. Påminner lite om EU-domstolens dom i Lettland gällande prickning av fortkörare. Jag hoppas Eu-domstolen ger en bred tolkning i förhandsavgörandet kring alla dessa tjänster. Annars kan man vända sig till Eu-kommissionen.
Citera
2024-03-05, 10:00
Medlem
Belsebybs avatar
Citat:
Citat:
Generellt förbjuder GDPR att personuppgifter sprids till olika aktörer för kommersiell syfte. Utgångspunkten är att alla personuppgifter ska tillhandahållas av myndigheter eller med tillsyn av en myndighet. Nu syftar jag inte på att ex SATS behöver dina uppgifter för att koppla dig till gymkortet.De ger knappast ut dina uppgifter till någon annan utan den används för ett specifikt syfte och är då nödvändigt för det ändamålet.

Enligt artikel 10 i GDPR får behandling av personuppgifter av brottmålsdomar endast utföras under kontroll av en myndighet där Umeå tingsrätt hänvisade till i beslutet om utgivning av domar.

Lite samma tillvägagångssätt kan finnas i GDPR gällande andra uppgifter.

Så ditt stöd för påståendet att alla personuppgifter ska behandlas av myndighet eller under tillsyn av sådan, är artikel 10, som specifikt handlar om personuppgifter som rör fällande domar i brottmål samt överträdelser och som specifikt anger att ett fullständigt register över fällande domar i brottmål endast får föras under kontroll av en myndighet?

Om det inte är det så undrar jag igen om du kan förse mig med lagrum, eller annat, som tydligt ger stöd för detta påstående.

Och dels undrar jag om innehållet i artikel 10 inte på något sätt ger dig en ledtråd om att det där med under kontroll av en myndighet kanske inte gäller alla personuppgifter?

Edit: Förlåt, jag missade din invändning om SATS. Men är det då inte lite konstigt att påstå att alla personuppgifter ska behandlas av myndigheter, och sedan ange ett väldigt brett och otydligt undantag? För diskussionens gång kanske du istället borde specificera vilka typer av personuppgifter som enligt GDPR endast får behandlas av myndighet eller under tillsyn av sådan.
Senast redigerad av Belsebyb 2024-03-05 kl. 10:04.
Citera
2024-03-05, 11:11
Medlem
Jontelitos avatar
Vilka frågor är det Attunda tingsrätt har ställt till EU-domstolen i skadeståndsärendet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...v-eu-domstolen
Senast redigerad av Jontelito 2024-03-05 kl. 11:14.
Citera
2024-03-05, 12:19
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelito
Vilka frågor är det Attunda tingsrätt har ställt till EU-domstolen i skadeståndsärendet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...v-eu-domstolen

– Möjliggör artikel 85.1 i dataskyddsförordningen att medlemsstaterna vidtar lagstiftningsåtgärder utöver vad som ankommer på medlemsstaterna enligt artikel 85.2 i förordningen och med avseende på behandling av personuppgifter för andra ändamål än journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande?

– För det fallet att den föregående frågan besvaras jakande: Medger artikel 85.1 i dataskyddsförordningen en förening av rätten till integritet i enlighet med förordningen med yttrande- och informationsfriheten som innebär att den vars personuppgifter behandlas, genom att fällande domar i brottmål avseende den personen tillhandahålls allmänheten mot ersättning på internet, som rättsmedel endast kan inleda ett straffrättsligt förfarande om förtal eller begära skadestånd med anledning av förtal?

– För det fallet att den första frågan besvaras nekande eller den andra frågan besvaras nekande: Kan en verksamhet som består i att, utan någon bearbetning eller redigering, tillhandahålla allmänheten offentliga handlingar i form av fällande domar i brottmål mot ersättning på internet anses utgöra behandling av personuppgifter som sker för de ändamål som anges i artikel 85.2 i dataskyddsförordningen?
Klart som korvspad va?
Citera
2024-03-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasNkpg1983

– Möjliggör artikel 85.1 i dataskyddsförordningen att medlemsstaterna vidtar lagstiftningsåtgärder utöver vad som ankommer på medlemsstaterna enligt artikel 85.2 i förordningen och med avseende på behandling av personuppgifter för andra ändamål än journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande?

– För det fallet att den föregående frågan besvaras jakande: Medger artikel 85.1 i dataskyddsförordningen en förening av rätten till integritet i enlighet med förordningen med yttrande- och informationsfriheten som innebär att den vars personuppgifter behandlas, genom att fällande domar i brottmål avseende den personen tillhandahålls allmänheten mot ersättning på internet, som rättsmedel endast kan inleda ett straffrättsligt förfarande om förtal eller begära skadestånd med anledning av förtal?

– För det fallet att den första frågan besvaras nekande eller den andra frågan besvaras nekande: Kan en verksamhet som består i att, utan någon bearbetning eller redigering, tillhandahålla allmänheten offentliga handlingar i form av fällande domar i brottmål mot ersättning på internet anses utgöra behandling av personuppgifter som sker för de ändamål som anges i artikel 85.2 i dataskyddsförordningen?
Klart som korvspad va?

Här har vi chatGPTs tolkan på frågorna om någon behöver lite mer tydlighet:

Citat:
1. Kan medlemsstaterna i EU lagstifta ytterligare när det gäller att hantera personuppgifter för ändamål som inte är journalistiska, akademiska, konstnärliga eller litterära, enligt EU:s dataskyddsförordning?

2. Om det första svaret är "ja", innebär det att man kan förena rätten till integritet med yttrande- och informationsfriheten så att om någons personuppgifter publiceras i fällande domar för brott och tillgängliggörs mot betalning på internet, kan personen bara inleda straffrättsliga förfaranden för förtal eller begära skadestånd?

3. Om inte det första svaret är "ja" eller det andra svaret är "nej", kan en verksamhet som bara tillhandahåller allmänheten fällande domar för brott utan att bearbeta eller redigera dem anses behandla personuppgifter enligt dataskyddsförordningen för de ändamål som anges i lagstiftningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in