2024-05-31, 23:41
  #46741
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så, jag hade rätt i det jag skrev? Eller så får du gärna visa hur en förening lyckas stå emot dessa avgiftshöjningar med anledning av räntor på lån som drabbar alla brf som har lån. Nominellt blir det såklart lägre desto mindre belåning föreningen har men nu pratar vi om hela marknaden i Sverige. Då blir effekten ganska nära noll skulle jag vilja säga.
Problemet är att algoritmen tror att alla som inte sålt sin lägenhet i närtid har kvar sin gamla avgift.

Under stabilt ränteförhållande bör effekten bli +/- 0, där vissa får sänkt medan andra får höjd avgift enligt någon slags normalfördelningskurva, men med kraftigt ändrad styrränta slår felmarginalen över åt ena hållet för objekt som inte har sålts efter förändringen
Citera
2024-05-31, 23:51
  #46742
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det fetade tror jag också. Undantaget är väl nyproduktion där en avgiftshöjning kanske inte inspeglats i värderingen och att detta då kan slå mot en kommande mäklarvärdering.
Booli har inte riktigt samma status som Zillow i USA, men skulle inte förvåna mig om de som försöker sätta pris på en hel nyproduktion åt gången sneglar mer än de kanske borde, i synnerhet i vissa städer där det byggts lite väl flitigt
Citera
2024-06-01, 06:56
  #46743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nu är det ju förstås så att man normalt säljer sin bostad i samband med att man själv vill byta bostad, så en bostad ute till försäljning innebär motsvarande efterfrågan på ny bostad. Ett högt utbud kan därför vara en signal om att många tror på marknaden och vill passa på att byta bostad. Givetvis förutsätts att köpare och säljare möter varandra dock.

Helt rätt, men ett rekordhögt utbud måste väl ändå känneteckna att fler försöker sälja än vad som köps? Ser en ganska splittrad bild i min kommun. Även om det är bra fart så ratas en del objekt helt o lägenheter är verkligen neråt fortfarande.
Citera
2024-06-01, 07:46
  #46744
Medlem
Någon som funderat på hur man ska räkna på avgifts höjning kontra värde på bostad?

Säg att min avgift ökar med 500 kr, vad borde värde på bostaden minska med?

Kanske man ska räkna på en långsiktig ränta på 4 procent. Och då kolla hur mycket kan man låna för 500 kr för att räkna ut värde minskningen?

Blir 150 tusen då i fallet ovan?

EDIT: Kom på att de är nog mer komplicerat. Man borde väl dra av för löneökningar i samhället också. Har de ökat med 4 procent blir kalkylen samma. Men sen måste man tänka på inflationen vilket påverkar negativt.....Någon som har en bra tanke om avgift höjning kontra värde på bostad?

Tittar på lägenheter men leker med scenario att de behöver höja 20 procent till nästa år för att räkna ut rimligt pris
__________________
Senast redigerad av Goldmansach 2024-06-01 kl. 07:51.
Citera
2024-06-01, 07:55
  #46745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Helt rätt, men ett rekordhögt utbud måste väl ändå känneteckna att fler försöker sälja än vad som köps? Ser en ganska splittrad bild i min kommun. Även om det är bra fart så ratas en del objekt helt o lägenheter är verkligen neråt fortfarande.
Ser samma bild i min kommun, där välskötta bostäder som är rätt prissatta säljs fort.
Medan en bostad med underhållsbehov eller sämre läge står osålda.
Verkar aom om folk börjat inse att det är jobbigt och dyrt att flytta in i ett renoveringsobjekt.
Citera
2024-06-01, 08:29
  #46746
Medlem
Jag känner en mäklare i Södra Stockholm som sa att maj månad varit deras bästa månad på flera år när det gäller antal sålda lägenheter. Villor är fortfarande trögt.
Citera
2024-06-01, 09:33
  #46747
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag känner en mäklare i Södra Stockholm som sa att maj månad varit deras bästa månad på flera år när det gäller antal sålda lägenheter. Villor är fortfarande trögt.
Låter som en lögn i mina öron.
Citera
2024-06-01, 09:51
  #46748
Medlem
Sonnenwendes avatar
Röda stugor med vita knutar på landsbygden verkar har exploderat på Hemnet och Booli, utbudet har stigit markant jmf hur det såg ut för ett år sedan vid samma tid. Det skall bli spännande att se om marknaden kan svälja det ökande utbudet.
Citera
2024-06-01, 09:51
  #46749
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Mäklarnas utskick med reklam om gratis värdering och objekt till salu har minskat rejält för mig de senaste månaderna. Under en tid var det nästan extremt, kändes som man fick typ 1 om dagen och att mäklarna var lite desperata. Går runt "ingen reklam" genom att skriva ens namn på utskicket.
Citera
2024-06-01, 09:54
  #46750
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ser samma bild i min kommun, där välskötta bostäder som är rätt prissatta säljs fort.
Medan en bostad med underhållsbehov eller sämre läge står osålda.
Verkar aom om folk börjat inse att det är jobbigt och dyrt att flytta in i ett renoveringsobjekt.
Eller att uppsidan inte längre är vad den var, tidigare var det en pengamaskin att köpa och renovera.
Citera
2024-06-01, 10:23
  #46751
Medlem
Som sagts, skillnaden mellan nu och förut, är att folk skiljer på objekt och objekt. Renoveringsbehov, belåningsgrad, ägd eller hyrd mark, kommande större underhåll etc. vägs in på ett sätt som uppenbarligen var helt egalt för folk runt 2016. I den yran drogs allt, precis allt, med golv, väggar och tak med uppåt till skyarna.
Då kunde renoveringsobjekt budas upp likvärdigt en "inflyttningsklar" lgh. "Folk vill ju ändå sätta sin egen prägel", hette det hos mäklare och dyl. Tomträtt och belåningsgrad hade folk ingen som helst koll på, det blev nya ord i svennes vokabulär först sommaren 2022.

Kollar ibland för skoj skull på Hemnet på vissa lägenheter som jag hade span på 2017, samma eller lägre pris nu 7 år senare. Högre avgifter, men i paritet med den generella prisökningen. Särskilt ettor som inte ligger i absolut toppläge, tycks det vara mindre huggsexa om nu än för 7-8 år sedan. Och det är ju inte jättekonstigt, om man kollar på demografin. Färre 20-25-åringar nu än då.

Tur att man inte slog till på en halvdassig förortslägenhet då 2017 som "inkörsport till bostadsmarknaden", utan fortsatte aktie- och fondsparandet istället. Den lägenheten hade varit veritabelt osäljbar idag, om man behövt få loss kontantinsats till nästa, bättre boende. Så det går nog med visst fog att hävda att sämre objekt tagit mycket stryk (med rätta då de uppenbarligen var övervärderade).

Det har pratats mycket om Östermalm i tråden på sistone. Det är en liga för sig. Påverkar "vanligt folk" ungefär lika mycket som bostadsmarknaden i Sveg. Rika, ränteokänsliga personer kommer alltid att ha råd att buda upp bra innerstadsobjekt. Inget nytt under solen, så har det varit i alla tider, i alla länder. Snarare ser rikingarna kanske det faktum att vi haft 2 år av att priserna inte rusat 10-15%/år som en "vinst" i sig, när de köper in sig i ett exklusivt område. Man ska minnas att detta är inte folk som sitter och ojar sig på Flashback om bostadsmarknaden vollar ner 10%, dom ser på bostaden såsom man ska se på bostaden: ett konsumtionsobjekt och en investering i livskvalitet. Inte en aktie.
Citera
2024-06-01, 10:35
  #46752
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Helt rätt, men ett rekordhögt utbud måste väl ändå känneteckna att fler försöker sälja än vad som köps? Ser en ganska splittrad bild i min kommun. Även om det är bra fart så ratas en del objekt helt o lägenheter är verkligen neråt fortfarande.

Nja, man vill ju sälja först innan köp så inget konstigt i sig med stort utbud. Förutsätter som sagt att köpare och säljare möts, dvs. att affärer görs så att säljarna i sin tur kan köpa nytt, vilket ger nya köpare i sin tur osv. Om det står still blir det ingen dominoeffekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in