2024-05-31, 21:45
  #46729
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför skulle algoritmen lägga särskilt stort värde vid det? I det stora hela så är det ju ändå bara brus och påverkar alla objekt mer eller mindre lika. Booli plockar upp priset till den senaste fsg i ditt hus (vilket i medeltal bildar "värdet" i området, alldeles oaktat avgift.
Citat:
Värderingarna på Booli är statistiska och bygger framförallt på slutpriser för liknande bostäder i området. Det statistiska värdet tar vi fram med hjälp av all information vi har om bostaden och området runt omkring via vårt prisindex. Vi jämför alltså bostaden med andra försäljningar i närheten som liknar den. Det vi jämför är bland annat bo- och biarea, avgift, taxeringsvärde, tomtstorlek, byggår osv.

https://www.booli.se/kunskap/sa-fungerar-boolis-varderingar/
Med två lägenheter i samma område där allt annat är lika, bör alltså den med lägre avgift värderas högre. Dock får de med största sannorlikhet inte in data om aktuella avgifter kontinuerligt, utan bara när bostäder läggs ut till försäljning. Om du letar upp din lägenhet på Booli så kan du troligtvis se vad du har för avgift enligt deras system, om du inte bott länge eller köpt privat.
__________________
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2024-05-31 kl. 21:48.
Citera
2024-05-31, 22:07
  #46730
Medlem
Så utbudet är det högsta någonsin och antalet villor annonserade på en vecka är högst någonsin i Hemnets historia. Men ändå ska bopriserna upp?

Stämmer denna ekvation verkligen?
Citera
2024-05-31, 22:48
  #46731
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Läget är en den största delen av kakan. Våningsplan är en annan aspekt. En annan aspekt med 70-talshusen a' la gärdet är att det knappt bedrivs någon verksamhet i bottenplan bortsett tvättstuga. Detta är ganska sällsynt i Vasastan och Östermalm. Vilket självfallet påverkar ekonomin i föreningen. Du hittar inga brf som är obelånade som inte har lokalen i huset. Min kill-gissning såklart.

Ja, det är ytterligare en aspekt. Har man affärsverksamhet längst ned i huset kan man ofta ha en avgift på 0 kr eller nära 0 kr. Troligen mer fördelaktigt att köpa in sig i en oäkta förening än en äkta, trots aningen sämre skatteeffekt vid försäljning.
Citera
2024-05-31, 22:51
  #46732
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Så utbudet är det högsta någonsin och antalet villor annonserade på en vecka är högst någonsin i Hemnets historia. Men ändå ska bopriserna upp?

Stämmer denna ekvation verkligen?

Ekvationen är fortsatt utbud-efterfrågan. Problemet med tråden är att ingen har råd att efterfråga på dessa nivåer. Antalet avslut vittnar om ett annat läge. Så det är bara att välja vilken fot du vill stå på.
Citera
2024-05-31, 22:52
  #46733
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför skulle algoritmen lägga särskilt stort värde vid det? I det stora hela så är det ju ändå bara brus och påverkar alla objekt mer eller mindre lika. Booli plockar upp priset till den senaste fsg i ditt hus (vilket i medeltal bildar "värdet" i området, alldeles oaktat avgift.

Booli använder en statistisk värdering som uppges baseras på tidigare försäljningar och fundamentala parametrar om bostaden. Ev. baseras värderingen på någon form av multipel regressionsanalys utifrån kvm-pris på jämförbara objekt i området, våning, balkong (0 eller 1), avgift, etc., dvs. avgiften vägs in i denna värdering. Sedan brukar ju jämförbara objekt i samma område ha ungefär samma avgift så den variabeln är sällan en utslagsfaktor i sig.
Citera
2024-05-31, 22:53
  #46734
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det är ytterligare en aspekt. Har man affärsverksamhet längst ned i huset kan man ofta ha en avgift på 0 kr eller nära 0 kr. Troligen mer fördelaktigt att köpa in sig i en oäkta förening än en äkta, trots aningen sämre skatteeffekt vid försäljning.

Den blir inte oäkta för att du har en massa lokaler i fastigheten. Den avgift som ska räknas på är en presumtionshyra i området. Så även om du betalar noll i avgift på Östermalm för din BR så räknar SKV med en presumtionshyra för din lägenhet. Och på Östermalm så blir den inte noll av diverse anledningar.
Citera
2024-05-31, 22:57
  #46735
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Booli använder en statistisk värdering som uppges baseras på tidigare försäljningar och fundamentala parametrar om bostaden. Ev. baseras värderingen på någon form av multipel regressionsanalys utifrån kvm-pris på jämförbara objekt i området, våning, balkong (0 eller 1), avgift, etc., dvs. avgiften vägs in i denna värdering. Sedan brukar ju jämförbara objekt i samma område ha ungefär samma avgift så den variabeln är sällan en utslagsfaktor i sig.

Så, jag hade rätt i det jag skrev? Eller så får du gärna visa hur en förening lyckas stå emot dessa avgiftshöjningar med anledning av räntor på lån som drabbar alla brf som har lån. Nominellt blir det såklart lägre desto mindre belåning föreningen har men nu pratar vi om hela marknaden i Sverige. Då blir effekten ganska nära noll skulle jag vilja säga.
Citera
2024-05-31, 22:58
  #46736
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Så utbudet är det högsta någonsin och antalet villor annonserade på en vecka är högst någonsin i Hemnets historia. Men ändå ska bopriserna upp?

Stämmer denna ekvation verkligen?

Nu är det ju förstås så att man normalt säljer sin bostad i samband med att man själv vill byta bostad, så en bostad ute till försäljning innebär motsvarande efterfrågan på ny bostad. Ett högt utbud kan därför vara en signal om att många tror på marknaden och vill passa på att byta bostad. Givetvis förutsätts att köpare och säljare möter varandra dock.
Citera
2024-05-31, 23:01
  #46737
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Den blir inte oäkta för att du har en massa lokaler i fastigheten. Den avgift som ska räknas på är en presumtionshyra i området. Så även om du betalar noll i avgift på Östermalm för din BR så räknar SKV med en presumtionshyra för din lägenhet. Och på Östermalm så blir den inte noll av diverse anledningar.

Tänkte mer på en oäkta bostadsrättsförening, om >40% kommer från juridiska personer (dvs. butiker/restauranger/etc. i bottenvåningen) så kan det ibland täcka hela eller nästan hela föreningens kostnader.
Citera
2024-05-31, 23:03
  #46738
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så, jag hade rätt i det jag skrev? Eller så får du gärna visa hur en förening lyckas stå emot dessa avgiftshöjningar med anledning av räntor på lån som drabbar alla brf som har lån. Nominellt blir det såklart lägre desto mindre belåning föreningen har men nu pratar vi om hela marknaden i Sverige. Då blir effekten ganska nära noll skulle jag vilja säga.

Ja, det fetade tror jag också. Undantaget är väl nyproduktion där en avgiftshöjning kanske inte inspeglats i värderingen och att detta då kan slå mot en kommande mäklarvärdering.
Citera
2024-05-31, 23:17
  #46739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tänkte mer på en oäkta bostadsrättsförening, om >40% kommer från juridiska personer (dvs. butiker/restauranger/etc. i bottenvåningen) så kan det ibland täcka hela eller nästan hela föreningens kostnader.

Det finns äkta föreningar med 0 kr i avgift. Man räknar ut en "låtsas" brukvärdeshyra (inte samma sak som presumtionshyra) och jämför den med inkomsterna från lokaler mm.

https://lagerlings.se/stories/vad-ar-egentligen-en-oakta-bostadsrattsforening/

Citat:
En vanlig missuppfattning är att det är föreningens månadsavgiftsintäkter som ställs mot lokalhyresintäkter när man skall räkna ut om föreningen är äkta eller ej. Så är det inte. Vad man istället skall räkna ut är vad bruksvärdeshyran hade varit för alla privatägda bostadslägenheter i föreningen om de hade varit hyresrätter. Denna fiktiva intäkt jämförs sedan med föreningens intäkter från hyresrättslägenheter och lokaler.
__________________
Senast redigerad av trickget 2024-05-31 kl. 23:19.
Citera
2024-05-31, 23:21
  #46740
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det finns äkta föreningar med 0 kr i avgift. Man räknar ut en "låtsas" brukvärdeshyra (inte samma sak som presumtionshyra) och jämför den med inkomsterna från lokaler mm.

https://lagerlings.se/stories/vad-ar-egentligen-en-oakta-bostadsrattsforening/

Sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in