2024-05-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smorknivenbrod
Ja, precis! Var nog lite otydlig - det är 40 totalt i meritspannet 20,0-19,79 varav 11 av dem ligger på 20 i merit och 9 av dem på 19,79 i merit.
Hur många kommer in på BII?
Citera
2024-05-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopelicious
Hur många kommer in på BII?

Handläggaren jag pratade med var inte säker på hur många som togs in via BII, eftersom det tydligen skiljer sig från år till år. Dock berättade handläggaren att handels, förra året, tog in 25 personen via den kvoten.
Senast redigerad av smorknivenbrod 2024-05-27 kl. 23:01.
Citera
2024-05-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgato
Tjenare grabbar,
Går i 2:a ring på ekek. Tror att jag kommer gå ut med cirka 3 B och resterande A. Alltså 19,7 eller 22,2 med extramerit. Tänkte söka till HHS BE ht 2025. Kommer att ha läst Engelska 7 samt spanska 3 och 4. Tror ni att jag kommer in eller ser det mörkt ut?

Borde vara 100% säkrad en plats med 22,2
Citera
2024-05-28, 22:04
Medlem
Citat:
Jag pratade med UHR idag och frågade vad meriten låg på för förstahandssökande i Bll. Tydligen är det 11 styckna som har 20, och sen är det 40 st som har mellan 20-19,79, där runt 9 styckna hade 19,79 i dagsläget. Personen jag pratade med var osäker på hur många handels tar in via Bll-kvoten, men förra året låg det på 25. Vad tror ni Bll-kvoten landar på i år?

Kanske värt att tillägga - förra året var det ungefär 20 styckna som låg i meritspannet 20-19,79.

Visst gäller dessa siffror för BE? Vilken poäng söker du in med i BII?
Citera
2024-05-28, 23:25
Medlem
Citat:
Jag ringde dem

Får jag fråga vilket nummer du ringde till
Citera
2024-05-29, 03:51
Medlem
Phyllobatess avatar
Vad sa de avseende BI?
Citera
2024-05-29, 09:26
Medlem
UHR sade idag att de ej kan dela med sig av information kring hur många förstahandssökande som har 1.8 respektive 1.85+ på HP. Borde ju gå att få denna information om man kan få såpass detaljerad beskrivning av sökandes meriter i BII av UHR...
Citera
2024-05-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonstruts
Borde vara 100% säkrad en plats med 22,2
Jo, men tyvärr räknar handels inte med spanska 3. Därmed har jag bara 21,7 eftersom 0,5 försvinner.
Citera
2024-05-29, 16:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jo, men tyvärr räknar handels inte med spanska 3. Därmed har jag bara 21,7 eftersom 0,5 försvinner.
Varför räknar de inte med den? Tog du kursen efter gymnasiet, eller?
Citera
2024-05-29, 16:50
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Varför räknar de inte med den? Tog du kursen efter gymnasiet, eller?
Eftersom det är ett behörighetskrav så kan man inte tillgodoräkna de extra meritpoängen från den kursen.

Extremt märkligt hur handels har tänkt nu när de börjar tillämpa meritpoäng. Mailade dem häromdagen och de verkar väl medvetna att det är i princip omöjligt för ekonomiare/samhällare att söka med 22,5. Klagar dock inte, detta är ju en stor fördel för oss naturare Tror vi att dom vill minska andelen ekonomiare/samhällare som kommer in och öka andelen naturare eller varför skulle de annars göra såhär?
Citera
2024-05-29, 17:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonstruts
Eftersom det är ett behörighetskrav så kan man inte tillgodoräkna de extra meritpoängen från den kursen.

Extremt märkligt hur handels har tänkt nu när de börjar tillämpa meritpoäng. Mailade dem häromdagen och de verkar väl medvetna att det är i princip omöjligt för ekonomiare/samhällare att söka med 22,5. Klagar dock inte, detta är ju en stor fördel för oss naturare Tror vi att dom vill minska andelen ekonomiare/samhällare som kommer in och öka andelen naturare eller varför skulle de annars göra såhär?
Ah, det tänkte jag inte på.

Jag tror det är samma på alla kurser och program (alltså inte bara på HHS), d.v.s. kurser som ingår i behörighetskravet kan man inte få meritpoäng för.

Tror faktiskt inte de tänkt så mycket kring det där med gymnasieprogrammens möjligheter, eller iaf inte brytt sig. HHS har alltid varit månt om sitt varumärke, och "exklusiviteten" bland de antagna ingår däri.

Kommer t.ex. ihåg att för 20 år sen eller så så fick man inte konkurrenskomplettera - man sökte på de betyg man fick i gymnasiet, och hade man höjt dem genom prövningar så struntade HHS i det.

De har alltid haft lite konstiga saker för sig med antagningen, heh.
Citera
2024-05-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ah, det tänkte jag inte på.

Jag tror det är samma på alla kurser och program (alltså inte bara på HHS), d.v.s. kurser som ingår i behörighetskravet kan man inte få meritpoäng för.

Tror faktiskt inte de tänkt så mycket kring det där med gymnasieprogrammens möjligheter, eller iaf inte brytt sig. HHS har alltid varit månt om sitt varumärke, och "exklusiviteten" bland de antagna ingår däri.

Kommer t.ex. ihåg att för 20 år sen eller så så fick man inte konkurrenskomplettera - man sökte på de betyg man fick i gymnasiet, och hade man höjt dem genom prövningar så struntade HHS i det.

De har alltid haft lite konstiga saker för sig med antagningen, heh.

Ja precis, om en kurs ingår som ett behörighetskrav så söker man inte med extra meritpoäng från den kursen. Det som blir unikt nu från och med HT 25 är att BE på HHS blir det enda ekonomie kandidatprogrammet i Sverige som (vad jag vet) har moderna språk 3 som ett behörighetskrav. Känns ju ändå rent spontant som att man borde kunna söka till HHS med full extra merit om man pluggat ekonomi på gymnasiet då den största andelen av deras svenska studenter har gjort det, men klagar som sagt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in