2024-05-31, 16:15
  #46717
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
På Karlavägen finns ju nummer 81 (från 1967)
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/269355
och nummer 83 (från 1913).
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/77539
Inte mycket som sålts i betonghuset, men ser inte ut att ha varit nån större (om någon alls) rabatt när det väl skett?
Samma sida gatan dessutom. Verkar som att rabatten bara uppstår om man är helt omgiven av gråa klossar:

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Här är vad som händer när man får 70-tals helvetet i all sin prakt åt alla håll och kanter;

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-kungsholmen-stockholms-kommun-inedalsgatan-9e-3359582031619911149

Här är ett exempel när man får trevligare omgivning men bara typ 100 meter bort

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-kungsholmen-stockholms-kommun-alstromergatan-45d-7832540041858994638

Budgivningen på dessa objekt och slutpris talar sitt tydliga språk om hur marknaden är just nu
Citera
2024-05-31, 16:18
  #46718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du måste ju jämföra objekt som är helt lika. Föreningar, balkong, renoveringsgrad etc. Sen är det skillnader i begreppet sekelskifte. Hus från 1890 är i regel klart mer attraktiva än 1914.

Sen beror det på vad man har runt sig. Ett sekelskiftshus där alla fönster vätter mot hemska 70-tals komplex går ned rejält i pris. Den brfen som länkades är ett bra sådant exempel.

Här är vad som händer när man får 70-tals helvetet i all sin prakt åt alla håll och kanter;

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-kungsholmen-stockholms-kommun-inedalsgatan-9e-3359582031619911149

Här är ett exempel när man får trevligare omgivning men bara typ 100 meter bort

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-kungsholmen-stockholms-kommun-alstromergatan-45d-7832540041858994638

Budgivningen på dessa objekt och slutpris talar sitt tydliga språk om hur marknaden är just nu
Den ena är dock en totalrenoverad vindsvåning med öppen spis och takterrass i söderläge
https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/5DBQUQC2IG0HGG8D
Andra är ett renoveringsobjekt längre ner i huset med linoleumgolv
Citera
2024-05-31, 16:19
  #46719
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
På Karlavägen finns ju nummer 81 (från 1967)
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/269355
och nummer 83 (från 1913).
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/77539
Inte mycket som sålts i betonghuset, men ser inte ut att ha varit nån större (om någon alls) rabatt när det väl skett?

Nej, som sagt är det i första hand läget som avgör. Och igen är det ju så att äldre hus ofta har de bästa lägena, medan hus från 70-talet ligger i utkanten. Undantagen är äldre hus som revs under Norrmalmsregleringen och ersattes med nya (fulare) hus som idag ändå värderas mycket dyrt.
Citera
2024-05-31, 16:21
  #46720
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Samma sida gatan dessutom. Verkar som att rabatten bara uppstår om man är helt omgiven av gråa klossar:

Jag tror att man tryggt kan köpa in sig i ett fult 70-talshus i ett attraktivt läge och förvänta sig att få det sålt till bra pris. Det man inte ska göra är att köpa dyrt i en förort eller småstad, där efterfrågan riskerar att sjunka på sikt.
__________________
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2024-05-31 kl. 16:41.
Citera
2024-05-31, 16:34
  #46721
Avslutad
En mäklare sa rakt ut till mig att belåningsgraden i Föreningen var A och O för köpare. Samtidigt säger det mig att köparna inte har marginaler. Jag tycker att kan inte köpare klara en avgiftshöjning på 50% så ska de antingen hyra eller köpa betydligt billigare. Jag har själv fått en höjning på avgiften på 40-50% på 3 år. Skulle lätt klara 200% till.
Citera
2024-05-31, 16:50
  #46722
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En mäklare sa rakt ut till mig att belåningsgraden i Föreningen var A och O för köpare. Samtidigt säger det mig att köparna inte har marginaler. Jag tycker att kan inte köpare klara en avgiftshöjning på 50% så ska de antingen hyra eller köpa betydligt billigare. Jag har själv fått en höjning på avgiften på 40-50% på 3 år. Skulle lätt klara 200% till.

Problemet är att unga personer som bildar sig ett liv i Stockholm har behov av att maxa bostadsbudgeten. Små marginaler blir därmed ett faktum. Givetvis osunt att man ska behöva belåna sig så mycket det bara går samt skjuta in alla sina besparingar för att kunna bo någorlunda anständigt, trots att man ofta ändå bor för litet.
Citera
2024-05-31, 17:12
  #46723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En mäklare sa rakt ut till mig att belåningsgraden i Föreningen var A och O för köpare. Samtidigt säger det mig att köparna inte har marginaler. Jag tycker att kan inte köpare klara en avgiftshöjning på 50% så ska de antingen hyra eller köpa betydligt billigare. Jag har själv fått en höjning på avgiften på 40-50% på 3 år. Skulle lätt klara 200% till.
Problemet är väl mer att avgiftshöjningar kan leda till sämre marknadsvärde på lägenheten, då mer av kalkylen går till avgiften än lånet (om man nu gillar pusha det)?
Citera
2024-05-31, 17:24
  #46724
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du måste ju jämföra objekt som är helt lika. Föreningar, balkong, renoveringsgrad etc. Sen är det skillnader i begreppet sekelskifte. Hus från 1890 är i regel klart mer attraktiva än 1914.

Sen beror det på vad man har runt sig. Ett sekelskiftshus där alla fönster vätter mot hemska 70-tals komplex går ned rejält i pris. Den brfen som länkades är ett bra sådant exempel.

Här är vad som händer när man får 70-tals helvetet i all sin prakt åt alla håll och kanter;

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-kungsholmen-stockholms-kommun-inedalsgatan-9e-3359582031619911149

Här är ett exempel när man får trevligare omgivning men bara typ 100 meter bort

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-kungsholmen-stockholms-kommun-alstromergatan-45d-7832540041858994638

Budgivningen på dessa objekt och slutpris talar sitt tydliga språk om hur marknaden är just nu

Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Den ena är dock en totalrenoverad vindsvåning med öppen spis och takterrass i söderläge
https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/5DBQUQC2IG0HGG8D
Andra är ett renoveringsobjekt längre ner i huset med linoleumgolv

Stämmer, just takvåningar värderas (av någon anledning) extremt högt även om det är ombyggda vindsvåningar så man får ta höjd för överprissättningen sett till det. En ombyggd vind har ofta ett extremt mycket högre kvm-pris än en annan jämförbar våning som ligger högt upp i huset, det blir alltså svårt att isolera byggåret som enskild förklarande variabel som drivare till slutpriset på det sättet som @flanders gör. En stor takterrass gör det ju inte billigare heller.

Som sagt är det i regel läge som styr i första hand, därefter yta, därefter planlösning och balkong. Äldre byggår korrelerar förstås med många värdehöjande variabler såsom centralt läge, eldstäder, fin utsikt (i nyare kvarter har man byggt mycket mer tätt), mm.
__________________
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2024-05-31 kl. 17:57.
Citera
2024-05-31, 17:43
  #46725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Problemet är väl mer att avgiftshöjningar kan leda till sämre marknadsvärde på lägenheten, då mer av kalkylen går till avgiften än lånet (om man nu gillar pusha det)?
Så är det. Eller när avgiften börjar närma sig vad lägenheter kostar att hyra i samma område. Tittade själv på lägenhet (inte i Sverige) nyligen som träffade de flesta rätt. Men huset har massa service som ingår, så common costs låg på cirka 30k i månaden.
Citera
2024-05-31, 20:56
  #46726
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Så är det. Eller när avgiften börjar närma sig vad lägenheter kostar att hyra i samma område. Tittade själv på lägenhet (inte i Sverige) nyligen som träffade de flesta rätt. Men huset har massa service som ingår, så common costs låg på cirka 30k i månaden.


Man ser detta i lite mindre attraktiva områden redan nu. Många fyror i Stockholm ligger över 7k/mån i avgift och kostar 3-4m - motsvarande HR ligger på 10-12k/mån. Nyproduktion med hyror 15-20k/mån har ingen särskilt lång kötid där heller.

Exempel:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-enskede-gubbangen-stockholms-kommun-cirkelvagen-24-21346022
Citera
2024-05-31, 21:23
  #46727
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Angående boolivärderingen så tvivlar jag på att deras algoritm känner till att jag har höjd avgift sedan jag köpte, vilket nog gäller för majoriteten av objekt. Så roboten ser att en liknande, fast med högre avgift (eller samma som min nuvarande) säljs och tänker att min är värd mer nu pga avgiften som registrerades för 4 år sedan

Varför skulle algoritmen lägga särskilt stort värde vid det? I det stora hela så är det ju ändå bara brus och påverkar alla objekt mer eller mindre lika. Booli plockar upp priset till den senaste fsg i ditt hus (vilket i medeltal bildar "värdet" i området, alldeles oaktat avgift.
Citera
2024-05-31, 21:26
  #46728
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nej, som sagt är det i första hand läget som avgör. Och igen är det ju så att äldre hus ofta har de bästa lägena, medan hus från 70-talet ligger i utkanten. Undantagen är äldre hus som revs under Norrmalmsregleringen och ersattes med nya (fulare) hus som idag ändå värderas mycket dyrt.

Läget är en den största delen av kakan. Våningsplan är en annan aspekt. En annan aspekt med 70-talshusen a' la gärdet är att det knappt bedrivs någon verksamhet i bottenplan bortsett tvättstuga. Detta är ganska sällsynt i Vasastan och Östermalm. Vilket självfallet påverkar ekonomin i föreningen. Du hittar inga brf som är obelånade som inte har lokalen i huset. Min kill-gissning såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in