2024-06-05, 10:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Fast vänta lite nu... Om Holmér nämner handledsväska redan på söndagen den 2 mars och handledsväska förekommer först i förhöret 4 mars med YN, var fick HH ordet ifrån?

Kan det vara YN som blev ”inspirerad” till ordet handledsväska efter att redan ha hört HH använda ordet?

Hmm...
Intressant. Då flyttar jag fram mina positioner igen när du vaskat YNs uppgifter om handledsväskan som ett bondeoffer i detta ändlösa schackparti som bar gör en matt.

Var kom HHs uppgifter ifrån?
Citera
2024-06-05, 10:09
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag väljer att tro på dig och backa på mitt inlägg.

Jag drar mig tillbaka i min låsta mancave och slipar mina trubbiga argument innan jag återkommer i frågan.

Minns att jag försökte hitta luckor i det här men tvingades konstatera att YN trots allt introducerar ordet själv – om hon nu inte blev inspirerad till det av Holmérs presskonferens strax innan. Han verkar alltså ha använt ordet där på helt eget bevåg. Häpnadsväckande.

Nu gäller det att ta reda på var Holmér fick det ifrån.
Citera
2024-06-05, 10:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Minns att jag försökte hitta luckor i det här men tvingades konstatera att YN trots allt introducerar ordet själv – om hon nu inte blev inspirerad till det av Holmérs presskonferens strax innan. Han verkar alltså ha använt ordet där på helt eget bevåg. Häpnadsväckande.

Nu gäller det att ta reda på var Holmér fick det ifrån.

När det gäller HH kan lösningen på frågan gått upp i rök. "Hoppsan, där brann ett till dokument som aldrig diariefördes."
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-05 kl. 10:14.
Citera
2024-06-05, 10:21
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Fast vänta lite nu... Om Holmér nämner handledsväska redan på söndagen den 2 mars och handledsväska förekommer först i förhöret 4 mars med YN, var fick HH ordet ifrån?

Kan det vara YN som blev ”inspirerad” till ordet handledsväska efter att redan ha hört HH använda ordet?

Känns ju spontant som att det är YN som inspirerats. Jag minns inte ordagrant vad Mårten sa på mordnatten, om det var "mindre väska", "axelremsväska" eller "väskliknande".
Citera
2024-06-05, 10:28
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Känns ju spontant som att det är YN som inspirerats. Jag minns inte ordagrant vad Mårten sa på mordnatten, om det var "mindre väska", "axelremsväska" eller "väskliknande".

Ja. Det här är ett ganska stort genombrott i tolkningen av SE-materialet. Många har sett det som ganska centralt att det är YN själv som börjar använda ordet, men hon kan alltså mycket väl ha blivit inspirerad till det av Hans Holmér.

Det finns många liknande exempel i materialet på vittnen som börjar anpassa sin historia efter vad som börjat sippra fram från utredningen. Det sker antagligen helt omedvetet.
Citera
2024-06-05, 10:42
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
När det gäller HH kan lösningen på frågan gått upp i rök. "Hoppsan, där brann ett till dokument som aldrig diariefördes."

Det är alltid en spännande möjlighet och ett givet inslag i det kommande SE-brädspelet. Varje gång man blir utpekad får man slå en tärning och om man får en 6:a kan man avfärda utpekandet eftersom Holmér bränt upp förhöret.

Filter påstod ju även att Holmér nämnt DBG den 2 mars men SE-rävarna i tråden sa att det var falskt. Så Filter verkar ha missat två ganska centrala pusselbitar här i sin iver att sätta dit SE – dels att det är Holmér som börjar använda ordet handledsväska och att det antagligen inte ens syftar på YN:s förhör. Hennes första förhör är på eftermiddagen 2 mars – lite sent för att ligga till grund för presskonferensen.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-06-05 kl. 11:07.
Citera
2024-06-05, 10:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vi får låtsas som om MP har fel då han ser den påhittade GM-Grandmannen-SE gå söderut på Sveavägen efter LOP. Då går det inte ihop.

Vi får låtsas som om GM-Grandmannen-SE såg LOP utanför Grand före bion, annars visste han inte att han skulle "smyga sig ut" från Skandia bakvägen i tid till att filmen slutade. Att GM-Grandmannen-SE kom tillbaka till Skandia efter 21.00 får vi då gissa även om ingen sett honom komma tillbaka då.

Vi får låtsas som att GM-Grandmannen-SE var klädd i en omodern jacka i bävernylon, vilket rimmar illa med hur vittnen beskriver hur den verkliga SE brukade vara klädd.

Vi får låtsas som att GM-Grandmannen-SE hade "boxarblick", såg "bufflig utan att vara sjaskig” ut och såg ut som en ”italiensk gangster”. (Fauzzitypen då rimligen?)

Vi får låtsas som om MP genom tiderna bara tyckt att GM-Grandmannen-SE liknade SE och "glömma bort" de flertal andra personer han under åren tyckt liknade mannen.

Vi får låtsas som om GM-Grandmannen-SE hade ljusa skor vilket MP berättar om att mannen han såg hade.

Om man bara låtsas som om detta stämmer kan GM-Grandmannen-SE vara den riktiga SE.

Vill man bara fantisera så kan man nog lura sig själv att "allt stämmer".

Jag får hålla med skribenten som påstod att inte ens jag skulle kunna komma på något så dumt som att Mårtens Grandman skulle vara den verkliga SE. Det skulle jag faktiskt inte kunna fantisera ihop eftersom det strider mot både fakta och sunt förnuft.
Plus att man får fantisera ihop en sprint för SE och ett stopp för LOP.

Samtidigt som får i princip helt ta bort samtalet med väktarna.

Och utgå från att SE hade nyckel till baksidan.

Och så får man ju fantisera ihop en anledning till varför SE skulle vara vid bion där då han inte vet att de är på bion.

Så får man ju också glömma bort åldern som MP uppger. Men det är ju standard iofs.

Sedan får man ignorera LNs vittnesmål.

Och så blir man anklagad för att inte ta tråden framåt för att man inte köper detta
Citera
2024-06-05, 11:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Som jag förstått saken rätt är det bara efterspelsvittnet som låter sig påverkas av media. Alla andra vittnen tycks inte läst om mordet i tidningar eller tittat på TV eller lyssnat på radio.

LL säger visserligen att han kan ha blivit påverkad av vad han läst i pressen, men det går inte att ta honom på orden där.

YN var väl bördig från Finland, så hon kanske inte följde svensk media så intensivt och avvaktade att Uutiset skulle ta upp mordet? Uutiset sände väl bara någon enstaka dag i veckan?
Citera
2024-06-05, 11:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Plus att man får fantisera ihop en sprint för SE och ett stopp för LOP.

Samtidigt som får i princip helt ta bort samtalet med väktarna.

Och utgå från att SE hade nyckel till baksidan.

Och så får man ju fantisera ihop en anledning till varför SE skulle vara vid bion där då han inte vet att de är på bion.

Så får man ju också glömma bort åldern som MP uppger. Men det är ju standard iofs.

Sedan får man ignorera LNs vittnesmål.

Och så blir man anklagad för att inte ta tråden framåt för att man inte köper detta

Man får vara minst sagt "öppen" i sinnet för att göra alla osannolika antaganden som öppnar dörren för Efterspelsvittnet SE att skjuta OP inne från receptionen på Skandia utan skjutvapen.

Det känns tryggt att du sätter ned foten och visar hur landet ligger. När det gäller vuxensagan SE som GM gäller det kanske inte att anpassa alla fakta efter sagan utan det borde räcka att begripa att sagor inte är verkliga.

Ett påhitt är ett påhitt även om man skriver en osannolik bok om det.
Citera
2024-06-05, 11:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Många vittnen vid Grand ser olika Grandmän....

Men läser man Mårtens Grandman som även Storhök beskriver så är det väldigt bra beskrivning på Engström...

Jag är inte den som menar att man ska ta några avgörande intryck av detaljer i olika vittnesutsagor, tvärtom. Utan jag menar att Mårtens målande karaktäristik innebär komik i relation till den fjompige Stig Engström - den bufflige italienske gangstern med boxarblick.

Med visst kan man tillåta sig att notera att det är en annan person än en SE-typ Mårten verkar skissa på.

Det är möjligt att 'Grandmannen SE' är möjlig att förena med tillvarons beskaffenhet, men idén är uppenbart befängd. Jag trodde att den sedan länge var utrangerad även av dess ivrigaste tillskyndare.

Citat:
Mårtens Grandman är också den man ska gå efter ...

Nordisk medelålder..
Tunna läppar
Stålbågade glasögon
Troligen ljushårig
Keps med knäppe
Ca 180cm lång

Att två olika personer med samma signalement sen går bakom LOP på Sveavägens trottoar och sen ser LJ i gränden på liten tidslucka är ganska orimligt...

Att dom sen båda även har samma mått på sina väskor blir så ofattbart osannolikt att det blir löjligt....

Som bonus så springer dessutom båda i gränden för att den ena ska känna sig förväxlad med den andra

Allt medans man ff jämför kulor i CA tråden ...

Vad skulle vara knäppt med det då, om det nu var fallet?
Citera
2024-06-05, 11:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag är inte den som menar att man ska ta några avgörande intryck av detaljer i olika vittnesutsagor, tvärtom. Utan jag menar att Mårtens målande karaktäristik innebär komik i relation till den fjompige Stig Engström - den bufflige italienske gangstern med boxarblick.

Med visst kan man tillåta sig att notera att det är en annan person än en SE-typ Mårten verkar skissa på.

Det är möjligt att 'Grandmannen SE' är möjlig att förena med tillvarons beskaffenhet, men idén är uppenbart befängd. Jag trodde att den sedan länge var utrangerad även av dess ivrigaste tillskyndare.

Vad skulle vara knäppt med det då, om det nu var fallet?

Jag får erkänna att jag har en kunskapslakun just när det gäller "boxarblickar", men lyckades googla fram denna bild (Bildgoogling "boxarblick"):

https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Johnson_(boxer)

Bilden är tagen före MOP och kanske är vad som avses med boxarblick? SEs ögon är för ljusa och liknar inte de på bilden.
Citera
2024-06-05, 11:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag får erkänna att jag har en kunskapslakun just när det gäller "boxarblickar", men lyckades googla fram denna bild (Bildgoogling "boxarblick"):

https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Johnson_(boxer)

Bilden är tagen före MOP och kanske är vad som avses med boxarblick? SEs ögon är för ljusa och liknar inte de på bilden.

Det jag intuitivt tänker mig och som Mårten väl själv nämner är något liknande att titta under lugg och med fixerad blick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in