2024-05-31, 17:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
I mitt jobb när jag skriver mail så använder jag ”hen” ibland.
Säg att jag har ett gäng medarbetare och behöver beskriva en situation som innefattar en av medarbetarna och använder pronomen i form av ”hon” när det endast finns EN kvinna på arbetsplatsen.

Då skulle jag kunna åka dit eftersom min mail är offentlig och kan begäras ut. Man får inte skriva känsliga personuppgifter på det viset.

Den där bisarra uppfattningen har spridit sig som en löpeld i spåren av användningen av hen i det politiska propagandaspråket och mörkläggande under förespeglande av sekretessbehov. Det är givetvis ingen känslig uppgift varken att använda ordet hon eller att tala om vilken medarbetare det gäller.

Om de sätter tumskruvarna på dig ovanifrån och du anser dig tvungen finns det som sagt traditionellt flera alternativ att använda.
Citera
2024-05-31, 17:54
Medlem
Hen är bara ett ord lbtqi gruppen gillar o uppfinnit.
"Denne" duger fortfarande finfint.
Tycker iaf jag 🙂
Citera
2024-05-31, 18:02
Medlem
Zests avatar
Helt onödigt ord i den svenska vokabulären när;

vederbörande och personen ifråga eller denne kan användas som det alltid gjorts.

Hen - höna.
Citera
2024-05-31, 18:11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Hur funkar det i realiteten att prata så?
Är du ok eller måste den användas hela tiden?
Frågar man t.ex. -Vill den gå med på bio?
Och skulle dom fungera på samma sätt som den?

Jag vet inte. Det som händer är ju att man slutar tilltala personen över huvud taget. Och det kanske är meningen. Det brukar vara ganska asociala figurer.
Citera
2024-05-31, 18:15
Medlem
Fitta är ett väl använt ord.
Citera
2024-05-31, 18:16
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?

Detta var så ogenomtänkt. För det första så är hen, höna på engelska, vilket gör det hela tragikomiskt men väldigt talade för vår bisarra tid.

För det andra, hade någon frågat mig hade jag från början föreslagit hum, från human.

Att dom nu vill ändra till dom visar att dom är dummare än dom andra. Seriöst vad tror dom!
Citera
2024-05-31, 18:16
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag vet inte. Det som händer är ju att man slutar tilltala personen över huvud taget. Och det kanske är meningen. Det brukar vara ganska asociala figurer.
Jo jag antar det.
Är mest nyfiken på hur jag som en äldre man ska tilltala ungdomen.
Finns det något ord som liksom kan överlista deras försök att komplicera vardagen?
Citera
2024-05-31, 18:24
Medlem
Det finns alltid och har alltid funnits ett könslöst ord att använda i svenskan. Hen är ett politiskt, vänsterextremistiskt/feministiskt, ord startat av VPK, Gudrun Schyman, som sedan SVT/SR proklamerat hårt. De eller dom är två ord för att ta något ex.
Citera
2024-05-31, 18:25
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://sverigesradio.se/artikel/ordet-hen-anvands-allt-mindre-det-har-ordet-anvands-istallet

Använder ni ordet hen? Använder folk i eran närhet ordet hen? Har ni något annat ord som ni använder, isf vilket?
Använder "hen" väldigt frekvent och tycker det är ett mycket bra modernt ord.
Citera
2024-05-31, 18:28
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Använder "hen" väldigt frekvent och tycker det är ett mycket bra modernt ord.

Jag har använt hen, särskilt i skrift, men igår upptäckte jag till min fasa att jag skrivit de när jag menade en enda. Man får trösta sig att man är språkbegåvad om man tar efter snabbt. Iallafall påstås det det.
Citera
2024-05-31, 19:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vi använder fortfarande ordet bra. Det betyder behå på engelska....
Jo, men ordet "hen" tar väl.ändå priset?
Citera
2024-05-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Borde automatiskt leda till flera örfilar för de luffare som använder ordet.
Ja flertalet örfilar, med en yxa. Wokes måste utrotas innan de utrotar hela västvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in